چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ ۱۷:۳۹

چگونه می توان گرفتگی عضلات پا را در دوران بارداری درمان و برطرف کرد؟

چگونه می توان گرفتگی عضلات پا را در دوران بارداری درمان و برطرف کرد؟
گزفتگی عضلات پا یکی از اتفاقات رایج در بارداری می باشد که در زیر به راه های درمان آن می پردازیم.

تیتربرتر‌؛ گرفتگی در دوران بارداری برای بسیاری از خانم ها امری رایج است. از آنجا که زنان در این مرحله چندین تغییر بدن را تجربه می کنند، گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری می تواند برای بسیاری نگران کننده باشد. آنها می توانند دردناک باشند و بسیاری نیز ممکن است برای تسکین درد به این گرفتگی ها نیاز داشته باشند. 

گرفتگی عضلات پا چیست و چه زمانی شروع می شود؟

گرفتگی عضلات پا چیست و چه زمانی شروع می شود؟
گرفتگی عضلات پا چیست و چه زمانی شروع می شود؟

گرفتگی ساق پا در حاملگی انقباضات غیر ارادی در ساق پا و ماهیچه های پا یا هر دو است و در دوران بارداری بسیار شایع است. اسپاسم گرفتگی عضلات پا می تواند در طول روز ساق پا را بالا و پایین پخش کند، اما معمولاً در شب برجسته تر است. این زمانی است که خستگی، تجمع مایعات و احتباس در اوج است. گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری به ویژه پس از سه ماهه دوم بارداری، زمانی که افزایش وزن به دلیل بارداری، افزایش تورم ناشی از تغییرات گردش خون و خستگی کلی در حال افزایش است، شایع است.

با پیشرفت حاملگی و بزرگ شدن شکم ممکن است بدتر شوند. این گرفتگی ها عمدتا در طول شب تجربه می شوند. با این حال، ممکن است فرد در طول روز دچار گرفتگی شود. درد طاقت فرسای گرفتگی عضلات پا می تواند خوابیدن در شب و کار در روز را برای شما دشوار کند. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود نیمی از زنان باردار در طول سفر دچار گرفتگی عضلات پا می شوند.

علل گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری

علل گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری
علل گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری

علت و علت دقیق گرفتگی پا در دوران بارداری ناشناخته است. با این حال، حدس هایی در مورد نحوه گرفتگی عضلات به دلیل تغییرات بدن، تغییرات وزن در روند بارداری، خستگی و تغییرات گردش خون وجود دارد.

شایع ترین دلایل گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری به شرح زیر است:

1. گردش خون تغییر می کند

روند گردش خون در دوران بارداری کند می شود. تغییرات بدنی، انبساط سریع و افزایش وزن، تغییرات هورمونی اغلب علل تغییرات در روند گردش خون هستند. در نتیجه این تغییرات، حجم خون در داخل بدن افزایش می یابد اما گردش خون کند می شود؛ به ویژه پس از سه ماهه دوم و نزدیک به سه ماهه سوم می تواند منجر به گرفتگی پاها شود.

2- افزایش وزن

افزایش وزن در دوران بارداری کاملاً متوسط است. با توجه به رشد بدن در داخل، می توانید وزن بدن را نیز افزایش دهید. این افزایش وزن می تواند بر اعصاب، عروق خونی و رگ های شما تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به گرفتگی پا در این دوره شود. رایج ترین نکته این است که فعال بمانید و پیاده روی های کمی داشته باشید تا از گرفتگی عضلات رهایی پیدا کنید.

3. کم آبی بدن

اکثر ما اغلب مصرف روزانه آب تجویز شده برای بزرگسالان، به ویژه زنان باردار را جدی نمی گیریم. آیا می دانید، کاهش مصرف آب و کم آبی بدن می تواند به طور منطقی منجر به گرفتگی عضلات پا شود؟ سعی کنید این مقدار را افزایش دهید و شما نیز متوجه تغییر خواهید شد.

4. لخته شدن خون

آیا می دانید زنان باردار بیشتر از زنان غیر باردار مستعد ابتلا به لخته شدن خون ترومبوز ورید عمقی هستند. این می تواند منجر به گرفتگی شدید پا در این مرحله شود و راه آسان دیگر این است که دوباره فعال بمانید و به حرکت ادامه دهید.

5. خستگی

خستگی و ضعف بدن می تواند منجر به فشار در نزدیکی ماهیچه ها شود و به نوبه خود منجر به گرفتگی عضلات پا شود. با نوشیدن آب کافی، کشش نور و پیاده روی در طول روز می توان بر این مشکل غلبه کرد.

6. کمبود کلسیم و منیزیم

دوز مناسب ویتامین، کلسیم اضافی و مکمل منیزیم می تواند گرفتگی ها و دردها، از جمله ناراحتی را کاهش دهد. مکمل ها باید مطابق دوز تجویز شده توسط پزشک باشد تا نیازهای جسمی را برآورده کند، که به تناسب فرد متفاوت است. به طور کلی، مطالعات تأیید می کنند که مکمل های معمولی می توانند در رفع گرفتگی عضلات کمک کنند.

چگونه می توان گرفتگی عضلات پا را در دوران بارداری درمان کرد؟

چگونه می توان گرفتگی عضلات پا را در دوران بارداری درمان کرد؟
چگونه می توان گرفتگی عضلات پا را در دوران بارداری درمان کرد؟

در حال حاضر، همانطور که فهمیدیم، گرفتگی عضلات پا برای بسیاری از زنان باردار و مادران باردار شایع است. اما مدیریت آنها یا گذراندن درد به صورت روزمره چندان آسان نیست. هنگامی که حمله ناگهانی گرفتگی عضلات پا به شما ضربه می زند، می توانید کارهای زیر را برای تسکین خود انجام دهید.

  • پای خود را صاف کنید و مچ پا و انگشتان پا را به آرامی به سمت ساق پا خم کنید.
  • می توانید روی یک سطح سرد بایستید ، که گاهی اوقات می تواند اسپاسم را متوقف کند.
  • عضلات ساق پا و ساق پا را ماساژ دهید تا انقباض برطرف شود.
  • کمی راه بروید تا ماهیچه های ساق پا آرام شوند.
  • سعی کنید از یک بطری آب گرم یا یک پد گرمکن برای درمان گرفتگی عضلات استفاده کنید.
  • اگر هیچ نتیجه ای نداشت، به پزشک یا متخصص مراجعه کنید زیرا ممکن است در مورد لخته شدن خون باشد.

مطالب مرتبط:

چگونه از گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

چگونه از گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟
چگونه از گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

بهتر است پیشگیری و تسکین گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری زمانی انجام شود که هنوز برای ضربه زدن به یک حمله ناگهانی به آن ضربه جدی وارد نشده باشد. در اینجا چند روش برای جلوگیری از گرفتگی عضلات ذکر شده است.

1. ورزش هوازی

حرکات کششی می تواند برای متوقف کردن گرفتگی عضلات حتی قبل از شروع آن آسان باشد. قبل از اینکه بعد از یک روز طولانی و خسته کننده به رختخواب بروید، دستان خود را روی یک دیوار قرار دهید و دو پا از آن فاصله بگیرید. پاشنه های خود را روی زمین نگه دارید و به جلو خم شوید. حدود ده ثانیه در این حالت بمانید و سپس حدود پنج ثانیه استراحت کنید. این تمرین ساده را هر شب سه بار قبل از خواب تکرار کنید.

2. حالت بدن

در هر دوره متناوب فعالیت، دوره های استراحت داشته باشید، مانند این که بدن خود را زیاد کار نکنید. هنگام نشستن پاهای خود را تا آنجا که می توانید بالا بیاورید.

3. آب بدن خود را تامین کنید

مطمئن شوید که مایعات کافی، حداقل هشت لیوان در روز مصرف می کنید. خود را هیدراته و فعال نگه دارید. این می تواند باعث تسکین و جلوگیری از گرفتگی پا نیز شود.

4. رژیم غذایی مناسب

از یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مقدار زیادی کلسیم  منیزیم، ویتامین ها و مواد معدنی است استفاده کنید. ماست فواید زیادی برای سلامتی دارد، شما می توانید از ماست در رژیم غذایی خود استفاده کنید. موز همچنین دارای مقادیر زیادی منیزیم است. از مکمل های ویتامین تأیید شده و پیشنهادی برای تضمین مصرف ویتامین ها و مواد معدنی ضروری استفاده کنید. برای جلوگیری از گرفتگی ساق پا در دوران بارداری نیز از غذاهای مغذی مناسب استفاده کنید.

5. پیاده روی روزانه

مگر اینکه پزشک توصیه دیگری کرده باشد، پیاده روی کوتاه هر روز به عضلات پاهای شما کمک می کند تا خواب شبانه شما را مختل نکنند. 

6. حمام گرم

می توانید هر شب قبل از خوابیدن به تخت خواب حمام گرم کنید تا عضلات شما شل شده و خود را از روز طولانی و خسته کننده رها کنید. 

7. زیاد کار نکنید

به هر دلیلی از خستگی زیاد خودداری کنید. به پهلوی چپ دراز بکشید تا گردش خون به داخل و خارج از پاها بهبود یابد. در کارهای خانه یا هر کار فیزیکی دیگری به خود استرس وارد نکنید.

8. کفش مناسب

کفش هایی را انتخاب کنید که بیانگر راحتی، پشتیبانی و کاربرد است. 

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟
چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگرچه گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری و در اواخر و اواخر بارداری شایع است، اما مدیریت آنها آسان نیست. اگر گرفتگی عضلات پا بسیار منظم، مداوم و بسیار دردناک است، به نظر نمی رسد که در یک دوره زمانی کاهش یا کنترل شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اگر درد و ناراحتی زیادی ایجاد کرد ممکن است به دارو و درمان نیاز داشته باشید. حتی اگر در هنگام گرفتگی عضلات دچار تورم شدید یا بزرگ شدن رگ ها می شوید، بهتر است برای درمان با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید.

گرفتگی ساق پا در دوران بارداری یکی از مشکلات شایع مادران و زنان باردار است. با این حال، می توان آنها را با درمان و درمان خانگی کنترل و مدیریت کرد. ممکن است در برخی موارد با تورم و قرمزی شدید شوند، در این هنگام باید با پزشک خود مشورت کنید. امیدواریم نحوه مدیریت گرفتگی عضلات پا و بارداری را آموخته باشید. 

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی