دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۶:۲۸

آستارا شهر زیبای مرز

«آستارا» شهر زیبای مرز
با سفر به آستارا به خوبی متوجه می شوید که هیچ جای این شهر دیدنی خالی از لطف و منظره های ویژه نیست در آستارا با قدم زدن در کوچه ها نیز می توانید از روز خود لذت ببرید و با استفاده از هوای مطبوع و عالی به معماری خانه های با شیروانی و ناودان های آن خیره شوید

آستارا، شهری در شمالی ترین نقطه استان گیلان و آخرین نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجانه. از نظر جغرافیایی، از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش محدود شده. این شهر یکی از قطب های مهم توریستی کشوره. آستارا از لحاظ اقتصادی نقش تعیین کننده ای رو در کشور دره و مهم ترین پل ارتباطی ایران و جمهوری آذربایجانه. در حال حاضر بزرگترین پرچم کشور در استان گیلان، در پایانه مرزی آستارا برافراشته شده .

از نظر آب و هوایی دو قسمت جلگهای و کوهستانی داره، قسمت جلگه ایش تابستونای گرم و مرطوب و زمستونای ملایم داره، قسمت کوهستانیش هم تابستون معتدل و زمستون سرد داره. از نظر قدمت، قدیمی ترین بنای منطقه متعلق به دوره ایلخانی بوده و تعداد دیگر از آثار دوران صفویه و قاجاریه این بنای کهن رو همراهی می کنن. لازم به ذکره که بناها و آثار دوران اسلامی منطقه شهرستان آستارا اکثراً شامل قبور قدیمی و بقاع و آرامگاه هایی هستن که در دامنه کوه ها و جنگل ها به صورت متروک و برخی بدون تاریخ و بنا واقع شدن و از لحاظ فیزیکی وضعیت مناسبی ندارن.

خوراکی ها و سوغاتی آستارا

خورد و خوراک تو سفر یکی از مهمترین گزینه هست که باید در نظر گرفته بشه. تو شهر آستارا هم رستوران های زیادی وجود داره که میتونن خیالتون رو از بابت انتخاب مکان رستوران راحت کنن.کافه گردی تو شهر آستارا یکی از تفریحات مردم باصفای این منطقه است که طرفداران زیادی هم داره. طوری که در خیابون های این شهر کافه های کوچک و بزرگ حتما به چشمتون خواهد خورد.خرید یکی از تفریحات لذت بخش تو سفر هست، مخصوصا تو شهر آستارا که یه شهر ساحلی و مرزی هست و انواع اجناس مورد نیازتون رو هم میتونین از بازاهای محلی این منطقه تهیه کنین. بازارچه ساحلی آستارا | Astara Beach Bazar نمونه بازارچه بزرگ تو این شهره که توریست های بسیاری هم به این مکان میرن.

گردشگری آستارا

آستارا شهر سرسبزیِ که تا چشم کار میکنه فضای سبزه و استشمام آب و هوای خوب میتونه حالتون رو خوب کنه.تو هر منطقه از این شهر که پا بزارین جنگل ها و چشم اندازهای زیبای مسحور کننده ای داره که انرژی روحتون رو دوچندان میکنه. از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر آستارا، می شه به گردنه رویایی حیران، که زیباترین گردنه ایرانه، آبشار لاتون، که زیباترین و بلندترین آبشار گیلانه، تالاب استیل، که یکی از ناب تریت دریاچه های ایرانه، بهشت کاکتوس ها، که شامل 2200 نوع کاکتوس از کشورهای مختلفه، روستای عباس آباد، که خیلی ها می گن زیباترین روستای آستاراست و بقعه شیخ تاج الدین محمد خیوی اشاره کرد.

آبشار لاتون

آبشار لاتون در میون جنگل های انبوه گیلان و در مجاورت کوه زیبای اسپیناس قرار گرفته. ارتفاع تقریبی این آبشار 105 متره و لقب بلندترین آبشار استان گیلان رو داره. در حاشیه این آبشار، جنگلی از درختای آلو، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود داره که در 9 ماه اول سال، سرسبز و پربار و دیدنیه. بهترین فصل سفر به آبشار لاتون اوایل بهار یا اواخر زمستونه که آب و هوای منطقه معتدل بوده و رطوبت کمتر اذیتتون می کنه. در نزدیکی آبشار لاتون پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی، اتاق های کرایه ای هم وجود داره. بعد از دیدن این آبشار زیبا می تونید سری هم به قله اسپیناس بزنید.

www.titrebartar.com

 

دریاچه و تالاب استیل

تالاب استیل یا دریاچه استیل استان گیلان، در 5 کیلومتری جنوب آستارا و در کنار جاده اصلی تالش به آستارا واقع شده. تالاب استیل یکی از تالاب های آب شیرین و دائمی ایرانه که در حال حاضر به عنوان منطقه شکار ممنوع استیل نیز شناخته میشه و تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار داره.
تالاب درختان شناور اسم دیگه ی این تالابه که به دلیل وجود درختان توسکای قشلاقی شناور در آب تالاب، به اون نسبت داده شده.شاید عجیب به نظر بیاد اما تالاب استیل به طور متوسط 13 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع داره!پرواز پرندگان بومی و مهاجر در اطراف تالاب استیل و سر و صدای گاه و بیگاه اونها آرامشی دو چندان به این طبیعت زیبا میده.
قایق های زیادی هم در گوشه و کنار تالاب دیده میشن. ماهی گیری یکی از فعالیت های روستاییان در تالاب استیله که ماهی کپور عمده ترین ماهی موجود در این تالابه.

www.titrebartar.com

 

نمایشگاه دائمی بهشت کاکتوس ها

این مجموعه در سال 1356ه.ش در خیابان فارابی تاسیس شده که شامل 2200 نوع کاکتوس از کشورهای برزیل، مکزیک، پرو، بولیوی، آرژانتین و آمریکای جنوبیه. پیرترین کاکتوس خاورمیانه در این مجموعه نگهداری می شه.

www.titrebartar.com

 

بقعه شیخ تاج الدین محمد خیوی

یکی از دیدنی های شهر آستارا مقبره تاریخی شیخ محمد خیوی هستش. این بنا در خارج از شهر، بالاتر از جاده کمربندی، دهستان عنبران محله، روستای شیخ محمود محله قرار گرفته. تاریخ ساخت این بنا، براساس نوشته دونالد ویلبر، که او هم از آندره گدار نقل کرده، مربوط به سال 700 هجری قمریه. بنا از جنس آجر و سنگ ساخته شده به این صورت که نیمی از دیواره ها از کف تا کمرکش دیوار سنگی و مابقیه از آجر هستند.

www.titrebartar.com

 

در اطراف بنا، سنگ قبرهای قدیمی زیادی دیده می شه که بیشتر آنها دارای کتیبه های تاریخی به خط نسخ هستند. بنا از داخل دارای سه نورگیر، در جهات اصلی بجز ضلع ورودیه. اهالی روستا نسبت به این بنا حساسیت خاصی دارند و از هر کدامشان که در مورد بقعه و تاریخچه آن سوال کنی با غرور در مورد این میراث منطقه صحبت می کنن.

 

مکانهای دیدنی:

آبدانان شهر آب و آبشار

بانه نگین کردستان