پنج شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۴۷

دستور مجبوس مرغ بحرینی

دستور مجبوس مرغ بحرینی
طرز تهیه مرغ مجبوس یک غذای برنج ادویه دار عربی است که با مرغ سرو می شود. این غذای ملی در کشور خلیج عربی در خاورمیانه محسوب می شود.

تیتربرتر: مجبوس مرغ یا Machboos ala Dajaj ("مرغ و برنج ادویه دار") غذای ملی بحرین است، یک کشور جزیره ای کوچک در خلیج فارس که همسایه عربستان سعودی و ایران است. مجبوس شبیه بریانی (از شبه قاره هند) و کابسا (از عربستان سعودی)، همه با روش های مختلف پخت، مواد اولیه، درجه تندی و مونتاژ است. اما هر سه در اصل غذاهای گوشتی و برنجی هستند.

بحرینی ها یکی از خوشمزه ترین غذاها را دارند که شبیه بیشتر کشورهای خاورمیانه و عرب خلیج فارس است. یکی از غذاهای محبوب در بحرین که معمولاً در بین خانواده های بحرینی سرو می شود، مجبوس مرغ است.

مجبوس مرغ، همچنین به عنوان ماخبوس نیز شناخته می شود، غذای ملی آن ها در بحرین است که معمولاً با سس سیر گوجه فرنگی محلی به نام دقوس سرو می شود. علاوه بر این، در کشور خلیج عربی، مجبوس نام دیگری نیز دارد که آن را کابسا نامیدند. به عنوان مثال، در عربستان سعودی غذای ملی آن ها مرغ کبسا است با وجود اینکه از مواد مشابه استفاده می کنند. 

مواد تشکیل دهنده مرغ مجبوس

 

مواد تشکیل دهنده مرغ مجبوس به ادویه جات و ترشی جات مخصوص مورد نیاز برای تهیه این غذا نیاز دارد. در زیر لیست ادویه جات مهم برای مجبوس آمده است

  • 2 و ½ فنجان برنج دانه بلند
  • 10 قطعه پای مرغ، ران و بال
  • 1 فنجان پیاز خرد شده
  • 5 حبه سیر
  • آب برای جوشاندن مرغ: اگر آب مرغ به اندازه کافی برای جوشاندن برنج نباشد 1 فنجان آب (اختیاری)

ادویه جات و گیاهان دارویی

  • 2 لیمو سیاه 
  • 6 برگ خلیج
  • 6 حبه
  • 5 تا 6 غلاف هل
  • ½ قاشق چایخوری زیره
  • ¼ قاشق چایخوری پودر دارچین
  • 1 قاشق چایخوری کاری
  • ¾ قاشق چایخوری گشنیز
  • ½ قاشق چایخوری زردچوبه
  • نمک و فلفل سیاه برای طعم

نکاتی درباره تهیه مجبوس مرغ

مواد تشکیل دهنده دستور مرغ مجبوس
مواد تشکیل دهنده دستور مرغ مجبوس

هنگامی که مواد لازم برای این غذا را جمع آوری کردید، تهیه آن بسیار آسان و ساده است. یک ظرف یا قابلمه، برای انجام آن لازم خواهید داشت و بیشتر اوقات در تهیه این فرآیند صرفاً زمان پخت و پز است. نتیجه نهایی ارزش هر تلاشی را دارد که برای تهیه مواد مورد نیاز انجام داده اید و این یک غذای عالی برای کل خانواده است. در حالی که پر از طعم اس ، اما تند و گرم نیست. و همه افراد با هر ذائقه ای می توانند آن را نوش جان کنند.

این ادویه جات که در بالا ذکر شد معمولاً در غذاهای عربی و غذاهای آسیای جنوبی استفاده می شود. هنگام استفاده از این ادویه ها باید دقیق باشید زیرا ممکن است طعم غذای شما را خراب کند. به عنوان مثال، شما باید از افزودن زیاد زیره یا دارچین دوری کنید زیرا این ادویه جات بیش از حد زیاد است. در صورت تمایل می توانید از چوب دارچین نیز استفاده کنید. 

