پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۳۷
۶
۲
نسخه چاپی
پرسش ، پاسخ و انتقادات از عملکرد آموزش و پرورش

آموزش و پرورش در تیرس انتقادات

پرسش ، پاسخ و انتقادات از عملکرد آموزش و پرورش
موضع شفاف وزارت آموزش و پرورش خواسته اهالی فرهنگیان است که پاسخگویی به صورت شفاف نسبت به انتقادات آنها انجام شود و وعده های خیالی ندهند.

ارزیاب و عملکرد سازمان آموزش و پرورش در این چند مدت بسیار در تیرس منتقدین قرار گرفته است امروز می خواهیم به نکات بارز این وزارتخانه بچردازیم و عملکرد در مورد شفافیت ارزیابی های این سازمان نقد و بررسی کنیم

می توانیم ادعا کنیم کارکردهای منفی آن بر اهداف و رسالت های انسانی آن پیشی گرفته است، و به همین دلیل است که در سیستم تربیتی ایران، اغلب مدارس داستان توسعه خلق نمی­ کنند. داستان هایی که دانش آموزان بتوانند زندگی خویش و آیندۀ خویش را تحت لوای آنها بسازند و با ورود به جامعه و در سنین بزرگسالی توسعه را با آنها معنا کنند

مطالب مرتبط : هدف آموزش پرورش چیست

بیانیه موهن و سخیف رئیس دانشگاه فرهنگیان

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره توهین یکی از اساتید دانشگاه به ساحت مقدس سیدالشهدا و عزاداری برای اهل بیت گفته است :

 اخیرا متوجه شدم یکی از مسئولان دانشگاه فرهنگیان در باره عزاداری‌هایی که در ماه محرم صورت گرفته اظهار نظری کرده و گفته این کار بازگشت به دوران تشیع صفوی است و حتی به این اقدام مذهبی جسارت کرده و آن را از نشانه‌های حکومت غیر خردورز معرفی کرده است.

وی از وزارت آموزش و پرورش خواسته برخورد قاطع و لازم را در این باره با این عضو دانشگاه فرهنگیان داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس  همچنین تصریح می کند: از یک مسئول تعجب می‌کنم که این همه از نظر فهم سیاسی، اجتماعی و دینی عقب افتاده باشد و متوجه این حرکت بالنده و توفنده‌ای که از عزاداری امام حسین شکل گرفته، نشده باشد.

زاهدی در پایان اظهار امیدواری کرده که این استاد خانم عضو دانشگاه فرهنگیان از ملت ایران و شیعیان و دوستداران اهل بیت معذرت خواهی کند در غیر این صورت انتظار برخورد قاطع از وزارت آموزش و پرورش را با این فرد داریم.

اظهارات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حالی بیان می شود که ایشان هیچ اشاره ای به بیانیه موهن و سخیف رئیس دانشگاه فرهنگیان در این مورد نداشته و از کنار آن به راحتی گذشته است .

این در حالی است که  داود محمدی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  پیرامون حواشی دانشگاه فرهنگیان عملکرد خنیفر را دور از اخلاق دانشگاهی و رفتار علمی دانسته و تصر یح می کند

" تحلیل و تفسیر باورها و اعتقادات فرهنگی،  ریشه های دینی و تاریخی داشته و این گونه اظهار نظرها بایستی با توجه و تکیه بر مقتضیات زمان و مکان و همچنین شناخت و درک مناسب از باورهای مذهبی جامعه توسط علما، روشنفکران دینی ،واندیشمندان مذهبی با رجوع بر متون تاریخی و دینی صورت پذیرد.

وی در ادامه رفتار رئیس دانشگاه فرهنگیان را به دور از اخلاق دانشگاهی و مدیریت علمی خوانده و بر تسامح و تساهل و همچنین نگاه ارشادی و اصلاحی در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک خانواده و پرهیز از تنش و حاشیه تاکید می کند .

مطالب مرتبط : حاجی میرزایی با دست پر برای معلمان آمد

پوشش و لباس دانش آموزان

فصل‌ پنجم‌ از آیین نامه اجرایی مدارس به  پوشش‌ و لباس‌ دانش‌ آموزان‌ اختصاص دارد .

ماده‌ ۶۴ـ لباس‌ دانش‌ آموزان‌ باید از نظر دوخت‌ و رنگ‌، ساده‌ و دارای‌ ظاهری‌ آراسته‌ و متناسب‌ با محیط آموزشی‌ و تربیتی‌ مدرسه‌ باشد.

ماده‌ ۶۵ـ دانش‌ آموزان‌ باید علاوه‌ بر استفاده‌ از پوشش‌ مناسب‌ در مدرسه‌، در آمدورفت‌ به‌ مدرسه‌ نیز از لباس‌ و پوشش‌ مناسب‌ و فاقد هرگونه‌ تصویر و نوشته‌ استفاده‌ کنند.

ماده‌ ۶۶ – لباس‌ دانش‌ آموزان‌ علاوه‌ بر پوشش‌، نشان‌ وقار و عفاف‌ آنان‌ است‌، شکل‌ و دوخت‌ لباس‌ آنان‌ باید با شئون‌ اسلامی‌ متناسب‌ باشد.

ماده‌ ۶۷- پوشش‌ دانش‌آموزان‌ دختر شامل‌ ۱) چادر، مانتو، شلوار و مقنعه‌ ۲) مانتو، شلوار و مقنعه می باشد.

تبصره ۱- چادر بهترین حجاب‌ و مناسب‌ترین ‌پوشش‌ می‌باشد. شایسته‌ است‌ مدیران‌ مدارس ‌ضمن‌ رعایت‌ عدم‌ اجبار، دانش‌ آموزان‌ دختر را به‌ استفاده‌ از آن‌ تشویق‌ و توصیه‌ کنند.

تبصره‌ ۲ – رنگ‌ مانتو، شلوار و مقنعه‌ دانش‌ آموزان‌ دختر باید ضمن‌ توجه‌ به‌ شرایط سنی‌ و جغرافیایی‌ از میان‌ رنگ‌های‌ مناسب‌ انتخاب‌ شود.

حال پرسش این است که در کجای این مواد قانونی به طور مشخص به " لباس فرم دانش آموزان " اشاره گردیده است ؟

از کدام مفاد این آیین نامه ، لباس یک دست برای همه دانش آموزان یک مدرسه استنباط می شود ؟

با توجه به تاکید در مورد " رعایت عدم احبار " آیا کار مدارس در این مورد در کلیت آن مبنای قانونی دارد ؟

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به عنوان مسئول یک نهاد نظارتی در وزارت آموزش و پرورش  که یکی از وظایف مهمش تطبیق قوانین با عملکرد افراد و مسئولان است پاسخ دهد که منظور از آیین نامه اجرایی کدام است ؟

در کدام شورا تصویب‌شده که لباس‌های فرم رنگ‌ها و قیمت‌های مناسبی داشته باشند ؟

تبصره‌ ۲ از ماده 67 آیین نامه اجرایی مدارس می گوید :

 رنگ‌ مانتو، شلوار و مقنعه‌ دانش‌ آموزان‌ دختر باید ضمن‌ توجه‌ به‌ شرایط سنی‌ و جغرافیایی‌ از میان‌ رنگ‌های‌ مناسب‌ انتخاب‌ شود.

خانم مظفر پاسخ دهد که در کجای آیین نامه اجرایی مدارس وظیفه تعیین رنگ بر عهده " شورای مدرسه "  نهاده شده است ؟

بند 12 از فصل مربوط به وظایف شورای مدرسه می گوید :

" تصمیم‌گیری‌ در مورد لباس‌ و پوشش‌ دانش‌آموزان‌،در چارچوب‌ مبانی‌ و ضوابط مندرج‌ در فصل‌ پنجم‌ این‌ آیین‌نامه‌. "

به عبارت دیگر ؛ شورای مدرسه نیز مبنای تصمیم گیری اش باید در چارچوب همین آیین نامه و بر اساس موادی باشد که در فصل 5 به آن اشاره گردیده است .

شورای مدرسه حق ندارد بر اساس سلیقه و خارج از چارچوب تکلیفی بر دوش دانش آموزان و سایر کادر و اعضای مدرسه تحمیل کند .

مافیای کتب اجباری دانش آموزان

دانش آموزان بر مبنای کتب درسی که وزارت آموزش و پرورش اقدام به چاپ آنها کرده است ملزم به آموزش دروس بر طبق این کتاب ها هستند.
متاسفانه با شروع مهر ماه معلمین محترم به بازاریاب ناشرین کتب کمک آموزشی می شوند و اقدام به فروش کتاب در مدرسه می کنند.
اگر کتاب های آموزش و پرورش مشکل دارد خوب کارشناسان این امر اقدام لازم را انجام دهند و اگر این کتب مشکلی ندارد این کتب کمک آموزشی دیگه چه صیغه ایه؟
اولیای دانش آموزان از تامین مخارج جزئی آنان ناتوان هستند این فروش های اجباری هم شده اند گوز بالا گوز !



+ 6
مخالفم - 7
نظرات : 2
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
احمدی ۹۸/۰۹/۰۸ - ۲۰:۵۹
پاسخ
comments چرا مدارس فردا در دوره متوسطه اول و دوم تعطیل نیست مگه ما تنفس نداریم؟
 
 
ir
+0
unlike
-0
عین اله عبدالهی ۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۱:۴۲
پاسخ
comments سلام جرا با این همه کمبود معلم با اعاده به حدمت جانبازان موافقت نمی کنند با تشکر
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری