سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۳۹

روش های خانگی برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

روش های خانگی برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک
سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شابع ترین بیماری ها در بانوان است که با مراقبت ها و تغییر در شیوه زندگی می توان آن را کنترل و درمان کرد. 

تیتربرتر: سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع ترین بیماری غدد درون ریز در میان زنان در سن باروری است. علائم آن عبارتند از: 

محققان می گویند که علت PCOS پیچیده است، اما مقاومت به انسولین و تنظیم هورمون ها عوامل کلیدی هستند. ممکن است بتوانید این عوامل را مدیریت کرده و علائم خود را از طریق تغییر شیوه زندگی و مکمل های غذایی کاهش دهید، اما هیچ رویکردی برای درمان وجود ندارد. قبل از هرگونه درمان جایگزین، همیشه باید با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند دوز احتمالی، عوارض جانبی و تداخل را مورد بحث قرار دهند.

تغییر رژیم غذایی برای درمان سندروم تخمدان

تغییر رژیم غذایی برای درمان سندروم تخمدان
تغییر رژیم غذایی برای درمان سندروم تخمدان

خوردن غذاهای مناسب و اجتناب از برخی ترکیبات ممکن است به شما در مدیریت علائم کمک کند. رژیم غذایی مغذی می تواند به تنظیم هورمون ها و چرخه قاعدگی شما کمک کند. خوردن غذاهای فرآوری شده و بسیار حفظ شده می تواند باعث التهاب و مقاومت به انسولین شود.

غذاهای کامل عاری از قندهای مصنوعی، هورمون ها و مواد نگهدارنده هستند. این غذاها تا حد ممکن به حالت طبیعی و فرآوری نشده خود نزدیک هستند. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات غذاهای کامل هستند که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بدون هورمون ها و مواد نگهدارنده، سیستم غدد درون ریز شما می تواند قند خون شما را بهتر تنظیم کند.

مصرف کربوهیدرات و پروتئین را متعادل کنید

کربوهیدرات ها و پروتئین هر دو بر سطح انرژی و سطح هورمون شما تأثیر می گذارد. خوردن پروتئین بدن شما را برای تولید انسولین تحریک می کند. غذاهای فرآوری نشده و دارای کربوهیدرات بالا منبع معتبر می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. به جای تلاش برای رژیم کم کربوهیدرات، بر دریافت پروتئین سالم کافی تمرکز کنید. منابع پروتئینی گیاهی، مانند آجیل، حبوبات و غلات کامل ، بهترین منبع معتبر هستند.

میزان آهن خود را افزایش دهید

برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در دوران قاعدگی خود دچار خونریزی شدید می شوند. این می تواند منجر به کمبود آهن یا کم خونی شود. اگر پزشک شما هر دو بیماری را تشخیص داده است، در مورد نحوه افزایش مصرف آهن با آن ها صحبت کنید. آن ها ممکن است غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، تخم مرغ و کلم بروکلی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. نباید بدون مشورت با پزشک میزان آهن خود را افزایش دهید. مصرف بیش از حد آهن می تواند خطر ابتلا به عوارض را افزایش دهد.

قهوه را قطع کنید

مصرف کافئین ممکن است با تغییرات منبع استروژن و رفتار هورمون ها مرتبط باشد. سعی کنید با جایگزینی بدون کافئین، مانند چای گیاهی، انرژی خود را افزایش دهید. خواص پروبیوتیکی کامبوچا نیز ممکن است مفید باشد. و اگر نمی توانید بدون افزایش کافئین کار کنید، به جای آن از چای سبز استفاده کنید. نشان داده شده است که چای سبز باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود. همچنین می تواند به مدیریت وزن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

محصولات سویا را در نظر بگیرید

قبل از افزودن سویای بیشتر به رژیم غذایی خود، آخرین تحقیقات را از پزشک خود بپرسید. سویا مانند استروژن در بدن شما عمل می کند. در صورت داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، ممکن است این امر به تعادل هورمون ها کمک کند. اما شواهد معتبری نیز وجود دارد که افزودن سویا به رژیم غذایی شما می تواند سیستم غدد درون ریز شما را مختل کند. افرادی که سابقه خانوادگی سرطان های مرتبط با استروژن، مانند برخی از سرطان های سینه دارند، باید از محصولات سویا اجتناب کنند. اگر پزشک شما افزودن سویا به رژیم غذایی شما را تایید کرد، شیر سویا  و دیگر محصولات سویا را در نظر بگیرید.

دارچین

دارچین از پوست درختان دارچین به دست می آید. نشان داده شده است که عصاره دارچین دارای منبع مثبت است و دارچین بر مقاومت به انسولین همچنین ممکن است قاعدگی را برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تنظیم کند.

زردچوبه

ماده فعال موجود در زردچوبه کورکومین نام دارد. زردچوبه ممکن است منبع موثری برای کاهش مقاومت به انسولین و به عنوان یک عامل ضد التهابی باشد.

فلز روی

روی یک عنصر کمیاب است که می تواند باروری و سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهد. رشد موهای بیش از حد یا ناخواسته و آلوپسی ممکن است با مکمل های روی بهبود یابد. همچنین می توانید گوشت قرمز، لوبیا، آجیل درختی و غذاهای دریایی بخورید تا روی بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشید.

ترکیب ویتامین D و کلسیم

ویتامین D یک هورمون حیاتی برای سیستم غدد درون ریز شما است. کمبود ویتامین D در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع است. پریودهای نامنظم ویتامین D و کلسیم ممکن است بهبود یابد و به تخمک گذاری شما کمک کند.

ریحان 

ریحان که به آن تولسی نیز می گویند، استرس شیمیایی و متابولیک را برطرف می کند. از آن به عنوان "ملکه گیاهان" یاد می شود. ریحان می تواند به کاهش منبع قند خون، جلوگیری از افزایش وزن و کاهش سطح کورتیزول کمک کند.

ریشه شیرین بیان

ریشه گیاه شیرین بیان حاوی ترکیبی به نام گلیسیریزین است که دارای چندین ویژگی منحصر به فرد است. ریشه شیرین بیان منبع معتبر به عنوان یک عامل ضد التهابی پیشنهاد شده است. این ماده به متابولیسم قند و تعادل هورمون ها کمک می کند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها فقط به هضم و سلامت روده شما کمک نمی کنند. آن ها می توانند منبع معتبری را در درمان PCOS نقش مهمی ایفا کنند. آن ها همچنین می توانند التهاب را کاهش داده و هورمون های جنسی مانند آندروژن و استروژن را تنظیم کنند.

وزن سالم را حفظ کنید

وزن سالم را حفظ کنید
وزن سالم را حفظ کنید

حفظ وزن سالم می تواند به کاهش مقاومت به انسولین، تنظیم دوره قاعدگی شما و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با PCOS کمک کند. اگر اضافه وزن دارید، برخی از مطالعات منبع معتبر کاهش وزن تدریجی را از طریق رژیم کم کالری به عنوان یک درمان امیدوار کننده خط اول برای سندرم تخمدان پلی کیستیک پیشنهاد می کنند.

تمرینات خود را متعادل کنید

تمرینات خود را متعادل کنید
تمرینات خود را متعادل کنید

ورزش برای حفظ وزن سالم مهم است. اما ورزش بیش از حد می تواند هورمون های شما را مختل کند، بنابراین در مورد تعادل سالم با پزشک خود مشورت کنید. تمرینات ملایم و کم فشار مانند یوگا را می توان برای مدت طولانی تمرین کرد. شنا و ایروبیک سبک نیز توصیه می شود. تمرینات تناوبی با شدت بالا و دویدن از راه دور نیز ممکن است به منبع علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. با پزشک خود در مورد نوع تمریناتی که بیشترین سود را برای شما دارد صحبت کنید.

مطالب مرتبط:

بهداشت خوب را رعایت کنید

بهداشت خوب را رعایت کنید
بهداشت خوب را رعایت کنید

خواب بر سطح استرس شما تأثیر می گذارد و به تنظیم کورتیزول برای تعادل هورمون ها کمک می کند. اما اختلالات خواب در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر رایج است. برای افزایش بهداشت خواب:

  • هشت تا ده ساعت خواب در شب را در نظر بگیرید.
  • یک برنامه منظم برای خواب ایجاد کنید.
  • قبل از خواب از محرک ها و غذاهای غنی و چرب خودداری کنید.

استرس را کاهش دهید

استرس را کاهش دهید
استرس را کاهش دهید

کاهش استرس می تواند کورتیزول را تنظیم کند. بسیاری از استراتژی های ذکر شده در بالا، مانند یوگا، خواب کافی و قطع کافئین، می توانند به کاهش سطح استرس کمک کنند. پیاده روی در خارج و ایجاد قرار دادن فضا در زندگی برای آرامش و مراقبت از خود نیز می تواند احساس استرس شما را کاهش دهد.

اختلالات غدد درون ریز را محدود یا اجتناب کنید

اختلالات غدد درون ریز را محدود یا اجتناب کنید
اختلالات غدد درون ریز را محدود یا اجتناب کنید

اختلالات غدد درون ریز مواد شیمیایی یا موادی هستند که واکنش های هورمونی طبیعی بدن شما را مختل کرده یا آن ها را مسدود می کنند. برخی از اختلالات غدد درون ریز هورمون های جنسی زن و مرد را تقلید می کنند و باعث ایجاد اختلال در سیستم تولید مثل شما می شوند. این می تواند خطر علائم PCOS را افزایش دهد. آن ها اغلب در غذاهای کنسرو شده، صابون ها و آرایش یافت می شوند. اختلالات شایع غدد درون ریز عبارتند از:

  • دیوکسین ها
  • فتالات
  • آفت کش ها
  • BPA
  • اترهای گلیکول

طب سوزنی را در نظر بگیرید

طب سوزنی را در نظر بگیرید
طب سوزنی را در نظر بگیرید

تحقیقات کافی برای ارائه یک مورد برای طب سوزنی به عنوان درمان جایگزین سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود دارد. طب سوزنی ممکن است به PCOS کمک کند:

  • افزایش جریان خون در تخمدان ها
  • کاهش سطح کورتیزول
  • کمک به کاهش وزن
  • افزایش حساسیت به انسولین

قبل از شروع هرگونه درمان جایگزین، همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید. برخی از درمان هایی که ادعا می شود محصولات معجزه آسایی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند، می توانند بر باروری شما تأثیر بگذارند یا به عوارض دیگری منجر شوند.

آنچه دیگران میخوانند:

​​​​​​​نویسنده: صادق رمضانی