علاوه بر این، از تکه های مرغ می توانید استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید از یک مرغ کامل استفاده کنید زیرا هیچ تفاوتی نمی کند. همچنین سایر مواد مورد نیاز شما پیاز و سیر است. در این دستور غذا، وقتی مرغ را می جوشانید، پیاز، سیر و ادویه ها را مستقیماً در قابلمه می گذارید تا سرخ کنید.

در نهایت، یکی از مهم ترین مواد لازم برای تهیه یک مجبوس یا کبسای خوشمزه، برنج دانه بلند است. 

آیا می توانم از پروتئین دیگر به جای مرغ استفاده کنم؟

هنگام پخت مجبوس، می توانید از گوشت مرغ، گوسفند، گوشت گاو، ماهی یا میگو استفاده کنید. هنگام پخت مجبوس ماهی، محبوب ترین ماهی مورد استفاده آن ها ماهی زبیدی است که یک ماهی با طعی لذیذ است.

مطالب مرتبط:

نکاتی که هنگام پخت برنج دانه بلند باید بدانید

نکاتی که هنگام پخت برنج دانه بلند باید بدانید
نکاتی که هنگام پخت برنج دانه بلند باید بدانید

برنج دانه بلند خیس خورده

قبل از پخت برنج، باید برنج را به مدت 30 دقیقه با آب گرم خیس کنید. این کار به حذف نشاسته و جلوگیری از چسباندن برنج به هم کمک می کند. همچنین، این به پخت سریع برنج کمک می کند زیرا آب را در هنگام خیساندن جذب می کند.

دستورالعمل پخت مجبوس مرغ

دستورالعمل پخت مجبوس مرغ
دستورالعمل پخت مجبوس مرغ

پخت مجبوس کمی زمان می برد و تهیه آن یک غذای ساده نیست اما بسیار خوشمزه است.

اول از همه، ابتدا مرغ را تمیز کنید و سپس آن را با آب داخل قابلمه بگذارید تا بجوشد. در حالی که مرغ در حال جوشیدن است، چربی ها یا آلودگی های مرغ را بردارید. پس از حذف چربی های اضافی از مرغ، ادویه جات، پیاز و سیر را اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. اجازه دهید مرغ به مدت 45 دقیقه یا تا زمانی که مرغ پخته شود بجوشد. چند دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. برای اطمینان از طعم شور سوپ باید نمک کافی بریزید. 

پس از پختن مرغ، مرغ ها، پیازه ، میخک ها و سایر مواد جامد را از سوپ خارج کنید. این سوپ را به عنوان یک آب برای برنج کنار بگذارید. بعد از خیساندن برنج به مدت 30 دقیقه، آب آن را جدا کنید و برنج را داخل قابلمه ای که سوپ را گذاشته اید، بریزید. اگر مقدار موجودی کافی نیست آب بیشتری اضافه کنید. در حالی که برنج در حال جوشیدن است، مرغ را در ماهیتابه جداگانه سرخ کنید تا به خوبی سرخ داشته باشد.

وقتی مرغ سرخ شد، صبر کنید تا برنج پخته شود. بعد از اینکه تقریباً برنج پخت، مرغ و پیاز سرخ شده را بالای برنج اضافه کنید. می توانید برنج را به صورت اختیاری مخلوط کرده یا بگذارید به همین ترتیب و کار شما تمام شده است.

برنج و مرغ را به یک بشقاب غذا منتقل کرده و بلافاصله سرو کنید. می توانید مرغ را با برنج مخلوط کرده یا مرغ را روی برنج بگذارید. برای افزودن طعم معتبر خاورمیانه، درست قبل از سرو مقداری آب گلاب روی ظرف آماده شده بپاشید. با سالاد سبزیجات و ماست می توانید آن را سرو کنید. همچنین می توانید نخود لپه و سیب زمینی را جداگانه سرخ کنید و کنار مجبوس مرغ میل نمایید.

به یک نکته دیگر نیز دقت کنید: اگر از کشمش خوشتان می آید می توانید در پلوی مجبوس مرغ خود کشمش را نیز اضافه کنید.

نوش جان

آیا شما به غذاهای عربی علاقه دارید؟

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهین غلامپور