چهارشنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۴۰
لو رفتن سه عضو قطعی کابینه دولت سیزدهم:

چالش های رئیسی برای انتخاب وزرا

لو رفتن سه عضو قطعی کابینه دولت سیزدهم:
امروز اکثر رسانه های کشور به موضوع انتخاب کابینه دولت سیزدهم می پردازند، آخرین تغییرات کابینه را در تیتربرتر بخوانید.

به گزارش تیتربرتر؛ نشست کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهوری منتخب بعد از ظهر دیروز سه شنبه با حضور حدود ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس برگزار شد.

آخرین تغییرات کابینه رئیسی

آخرین تغییرات کابینه رئیسی
آخرین تغییرات کابینه رئیسی

 

 در پی انتشار یک گفتار چند ثانیه ای و تقطیع شده از محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره توصیه رهبر معظم انقلاب به آیت الله  رئیسی پیرامون نحوه چینش کابینه، وی با ابراز تنفر از اقدام مفسده جویانه عناصری در تقطیع مطلب خود، محتوای آن را دروغ دانست و اظهار داشت: تا آن جا که من اطلاع دارم جناب آقای رئیسی در اخذ مشورت از افراد صاحب نظر و گروه های مختلف کارشناسی برای انتخاب اعضای کابینه، با سعه صدر کامل عمل کرده است و البته غیر از این هم از ایشان انتظار نمی رفت و این حقیقت ان شاءالله در روز معرفی کابینه به مجلس، جلوه بیشتری خواهد داشت.

برآیند و خروجی انتشار لیست های گوناگون در رسانه ها و شبکه های اجتماعی یک اقدام خاص بوده؛ آنهم «سکوت»! رویکردی که رئیسی در جریان کاندیداتوری اش برای انتخابات ریاست جمهوری در پیش گرفته بود و تا روزهای آخر و حتی روز آخر خیلی مشخص نبود که قاضی القضات وقت بالاخره وارد گود انتخابات ریاست جمهوری می شود یا نه؟! حالا به نظر می رسد همین سیاست در خصوص افراد کابینه او در نظر گرفته شده است تا شاید روز آخر خیلی ها از اسامی که او به مجلس خواهد داد، به اصطلاح سورپرایز (شگفت زده) شوند.

دیروز همچنین، روزنامه سازندگی ترکیبی از کابینه رئیس جمهور منتخب را منتشر کرده است که در بین لیست منتشر شده اسامی دو وزیر فعلی دولت روحانی همچون امیر حاتمی وزیر دفاع و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به چشم می خورد. افرادی که مطابق با شنیده ها در بین گزینه های در حال بررسی هستند، اما بعید به نظر می رسد گزینه نهایی سید «ابراهیم رئیسی» برای دولتش باشند.

پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» حکایت از این دارد که اکثر قریب به اتفاق لیست‌هایی که منتشر شده به دور از واقعیت هستند و شاید فقط 30 درصد از چینشی که برخی رسانه‌ها برای کابینه ابراهیم رئیسی پیش‌بینی کرده‌ و یا احتمال داده اند، درست باشد.

قطعا کابینه‌ای که ابراهیم رئیسی برای رأی اخذ اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد، بسیار متفاوت از لیست‌های موجود است و بنا به آنچه بعضا برخی نزدیکان به او می گویند، بسیاری را متعجب خواهد کرد.

استعلام‌های امنیتی برای برخی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به پایان رسیده و تا کنون حضور «محمد مخبر» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان معاون اول و سردار «احمد وحیدی» وزیر اسبق دفاع به عنوان وزیر کشور و «علی شمخانی» به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و سه رکن اساسی و مهم قوه مجریه قطعی شده است.

توصیه های نماینده چابهار به کابینه دولت رئیسی

نماینده مردم چابهار در مجلس خطاب به کابینه سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی نسبت به مدیریت بحران آب در کشور، توجه به مرزنشینان، کنترل تورم، تأمین کالاهای اساسی و تسریع در روند واکسیناسیون توصیه کرد.

معین الدین سعیدی توصیه هایی به کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه وزراء دولت جدید، مرزنشینان را فراموش نکنند، اظهار کرد: هم‌اکنون آسیب جدی به اعتماد مردم نسبت به قوه مجریه وارد شده است، در واقع دولت سید ابراهیم رئیسی فرصت زیادی برای ترمیم این آسیب ندارد. دولت بعدی باید همه تلاشش را جهت رفع مشکلات عدیده‌ای که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کند، خرج کند.

نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به افزایش شیوع بیماری کرونا تأکید کرد: انتظارم از کابینه این است که روند واکسیناسیون آینده را سرعت بخشد. برخی از کشورهای به ظاهر دوست در بحران کرونا ثابت کردند که در کنار ما نیستند. منظورم مشخصا با دو کشور روسیه و چین است. در روابط بین الملل، نگاه به شرق درست است، اما نباید بگونه‌ای باشد که سیاست «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» را دچار چالش کند.

وی افزود: از یک طرف قرار بود روسیه ۶۴ میلیون دوز واکسن به ما بدهد اما فقط ۲ میلیون داده است؛ از طرف دیگر اعتبار مالی که چین برای صادرات واکسن سینوفارم از ما طلب می‌کند، بسیار هنگفت است. برخی کشورها مثل ژاپن بیشتر توانستند در کنار ما قرار بگیرند. از وزارت امور خارجه سید ابراهیم رئیسی می‌خواهم به این موضوع دقت کند.

"مدیریت بحران آب و اجرای طرح‌های آبی بلاتکلیف"

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم با اشاره به مسئله آب و تنش‌های اجتماعی ایجاد شده در شهرهای مختلف کشور گفت: مردم هرگز اجازه نمی‌دهند که ضد انقلاب از اعتراضات سوء استفاده کنند اما به  هر حال دچار بحران آب هستیم. آنچه در خوزستان می‌بینید به مراتب از وضعیت سیستان و بلوچستان بهتر است. انتظار دارم دولت سید ابراهیم رئیسی گام‌های مهمی جهت مدیریت بحران آب بردارد و طرح‌های کارآمد آبی را اجرا کند چرا اکثر این طرح‌ها از نظر منابع مالی به مشکل اجرایی برخوردند.

سعیدی با بیان اینکه به لحاظ ذخیره کالاهای اساسی دچار مشکل و چالش هستیم، گفت: دولت سید ابراهیم رئیسی باید نسبت به تأمین کالاهای اساسی حساس باشد و طبق وعده‌ها به وضعیت تورم در کشور رسیدگی کند. مجلس شورای اسلامی تعامل سازنده‌ای با دولت آینده خواهد داشت اما این نافی انجام مسئولیت نیست. در عین حال که تلاش برای تعامل سازنده خواهیم داشت اما از مواضعی که‌ ما را در رأس امور قرار می‌دهد، بازنخواهیم گشت.

مطالب مرتبط:

آثار طرح صیانت از فضای مجازی در دولت رئیسی

نماینده مجلس: طرح ضداینترنت مجلس دولت رئیسی را با چالشی بزرگ مواجه می‌کند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا از نگاه شما این طرح می‌تواند دردسری را برای دولت رئیسی ایجاد کند؟ عنوان کرد: به نظر من این طرح، دولت آقای رئیسی را با یک چالش بزرگی هم در عرصه اجتماعی و افکار عمومی روبرو خواهد کرد و هم آسیب اساسی به بحث فعالیت‌های اقتصادی در بستر اینترنتی خواهد زد و در مجموع چالش جدی برای دولت آقای رئیسی ایجاد کند.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اشاره کردید اولویت فعلی کشور، حل معیشت مردم است، حامیان این طرح بیشتر چه کسانی هستند آیا طیف بندی سیاسی مطرح است یا چهره محور است؟ گفت: این مسئله را نگاه طیفی و یا شخصی نمی‌بینم بلکه جمعی از نمایندگان هستند که دغدغه‌هایی را براساس برداشتشان دارند و در حال اقدام هستند.

من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس معتقدم نه دغدغه مردم و نه مشکل مردم این گونه مسائل نیست بلکه مردم مشکل معیشت، واکسیناسیون و بیماری کرونا، دغدغه زیست محیطی  و آب و تنش‌هایی که در جامعه ایجاد شده را دارند. ما باید به این مسائل و گره‌های اساسی بپردازیم به ویژه تنش‌های سیاست خارجی را مدیریت کنیم.

صحبت های رئیسی در آستانه عید غدیر 1400

در این نشست که در آستانه عید سعید غدیر خم برگزارشد، ۱۶ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک انتخاب آیت الله رئیسی، به تشریح اولویت های تخصصی کشور و ارائه راهکارهای پیشنهادی کمیسیون خود در پیشبرد برنامه های دولت سیزدهم پرداختند. 

رئیس جمهوری منتخب نیز در این نشست با تاکید بر تخصص، دغدغه مندی و دلسوزی نمایندگان مجلس، از تشکیل جلسات مشترک میان دولت و مجلس استقبال کرده و اظهارداشت: دولت و مجلس باید به اولویت ها توجه داشته باشند و با نگاهی متوازن در تمامی حوزه ها، نه صرفا یک بخش و یا قشر خاصی از جامعه، بلکه تمامی آحاد مردم را مدنظر قرار داده و رفع مشکلات و دغدغه های ایشان را با فوریت پیگیری نمایند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: من به آینده کشور بسیار امیدوارم و اطمینان دارم به واسطه داشتن سرمایه عظیم مردم و برخورداری از ظرفیت تمامی بخش ها، برون رفت از سختی ها و محدودیت های موجود، ممکن و دست یافتنی است.

رئیسی گفت: اعتقاد دارم ما باید در جهت رفع مشکلات و گرفتاری های مردم همراه باشیم و دوشادوش یکدیگر بصورت جهادی و شبانه روزی تلاش کنیم وضعیت را به نفع زندگی مردم تغییر دهیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه همکاری دولت آینده، مجلس شورای اسلامی و همه بخش ها و نهادها می‌تواند به گشایش در زندگی مردم بیانجامد، اظهار داشت: همراهی و همکاری برای رفع مشکلات و گرفتاری های کشور اقدامی افتخارآمیز و انقلابی است. این همکاری باید مردم را امیدوارتر و سرمایه اجتماعی را افزونتر کند.

در این جلسه که در راستای تعاملات و همکاری های متقابل میان مجلس و دولت سیزدهم برگزار شد، روسا و اعضای کمیسیون های آموزش و تحقیقات، اجتماعی، اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، برنامه و بودجه، بهداشت و درمان، شوراها و امورداخلی، صنایع و معادن، عمران، فرهنگی، کشاورزی، اصل نود، حقوقی و قضایی و همچنین فراکسیون روحانیت و فراکسیون بانوان به بیان نظرات و ارائه راهکارهای خود پرداختند.

به نظر شما کابینه رئیسی متشکل از کدام افراد می باشد؟

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی