سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۷:۱۲

علت اصلی تایید نشدن استعلام متقاضیان مسکن ملی

علت اصلی تایید نشدن استعلام متقاضیان مسکن ملی
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در باره علت عدم تاییر پرونده متقاضیان مسکن ملی گفتگو کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه صحبت مشترکی با سازمان امور مالیاتی داشته‌ایم، تصریح کرد: ادبیات درج شده در سازمان امور مالیاتی باید با ادبیات ما هماهنگ شود.

علت اصلی عدم تایید پرونده متقاضیان مسکن ملی

علت اصلی عدم تایید پرونده متقاضیان مسکن ملی
علت اصلی عدم تایید پرونده متقاضیان مسکن ملی

 

محمود زاده تاکید کرد: مقرر شده در این رابطه با سیستم امور مالیاتی در یکی دو روز آینده جلسه‌ای داشته باشیم، تا بتوانیم از این طریق کدها را مشترک کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سامانه املاک و اسکان، هم اکنون هیچ مشکلی ندارد و کارها طبق روال در حال اجرایی شدن است اما آمارها به صورت مدوام در حال افزایش و یا کاهش است.

او بیان کرد: ممکن است خانه‌های خالی از طریق این سامانه تشخیص داده شوند، اما ممکن است برخی از این واحدها بعد از تشخیص بلافاصله فروخته شوند، بنابراین اطلاعات به طور دائم در این سامانه به روز رسانی می‌شود.

ارسال پیامک‌های خانه‌های خالی به صورت روزانه

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: پیامک‌ها به صورت روزانه ارسال می‌شوند و بازخوردها هم باعث کاهش آمارها می‌شوند.

محمود زاده همچنین درباره پرداخت وام ودیعه مسکن هم گفت: تاکنون بیش از ۸۰ هزار تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده و ما با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به صورت مرتب در حال رایزنی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با بانک‌ها به عنوان متولی به صورت مداوم برای پرداخت تسهیلات در حال مکاتبه هستیم و روزانه اشکالات و سوالات در این زمینه  پاسخ داده می‌شود.

او ادامه داد: ۷۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند و از این تعداد تنها ۲۶۰ هزار نفر اطلاعات خود را تکمیل کرده‌اند و پالایش این افراد در حال انجام است.

محمود زاده تاکید کرد: مابقی این افراد تاکنون اطلاعات خود را تکمیل نکرده‌اند و بنابراین امکان معرفی آنها به بانک‌ها وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اطلاعات بعد از تکمیل، پالایش می‌شوند، گفت: متقاضیان در اولین فرصت باید اطلاعات خود را در سامانه تکمیل کنند تا در روند پرداخت تسهیلات دچار مسئله نشویم.

او اظهار کرد: ۲۶۰ هزار نفر تا کنون به بانک‌ها معرفی شده‌اند و از این تعداد ۸۰ هزار نفر تسهیلات دریافت کردند و تنها ۱۰۳ هزار نفر تشکیل پرونده داده‌اند.

محمود زاده تصریح کرد: تاکنون از این ۷۰۰ هزار نفر، ۴۲۰ هزار نفر اطلاعات خود را در سامانه تکمیل نکرده‌اند و باید هرچه سریعتر اطلاعات خود را تکمیل کنند.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: با توجه به بازه زمانی در نظر گرفته شده، متقاضیان باید هرچه سریعتر این اطلاعات را تکمیل کنند.

مطالب مرتبط:

جزئیات اهدای زمین به متقاضیان مسکن ملی

جزئیات اهدای زمین به متقاضیان مسکن ملی
جزئیات اهدای زمین به متقاضیان مسکن ملی

 

هر چند این مرحله، فاز پیش‌مقدماتی است و هرگز نمی‌شود به استناد به روند واگذاری زمین، انتظار مثبت از پیشرفت طرح داشت چرا که در دو سال اول طرح مسکن‌مهر یعنی در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ نیز همین فاز پیش‌مقدماتی در برخی استان‌ها از جمله تهران، به مراتب بهتر از وضعیت فعلی پیش رفت، اما در سال ۸۹ و ۹۰ مشخص شد واگذاری زمین به تعاونی‌ها چاره کار نبوده و این فاز از نو تکرار شد و زمین‌های ۹۹ ساله با پس‌گرفتن از تعاونی‌ها به سازنده‌ها و پیمانکاران ساختمانی به شکل قرارداد سه جانبه –سازنده و بانک و تعاونی- با نظارت دولت (عملاً چهارجانبه) واگذار شد.

«زمین» مسکن ملی در دو مدل

اما با این حال آن‌طور که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است تاکنون برای ساخت بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی، زمین توسط دولت تامین شده است که از این تعداد، زمین مورد نیاز برای ساخت بیش از ۷۵ هزار واحد، به سازنده‌ها واگذار شده است و مابقی نیز در حال واگذاری است.

محمود محمودزاده در این باره  اعلام کرد: با مقایسه بین تعداد متقاضیان و تعداد واحدهای پیش‌بینی شده در زمین‌های تامین و واگذار شده مشخص می‌شود عرصه مورد نیاز برای ساخت مسکن حدود نیمی از متقاضیان از سوی دولت و ارگان‌ها تامین شده است که این خود روند مناسب تامین زمین متناسب با حجم فاقدین مسکن مشمول طرح اقدام ملی را نشان می‌دهد.

در کنار این حداقل ۱۱۰ هزار واحد مسکونی، بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی نیز روی زمین‌هایی احداث می‌شود که الزاما زمین دولتی و تامین شده برای انبوه‌سازی نیست. این واحدها همانند بخشی از طرح مسکن‌مهر، جنبه خودمالکی دارند به این صورت که فردی خود دارای زمین است، اما منابع و اعتبارات لازم برای ساخت مسکن را ندارد، این فرد در صورتی که واجد شرایط ۴ گانه طرح اقدام ملی باشد می‌تواند از تسهیلات ساخت این طرح بر روی زمین خود استفاده کند. تا نیمه شهریور ماه ۳۰۰ پروژه ساخت مسکن از همین جنس استارت خورد که این مدل دوم تامین زمین در طرح اقدام ملی است. در مدل اول، زمین‌ها توسط دولت به دو شکل تقسیط یا اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود.

محمودزاده با تشریح جزئیات بیشتر درباره طرح اقدام ملی افزود: در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن از ابتدای شروع کار تا نیمه شهریور ماه برای ساخت  ۷۷ هزار واحد، زمین به شکل گروهی به واجدان شرایط واگذار شده است که حدود ۴۷ هزار واحد توسط سازمان ملی زمین و مسکن در  استان‌ها و ۳۱ هزار واحد در شهرهای جدید است. مقرر شده است تا از این ۷۷ هزار واحد، واحدهایی که قابلیت افتتاح دارند توسط استان‌ها و شهرهای جدید به ستاد وزارتخانه معرفی شوند.

زمین ۳۸ هزار واحد دیگر نیز آماده واگذاری است که در مجموع ۱۱۵ هزار واحد برای ساخت مسکن به شکل گروهی آماده واگذاری است. محمودزاده در خصوص تعریف پروژه‌های مسکن ملی با اشاره به اینکه در استان‌ها در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های ۴ تا ۷ که ثبت‌نام آنها انجام شده، تحرک خوبی انجام شده است، گفت: طبق آخرین آمار، حداقل ۳۰۰ پروژه مسکونی که معادل ۵۴ هزار آپارتمان است آغاز شده است. همچنین مقرر شده تا اسامی و مشخصات ۷۷ هزار واحدی که به شکل گروهی زمین به آنها واگذار شده به همراه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در سامانه اقدام ملی مسکن وارد شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین با اعلام جزئیات افتتاح حساب و آورده نقدی متقاضیان واجد شرایط در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن نیز تصریح کرد: از حدود ۴۷۰ هزار نفری که واجد شرایط دریافت مسکن ملی شناسایی شدند بیش از ۶۰ هزار نفر افتتاح حساب کردند. مقرر شده است تا از سامانه اقدام  ملی مسکن پیامکی به واجدان شرایط بار دیگر ارسال شود، همچنین سایر دستگاه‌ها نیز این پیامک را ارسال کنند و در مطبوعات و صداوسیمای محلی طی ۱۵ روز با تبلیغ فراگیر همه افراد متقاضی مسکن ملی در این برنامه مشارکت داشته باشند. قیمت‌های تمام شده و فروش (واگذاری) مسکن ملی نیز یکسان، تیپ قرارداد معین و ضرایب تعدیل مشخص و معین شده است. قیمت در نظر گرفته شده در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان است.

درباره راهکارهای پیش‌بینی شده در دولت برای در امان بودن طرح اقدام ملی مسکن از رشد قیمت نهاده‌های تولید، معاون مسکن و ساختمان از تعیین قیمت و تامین میلگرد و سیمان مسکن ملی و همچنین تعیین تکلیف معافیت‌های مالیاتی، بیمه و پروانه‌های ساختمان در شورای عالی مسکن خبر داد.  به گفته وی، در استان‌ها و شهرهای جدید حدود ۶۰ درصد از واجدان شرایط مسکن ملی واریز وجه کرده‌اند که اینها شامل افرادی که در تفاهم‌نامه‌های وزارت راه‌و شهرسازی با سایر وزارتخانه‌ها هستند نبوده و تنها ثبت‌نام‌شدگان مسکن ملی را شامل می‌شوند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند: