پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ۲۰:۱۰
۱۲
۰
نسخه چاپی

کشور اسب‌ها در کجای دنیاست

کشور اسب‌ها در کجای دنیاست
اسب حیوان نجیبی است که انسان ها از دیدن این حیوان و سواری با این حیوان لذت می برند در تیتربرتر به یکی کشورهای آسیا می پردازیم که اسب هایش از انسان های این کشور بیشتر است! با ما همراه باشید.

مردمی که در کشور مغولستان زندگی می کنند هنوز هم به سنت ها  آیین های دیرینه ی خود باور دارند، بنابراین مغولستان کشوری است که هنوز هم می توان در آن شیوه های سنتی زندگی را دید، حتی با وجود گذشت قرن ها، این کشور هنوز هم خیلی تغییرات نداشته است. بیایید کمی بیشتر درباره ی مغولستان شگفت انگیز بدانیم از قبایل کوچ نشینش تا فسیل های دایناسوری که در بیابان های آن پیدا شده است. تیتربرتر در این مقاله به نقاط گردشگری و دانستنی های عجیب مغولستان پرداخته است.

معرفی 

مغولستان کشوری در مرکز قاره آسیا است،جمعیت این کشور دو میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که ۹۵ درصد از آن‌ها مغول و حدود ۴ درصد از اقلیت قزاق هستند. بیش از ۴۵ درصد مردم این کشور نیز در شهر اولان‌باتور، پایتخت آن زندگی می‌کنند.

زبان رسمی این کشور مغولی است که به دو خط سیریلیک و مغولی نوشته می‌شود. مذهب ۵۳ درصد از مردم آن بودیسم تبتی است و حدود ۴۰ درصد نیز بی‌دین هستند. واحد پول این کشور توگروگ نام دارد و نظام سیاسی آن جمهوری پارلمانی است.

مغولستان تنها با روسیه و چین مرز دارد و با وجودی که نوزدهمین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت است اما کم‌تراکم‌ترین کشور مستقل جهان از نظر جمعیت به‌شمار می‌آید (گرینلند که جزو کشور دانمارک محسوب می‌شود تراکم جمعیت کمتری دارد) . مغولستان هم‌چنین پس از قزاقستان دومین کشور بزرگ محصور در خشکی در جهان است.البته قزاقستان به دریای خزر راه دارد اما به آب‌های آزاد راه ندارد و مغولستان از این بابت بزرگترین کشوری است که به آب‌های آزاد راه ندارد.

پرورش اسب

زندگی مردم مغولستان ارتباط مستقیمی با پرورش اسب دارد به طوری که ساکنان مغولستان بر این باورند که " یک مغولی بدون اسب مانند یک پرنده بدون بال است."

نژاد مخصوص اسب های مغول اکنون به بیش از 3میلیون اسب رسیده است که حتی تصور می شود تعداد آنها بیش از تعداد مغول ها باشد و در گرمای تابستان و سرمای زیر صفر زمستان بیرون از اسطبل زندگی می کنند و خود بدنبال غذا می گردند.

مغول ها مخترع بستنی اند

کشور مغولستان می تواند بی اندازه سرد شود، به اندازه ای که بستنی فروش هایی که در بعضی از مناطق آن زندگی می کنند گفته می شود که نیازی به فریزر ندارند! البته این یک تئوری است که ممکن است اسب رانان مغول بستنی را اختراع کرده باشند. داستان از این قرار است که می گویند اسب رانان مغول، خامه ای را که از شیر حیوانات تولید شده بود را به مناطق سرد مغولستان برای خوردن برده بودند. به خاطر سرمای بیش از اندازه ی هوا قسمت هایی از این خامه یخ بسته بود و وقتی آن ها این خامه ی یخ زده را خوردند از طعم آن شگفت زده شدند. این گونه بود که بستنی اختراع شد. البته بر سر محل دقیق اختراع بستنی، بحث های وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

اگر بیشتر از ۲۵۰ روز در سال در این کشور هوا آفتابی است و به همین دلیل است که به آن لقب «سرزمین ابدی آسمان آبی» را داده اند. مردم مغول به کشور خودشان «مغولستان آبی» می گویند اما باید بدانید که آبی بودن آسمان همیشه مساوی با گرما نیست. اگر چه در بیشتر مواقع هوا بسیار گرم است اما در روزهای سرد سال می تواند تا منفی ۳۰ درجه هوا برود. راستی پایتخت مغولستان یعنی اولان باتور با میانگین دمای -۱٫۳ درجه، سردترین پایتخت جهان است.

۳۰ درصد جمعیت مغولستان کوچ نشین است

یکی از چیزهایی که مغولستان به آن معروف شده است، شیوه ی زندگی کوچ نشینی مردم این کشور است به طوری که این کشور یکی از معدود فرهنگ های کوچ نشینی باقی مانده در دنیاست و تخمین زده شده است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم آن کوچ نشین هستند. در واقع این کوچ نشینان با شترها و اسب هایی که در اختیار دارند، مدام به دنبال جایی هستند که شرایط زندگی خوبی داشته باشد.

البته حدود ۴۵ درصد از جمعیت مردمان کشور در شهر شلوغ و پایتخت این کشور زندگی می کنند، جایی که در آن زندگی به شکل امروزی تری دنبال می شود. در این شهر می توانید تعداد زیادی موزه، رستوران، مغازه و… پیدا کنید.

مغول ها بهترین اسب رانان دنیا هستند

از دیگر دانستنی های مغولستان این است که یکی از بنیادی ترین بخش های زندگی مردم این کشور مخصوصا کوچ نشینان آن ها را اسب سواری تشکیل می دهد. تا جایی که خود مغول ها بر این باورند که یک مغول بدون اسب مثل پرنده ی بدون بال است! حتی به جرئت می توان گفت که تعداد اسب ها بیشتر از آدم هاست و یا با آن ها برابری می کند! بر خلاف اهمیتی که اسب ها در فرهنگ مغول ها دارند، به آن ها نامی داده نمی شود.

یکی از عکاسان در سفری که به مغولستان داشته مجموعه ای از تصاویر مرتبط با تعامل زندگی مغول ها و اسب های خاص نژاد مغول را منتشر کرده است.

فرهنگ مردم

فرهنگ مردم این کشور تا حد بسیار زیادی تحت تأثیرات فرهنگ روسی و چینی قرار گرفته‌است. آنها به سوارکاری و رزم دلبستگی بسیاری دارند و در جشنواره‌های بومی خویش مرد و زن بدینگونه کارها دست می‌زنند. مراسم نادام مراسم ملی آنهاست که بازیهای محلی در آن انجام می‌شود. نوعی کشتی سنتی مغولی نیز در آن کشور انجام می‌شود که از محبوب‌ترین ورزش‌ها بشمار می‌رود. سبک معماری مغولستان تا حد قابل ملاحظه‌ای متأثر از معماری چینی است که گرایش به سبک تبتی در آن مشهود می‌باشد.

گفتنی است موسیقی بومی مغولستان نیز شباهت زیادی با اقوام آسیای میانه دارد. سازها عمدتاً سیمی هستند و نوعی آهنگ سنتی بنام اورتین دو در موسیقی آن کشور رایج است به ترانه طولانی معنی می‌دهد و معمولاً دونفره اجرا می‌گردد. مردم مغولستان بسیار به چنگیزخان مغول احترام می‌گذارند و او را شخصیت اسطوره‌ای و ملی خود می‌دانند.



+ 12
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری