دوشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۵۴

درد رماتیسم را با این دمنوش ها فراموش کنید!

درد رماتیسم را با این دمنوش ها فراموش کنید!
مصرف دمنوش‌های معرفی شده در این مطلب به شما کمک می کنند تا درد ناشی از روماتیسم را برای همیشه فراموش کنید.

تیتربرتر: گیاهان دارویی سال‌های متمادی در فرهنگ ایران و ایرانی نقش دارد و تقریبا بخشی از این گیاهان همواره در آشپزخانه یا گنج‍ه‌های اکثر ایرانی‌ها وجود داشته که مردم براساس آموزه‌های قدیمی از خواص مفید آنها استفاده می‌کنند.

اما حالا چند سالی می‌شود که برچسب دمنوش به دم کرده و عصاره این گیاهان زده شده و شکل مدرن به خود گرفته است. دمنوش‌ها همان جوشانده‌های مادربزرگ‌ها است که هرکدام برای یک درد یا بیماری خوب هستند، امروز در بسته‌بندی‌ها و فرم‌های کیسه‌ای یا باز در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

صرف نظر از شکل و نام آنها، باید گفت که دمنوش‌ها لذت بی مانندی دارند و علاوه بر رفع مشکلات جسمی، روح آدم را تازه می‌کنند.

بیماری روماتیسم چیست؟

بیماری روماتیسم چیست؟
بیماری روماتیسم چیست؟

دردهای رماتیسمی نوعی بیماری هستند که بر روی اتصالات یا ساختار پشتیبانی بدن تأثیر می ذارند، نشانه‌ی اولیه‌ی این بیماری معمولاً التهابه و بر روی مفاصل، تاندون‌ها، رباط‌ها، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و گاهی اوقات حتی اندام‌ها هم تأثیر می ذارد و درنهایت باعث از بین رفتن عملکرد قسمت تحت تأثیر می شود.

رماتیسم را در گروه بیماری‌های اتو ایمیون قرار می دهند، اتو ایمیون به بیماری‌ای گفته می شود که در اون بدن اشتباهاً به ارگان‌ها و اندام خودش حمله می کند. رماتیسم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های خود ایمنی یا همون اتو ایمیونه است.

سیستم دفاعی، در حالت عادی وظیفه محافظت از بدن در برابر ویروس و باکتری‌ها رو دارد و برای دفاع پادتن می سازد. اما گاهی به دلایل نامشخص در عملکرد و سیستم ایمنی اختلال ایجاد می شود و سیستم ایمنی اشتباهاً به ارگان‌ها و مفاصل سالم بدن حمله کرده و به اونها آسیب می زند این نوع بیماری‌ها در اصطلاح علمی به بیماری خود ایمنی مشهور هستند.

قبل از قرن هفدهم دردهای مفصلی که تصور می‌کردند با فرورفتگی‌های چسبناک بر روی مفاصل ایجاد می شود رو به‌عنوان نقرس در نظر می‌گرفتن و همچنین کلمات دیگه ای مثل قطره، نقرس و رماتیسم رو براش به کار می‌بردند. اصطلاح امروزی رماتیسم به معنای فعلی اون، از اواخر قرن 17 به کار برده شد جایی که پزشکان و دانشمندان معتقد بودند که درد مزمن مفاصل ناشی از جریان بیش از حد “روم” (مایعات) بدن به داخل مفاصل است.

عوامل ابتلا به رماتیسم

عوامل ابتلا به رماتیسم
عوامل ابتلا به رماتیسم

کارشناسان معتقدند بیماری‌ها و دردهای رماتیسمی در اثر ترکیبی از ژن‌ها و عوامل محیطی ایجاد می شوند. به طور کلی، وجود انواع خاص ژن می تواند حساسیت فرد رو به بیماری‌های روماتیسمی افزایش بده و عوامل محیطی ممکنه باعث ابتلا به این بیماری بشوند. به‌طور مثال، یک ضعف غضروفی ارثی همراه با استرس بیش از حد مفاصل ممکنه در پیشرفت آرتروز نقش داشته باشد. عوامل مختلفی می توانند شما رو در معرض خطر ابتلا به یک یا چند بیماری روماتیسمی قرار بدهند مثلاً:

  • استئوآرتریت در بزرگسالان بیشتر از جوانان است.
  • زنان به‌مراتب بیشتر از مردان در معرض آرتریت روماتوئید، اسکلرودرما، فیبرومیالژیا و لوپوس قرار دارند.
  • نقرس و اسپوندیلوآرتروپاتی در مردان شایع تره.
  • لوپوس معمولاً آفریقایی‌ها، آمریکایی‌ها و اسپانیایی‌ها رو بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد.
  • چاقی و سیگار کشیدن خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌های روماتیسمی رو افزایش می دهد.

عواملی مانند رژیم غذایی ممکنه خطر ابتلا به برخی بیماری‌های روماتیسمی رو افزایش یا کاهش بدهد. نقرس معمولاً بر اثر رژیم های پر پورین، که در انواع مختلف گوشت وجود داره به وجود میاد.

علائم رماتیسم

علائم رماتیسم
علائم رماتیسم

مشخصه و علائم اکثر بیماری‌های رماتیسمی التهاب است، البته بسته به انواع رماتیسم‌ها علائم و نشانه‌های مختلفی در بدن ظاهر می شوند که مهم‌ترین و شایع ترینشان به شرح زیرند:

  • درد
  • سفتی مفصل (بخصوص در اول صبح)
  • ورم
  • گرمی و قرمزی
  • حساسیت
  • مشکل در استفاده از مفصل
  • خستگی
  • التهاب یا عفونت چشم
  • زخم‌ها و بثورات جلدی
  • درد در پشت، ستون فقرات و گردن
  • مشکل در عمیق نفس کشیدن
  • دردهای عضلانی

 مطالب مرتبط:

انواع دمنوش برای روماتیسم

انواع دمنوش برای روماتیسم
انواع دمنوش برای روماتیسم

در این قسمت از محتوا تمام سعی ما بر این است که انواع دمنوش برای روماتیسم را بررسی کنیم. از قدیم برای بهبود روماتیسم از روش های گوناگونی استفاده می شده است که هنوز هم آن روش ها کاربرد زیادی دارد. با توجه به عوارض جانبی که داروهای شیمیایی برای بدن انسان دارد دیگر افراد به عرقیات گیاهی و دمنوش‌های گیاهی روی می آورند. هدف از درمان با دمنوش های گیاهی پیشگیری از آسیب دیدگی مفاصل و حفظ تحرک بهینه آنها از روش تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی است. به گفته اجداد ما استفاده از دمنوش برای روماتیسم تاثیر بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد. دمنوش زعفران، زنجبیل و دارچین، دمنوش پونه، زنجبیل و زیره و دمنوش چای سبز بهترین دمنوش برای روماتیسم به حساب می آیند. همچنین عرق گزنه، عرق بابا آدم و عرق نعنا در تسکین درد روماتیسم موثر هستند.

دمنوش زعفران:

زعفران حاوی ترکیبات منحصر به فردی است که به کارتنوئیدها معروف است. دمنوش زعفران بهترین دمنوش برای روماتیسم محسوب می شود. کارتنوئیدها از ابتلا به بیماری های قلبی و انواع سرطان جلوگیری می کند. بنابراین وجود ترکیب کارتنوئید در زعفران باعث تسکین درد می شود و حتی از التهاب جلوگیری می کند. دمنوش زعفران به طور شگفت انگیزی از درد روماتیسم پیشگیری می کند و قدرت ماهیچه ها را زیادتر می کند.

دمنوش دارچین و زنجبیل:

دارچین و زنجبیل دو نوع گیاهی هستند که سبب تسکین درد می شوند. از جمله خواص دمنوش دارچین و زنجبیل تسکین دردهای مفاصل، رفع اسهال، بهبود نفخ معده، درمان سوء هاضمه و . . . است. این نوع دمنوش جریان خون را تحریک می کند و از ضعف عمومی بدن پیشگیری می کند. دمنوش زنجبیل و دارچین علاوه بر اینکه روماتیسم را بهبود می بخشد برای جلوگیری از برخی بیماری ها همچون سرماخوردگی موثر است. البته بانوان باردار باید از خوردن آن پرهیز کنند چرا که این نوع دمنوش طبعی گرم دارد و ممکن است به جنین آسیب برساند. برای تهیه این نوع دمنوش باید ابتدا دارچین و زنجبیل خرد شده را در قوری بریزید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید تا خوب دم کند. سپس دمنوش زنجبیل و دارچین را در لیوان ریخته و مقداری عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید تا عسل حل شود.

دمنوش پونه کوهی و آویشن شیرازی

این نوع دمنوش گیاهی داری خواص ضدعفونی کننده ای است که برای درد رماتیسم و سرماخوردگی بسیار مفید است. برای تهیه این نوع دمنوش ابتدا آویشن و پونه را بشویید و در قوری حاوی آب جوش بریزید. به مدت نیم ساعت قوری را روی حرارت ملایم قرار داده تا دم کند. سپس دمنوش آماده شده را در لیوان ریخته و یک قاشق سوپ خوری عسل طبیعی را در آن حل کرده و میل کنید.

درمان با عرقیات گیاهی

درمان با عرقیات گیاهی
درمان با عرقیات گیاهی

تعدادی از عرقیات مفید برای درمان دردهای رماتیسمی (آرتروز) به شرح زیر می باشد:

درمان با عرق گزنه

عرق گزنه شامل ترکیبات فعالیه که التهابات سیتوکین رو پایین می آورد. سیتوکین ها، بیشتر در پاسخ به یک تحریک٬ ترشح شده و وظیفهٔ انتقال پیام بین یاخته ها رو برعهده دارن و به علت پاسخ ایمنی مناب، التهاب رو تا حد زیادی کاهش می دهند. در ترکیبات این عرق، پروتئینی وجود دارد که سیتوکین های موجود در بافت مفاصل رو فعال می کند.

درمان با عرق بابا آدم

ریشه گیاه بابا آدم و عرق حاصل از اون در بسیاری از داروهای گیاهی و طب های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. عرق این گیاه حاوی روغن های چربی است که برای کاهش التهاب و رفع دردهای مفاصل کاربرد دارد. ترکیبات ضد التهابی و ضد درد این عرق به رفع دردهای عضلانی و مفصلی پرداخته و به شما در داشتن مفاصلی بدون درد کمک می کند.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی