شنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ۲۲:۴۱

آیا استفاده از شستشوی بدن به عنوان شامپو صحیح است یا برعکس؟

آیا استفاده از شستشوی بدن به عنوان شامپو صحیح است یا برعکس؟
آیا می توانید از شامپو به عنوان شستشوی بدن استفاده کنید؟ برای پاسخ به این سوال به ادامه مطلب بروید.

تیتربرتر: شامپوی شما تمام شده است! چه کار میکنی؟ از شستشوی بدن برای شستن موهای خود استفاده کنید یا صبر کنید تا در راه بازگشت بطری شامپو بخرید؟ قبل از اینکه سریع نتیجه بگیرید، بیایید بررسی کنیم که آیا می توانید از شستشوی بدن خود به عنوان شامپو استفاده کنید یا برعکس. 

آیا شستشوی بدن مانند شامپو است؟

آیا شستشوی بدن مانند شامپو است؟
آیا شستشوی بدن مانند شامپو است؟

نه. شستشوی بدن با شامپو یکی نیست. آنها شبیه به هم هستند و حتی ممکن است بافت مشابهی داشته باشند، اما تفاوت های زیادی بین شستشوی بدن و شامپوها وجود دارد.

شامپوها برای تمیز کردن پوست سر و تارهای مو بدون آسیب رساندن به مو و حفظ PH پوست سر ساخته شده اند. شستشوی بدن بر اساس انواع پوست خشک، معمولی و چرب فرموله می شود.

بنابراین، آیا می توانید از شستشوی بدن به عنوان شامپو استفاده کنید؟ بیایید در بخش زیر بدانیم.

آیا می توانید از شستشوی بدن به عنوان شامپو استفاده کنید؟

آیا می توانید از شستشوی بدن به عنوان شامپو استفاده کنید؟
آیا می توانید از شستشوی بدن به عنوان شامپو استفاده کنید؟

خیر، بهتر است از شستشوی بدن به عنوان شامپو استفاده نکنید. در اینجا دلایل وجود دارد:

pH مختلف: شستشوی بدن دارای PH 5 یا 6.5 است، در حالی که شامپوها دارای pH 4-6 هستند. عدم تعادل pH می تواند بر سلامت پوست سر شما تأثیر منفی بگذارد. استفاده منظم از شستشوی بدن به عنوان شامپو ممکن است منجر به شوره سر و پوست سر حساس شود.

قدرت پاک کنندگی: شوینده های بدن ملایم تر از شامپوها هستند. موهای شما تمایل به جذب کثیفی، آلودگی و عرق دارند. بنابراین، پوست سر شما در مقایسه با پوست صورت و بدن شما به پاکسازی قوی تر و موثرتری نیاز دارد.

فرمولاسیون: بیشتر شوینده های بدن حاوی گلیسیرین هستند و شامپوها به ندرت حاوی آن هستند. برخلاف شوینده های بدن، شامپوها با سیلیکون فرموله شده اند تا موها را براق نگه دارند. آنها همچنین حاوی موادی مانند کلرید ستریمونیوم و متوسولفات ستریمونیوم و پروتئین های مو هستند.

حالت های مختلف عمل: شستشوی بدن برای حذف چربی بیش از حد از پوست فرموله شده است. استفاده منظم از آنها روی موهایتان به عنوان شامپو ممکن است روغن طبیعی مو را از بین ببرد و آن را خشک و وز کند. از طرفی شامپوها چربی طبیعی مو را از بین نمی برند.

این فهرست تفاوت‌های بین شامپوها و شوینده‌های بدن اکنون ما را با این سوال طلایی مواجه می‌کند اگر شستشوی بدن نیست، آیا چیز دیگری وجود دارد که بتوانید برای شستن موهایتان فقط در صورت تمام شدن شامپو استفاده کنید؟ بله، تو میتونی! بخوانید تا متوجه شوید.

به جای شامپو از چه چیزی می توان استفاده کرد؟

در اینجا لیستی از محصولات و مواد آشپزخانه وجود دارد که می توانید به جای شامپو استفاده کنید که به موهای شما آسیب نمی رساند یا آنها را درهم و وز نمی کند:

شامپو خشک: برای مواقعی که وقت ندارید موهایتان را بشویید یا شامپو تمام شده است، یک بطری شامپو خشک بگیرید. شامپوهای خشک فوراً پوست سر را تمیز می کنند و مقدار مناسبی را به یال شما اضافه می کنند.

آبکشی با سرکه سیب: اگر یک بطری سرکه سیب دارید، یک قاشق چایخوری از آن را با ۱ لیتر آب مخلوط کنید و موهایتان را با آن آبکشی کنید. به موهای شما درخشندگی می بخشد و آن را درخشان می کند. با این حال، سرکه سیب ممکن است موهای شما را بو کند که پس از مدتی از بین می رود. همچنین می توانید کمی عطر روی موهای خود اسپری کنید تا بوی قوی سیب را از بین ببرید.

ریتا (صابون هندی): ریتا یا صابون هندی یک پاک کننده طبیعی مو است. می توانید ریتا را از یک فروشگاه محلی آیورودا یا یک فروشگاه هندی/پاکستانی خریداری کنید. دانه های 20-25 توت را بردارید. توت ها را در یک قابلمه بریزید و 200 میلی لیتر آب اضافه کنید. بگذارید بجوشد تا آب به نصف برسد. توت ها را له کنید و آب آن را صاف کنید. همانطور که از شامپو استفاده می کنید از آب استفاده کنید.

این سه روشی است که می توانید به جای استفاده از شامپو موهای خود را بشویید. اما اگر وضعیت برعکس باشد، یعنی شستشوی بدن شما تمام شود، چه باید کرد؟ آیا می توانید از شامپو به عنوان شستشوی بدن استفاده کنید؟ بیایید در بخش بعدی بدانیم.

مطالب مزتبط:

آیا می توانید از شامپو به عنوان شستشوی بدن استفاده کنید؟

آیا می توانید از شامپو به عنوان شستشوی بدن استفاده کنید؟
آیا می توانید از شامپو به عنوان شستشوی بدن استفاده کنید؟

بله، می توانید از شامپو به عنوان شستشوی بدن استفاده کنید. با این حال، شستن آن ممکن است دشوار باشد زیرا به پوست شما می چسبد. همچنین در شامپوها گلیسیرین وجود ندارد و پوست شما احساس خشکی و کشیدگی می کند. حتما از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید. همچنین از استفاده منظم از شامپو به عنوان شوینده بدن خودداری کنید.

قبل از پایان کار، اگر مجبور شدید از شستشوی بدن به عنوان شامپو استفاده کنید، در اینجا چند نکته برای مراقبت از مو برای شما آورده شده است. نگاهی بیاندازید.

نکات مراقبت از مو اگر از شستشوی بدن به عنوان شامپو استفاده کرده اید

نکات مراقبت از مو اگر از شستشوی بدن به عنوان شامپو استفاده کرده اید
نکات مراقبت از مو اگر از شستشوی بدن به عنوان شامپو استفاده کرده اید

استفاده از نرم کننده بعد از شستن موها الزامی است.

اگر نرم کننده شما هم تمام شده است، یک یا دو قطره روغن آرگان یا نارگیل را به موهایتان بمالید.

برای حفظ درخشندگی مو از سرم استفاده کنید.

موهای خود را در محیطی خنک با سشوار خشک کنید.

موهایتان را برس بزنید تا گره های آن باز شود.

یک لایه دیگر روغن آرگان یا سرم اضافه کنید.

شستشوی بدن و شامپوها به ترتیب از مواد مختلفی برای پوست و موی شما ساخته می شوند. استفاده از شامپو به عنوان شستشوی بدن یا برعکس هر چند وقت یکبار خوب است. اما استفاده از آنها به جای یکدیگر می تواند PH پوست سر یا پوست شما را از بین ببرد و مو یا پوست شما را مستعد آسیب، خشکی، پوسته پوسته شدن و شوره سر کند. بنابراین، شامپو و بدن شوینده را تهیه کنید تا در چنین شرایطی قرار نگیرید!

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی