چهارشنبه, ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۴۶

چگونه در تابستان از پوست خود مراقبت کنیم؟

چگونه در تابستان از پوست خود مراقبت کنیم؟
فصل تابستان برای بسیاری از ما به معنای خوش‌گذرانی و تفریح است، اما پوست بدن ما چنین احساسی ندارد.

تیتربرتر: مراقبت از پوست صورت در تابستان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند از بروز بیماری‌های جدی پوست در فصل پاییز و ادامه سال پیشگیری کند. مهم‌ترین کار این است که بدون توجه به نوع پوست خود، اصول اولیه مراقبت از پوست صورت را در تابستان انجام دهید. سایر نقاط پوست انسان به‌دلیل پوششی که انسان در هر فصل دارد، به‌صورت خودکار از تهدید عوامل محیطی حفظ می‌شوند. دراین‌میان، پوست صورت به‌دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، همواره به‌عنوان قربانی اصلی شناخته می‌شود. خطرناک‌ترین تهدید تابستان برای پوست صورت، خشکی شدید به‌دلیل تبخیر آب و رطوبت مورد نیاز است.

تابستان چگونه روی پوست تاثیر می‌گذارد؟

برجسته‌ترین تاثیر تابستان و گرما بر پوست، تبدیل‌کردن نوع آن به نوع دیگری است. پوست بدن ما در هوای گرم، استعداد تغییر جنس از فرم طبیعی به چرب را داراست و می‌تواند زمینه بروز انواع جوش را فراهم کند.

دمای بالا همیشه باعث می‌شود تا پوست صورت به‌خصوص نواحی پیشانی، چرب به‌نظر برسد و ترشح بیشتری از خود بروز دهد. پوستی که چرب باشد، با مواد آرایشی و بهداشتی به‌خوبی ترکیب نمی‌شود و ظاهر انسان را شبیه به یک بستنی در حال ذوب نشان می‌دهد.

اما جدی‌تر از خطر چرب‌شدن پوست، ابتلا به مشکلات دائمی و جبران‌ناپذیر پوست مثل سرطان است. لکه‌های خورشیدی می‌توانند باعث ایجاد رنگ ناهمگون در سطح پوست شوند.

بیشتربخوانید:

روشی ساده برای جوانی پوست

این لکه‌های ناخوشایند اغلب روی بازوها و پوست صورت پدید می‌آیند. مراقبت از پوست صورت در تابستان گاهی با گزینه‌های گران‌قیمت مثل لایه‌برداری شیمیایی یا لیزر ترکیب می‌شود تا پوست بتواند به رنگ طبیعی‌اش بازگردد.

آبرسانی برای مراقبت از پوست صورت در تابستان

طبیعی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای هیدراته نگه داشتن پوست، ماسک‌ها و محصولات مراقبتی دارای آبرسان هستند. البته شما می‌توانید با استفاده از محصولات طبیعی، یک آبرسان قدرتمند و ارزان بسازید. برای این کار شما باید رب گوجه‌فرنگی طبیعی و خیار را با هم مخلوط کرده و آن را به‌عنوان یک ماسک روی صورت خود قرار دهید و بگذارید تا 10 دقیقه روی پوست باقی بماند.

پس از 10 دقیقه، پوست صورتتان را با آب سرد بشویید و منتظر تاثیر شگفت‌انگیز آنتی‌اکسیدان موجود در گوجه‌فرنگی باشید. متخصصان پوست و زیبایی، این ماسک را به‌دلیل منابع مغذی گوجه‌فرنگی و تاثیر خیار در خنک‌کردن و تامین آب مورد نیاز پوست توصیه می‌کند.

اگر به اندازه کافی وقت ندارید تا ماسک طبیعی بسازید، یک ماسک آبرسان معتبر بخرید و پس از مالیدن آن روی پوست صورت اجازه بدهید تا تمام شب باقی بماند. یک ماسک آبرسان باکیفیت و معتبر به اندازه یک ماسک طبیعی کار می‌کند و می‌توان از تاثیرات مثبت آن بهره‌مند شد.

همچنین توصیه ما این است که از یک ژل مرطوب‌کننده خوب که حاوی عصاره خیار، گلاب، پاپایا و آلوئه‌ورا است هم استفاده کنید. گلاب برای سفت‌کردن منافذ پوستی، پاپایا برای کاهش لک و چین‌وچروک و آلوئه‌ورا برای تسکین پوست صورتتان بسیار مفید هستند.

مراقبت مناسب از پوست
مراقبت مناسب از پوست

 

مشکلات پوستی در فصل تابستان

برخی از مشکلات رایج پوست که ممکن است در طول روزهای گرم تابستان از آن رنج ببرید شامل:

  • خشکی پوست
  • آفتاب سوختگی
  • پوسته ریزی
  • تشدید جوش و آکنه
  • التهاب پوست
  • تشدید عرق
  • عرق سوز شدن
  • اگزما
  • تشدید کک و مک و لکه های پوستی مانند ملاسما
  • عفونت باکتریایی پوست

برای پیشگیری مشکلات نامبرده برای پوست نیاز است نکات مراقبتی خاصی رعایت شود که مهمترین آنها عبارتند از :

استفاده از ضد آفتاب

ضد آفتاب با spf بالاتر از حفاظت بهتری برخوردار است و به این معنا نیست که هرچه spf بالا تر باشد میزان مصرف کمتر است. شما می توانید از کرم های ضد آفتاب با spf 30 تا 90 استفاده کنید. اکثر متخصصان پوست SPF 30 را توصیه می کنند و توصیه می شود ضخامت آن 2mg / cm² باشد. همچنین توصیه می شود حتی در روزهایی که زیاد در معرض آفتاب نیستید از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر به شنا علاقه دارید یا زیاد تعریق می کنید، مصرف ضد آفتاب شما فزایش می یابد. علاوه بر این، ضد آفتاب ها نباید در دمای بالا نگهداری شوند و اگر شرایط محصول شما اینگونه است، محصولتان را عوض کنید.

کاهش مدت زمان قرارگیری در برابر نور خورشید

ساعات خاصی در روز شدت آفتاب، شدیدتر است و بیشترین اشعه را دارد. معمولاً بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر شدت اشعه خورشید شدید است. شما باید در این زمان از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید، زیرا به احتمال زیاد ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی شوید. اگر شغل خاصی دارید که به دلیل آن نمی‌توانید دور از نور خورشید باشید، پس باید از چتر یا پناهگاه مناسب استفاده کنید و بهتر است چتر UV داشته باشید. علاوه بر این، حتی اگر سایه داشته باشید باید از لباس محافظ و ضد آفتاب استفاده کنید.

مراقبت مناسب از پوست
مراقبت مناسب از پوست

 

استفاده از محصولات مراقبتی

مراقبت مناسب از پوست بسیار مهم است. برندهای خاصی با استفاده از مواد طبیعی، کرم‌ها و سرمه‌ای عالی تولید می‌کنند که می‌توانند به کاهش التهاب و اثرات مضر اشعه خورشید کمک کنند. مرطوب‌کننده ها، ضد آفتاب‌ها و سرم ها آنتی اکسیدان اضافی دارند، بنابراین باید یکی از آن‌ها را برای خود تهیه کنید. قبل از خرید محصول، اول پوست خود را بررسی کنید و جنس پوستتان را بشناسید و با توجه به جنس پوستتان از مواد شوینده غیر صابونی مناسب استفاده کنید.

عینک آفتابی و محافظت از چشم

عینک‌های آفتابی، محافظ مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست اطراف چشم و از همه مهم‌تر، خود چشم است. عینک آفتابی UV از چشم در برابر اشعه شدید خورشید محافظت می‌کند. می‌توانید سراغ عینک‌های پلاریزه بروید؛ زیرا آسیب وارده به چشم بسیار کم می‌باشد و وضوح تصویر بیشتر است و بازتاب نور در آن دیده نمی‌شود. این عینک مناسب افرادی است که بیشتر در ساحل هستند و یا انعکاس نور، چشمشان را اذیت می‌کند.

منع مصرف داروهای خاص

داروهای OTC و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند پوست را نسبت به خورشید حساس کنند. علاوه بر این داروهایی مانند دیفن هیدرامین، NSAID (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)، ایبوپروفن، آسپرین، داروهای ضد دیابت و تتراسایکلین ها می‌توانند حساسیت پوست را افزایش دهند. بعلاوه، داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد روان‌پریشی نیز می‌توانند این سناریو را بدتر کنند. برای آگاهی از عوارض جانبی احتمالی داروهایی که مصرف می‌کنید، همیشه باید با داروساز یا دکتر داروخانه و یا پزشکتان مشورت کنید، به‌خصوص اگر دچار آفتاب‌سوختگی یا بیماری‌های پوستی هستید.

استفاده از کلاه لبه‌دار

از کلاهی با لبه گسترده‌تر استفاده کنید تا از صورت، گردن و گوش شما محافظت کند. کلاه‌های بیس بال از گردن و گوش محافظت نمی‌کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت پوشیدن کلاه بیس بال یا حتی کلاه لبه‌دار، از ضد آفتاب استفاده کنید. لباس محافظ UV نوآوری شگفت‌انگیزی است که می‌تواند برای محافظت از شما در برابر اشعه مضر مفید باشد. اگر شغل شما در فضای باز است، حتماً از لباس محافظ UV استفاده کنید.

مراقبت مناسب از پوست
مراقبت مناسب از پوست

 

اجتناب از آرایش سنگین

در طول تابستان از آرایش سنگین خودداری کنید، زیرا باعث مسدود شدن منافذ پوست و تنفس پوست شما می‌شود. حداقل آرایش را بر روی پوست خود انجام دهید. می‌توانید به جای کرم پودرهای سنگین از یک کرم ضد آفتاب رنگی با SPF بالا استفاده کنید.

استفاده مداوم از آب‌ و هیدراته نگه داشتن بدن

باید بدن خود را آب‌رسانی کنید. در روزهای آفتابی و گرم به هرکجا که می‌روید حتماً یک بطری آب به همراه داشته باشید. هنگام تعریق بیش‌ازحد در تابستان، بدن کم آب می‌شود و نوشیدن آب، بسیار مهم است. نوشیدن آب زیاد نه تنها بدن شما را هیدراته نگه می دارد بلکه به دفع سموم از بدن نیز کمک می کند و همچنین باعث افزایش سلامت کلی پوست شما می‌شود.

استفاده از مرطوب‌کننده

همان‌طور که آب‌رسانی بدن مهم می‌باشد، آب‌رسانی پوست نیز بسیار مهم است. برای اینکه پوست، لطیف و درخشان باقی بماند نیاز به آب‌رسانی مداوم دارد. رطوبت پوست در تابستان از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است در طول تابستان به دلیل مصرف کرم‌ها و روغن‌های ضد آفتاب، استفاده از مرطوب‌کننده را کاهش دهید، اما قطع کامل استفاده از مرطوب‌کننده و آب‌رسان به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

لایه‌برداری پوست

استفاده از لایه‌بردار، ایده خوبی برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست در روزهای گرم تابستان است. لایه‌برداری باعث می‌شود پوستی نرم، لطیف و درخشان داشته باشید. شما می‌توانید از یک محصول شرکتی بدون نسخه استفاده کنید یا در منزل، ماسک لایه بردار مناسب با پوست خود را تهیه کنید.

تغییر سبک زندگی

حفظ سلامت پوست، مهم‌ترین قسمت مراقبت از پوست است. برای گرفتن نتیجه بهتر و فوری، از استعمال سیگار و نوشیدنی‌های الکلی و گازدار خودداری کنید. پوست خود را با شوینده‌های ملایم، مرطوب‌کننده ها و ترمیم‌کننده‌ها درمان کنید. از دوش آب گرم خودداری کنید، زیرا آب گرم باعث از بین رفتن روغن‌های اساسی پوست می‌شود. با کم کردن فعالیت‌های استرس‌زا می‌توانید، علائم پیری را به تأخیر بیندازید و پوست شفاف داشته باشید. حتماً 7 الی 8 ساعت در روز بخوابید و با آرامش استراحت کنید.