پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۲۲
۱۲
۰
نسخه چاپی

تفاوت تیبا 2 پلاس با سایر خودروهای سایپا

تفاوت تیبا 2 پلاس با سایر خودروهای سایپا
تصاویر تیبا2 پلاس در اختیار رسانه ها قرار گرفت در ادامه به بررسی تفاوت تیبا2 با سایر تیپ های دیگر سایپا در تیتر برتر خواهیم پرداخت.

تیبا یا خودرو ملی شرکت سایپا، (با نام پیشین مینیاتور) اولین محصول سایپا است که در ۲۳ آذر ۱۳۸۷ رونمایی شد.

معرفی و تاریخچه

سایپا در طراحی خودرو تیبا ، تا حد زیادی از مشاوران و طراحان ایتالیایی، آلمانی و کره‌ای کمک گرفت. در طراحی این خودرو، استفاده از قطعات پراید، کیا ریو و تندر۹۰ مشهود است. ناظمی، مدیر استراتژیک سایپا با تأیید استفاده از مشاوران خارجی در این پروژه، استفاده از تجربیات سایپا در تولید ریو و پراید را باعث کاهش هزینه طراحی این خودرو می‌داند. این خودرو توسعه یافته پلتفرم S۸۱ سایپا بوده ودارای موتور ۱۵۰۰cc با مصرف حدود ۶/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و استاندارد آلایندگی یورو ۴ می‌باشد. این خودرو در نسخه فول هم قابل سفارش است. در برخی از تیباهای تحویلی دکمه باز کن صندوق بر روی ریموت موجود است

هزینه طراحی این خودرو ۱۲۰ میلیون دلار بوده‌است که استفاده از قطعات و طراحی‌های مشترک، باعث کاهش هزینه تمام شده طراحی آن شده‌است. این خودرو در زمان رونمایی خودرویی برای دهکهای میانه و پایین جامعه و با قیمت زیر ۱۰ میلیون معرفی شد ولی در نهایت با افزایش قیمت از دسترس دهک های پایین خارج شد.

مشخصات تیبا

بدنه

بدنه این خودرو، توسط استودیو طراحی ایتال دیزاین در کشور ایتالیا انجام شده‌است. طرح داخل این خودرو نیز تلفیقی از طرح تندر۹۰ و ریو و پراید می‌باشد. زه‌های غیر همرنگ با بدنه خودرو، دستگیره‌های پلاستیکی برای درها و البته قرارگیری راهنما بیرون از بدنه خودرو از ویژگی‌های این طراحی می‌باشد.

تعلیق

سیستم تعلیق جلو تیبا از گونه مک فرسون و کاملاً مشابه ریو است. این سیستم نسبت به تعلیق پراید از پایداری و عملکرد بهتری برخودار است و بر خلاف پراید، میل موج گیر و میل کششی به صورت مستقل از هم می‌باشند.

بیشتر بخوانید:

قطعات زیادی از تعلیق و اکسل جلو تیبا با ریو مشترک است که از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    کمک فنرها (Dampers)
•    اتصالات لاستیکی و بوشهای تعلیق (Rubber Mountings and Bushes)
•    طبق (Control Arm)
•    توپی (Hub)
•    بلبرینگ‌ها (Bearings)
•    رینگ و تایر (wheel and Tires)
•    میله کششی (Tension Rod)

قطعاتی از تعلیق تیبا نیز کاملاً شبیه ریو است؛ اما به دلیل تفاوت جزئی امکان جایگزینی با یکدیگر را ندارند که از این جمله می‌توان موارد زیر را نام برد:

•    میل موج گیر (Stabilizer)
•    سگدست (knuckle)
•    فنر (Coil Spring)

سیستم تعلیق و اکسل عقب نیز از نوع تیر پیچشی نیمه مستقل semi-independent و مشابه اکسل عقب خودروهای تندر، دوو سیلو و پراید… می‌باشد؛ ضمن اینکه قطعات ریو در قسمت‌هایی از آن دیده می‌شود.

موتور و گیربکس

درقسمت موتور و گیربکس، این خودرو تماماً مدیون پراید است. موتور این خودرو، تقویت شده موتور پراید در شرکت FEV آلمان (که ساخت موتور خودرو سمند (ای اف سون) را نیز در کارنامه خود دارد) می‌باشد. با همکاری این شرکت، حجم موتور پراید از ۱۳۰۰ سی سی به ۱۵۰۰ سی سی و نسبت تراکم آن، از ۸/۵ به ۹/۷ افزایش یافته‌است و حداکثر توان آن به ۸۷ اسب بخار رسیده‌است که توان خروجی پایینی برای یک موتور ۱۵۰۰ سی سی می‌باشد. این موتور توانسته‌است استاندارد آلایندگی یورو ۴ را از آن خود کند. اما پس از تقویت موتور، سیستم انتقال قدرت پراید، توان مقاومت در برابر نیروی جدید موتور را نداشت؛ بنابراین، دنده دو گیربکس پراید را تغییر و فنر کلاچ را تقویت کردند. به همین دلیل سیستم کلاچ آن از پراید سفت‌تر می‌باشد و شبیه پیکان است.

سیستم ترمز

سیستم ترمز این خودرو مشابه سیستم ترمز ریو است که در این زمینه نیز از شرکت بوش آلمان کمک گرفته شده‌است.

رونمایی از تیبا 2 پلاس

چند روز پیش در طرح فروش سایپا شاهد حضور دو خودروی جدید بودیم. یکی از این خودروها کوییک R و دیگری تیبا 2 پلاس بود. در گذشته تصاویر کوییک آر در اختیار رسانه ها قرار گرفته بود و حال شاهد انتشار تصاویر تیبا 2 پلاس هستیم (سایپا کوییک R چه ویژگی هایی دارد؟). بر اساس تصاویر منتشر شده، این خودرو تفاوت چندانی با نسخه استاندارد ندارد و تنها بهبودهایی را تجربه کرده است.

سایپا به صورت رسمی اطلاعاتی از این خودرو منتشر نکرده؛ بنابراین مشتریان بدون اطلاع از مشخصات، باید آن را سفارش دهند. بر اساس تصاویر منتشر شده، این خودرو دارای رینگ اسپرت، سنسور دنده عقب، دیفیوزر و روف ریل است. روی درب جلوی این خودروی سایپا عبارت Cross به چشم می خورد.

علاوه بر طراحی ظاهری، شاهد انتشار تصویری از کابین آن نیز هستیم. در کابین این خودروی سایپا شاهد حضور مانیتور هستیم، همچنین برای آن روکش چرمی صندلی ها در نظر گرفته شده است.

از دیگر تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه استاندارد می توان به کفپوش قالبی فابریک اشاره کرد. انتظار می رود در آینده سایپا اطلاعات رسمی از آن منتشر کند.



+ 12
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری