پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ۲۳:۳۸
۹
۰
نسخه چاپی
روانشناسی ناظر بر خلق و خوی آدمی

رابطه جغرافیا و شخصیت انسان

روانشناسی ناظر بر خلق و خوی آدمی
«روس‌ها به دلیل زندگی در مناطق سردسیر، خیلی تودار هستند!»، «اهل کویر خیلی سخت‌کوش‌اند. اصلا زندگی در جایی مثل کویر آدم را سرسخت می‌کند!»، «افرادی که کنار دریا زندگی می‌کنند، خیلی خونگرم‌اند، یک جورهایی مهمان‌نوازی توی خون‌شان است!»

 تحقیقات علمی نشان می دهد این تصور عمومی که انسان‌ها در نقاط مختلف جهان ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند، درست است. ساکنان مناطق مختلف آب و هوایی از نظر خلق‌و‌خو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، به طوری که بسیاری از روان‌شناس‌ها و جامعه‌شناسان با بردن نام یک شهر، یک کشور یا یک منطقه جغرافیایی خاص می‌توانند ویژگی‌های اخلاقی معمول ساکنان آن منطقه را نام ببرند. هرچند شاید بسیاری از این موارد صرفا پیش داوری باشد اما در تحقیقی که به تازگی در نشریه انگلیسی «طبیعت رفتار انسانی» منتشر شد، محققان تفاوت میانگین امتیازات برای ویژگی‌های شخصیتی خاص را اندازه‌گیری کردند و نشان دادند این تفاوت‌های اخلاقی در واقع واکنشی به شرایط آب و هوایی مناطق خاص جغرافیایی است که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

مطالب مرتبط : آزمون روانشناسی؛ در حال حاضر چه چیزی شما را ناراحت می‌کند؟

تاثیر دما بر اخلاقیات انسان

شرایط دمایی یکی از عوامل مهمی است که در شکل‌گیری خلق و خوی ساکنان یک اقلیم جغرافیایی نقش دارد. درجه حرارت یک منطقه ممکن است بر شکل‌گیری شخصیت فرد از طریق عواملی مانند خستگی تاثیر بگذارد. بهترین دمای محیطی که افراد در آن احساس راحتی می‌کنند، دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. محققان می‌گویند اعتدال محیطی دما عامل مهمی است که می‌تواند بر شکل‌گیری ویژگی‌های شخصیتی مناسب به ویژه در سنین رشد تاثیر بگذارد. به عنوان مثال در مناطق با آب و هوای معتدل مردم بیشتر تمایل دارند وقت‌شان را بیرون از خانه بگذرانند و تجربیات جدیدی در زمینه‌های اجتماعی یا جست‌وجوگری در محیط کسب کنند. در مقابل وقتی هوا بسیار سرد یا بسیار گرم است، معمولا تمایل به ماندن در خانه بیشتر و تمایل به جست‌وجوگری در محیط کمتر است.

آب و هوای معتدل برابر است با اخلاقیات معتدل

مطالعه‌ای تقریبا جامع، به تازگی در چین انجام شده که هشت هزار دانشجو از ۵۹ شهر مختلف در آن شرکت داشتند. نتیجه این مطالعه نشان داد ویژگی‌های شخصیتی با اعتدال دمایی ارتباط دارند. هرچقدر اعتدال دمای هوا بیشتر باشد، ویژگی‌هایی مثل برون گرایی، ثبات عاطفی (نقطه مقابل روان رنجوری)، سازگاری، باوجدان بودن و تمایل به کسب تجربیات جدید در افراد بیشتر است. آرامش خاطر نیز یکی دیگر از بازتاب‌های سکونت در مناطق معتدل است. در واقع آب و هوای معتدل خلق و خوی خالص و متعادل با خود به همراه می‌آورد. ساکنان مناطق معتدل اغلب مردمانی آرام و متوازن هستند، دیدگاه کل نگری به جهان هستی دارند و از درک شهودی بالایی برخوردارند. برخی نظریه پردازان شخصیت ادعا می‌کنند دو ویژگی دیگر یعنی ثبات شخصیت و انعطاف پذیری را هم می‌توان به ویژگی‌های قبلی ساکنان مناطق معتدل اضافه کرد. بر این اساس انتظار می‌رود تعادل دمایی بیشتر، سطح بالاتری از ثبات شخصیت و انعطاف‌پذیری را نیز به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط : روابط جنسی خود را با همسرتان بهتر کنید

کاهش سطح شادی با افزایش دما

محققان می‌گویند آب و هوای بسیار گرم با کاهش سطح شادی همراه است. همچنین بر اساس مطالعات، ساکنان مناطق گرم‌تر، احساسات منفی یا مثبت شدیدتری از خودشان بروز می‌دهند. به طور کلی دمای بالای ۲۱ درجه سانتی‌گراد به این دلیل که با خستگی بیشتری همراه می‌شود، آثار مثبت کمتر و تاثیرات منفی بیشتری روی روان ما دارد. گرما سستی و کم‌توجهی ایجاد می‌کند به همین دلیل، مردمانی‌که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند، معمولا آدم‌هایی «غیرفعّال» و «کم‌توجه» هستند. ویژگی این نوع خلق و خو، تنبلی و سستی است. گرما همچنین باعث می‌شود افراد تمرکز خود را از دست بدهند و خسته، بی‌حوصله و پرخاشگر شوند. این موضوع درباره دماهای بسیار پایین نیز صدق می کند و اقلیم‌های سردسیر نیز احساس خستگی بیشتری برای ساکنان خود به همراه می آورند. البته هیچ کدام از این نکات برای تمام مردم با چنین اقلیم هایی عمومیت ندارد.

آب و هوای سرد درون گرا می شوند

آب و هوای بسیار گرم و بسیار سرد این قابلیت را دارند که در شکل گیری شخصیت ما نیز نقش داشته باشند. محققان می‌گویند خستگی ناشی از تاثیرات آب و هوا در اقلیم‌های بسیار سرد یا بسیار گرم می‌تواند مانع شکل‌گیری برخی از جنبه‌های شخصیت شود. از سوی دیگر برخی ویژگی‌های شخصیتی ما هم تحت تاثیر شرایط دمایی محیط زندگی‌مان شکل می‌گیرند. به عنوان مثال درون گرایی می‌تواند نوعی انطباق با آب و هوای سرد باشد. در مناطق سردسیر سطح فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی پایین‌تر است و ساکنان این مناطق بیشتر از ساکنان مناطق گرمسیر به ارتباطات غیرانسانی مانند استفاده از وسایل الکترونیکی و تماشای تلویزیون پناه می‌برند. ساکنان مناطق سرد همچنین به دلیل کاهش میزان مسافرت و رفت‌و‌آمد با اطرافیان خود گوشه‌گیری و انزوا را انتخاب می‌کنند. این در حالی است که ساکنان مناطق گرمسیر ویژگی‌ برون‌گرایی را بیشتر نشان می‌دهند. این تاثیرات بر دیگر ویژگی‌های شخصیتی مثل سازگاری و ثبات عاطفی نیز صدق می‌کند. جالب این که محیط‌هایی با آب و هوای بسیار سرد، ساکنان خود را افرادی جسور با رویکردی رقابت‌جویانه و جسورانه نسبت به دیگران بار می‌آورد. بر همین اساس، سخت‌کوشی و روحیه عمل گرا در افراد ساکن مناطق سردسیر بیشتر است چراکه ساکنان مناطق سردسیر باید برای تامین آذوقه، سوخت و پوشاک خود برنامه مطمئنی داشته باشند. این برنامه‌ریزی منسجم سبب می‌شود آن‌ها  از ساکنان مناطق گرمسیر فعال‌تر باشند.



+ 9
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری