پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ۰۷:۵۷
۹
۰
نسخه چاپی

نظرات رییس سازمان پژوهش درباره دست‌به دست کردن کتب درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به نقشه راه تغییر کتب درسی گفت: تا سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در کتب درسی تغییری نخواهیم داشت و بعد از آن بر اساس طراحی و پژوهشی که خواهیم داشت؛ تغییر کتب درسی را انجام خواهیم داد.


ذوعلم سازمان پژوهش

حجت‌الاسلام علی ذوعلم در گفت‌وگوبا ایسنا، با اشاره به نقشه راه تغییر کتب درسی اظهار کرد: تدبیر اندیشیده شده برای عدم تغییر کتب درسی تا دو سه سال آینده، ذیل برنامه درسی ملی بوده و کاملاً تدبیر درستی است؛ بر این اساس تا سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در کتب درسی تغییری نخواهیم داشت، مگر تغییرات جزئی لازم که ناگزیر باید اعمال کنیم.

وی افزود: امید است برای دوره برنامه‌ریزی نسبتاً بلندمدتی که به منظور اجرای کامل برنامه درسی ملی درنظر گرفتیم لزوم تحول در سطح مدرسه، خانواده و دانش آموزان احساس شود و به مطالبات درستی که وجود دارد پاسخ بدهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه بر اساس طراحی و پژوهشی که خواهیم داشت؛ تغییر کتب درسی را انجام خواهیم داد عنوان کرد: البته طوری نیست که همه کتب تغییر کند. شاید لازم باشد عنوانی تغییر کند یا عناوینی در حوزه یادگیری نظیر مهارت‌های زندگی، تفکر و حکمت، بهداشت و سلامت، تربیت بدنی و از این قبیل را اضافه کنیم.

ذوعلم درباره سیاست ماندگاری کتب درسی که در دوره ریاست پیشین سازمان پژوهش مطرح شد نیز اظهار کرد: همانطور که گفته شد ما تا سه سال دیگر تغییری نداریم و دانش آموز می‌تواند کتابش را به شخص دیگری بدهد، ولی فعلاً برنامه اقدام و عمل که بتوانیم بر اساس آن کتابی ماندگار را تولید کنیم، نداریم و به چنین طرح عملیاتی نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: این امر نیازمند مطالعات بسیاری است. ظرفیت ناشران را هم باید درنظر گرفت. ممکن است ناشری کتابی را در تیراژ ۳۰۰۰ جلدی منتشر کند که جنس متفاوت و بادوامی داشته باشد. ما ناشران خوش سلیقه و نوآور که می‌توانند کتاب‌های ماندگاری تولید کنند که بعد از چند سال خراب نشود کم نداریم، ولی خب این دسته کتب تیراژ پایینی دارد، گرانقیمت است و تکنولوژی چاپ آن در کشور ما محدود است.

ر ئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: امکان چاپ کتب ماندگار با تیراژ چندمیلیونی را باید بررسی کنیم. هنوز خودمان به این اطمینان نرسیده‌ایم که می‌توانیم اینکار را در سطح کتب درسی انجام دهیم یا خیر. البته می‌توانیم برای برخی رشته‌ها چون خیاطی که هنرجویان محدود دارد این کار را انجام دهیم، ولی به راحتی قابل تعمیم نیست. برخی آرزوهای خوب را باید حتماً امکان سنجی کرد.

ذوعلم با اشاره به اینکه از سوی دیگر باید مطالعات لازم پیرامون دست به دست کردن کتب در بین دانش آموزان از نظر بهداشتی و آموزشی نیز صورت گیرد عنوان کرد: چند سال قبل پژوهشی داشتیم که نشان داد در کشور ما دانش‌آموزان دوست دارند که کتاب نو داشته باشد و اگر دانش‌آموزی احساس کند کتابش نو نیست، آموزش برای او دلچسب و قابل قبول نیست. مباحث روانشناسی را هم باید درنظر گرفت.

وی درباره الکترونیکی کردن کتب درسی گفت: به سمت آموزش الکترونیک حرکت می‌کنیم و در برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، آموزش الکترونیک بخشی از بسته آموزشی است. آموزش معلمان و افزایش مهارت معلمان نیز از این طریق دنبال می‌شود. آموزش الکترونیک را باید به گونه‌ای منطقی و متوازن تعمیم دهیم و مراقب باشیم که شکاف آموزشی افزایش نیابد. باید حد اعتدال را تشخیص دهیم و مراقب ایجاد تبعیض و شکاف آموزشی در مقابل استفاده درست از فناوری‌های جدید و به خصوص کتب الکترونیک باشیم.




+ 9
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری