پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۸:۴۴
۱۴
۰
نسخه چاپی

تحول در صنعت بیمه نیازمند حرکت استارتاپی 

تحول در صنعت بیمه نیازمند حرکت استارتاپی 
صنعت بیمه کشور در سال گذشته با چالش جدی مواجه نشد اما بازهم بازگشت تحریم‌ها و جهش نرخ ارز ریسک‌های جدیدی به حوزه فعالیت آن اضافه کرد که باید در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت شرکت‌ها مدنظر قرار می‌گرفت. در این سال، حرکت بیمه‌گران به سمت استفاده از استارتاپ‌ها، یکی از برجسته‌ترین اتفاق‌های صنعت بیمه بود که می‌تواند به تقویت این صنعت کمک کند.

به نقل از تیتر صبح، صنعت بیمه جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 با اتفاق خارق‌العاده مواجه نشد و هرچند نسبت به سال‌های قبل از وضعیت مطلوبی برخوردار بود اما بازهم نتوانست هدف‌گذاری‌های انجام شده در برنامه‌های بالادستی کشور برای افزایش ضریب نفوذ بیمه را محقق کند.

خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های اقتصادی به‌خصوص تحریم‌های مالی و بیمه‌ای بین‌المللی از رویدادهای بااهمیت در سال 1397 بود که برخی از قراردادهای خارجی بیمه‌گران را با چالش و ابهام دچار کرد و بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه را واداشت نسبت به توزیع مناسب ریسک در داخل کشور اقدام کنند. در این وضعیت عملاً امکان انتقال ریسک از داخل به خارج تا حد زیادی متوقف شد در نتیجه ریسک‌های بیمه‌ای کشور باید در داخل کشور پوشش داده می‌شد که برای تحقق آن باید با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، کمیته‌های تحریم در شرکت‌های بیمه ایجاد می‌شد که البته در سال 1397 این اقدام به‌صورت گسترده‌ای انجام نشد.

از سوی دیگر در سال 1397 جهش نرخ ارز نیز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، عملکرد شرکت‌های بیمه را تحت تأثیر قرار داد که در گام نخست، با اقدام شرکت‌های بیمه برای به‌روزرسانی حق‌بیمه بیمه‌گذاران در رشته‌هایی نظیر بیمه بدنه اتومبیل خنثی شد اما به‌هرحال یکی از تبعات افزایش نرخ ارز، بالا رفتن نوسانات قیمتی در بازار است که برای خنثی‌سازی آن، شرکت‌های بیمه‌ای باید پیش‌بینی درستی از وضعیت آینده قیمتی بازارها داشته باشند تا متحمل ریسک‌های اضافی و غافلگیرکننده نشوند.

در این میان، یکی از مهم‌ترین تحولات امیدوارکننده صنعت بیمه جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 که می‌توان آن را ترسیم نقشه راه فعالان این صنعت در عصر جدید دانست، افزایش تعامل بیمه‌گیران از طریق استارتاپ‌های جدید بیمه‌ای بود که علاوه بر تسهیل فروش و تمدید بیمه‌نامه‌ها، شرایط را برای معرفی محصولات بیمه به جامعه و ترغیب آنها به استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای فراهم کرد. این حرکت می‌تواند نشانه متحول‌شدن خدمت‌رسانی در صنعت بیمه کشور باشد که از یک‌سو تغییرات مطلوبی در حوزه ارائه خدمات بیمه‌ای را میسر می‌کند و از دیگر سو به رقابتی شدن، چابک‌سازی و کاهش هزینه شرکت‌های بیمه‌گذار کمک خواهد کرد.

مرور آمارهای منتشر شده از عملکرد شرکت‌های بیمه در 6 ماهه 1397 نشان می‌دهد، در این دوره زمانی حجم حق‌بیمه‌های تولیدی صنعت با ۲۵.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود 18 هزار و 330 میلیارد تومان رسیده است. در این بازه زمانی شرکت‌های بیمه حدود 10 هزار و 870 میلیارد تومان نیز خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۲ درصد رشد کرده است. در مجموع در این دوره 6 ماهه نسبت خسارت پرداختی به حق‌بیمه دریافتی در صنعت بیمه ۵۹.۳ درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۱ واحد کاهش نشان داد.

98 سال سخت شرکت‌های بیمه‌گر

صنعت بیمه در سال جدید سال دشواری را نسبت به سال‌های پس از برجام تجربه خواهد کرد و شرکت‌های بیمه‌گر برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار با چالش‌های پرشماری مواجه می‌شوند و در این شرایط انتظار رشد ضریب نفوذ بیمه به میزان 7 درصد در طول اجرای برنامه ششم توسعه دور از انتظار است. 

در این شرایط شرکت‌های بیمه‌ای باید در سبد بیمه‌ای خود برای جذب مشتری بیمه‌های زندگی را در اولویت قرار دهند چرا که ایران کشوری است که در مسیر بروز بلایای طبیعی بسیاری از جمله سیل و زلزله قرار دارند که نمونه این اتفاق در آغاز سال جدید در اکثر نقاط کشور به ویژه وقوع سیل و سیلاب در استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و غیره را به صورت گسترده شاهد بودیم که هنوز کشور درگیر ساماندهی این رخداد است.

این آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها در برابر حوادث محرکی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه، اجرایی شدن قانون بیمه حوادث همگانی و پوشش حوادث غیرمترقبه با بیمه است. از طرفی دیگر رشد تکنولوژی و فناوری‌های نوین سبب فعال شدن استارتاپ‌ها در صنعت بیمه شده است تا سطح دسترسی شهروندان به خدمات بیمه‌ای افزایش یابد که در این مسیر باید نگاه سنتی به صنعت بیمه برچیده شود.

امروزه استفاده از خدمات بیمه‌ای آنلاین بر بستر استارتاپ‌ها در حالی رو به افزایش است که سهولت و سرعت دسترسی به خدمات بیمه‌ای را به ارمغان آورده است و گوی رقابت در دستان نمایندگان آنلاین بیمه است.



+ 14
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری