شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ ۲۲:۵۲

معرفی 10 میوه و دمنوش اشتها آور

معرفی 10 میوه و دمنوش اشتها آور
بسیاری از افراد لاغر و یا کودکان مشکل بی اشتهایی دارند .در ادامه 10 میوه و دمنوش اشتها آور را برای حل این مشکل به شما معرفی خواهیم کرد.

تیتربرتر: تنظیم اشتها در بدن اصولا در هیپوتالاموس انجام میگیرد و متاثر از عوامل مختلفی مانند هورمون لپتین ، سطح قند خون ، سطح هورمونهای مختلف مانند هورمونهای دستگاه گوارش و انسولین می باشد. گاه افزایش اشتهای بیمارگونه (بولیمیا) یا کاهش اشتهای بیمارگونه (بی‌اشتهایی عصبی) داریم.بی اشتهایی میتواند باعث لاغر شدن و ضعف در سیستم دفاعی شود در ادامه با 10 میوه و دمنوش اشتها آور آشنا خواهیم شد.

میوه های اشها آور

 

۱. آناناس

آناناس برای هضم غذا مناسب است. این میوه اشتها برانگیز بوده و برای افرادی که مشکل بی اشتهایی دارند بسیار مناسب است. آناناس رسیده اسید معده و نفخ را کاهش می دهد و از این رو در زمره خوراکی های اشتها آور محسوب می شود.

۲. سیب

این میوه به طور طبیعی سرشار از انواع مواد مغذی ضروری از قبیل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. گفته می‌شود این میوه تسکین‌دهنده‌ی اختلالات گوارشی است و هم‌چنین کلسترول و فشار خون را پایین می‌آورد، میزان قند خون را تثبیت می‌کند و اشتها را زیاد می‌کند. خوردن سیب زرد و پودر برگ آن برای جلوگیری از کم‌اشتهایی و افزایش اشتها مفید است.

۳. لیمو ترش

هم‌چنین لیمو ترش نیز باعث تحریک گرسنگی و فروکش تاثیرات خستگی مفرط و تهوع در بدن می‌شود. ۲ قاشق چای خوری آب لیمو ترش را در آب جوش بریزید؛ ۲ تا ۳ غنچه میخک خشک شده را به این محلول اضافه کنید. اجازه دهید این دمنوش به اندازه‌ی دمای معمول اتاق خنک شود. در طول یک هفته، روزی یک بار از این دمنوش بنوشید تا اشتهای‌تان بهتر شود.

۴. میوه اژدها

ممکن است این بی‌اشتهایی به‌دلیل بیماری‌ها یا اختلالات خاصی مانند تب و کم‌خونی باشد. خبر خوب این است که یک میوه خاص می‌تواند میل به خوردن را در شما بازگرداند. میوه اژدها به درمان دردهای معده کمک‌کرده و بنابراین اشتهای شما را افزایش‌می‌دهد. در راس همه این‌ها، عطر بهشتی آن را شما را اغوا می‌کند.

۵. پرتقال

از پرتقال به طور گسترده برای درمان بیماران مبتلا به بی اشتهایی استفاده می‌شود؛ زیرا این میوه‌ی پرخاصیت می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. هم‌چنین، رایحه‌ی پرتقال می‌تواند افسردگی را درمان کند با آرام کردن اعصاب، سطح استرس را کاهش دهد. هر روز یک لیوان آب پرتقال تازه بنوشید یا چند عدد پرتقال بخورید. هم‌چنین برای بهتر کردن طعم آب پرتقال، می‌توانید مقدار کمی نمک طبیعی، پودر فلفل سیاه و آب لیمو نیز به آن اضافه کنید.

مطالب مرتبط:

دمنوش های اشتهاآور کدامند؟

1.دمنوش بابونه

بابونه، گیاهی معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است. بابونه از نظر طب قدیم ایران طبع گرم و خشک دارد. این گیاه دارویی به دلیل داشتن خواص آرامش بخشی، به داشتن خوابی راحت کمک می‌کند. این گیاه کاهش‌دهنده‌ی استرس است و به «دکتر گیاهان» معروف است.

استفاده از بابونه در زیبایی به اندازه‌ی قدمت به کارگیری آن در عطاری‌ها سابقه دارد. دم‌کرده‌ی ساده‌ی بابونه در استعمال خارجی روی پوست صورت برای حفاظت از آن، بهترین تاثیرها را دارد، اما یکی دیگر از خواص این نوشیدنی قدیمی و کهن، اشتها آور بودن آن است.

طرز تهیه‌: چای بابونه از گیاهان خشک شده‌ی بابونه که منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های مختلف است، تهیه می‌شود.‌ یک قاشق چای‏‌خوری از گیاه خشک شده‌ی بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی شعله‌ی غیر مستقیم بگذارید. دمنوش بعد از ۱۰ دقیقه، آماده است.

هشدار: برخی از افراد واکنش‌های آلرژی (از جمله آنافیلاکتیک) نسبت به بابونه دارند. اگر شما‌ به گیاهان مشابه در همین گروه مانند گل آفتابگردان، گل مینا، گل داوودی یا گل‌های همیشه بهار حساسیت دارید باید هنگام استفاده مراقب باشید! در دوران بارداری نباید بابونه مصرف کرد، زیرا ممکن است به عنوان محرک رحم عمل کند و در نتیجه احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. افرادی که مبتلا به انواع بیماری‌های خونی هستند، باید از بابونه حذر کنند، زیرا حاوی کومارین بوده و ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهد.

2.دمنوش بهار نارنج

بهار نارنج، شکوفه‌ی درخت نارنج است‌؛ گل‌هایی بسیار معطر، ترد، شکننده و سفید رنگ. بهار نارنج از نظر طب سنتی ایران طبیعتی گرم و خشک دارد. نوشیدن دمنوش بهار نارنج قبل از خواب موجب رفع بی‌خوابی می‌شود. از سوی دیگر جزو‌ دمنوش‌های گیاهی اشتها آور است.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را در قوری ریخته،آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می‌توانید از نبات یا عسل استفاده کنید. اگر مبتلا به دیابت هستید این دمنوش را با عسل میل کنید. دمنوش را می‌توان با چند قطره آبلیموی تازه هم میل کرد.

هشدار: استفاده‌ی زیاد از دمنوش بهار نارنج  باعث بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب می‌شود. همچنین باید این دمنوش را در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف کرد.

3.دمنوش میخک

میخک گیاهی بسیار کوچک با خواص درمانی فراوان است که در عین حال به عنوان یک ادویه‌ی شفابخش و خوش عطر در تهیه‌ی غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میخک معمولا به عنوان یک ادویه‌ی آشپزخانه و در ترکیب با فلفل، دارچین، زردچوبه و سایر ادویه‌ها برای تهیه‌ی پودر ادویه‌ی کاری مورد استفاده است. از نظر طب سنتی ایران، میخک مزاج بسیار گرم و خشکی دارد.

در قدیم میخک ادویه‌ای گران قیمت بود که تنها پادشاهان و ثروتمندان می‌توانستند از آن استفاده کنند. این ادویه برای تقویت ‌مغز هم مفید است و به کسانی که حافظه‌ی ضعیفی دارند استفاده از آن توصیه می‌شود. علاوه بر این میخک خاصیت اشتها‌آوری دارد.

طرز تهیه‌: برای تهیه‌ی چای یا دم‌کرده‌ی میخک، ۱۰ گرم از آن را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت پنج دقیقه آن را دم کنید.

هشدار: استفاده‌ی بی‌رویه از هر گیاه مفیدی، ممکن است نتیجه‌ی عکس داشته باشد و باعث ایجاد مشکلاتی در بدن ‌شود. در مورد مصرف میخک نیز به همین شکل است. از آنجایی که مزاج میخک گرم و خشک است، مصرف آن برای افرادی که طبع‌شان گرم است، مناسب نیست و ممکن است باعث ایجاد ناراحتی کلیه و روده‌ها شود. این افراد باید میخک را با گیاهی که مزاج سرد دارد و زیر نظر مستقیم پزشک مصرف کنند.

4.دمنوش رازیانه

رازیانه گیاهی دارویی است که طبع گرم و خشکی دارد و ریشه‌ی آن گرم‌تر از بقیه‌ی قسمت‌های گیاه است. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضد بلغم و صفرا یاد می‌شود. چون گیاه بسیار گرمی است، اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه سکنجبین و عسل است. دمنوش رازیانه برای رفع سرماخوردگی مناسب و اشتها‌آور است.

طرز تهیه: یک قاشق چای‌خوری رازیانه را کوبیده، در یک لیوان آب جوش (با دمای۸۰ درجه)‌ بریزید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. در صورت تمایل به شیرین کردن این دمنوش، می‌توانید از عسل استفاده کنید.

هشدار: با وجود خواص این دمنوش، مصرف آن برای مدت طولانی باید زیر نظر پزشک انجام گیرد. همچنین مصرف آن در دوران بارداری و برای نوزادان توصیه نمی‌شود.

5.دمنوش هل

هل گیاهی دارویی و به دو رنگ، سبز (که برگ‌های کوچک و سبزی دارد) و سیاه (که برگ‌های پهن و قهوه‌ای رنگی دارد) است. برای تهیه‌ی دمنوش هل از میوه‌های گیاه استفاده می‌شود که بند انگشتی و سبز رنگ هستند. دمنوش هل طبیعتی گرم و خشک دارد. این دمنوش نیز  اشتها آور  است.

طرز تهیه‌: ۳۰ گرم یا یک قاشق از هل را همراه یک و نیم لیوان آب جوش دم کنید. پس از ۱۵ دقیقه دمنوش شما آماده است.

هشدار: مصرف زیاد دمنوش هل باعث می‌شود تا روده‌های شما دچار مشکل بشود. علاوه بر آن تپش قلب را افزایش می‌دهد، به همین دلیل برای بیماران قلبی مضر است.

نکات زیر را رعایت کنید:

  • بهتر است برای دم کردنی‌های گیاهی از قوری های چینی یا شیشه‌ای استفاده شود.
  • قوری را روی حرارت غیرمستقیم کتـری یـا سمـاور قرار دهید.
  • برای دم کشیدن ۱۵دقیقه کافی است؛ اما هرچه بیشتر دم بکشد بهتر است.
  • دمنوش را بعد از صاف کردن میل کنید.
  • دم کشیده و صاف کرده‌ی این دمنوش‌ها تا چند روز قابل مصرف است.
  • بهتر است این دمنوش‌ها با عسل، خرما یا توت میل شود

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: