پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ ۰۹:۵۹
۵
۰
نسخه چاپی
تحولات بازار خودرو از تابستان:

پیش بینی قیمت خودرو در سال 99

تحولات بازار خودرو از تابستان:
سال ٩٨ بسیار سال پرتنشى براى بازار خودرو بود به طوریکه این بازار متاثر از سیاست‌هاى مکررا غلط وزارت صمت و بانک مرکزى با تورم بیش از ٥٠درصدى همراه شد.

به گزارش گروه اقتصادی تیتربرتر؛ یک کارشناس بازار خودرو ضمن پیش‌بینى رکود کشنده بازار در سال ٩٩ اظهار کرد: به نظر مى‌رسد فنر افزایش قیمت خودرو از ابتداى تابستان مجددا رها شود.

او با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو افزود: در این راستا دولت سعى کرد با روش غلط قیمت‌گذارى دستورى در کنار سیاست‌هاى نمایشى ساخت داخل، جلوى افزایش قیمت خودرو را بگیرد درحالیکه هم در طرف عرضه و هم تقاضا اختلال ایجاد کرد، بنابراین این دو عامل اصلى‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در سال ٩٨ است.

زاوه ادامه داد: در این سال تورم قیمت خودرو در کارخانه حدود ٢٥ درصد و در بازار بیش از ٥٠ درصد بود که هرچه این فاصله بیشتر شود تورم قیمت خودرو در دوره‌هاى بعد بیشتر خواهد شد؛ از طرفى در کنار این تورم، قیمت‌گذارى دستورى منجر به زیان هنگفت شرکت‌هاى خودروسازى شد که این زیان در سال‌٩٩ نیز گریبان شرکت‌هاى خودروسازى را خواهد گرفت.

او به کاهش تیراژ خودرو در سال ٩٨ نیز اشاره کرد و گفت: همچنین تیراژ خودرو در این سال به شدت افت کرد و سیاست‌گذاران سعی کردند این زیان را با تغییر ساختار مدیریتى جبران کنند که آن هم نتیجه مثبتى به همراه نداشت.

این کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت این صنعت در سال٩٩ اظهار کرد: پیش‌بینى ما این است که صنعت خودرو در سه ماه ابتدایى سال‌٩٩ با بیمارى کرونا دست به گریبان باشد و بازار دچار رکود شدیدى شود، از طرفى به نظر مى‌رسد که فنر افزایش قیمت خودرو نیز از ابتداى تابستان مجددا رها شده و بازار پرتنش‌ترى در پیش داشته باشیم.

زاوه اضافه کرد: در سال ٩٩ با تورم و رکود سنگین در بازار خودرو مواجه خواهیم شد چراکه بیمارى کرونا منجر به رکود بازار شده و قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت؛ این رکود کشنده در فصل بهار کاملا محسوس بوده و هیچ معامله‌ای در این سه ماه شاهد نخواهیم بود.

قیمت خودرو بعد از تعطیلات

فعلا در ایام نوروز نیز به مانند روزهای اسفند 98 تقاضایی برای خرید خودرو وجود ندارد، احتمالا نبود تقاضا در بازار خودرو تا پس از تعطیلات نوروز ادامه داشته باشد، همین عدم تقاضا قیمت خودروها را در بازار کاهش خواهد داد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: در شرایطی که جامعه دچار شیوع ویروس کروناست خریداری برای خودروها وجود ندارد. در حال حاضر اکثر مردم فروشنده خودرو هستند. معتقدیم که چنانچه این ویروس کرونا ریشه‌کن نشود قیمت خودرو به همین منوال ارزان خواهد شد.

قیمت خودروهای داخلی در شرایطی رخ داد که مدیران وزارت صنعت بارها از افزایش عرضه خودرو به بازار و حتی افزایش تولید خودرو گفته بودند اما درنهایت افزایش تولید و عرضه نه‌تنها منجر به کاهش قیمت‌ها نشد بلکه شیب صعودی بهای خودرو در ماه‌های پایانی‌ سال ادامه‌دار شد و حالا با شیوع کرونا این بازار هم مانند سایر بازارهای ایران سوت و کور شده و همین مساله منجر به کاهش قیمت خودرو شده است.

در همین راستا رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا روند کاهش قیمت‌ها تا بعد از تعطیلات نوروز ادامه‌دار است؟ گفت: بازار تابع عرضه و تقاضاست، چنانچه تقاضایی برای خرید خودرو نباشد و وضعیت همانند یک ماه گذشته پیش رود قیمت خودروها نیز ارزان خواهد شد.

سعید موتمنی افزود: فعلا در ایام نوروز نیز تقاضایی برای خرید خودرو وجود ندارد، احتمالا نبود تقاضا در بازار خودرو تا پس از تعطیلات نوروز ادامه داشته باشد، همین عدم تقاضا قیمت خودروها را در بازار کاهش خواهد داد.

او اظهار کرد: قیمت خودروهای داخلی و خارجی از اول اسفند روند کاهشی داشته است. در شرایطی که جامعه دچار ویروس کروناست خریداری برای خودروها وجود ندارد. در حال حاضر اکثر مردم فروشنده خودرو هستند. معتقدیم که چنانچه این ویروس کرونا ریشه‌کن نشود قیمت خودرو به همین منوال ارزان خواهد شد.

 با ۷۰ میلیون چه خودرویی می‌توان خرید؟

زیان شدید خودروسازان

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران از زیان شدید خودروسازان در دوسال گذشته خبر داد و عنوان کرد: این زیان در نتیجه قیمت گذاری دستوری دولت صورت گرفته است.

امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران درباره وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۸ گفت: وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۸ با چالش بسیار جدی روبرو شد به خصوص در نیمه اول یک استراتژی را پیاده کردند که تولید را به هر قیمتی بالا ببریم و نتیجه آن این شد که اقزایش تولید بود اما؛ به دلیل نقص قطعات، تولیدات در پارکینگ‌ها ماند و در مردادماه امسال حدود ۲۰۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ های خودروسازان انبار شد.

وی ادامه داد: با جابجایی مدیریت ها و در نیمه دوم سال، تمرکز روی داخلی‌سازی بود البته در نیمه اول هم اینگونه بود اما در نیمه دوم بیشتر شد و سبک تولید را تغییر دادند و مردم تصور می‌کردند خودروسازان خودروها را احتکار می‌کند اما واقعیت اینگونه بود که خودروها انبار می شد و هزینه‌های هنگفتی به خودروسازان و قطعه‌سازان تحمیل شد.

این کارشناس خودرو عنوان کرد: با قیمت‌گذاری دستوری که در این سال اتفاق افتاد زیان خودروسازان به شدت بالا رفت و به نظرم بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی در این صنعت توسط دو خودروساز خواهد بود و آنها اعلام خواهند کرد و این نتیجه قیمت‌گذاری است که دولت انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان اکثر خودروهای اصلی پرتیراژ را به قیمت بهمن ماه ۱۳۹۷ می‌فروشند بیان کرد: ما یک تورم ۵۰ درصدی را در مواد اولیه و در تمام ارکان تولید شاهد بودیم اما اجازه ندادند قیمت ها بالاتر رود و زیان بسیار سنگینی به صنعت خودرو وارد شد.

کاکایی تصریح کرد: این را همه به یاد دارند که سال گذشته فرانسوی ها از کشور رفتند و امسال هم چینی ها به طور کامل کشور را ترک کردند همچنین قطعه‌سازان چینی هم ما را تحریم کردند. بازارهای صادراتی نیز از جمله عراق به طور کامل بسته شد و این ها همه نتیجه تحریم هایی بود که به کشور ایران تحمیل شد.

وی اضافه کرد: صنعت خودرو با وجود تمام چالش هایی که داشت و با توجه به اینکه امسال تحریم ها هم سخت تر شد و فشارها بیشتر شد با تمام این چالش هایی که به اوج خود رسید اما؛ با این حال خودروسازی‌ها با تلاشی که داشتند توانستند قطعات را داخلی سازی کنند و تیراژ تولید که در نیمه اول سال به شدت در عمل پایین آمده بود را بالا برده و توانستند تقریبا خودشان را به رکورد پارسال برسانند و این حرکت نشان می‌دهد که صنعت خودرو موفق عمل کرد.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان مطرح کرد: اینها همه وضعیت صنعت خودرو در سال 98 بود که و از لحاظ صنعتی میتوان گفت خودروسازی داخلی موفق عمل کرده اما به لحاظ اقتصادی کاملاً مشخص است که عملکرد غلطی داشته که نتیجه دستورهای بالادستی بوده و ربطی به خود صنعت خودرو نداشته است.



+ 5
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری