شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۱۶
برای داشتن پوست و موی زیبا:

پنج ویتامین حیاتی برای پوست سالم و موهای بلند

برای داشتن پوست و موی زیبا:
 بیشتر مشکلات پوستی و موی ما می تواند با یک ویتامین خاص برطرف شود فقط باید آن را پیدا کنیم. 

تیتربرتر: مشکلات پوستی مانند آکنه، ریزش مو، تیرگی پوست این روزها به دلیل عوامل مختلفی از جمله آلودگی، استرس، رژیم غذایی اشتباه و مصرف زیاد مواد غذایی غیرضروری بسیار رایج شده است. مهم نیست که چند پاک کننده، تونر، مرطوب کننده و سرم گران قیمت استفاده می کنید، هرگز پوست و موی خوبی نخواهید داشت مگر اینکه مقدار مناسبی از تمام ویتامین های حیاتی رژیم خود را دریافت کنید. ویتامین ها از داخل سلول ها و بافت های ما را تغذیه می کنند و نتیجه آن داشتن پوستی با ظاهر سالم و موهای بلند است. در حقیقت، ویتامین ها ریز مغذی های ضروری مورد نیاز پوست ما برای سالم و درخشان شدن آن محسوب می شوند.

راز درخشش پوست و موهای سالم در یافتن تعادل کامل بین دریافت مواد مغذی مناسب و استفاده از محصولات زیبایی مناسب نهفته است. در اینجا لیستی از پنج ویتامین حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو ضروری است.

 ویتامین A برای پوست و مو

ویتامین A برای پوست و مو
ویتامین A برای پوست و مو

 

ویتامین A لیست طولانی از مزایای پوستی دارد، از جمله ضد پیری، مبارزه با آکنه و افزایش رشد مو علاوه بر این، هنگامی که به دنبال درمان موضعی هایپرپیگمانتاسیون، خطوط ریز و قرمزی می گردید، اسید رتینوئیک موجود در ویتامین گزینه مناسبی است.

فواید ویتامین A

  • پیری زودرس را از بین می برد و با مبارزه با رادیکال های آزاد آسیب رسان در بدن علائم مانند چین و چروک، خطوط ظریف و لکه های پیری را کاهش می دهد.
  • همچنین با محافظت از کلاژن در برابر تخریب نقش مهمی در تجدید سلول دارد. کلاژن باعث می شود پوست از آسیب های ناشی از آفتاب محافظت شود.
  • ویتامین A همچنین به جایگزینی سلول های مرده پوست با سلول های تازه کمک می کند و نتیجه آن پوستی نرم، صاف و سالم است.
  • ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار خوبی است که به ترتیب از آفتاب سوختگی محافظت کرده و به درمان آکنه کمک می کند. 
  • رشد سلول های مو را افزایش می دهد، در نتیجه رشد مو را افزایش و خشکی پوست را درمان می کند.

موجود در

 میوه های سبز تیره و سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، زردآلو خشک، زرده تخم مرغ، روغن ماهی، جگر و شیر کامل.

ویتامین B برای سلامت پوست و مو

ویتامین B برای سلامت پوست و مو
ویتامین B برای سلامت پوست و مو

 

در اینجا، ما به هیچ ویتامین منفردی اشاره نمی کنیم بلکه به یک گروه هشت نوع مختلف: تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک B5  B6، بیوتین (B7)، فولات (B9) وB12 اشاره می کنیم. همه اینها با هم کار می کنند تا به ما در حفظ سلامت پوست و مو کمک کنند.

فواید ویتامین  B 

  • نیاسین یا ویتامین B3 دارای یکسری مزایای پوستی انکار ناپذیر از جمله: افزودن رطوبت به پوست و بهبود رنگ و بافت آن، کاهش خشکی پوست، بهبود شرایط پوستی مانند اگزما و حفظ عملکرد طبیعی مانع پوست است. در مجموع، ویتامین B3 باعث می شود پوست ما سالم، براق و جوان به نظر برسد.
  • ریبوفلاوین یا ویتامین B2 باعث افزایش سلول ها می شود که برای رشد طبیعی مو ضروری است.
  • اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 از سلول های ما تغذیه می کند و خاصیت ارتجاعی آن ها را افزایش می دهد. به طور خلاصه، پوست را نرم و لطیف می کند و برای افرادی که پوست حساس دارند بسیار مفید است.
  • بیوتین به عنوان محصولی عالی برای تقویت رشته ها و جلوگیری از هرگونه شکستگی ناسالم در نظر گرفته شده است. در واقع، متخصصان می گویند کمبود بیوتین در رژیم غذایی شما می تواند باعث ریزش مو و شکننده شدن مو شود. بیوتین فیبر مو را ضخیم کرده و درخشش آن را بازیابی می کند. همچنین سلامت کلی پوست را بهبود می بخشد و از عفونت های قارچی و آکنه محافظت می کند.

موجود در

 تخم مرغ، سینه مرغ، جگر، شیر، کشک، حبوبات، دانه، لوبیا، نخود فرنگی، بادام زمینی، قارچ، آووکادو، غلات کامل، برنج، مخمر و موز. بیوتین همچنین در ماهی قزل آلا، تمشک و گل کلم یافت می شود.

ویتامین C برای تقویت پوست و مو

ویتامین C برای تقویت پوست و مو
ویتامین C برای تقویت پوست و مو

 

ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان های طبیعی قوی است که نمی تواند در بدن ما تولید شود و باید به طور منظم مصرف شود.

فواید ویتامین سی

  • از رادیکال های آزاد محافظت می کند و روند پیری را کند می کند. در نتیجه، پوست ما را از آسیب های شدید محافظت می کند، و ما بسیار جوان تر به نظر می رسیم.
  • در تشکیل کلاژن کمک زیادی می کند، در نتیجه باعث بهبود بافت و خاصیت ارتجاعی پوست می شود و از ایجاد شرایطی مانند چین و چروک، خطوط ریز و افتادگی جلوگیری می کند.
  • ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی پوست را افزایش می دهد و در برابر آسیب نوری ناشی از اشعه ماورا بنفش محافظت می کند. 
  • گردش خون را در سراسر بدن تقویت می کند که با تحریک فولیکول ها سرعت رشد مو را افزایش داده و با تقویت ریشه ها ریزش مو را از بین می برد.
  • همچنین به حفظ رگ های خونی سالم در پوست کمک می کند و باعث روشن شدن پوست می شود.

موجود در

 میوه های مرکبات تازه، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، فلفل دلمه ای، فلفل قرمز، گل کلم، کیوی، توت سیاه، لیچی، جوانه بروکسل، گریپ فروت، طالبی، پاپایا، گواوا و انبه.

مطالب مرتبط:

ویتامین D برای رسیدگی به پوست و مو

ویتامین D برای رسیدگی به پوست و مو
ویتامین D برای رسیدگی به پوست و مو

 

حتما در مورد همه چیزهای خوبی که ویتامین D می تواند برای بدن ما انجام دهد شنیده اند. این یک عامل حیاتی است که به حفظ آن کمک می کند. برای سلامت استخوان خوب است. علاوه بر این، یکی از مهم ترین ویتامین ها است که برای نگهداری مناسب از پوست و مو مورد نیاز است. کمبود این ماده مغذی می تواند منجر به انبوهی از شرایط پزشکی از جمله راشیتیسم، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان شود. بدن ما می تواند با قرار گرفتن در معرض آفتاب به طور طبیعی این ویتامین را تولید کند، اما این آسان نیست. علاوه بر این، اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند باعث آسیب به پوست شود، به همین دلیل ما به مکمل های خوراکی این ویتامین نیاز داریم.

فواید ویتامین دی

  • مشکلات پوستی، از جمله بثورات، آلرژی ها و عفونت ها (آکنه، درماتیت آتوپیک و روزاسه) را کنترل می کند.
  • کمبود ویتامین D با ریزش مو در زنان ارتباط دارد. این ماده مغذی حیاتی فولیکول مو را منظم می کند، که در نهایت رشد مو را تسریع می کند. 

موجود در

غلات کامل، قارچ، ماهی (مانند ماهی قزل آلا یا شمشیر)، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، نور خورشید و آب پرتقال و شیر غنی شده یافت می شود.

 ویتامین E برای پوست و مو

 ویتامین E برای پوست و مو
 ویتامین E برای پوست و مو

 

صنعت مراقبت از پوست این ویتامین را جام مقدس آن ها می داند. جای تعجب نیست که اکثر برندهای برتر یک سری کامل از محصولات غنی شده با ویتامین E دارند. اگر پوست خشکی دارید، کرم مرطوب کننده خوب با ویتامین E همیشه توصیه می شود. همچنین یک ماده مغذی ضروری برای سلامت پوست و موهای بلند محسوب می شود.

فواید ویتامین E

  • این به مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد که به بدن ما وارد شده کمک می کند و به ساختن پوست سالم و موهای زرق و برق دار کمک می کند. همچنین تجزیه کلاژن را تسریع می کند.
  • ویتامین E یک آنتی اکسیدان نیرومند است که به تاخیر انداختن علائم پیری زودرس کمک می کند.
  • با تحریک گردش خون در سراسر پوست سر، رشد مو را تقویت می کند.
  • استفاده موضعی از محصولات غنی شده با ویتامین E بر روی پوست به آبرسانی به پوست، بازگرداندن رطوبت و مبارزه با عوامل مضر محیط کمک می کند.

موجود در

 غلات، جوانه گندم، نان، سبزیجات سبز برگ، دانه ها، مغزها، گیاهان مویز، مارچوبه، زیتون و روغن آفتابگردان.

ویتامین ها به صورت خوراکی اعمال شود یا مصرف شود؟

ویتامین ها به صورت خوراکی اعمال شود یا مصرف شود؟
ویتامین ها به صورت خوراکی اعمال شود یا مصرف شود؟

 

این سؤال بزرگی است که ما همیشه در مورد آن می پرسیم که آیا باید این ویتامین ها را به صورت خوراکی مصرف کنیم یا از محصولات مراقبت از پوست غنی شده با آن ها استفاده کنیم. خب، پاسخ ساده است. با استفاده از این محصولات در مدت زمان کوتاهی نتایج قابل مشاهده خواهید داشت، اما مصرف آنها به صورت خوراکی باعث سلامتی شما از درون می شود. نتایج حاصل از مصرف خوراکی ممکن است مدتی طول بکشد و شما باید آنها را به طور مداوم مصرف کنید. با این حال، ما به شما توصیه می کنیم برای دریافت دوز مناسب، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصصان معتقدند که برای دستیابی به پوست و مو سالم، شما باید ترکیبی از هر دو (مصرف خوراکی و موضعی) را با تمرکز بر مصرف یک رژیم غذایی متعادل حاوی تمام مواد مغذی داشته باشید.

 

برای تقویت و رسیدگی به موهای خود از ویتامین ها استفاده می کنید، لطفا راهکارهای خود را برای دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی