پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۵۴
۱۰
۰
نسخه چاپی
پایش میدانی بازار خودرو:

قفل بازار خودرو به دست کرونا

پایش میدانی بازار خودرو:
بازار خودرو آخرین روز کاری هفته جاری را نیز با نبود مشتری سر کرد. رصد قیمت خودرو در بازار حاکی از آن است که قیمت خودرو دیروز نیز کاهش جزئی در برخی مدل ها و ثبات در برخی دیگر را تجربه و کرد و سیگنالی مبنی بر افزایش قیمت خودرو وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصاد تیتربرتر؛ افرادی که به امید بازار پر التهاب شب عید خودرو مدام بر طبل گرانی شدن خودرو می‌زدند و با خرید چندین دستگاه امیدوار به سود بالا و فروش خودرو‌ها با قیمت‌های بالا بودند امروز با ضرر بسیار بالایی روبه رو و مجبور به ارزان فروشی شده اند.

اعلام هشدار بر توقف تولید خودرو در سال آینده

کرونا دست دلالان را رو کرد

خبری از خرید و فروش در بازار خودرو نیست و همه ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی که شیوع بیماری کرونا وارد فاز جدیدی شده در خانه بمانند یا برای خرید‌های ضروری راهی بازار شوند.

این روز‌ها رکود در بازار خودرو در حالی هر روز تشدید پیدا می‌کند که در سال‌های گذشته با نزدیک شدن به سال جدید تنور معاملات داغ بود و هر کس خود را برای سفر‌های نوروزی آماده می‌کرد. اما در حال حاضر شرایط حتی برای خریداران هم مناسب نیست، زیرا خرید خودرو علاوه بر رفت آمد‌های بسیار در نمایشگاه ها؛ مراجعات متعدد را هم به مراکز تعویض پلاک و. می‌خواهد که نگرانی از شیوع بیماری عاملی شده تا فعلا خریداران دست از خرید بکشند.

البته علاوه بر کرونا مهم‌ترین موضوعی که باعث شده مردم فعلاً خودرو خریداری نکنند کاهش قیمت انواع محصولات است. در طول دو ماه گذشته روند افزایشی قیمت دلار باعث شده بود تا دلالان بازار خودرو با اعلام قیمت‌های کاذب و غیر واقعی روند افزایش قیمت‌ها را در بازار رقم بزنند به نحوی که قیمت خودرو‌های داخلی در بازار با رشد قابل توجهی علامت سوال بسیاری از مردم را به دنبال داشت.

اما بعد از چند هفته با برخورد مراجع قضایی با سایت‌های فروش خودرو که قیمت‌های کاذبی را برای خودرو‌ها منتشر می‌کردند و ثبات نرخ ارز قیمت خودرو وارد شیب کاهش قیمت شد و امروز این خریدار است که رقم نهایی را اعلام می‌کند.

به اعتقاد فعالان بازار بیماری کرونا باعث شده تا خریداری در بازار خودرو نباشد این در حالی است که تعداد خودرو در بازار زیاد شده و روند کاهش قیمت‌ها ادامه دارد. به نظر می‌رسد با استمرار این شرایط کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو سرعت بیشتری پیدا کرده و آن تعداد از افرادی که خودرو را فقط برای کسب سود و سرمایه گذاری خریداری کرده بودند با ضرر روبه رو شوند.

فروشندگان خودرو می‌گویند بازار نیازمند آرامش است، اما با توجه به اوضاع و بیماری کرونا کاهش قیمت‌ها در بازار رکورد جدیدی را ثبت میکند. در حال حاضر پژو ۲۰۰۸ که یک ماه پیش به ۴۹۰ میلیون تومان رسیده امروز حدود ۴۴۰ تومان شده و حتی ارزان‌تر هم به فروش می‌رسد.

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد در خودرو‌های مونتاژی کاهش ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان و در خودرو‌های وارداتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان کاهش قیمت به وجود آمده است. علاوه بر این در خودرو‌های داخلی هم کاهش قیمت‌ها از ۶ تا ۲۰ میلیون تومان است.

البته در طول چند روز اخیر، قفل شدن معلامات روند کاهش قیمت‌ها را متوقف کرده، اما بی ثباتی بازار عاملی شده تا خبری از مشتری در بازار خودرو نباشد.

در این شرایط توصیه می‌شود اگر کسی تمایل به خرید خودرو دارد از مراکز دارای پروانه کسب خرید انجام داده و به هیچ عنوان در دام تبلیغات اغوا کننده فروش خودرو در فضای مجازی نیفتد. امروز دلالان با ضرر بسیار بالایی که در بازار خودرو کرده اند در صددند به صورت صوری خودرو فروخته و از آن طریق ضرر خود را جبران کنند.

مقدار کاهش قیمت خودرو در سال 99

قیمت پراید 111 در بازار خودرو

در تمام سال های اخیر قیمت پراید 111 بالاتر از دیگر مدل های پراید بوده است. علت بالاتر بودن قیمت پراید 111 هم این بود که به طور معمول این خودرو عرضه کمتری در مقایسه با دیگر مدل ها داشت و از سویی به دلیل ظاهر جوان پسند آن تقاضای خوبی هم برای بوده است. اما اکنون کاهش تقاضا موجب شد تا قیمت پراید 111 به کمتر از قیمت پراید 132 برسد.

قیمت پراید 111 دیروز 62 میلیون تومان از سوی فروشندگان عنوان شده و این یعنی یک میلیون و 500 هزار تومان کمتر از قیمت پراید 132.

نکته قابل توجه در مورد وضعیت کنونی بازار خودرو این است که در حال حاضر به دلیل نبود مشتری جدی در بازار خودرو، خریداران فرصت خوبی برای تخفیف گرفتن روی خودروها دارند. به گفته برخی فعالان بازار قیمت نهایی معامله پراید گاه تا 5 میلیون هم کمتر از قیمت اولیه اعلامی از سوی فروشنده است.

وضعیت بازار واردات خودرو

مشتریان حتی برای پرسیدن قیمت هم به ما مراجعه نمی‌کنند

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران پایتخت گفت: به جرات می‌توان گفت این روز‌ها کسب و کار‌های همکاران این حوزه نسبت به پیش از شیوع ویروس کرونا تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.

او گفت: این روز‌ها حتی مشتریان برای پرسیدن قیمت نیز مراجعه نمی‌کنند و نمایشگاه‌داران در بهترین حالت به مشاوره تلفنی بسنده می‌کنند.

موتمنی در عین حال با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، گفت: چند سالی است که تقاضا برای خرید در فروردین و اردیبهشت بیشتر از اسفندماه است، بر این اساس افرادی که فکر می‌کنند با نگه داشتن خودرو در ایام پایانی سال می‌توانند سود بیشتری ببرند، در اشتباهند.

او بیان‌ کرد: افرادی که به دنبال خودرو برای مسافرت‌های نوروزی بودند، ماه‌ها قبل خرید خود را انجام داده‌اند. بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است قیمت برخی خودرو‌های مونتاژی  نسبت به چهارشنبه گذشته، با افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی مواجه شده که از آن جمله کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸، افت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی سراتو و کاهش ۲۰ میلیون تومانی هایما اس ۷ قابل اشاره است.



+ 10
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری