به گزارش تیتربرتر؛ حمید رضا قربانی عصر چهارشنبه در نشست خبری فیلم «مغز استخوان» باتشریح روند شکل گیری و پروسه تولید این اثر، گفت: پس از ساخت فیلم اولم به دنبال فیلمنامه ای قصه گوتر بودم که با اخلاق و منش من نیز هم راستا باشد.وی در مورد فیلمنامه هم این فیلم هم، گفت: حدود ۲, ۳ ماه با نویسنده صحبت هایی انجام شد تا به یک نظر واحد رسیدیم.
معرفی فیلم مغز استخوان
قربانی که امسال دومین فیلمش به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده با اشاره به اینکه نویسنده کار علی زرنگار است، بیان کرد: حدود چهار سال طول کشید تا فیلم دومم ساخته شود به این دلیل که سعی می کردم به آن مدل فیلمسازی پایبند باشم اما شرایط فیلمسازی سختتر شده و در این شرایط باید سوژهای پیدا میکردم که از فضای کار قبلی دور نباشد. البته با توجه به تمرکزی که بر تفکراتم داشتم تصمیم گرفتم تغییراتی را با نگاهی ویژهتر به طیف مخاطب در این کار اعمال کنم. احساس می کنم فیلم اولم بیشتر مورد پسند مخاطب خاص است و در این اثر مخاطب عام هم میتواند بیننده کار من باشد.
وی افزود: ما دو سال پیش قصهای را با نویسنده دیگری شروع کردیم که به سرانجام نرسید، اما بعد از جلساتی که با علی زرنگار داشتیم و طرحش را که خواندیم مشخص شد، می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم. این اثر را زرنگار 8 بار بازنویسی کرد تا موردپسند خودش و عوامل قرار گرفت. از نظر تفکر، عشق مادر به فرزند همچون فیلم قبلی در این فیلمنامه هم وجود دارد و خواسته من از نویسنده فقط این بود که نگارش به گونه ای باشد که مخاطب عام هم بتواند درگیر شود.
این کارگردان درباره عنوان فیلم گفت: در ابتدا نام خاصی برای اثر انتخاب نکرده بودیم و همچنان که پیش می رفتیم فکر کردیم این عنوان با محتوای قصه منطبق است.
در ادامه تهیه کننده «مغز استخوان» درباره انگیزه خود از تولید این اثر گفت: بعد از کار اولم پیشنهادهای زیادی از طرف فیلمسازان داشتم و خودم هم به سینماگرانی پیشنهاد دادم، اما همیشه اولویتم کیفیت فیلمنامه بود و کاری به اعتبار نام عوامل نداشتم. تا زمانی که با آقای قربانی صحبت کردیم و متوجه شدم او هم دغدغه فیلمنامه خوب دارد.
وی افزود: با تجربه ای که زرنگار پیشتر در سینما داشت تصمیم به صحبت گرفتیم البته سختگیری هایی هم وجود داشت تا به نتیجه رسید و همین روند دو سال طول کشید. زمانی که طرح کار تایید شد بلافاصله پیش تولید را آغاز کردیم و سراغ انتخاب بازیگران رفتیم.
کارگردان همچنین درباره انتخاب بازیگران گفت: پریناز ایزدیار از زمان نگارش فیلمنامه انتخاب شد و مطمئن بودم برای نقشی که در نظر داریم مناسب است. در مقوله انتخاب بازیگر غالبا ترجیح می دهم در شخصیت بازیگر، المان های مشترکی با نقش وجود داشته باشد و در گفتوگو با خانم ایزدیار دریافتم که انتخاب مان اشتباه نبود.
بیشتربخوانید: ماجرای تمجید نوید محمدزاده از بازیگر تومان
قربانی ادامه داد: نوید پورفرج که در «مغزهای کوچک زنگ زده» به خوبی درخشید در این جنس بازی که مدنظر ما بود انتخابی منطقی به نظر میآمد و بهروز شعیبی هم که بارها با هم کار کرده بودیم و میدانستم با این شخصیتی که قرار است بازی کند باورپذیر خواهد بود.
وی گفت: بابک حمیدیان انتخاب اول من نبود اما بازیگری که صحبت کرده بودیم پارسا پیروزفر بود که به دلیل مشغله کاری و عدم هماهنگی در زمان، امکان همکاری وجود نداشت اما الان از این انتخاب راضی هستم و متوجه خواهید شد که یک بازی جدید از بابک حمیدیان را خواهید دید. در مجموع ترکیب جدیدی از بازیگران را ملاحظه میکنید که در نهایت اتفاق درستی در فیلم رقم زدند.
قربانی همچنین درباره تجربه حضورش در جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره ویترین تولیدات سینماست و کارگردانان در نسل های مختلف انتخاب می شوند هر چند که معتقدم همه این ها بر اساس سلیقه است و آنها که بیرون گذاشته شدند، صرفا فیلم بد نیستند. من از این حضور تشکر میکنم و میدانم که اتفاقا فیلم داشتن در جشنواره شرایط سختی است. برای من دیده شدن کار مهم است و اگر جایزه بگیرد هم خوشحال میشوم ولی جایی است که تماشاگر و منتقد با هم اثر را می بینند و امیدوارم به درستی دیده و نقد شود.
وی افزود: امیدوارم شرایط به سمتی پیش برود که مورد استقبال مردم و منتقدان قرار گیرد. من فیلم اولم را در جشنواره توانستم بسنجم و با اینکه مورد توجه قرار گرفت اما خودم متوجه ایرادهای فیلم شدم و کمک بزرگی برای بهتر شدن کار خودم به من کرد. مساله این جاست که هر فیلمی در جشنواره هم ممکن است دیده شود و هم اتفاقا ممکن است دیده نشود و قابل پیشبینی نیست که چه سرنوشتی در انتظار ما خواهد بود. قطعا کار دوم من هم خالی از اشکال نیست اما تلاشم را کردم از تجربیات فیلم اولم به درستی استفاده کنم.
کارگردان «مغز استخوان» نیز عنوان کرد: تاکنون کسانی که فیلم را دیدند تعریف کردند اما منتظریم نظر مردمی را بشنویم که بی واسطه فیلم را می بینند. قصه این فیلم درباره مادری است که در رابطه با نجات فرزندش باید کاری غیرمتعارف انجام دهد و از عرف جامعه عدول کند اما در فضایی به تصویر می آید که بیننده هم با او همراهی میکند.
پورمحمدی نیز درباره تجربه اولین حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم ما از جنسی است که نیاز به جشنواره دارد، هم برای دیده شدن کار عوامل و هم نوع فیلم. قطعا جشنواره به فیلم ما نیاز ندارد بلکه ما به جشنواره نیاز داریم. ما به دنبال حاشیه سازی در جشنواره نبودیم و تعاملی که با یکی از بازیگران پیش آمد، یک شوخی بود که به درازا کشیده شد. به هر حال امیدوارم کار ما مورد پسند منتقدان و روزنامه نگاران قرار گیرد و برایمان مهم است که در سینمای مردمی جزو پرمخاطبان جشنواره باشد و در واقع باید بگویم سیمرغ مردمی برایم خیلی جذاب است.
این تهیه کننده بیان کرد: هیچ پیش بینی درباره اینکه این اتفاق برای ما بیفتد یا نه ندارم اما فکر میکنم مردم از تماشای کار رضایت داشته باشند. مشکل بزرگ ما این است که مردم خیلی جذب قصه ها نمی شوند و فکر میکنم «مغز استخوان» از این مرحله عبور می کند و ارتباط می گیرد.
بیشتربخوانید: متفاوت ترین فیلم جشنواره 38
قربانی در بخشی از این نشست گفت: اصغر فرهادی، کیانوش عیاری و بهرام بیضایی سال های گذشته در این جشنواره بودند و کارهای زیبایشان را دیدیم و لذت بردیم. در این دوره برخی دوستان در این موقعیت احساس کردند که نباید حضور داشته باشند و من هم به نظرشان احترام میگذارم ولی از زمانی که وارد سینما شدم، فیلم دیدن در جشنواره فارغ از هر حاشیه ای برایم جذاب بود و همین فیلمسازان بزرگ سال های پیش بودند که راه ورود برای جوانان را هموار کردند. تا کسانی به سینما معرفی شوند که حرفی برای گفتن دارند. به نظرم نباید نگاهی سیاسی داشت و جشنواره را محلی برای گفتوگو دانست.
در بخش آخر نظرسنجی نیز قربانی درباره واژههایی چون ته سیگار، شیرابه و کلاه کاسکت گفت: من سیگاری نیستم هر چند که اهالی سینما ارتباط تنگاتنگی با آن دارند، اما امیدوارم تفکرات به گونه ای پیش برود که از آن دوری کنند، چون واقعا دیدن ته سیگار به خصوص روی زمین ناراحت کننده است. کلاه کاسکت هم از بسیاری از اتفاقات ناگوار جلوگیری میکند. در کشورهای پیشرفته استفاده از آن رایج است و نیاز به فرهنگسازی در کشور ما دارد. برای شیرابه ها هم شهرداری می تواند نقش موثری در تفکیک زباله داشته باشد و مردم هم به مرور به رفتار جدید عادت میکنند.
پورمحمدی نیز در این باره بیان کرد: ته سیگار و کلاه کاسکت هم باید قانونگذاری شود هم فرهنگسازی؛ این دو در کنار هم نتیجهبخش هستند.
ریتم فیلم تند بود
کارگردان فیلم مغز استخوان در ادامه این نشست خبری ریتم فیلم را تند اعلام کرد و گفت: شخصیت ها در پایان داستانی داشتند که به نظرم مخاطب آن را درک می کند.
قربانی همچنین درباره شایعاتی درخصوص همکاری نویسنده علی زرنگار با نویسنده دیگری، گفت: او تنها نویسنده این فیلمنامه بود.
وی درباره سکانس پایانی فیلم هم توضیح داد: چون بازیگر مجید با بازی جواد عزتی در موقعیت خاص اعدام بود عقل بر احساساتش سوار شد.
نویسنده فیلم نویسنده فیلم مغز استخوان هم در این نشست خبری، گفت: سکانس پایانی فیلم پس از استفتا که انجام شد، تغییر داده شد تا پایان فیلم آن چیزی نبود که در فیلم اتفاق افتاد.
علی زرنگار در پاسخ به پرسش های انتقادی، گفت: وظیفه من به عنوان نویسنده ایجاد سوال در ذهن مخاطب است و نه چیز دیگر لذا براساس مسئولیت خود عمل کردم.
بیشتربخوانید: 10 فیلم برتر جشنواره 38 از نگاه مردم
قهرمانی کارکتر عقلانی کار سختی است
وی،افزود: قهرمانی کارکتر عقلانی کار سختی است زیرا قهرمانی شخصیت احساساتی آسان است. پذیرش شخصیتی که احساساتی است و عربده کشی می کند راحت تر از فرد عقلانی است.
نویسنده فیلم نویسنده فیلم مغز استخوان افزود: شخصیت حسین در موقعیتی، احساساتش زیر پا گذاشت و واکنش عقلانی انجام داد.
پریناز ایزدیار بازیگر شخصیت بهار در فیلم مغز استخوان در پاسخ به پرسشی که مطرح شد آیا حق به تصمیماتی که بهار گرفت را می دادید؟ ، گفت: هر مادری اگر در این موقعیت قرار بگیرد و جان فرزندش در خطر باشد حتماً همین کارهایی که بهار انجام داد را انجام می دهد و به اصطلاح خودش را به آب و آتش میزند.
این هنرمند سینما همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه زمانی شما قرار است در نقش بازیگری مقاوم بازی کنیم گفت: تا زمانی که ژانر و فیلمنامه هایی که در اختیار ما قرار میگیرد محدود است.
سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر در یک نگاه
سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغهزاده برگزار میشود.
در این دوره جشنواره، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبتنام جشنواره را تکمیل کردهاند که در میان فیلمهای سینمایی، ۳۷ اثر به فیلمسازان اول اختصاص دارد.
این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلمهای بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنوارههای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق میشود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)، مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است. محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی در این دوره از جشنواره اعضای هیات انتخاب فیلمهای بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) و نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) هستند.
غیر از پردیس ملت به عنوان کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است، پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایرانمال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.
در خلاصه داستان فیلم آمده است:
الان مسئله شما چیه؟! میخواین بگین قانونی نیست؟! یعنی اینجا همهچی همیشه قانونی اتفاق میافته؟! هممون درستیم؟! هیچکی هیچ غلطی نکرده تا حالا؟!
بابک حمیدیان، جواد عزتی، بهروز شعیبی، پریناز ایزدیار و نوید پورفرج بازیگران اصلی فیلم هستند.
تنوع بازیگران این فیلم برای مخاطبان سینما می تواند کنجکاوبرانگیز باشد.
قربانی فعالیتهای هنری خود را از سال ۱۳۷۹ با دستیاری تدوین در فیلم «از صمیم قلب» آغاز کرد و در «عینک دودی» بار دیگر فعالیت در این سمت را تجربه کرد تا خود به تدوینگری کار کشته مبدل شود. «هم نفس»، «دهلیز» و «دلبری» از جمله آثاری هستند که توسط قربانی تدوین شدهاند، قربانی کارگردانی را با دستیاری در کنار مهدی فخیمزاده و اصغر فرهادی آموخت و سال ۱۳۹۴ با ارائه طرح اولیه فیلمنامه، نخستین تجربه کارگردانی خود را با فیلمی با عنوان «خانهای در خیابان چهل و یکم» پشتسر گذاشت.