دوشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۲۲

مرسدس‌بنز E250؛ خودرویی اصیل و ماندگار

مرسدس‌بنز E250؛ خودرویی اصیل و ماندگار
اگر بخواهید خودرویی برای آیندتان انتخاب کنید ، باید ایمن باشد. اصیل و ماندگار باشد. باکیفیت و پرقدرت باشد. ابعاد معقول و کارایی منطقی داشته باشد. حوصله سربر نباشد و هر روز برایتان تازگی داشته باشد.

تیتربرتر: مرسدس‌بنز E250 متعلق به آخرین فیس‌لیفت نسل چهارم این کلاس (W212) است. مدلی که سال 2012 معرفی شد ولی رونمایی رسمی آن در 2014 صورت گرفت و البته همان سال هم به ایران آمد. این محصول درست در زمانی وارد کشور شد که ب‌ام‌و با نسل ششم سری 5 اوج گرفته بود. تا سال 2016 یعنی آخرین ویرایش این سری شاهد رقابتی زیبا بین دو هم‌وطن بودیم. البته همان سال نسل جدید E کلاس هم وارد ایران شد که چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

طراحی داخلی

 زمانی‌که برای نخستین بار به فضای داخلی E250 وارد می‌شوید، اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند، کیفیت بالای متریال داخل کابین و طراحی جذاب آن است. گرچه مرسدس بنز با سابقه طولانی و درخشان خود در زمره خودروسازان آلمانی موفق در طراحی خودرو به‌شمار می‌رود، اما این خودروساز درخصوص E250 سنگ تمام گذاشته و یک محصول جذاب و مشتری‌پسند را طراحی کرده‌است.

www.titrebartar.com

 

نکته حائز اهمیت درخصوص طراحی این خودرو، پایبندی مرسدس بنز به پارامترهای کلاسیک و استفاده از المان‌های خاص به‌همراه میزان قابل‌‎توجهی جذابیت است. به‌عنوان نمونه این خودروساز آلمانی، دسته‌دنده E250 را به‌صورت شیفتر در سمت راست فرمان قرار داده‌‎است که طراحی آن نیز کاملا با دستان راننده هماهنگ بوده و به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. در این زمینه باید به طراحی دوتکه چراغ‌های جلو و ساعت آنالوگ خودرو که بر روی قسمت مرکزی پنل قرار گرفته‌است نیز اشاره کرد.

طراحی ظاهری

مرسدس بعد از سه دوره (نسل دو، نسل سه و نسخه استاندارد همین نسل چهار) که مصرانه روی چراغ‌های جدا از هم کار می‌کرد، سرانجام در فیس‌لیفت نسل آخر یعنی W212 دست از این روش برداشت و چراغ‌های یک‌ تکه را وارد مدار کرد. یک ادای احترام سنگین به اولین نسل این E کلاس‌ها. در قسمت انتهایی هم می‌توان فلاش‌بک دوست‌داشتنی را مشاهده کرد. جایی که چراغ‌های مستطیلی کشیده یادآور همان چراغ عقب‌های معروف W124 هستند.

www.titrebartar.com

 

مثل تمام مرسدس‌بنزهای دیگر در این خودرو نیز اثری از اضافه‌کاری و زیاده‌روی دیده نمی‌شود. الهه بازی با زوایا، بی‌آنکه هیجان‌زده شود و همه‌چیز را خط‌خطی جلو ببرد، از همان ابتدا آرامش خود را حفظ کرده و شیشه را در کنار سنگ نگه داشته و برجستگی‌های تیز را از بغل منحنی‌های نرم عبور داده است.

بیشتر بخوانید:

تویوتا GT86 کوپه محبوب و جوان‌پسند

رنو تالیسمان؛ سدان لوکس و زیبای فرانسوی

تا اینجا هرچه گفتیم مربوط به مرسدس‌بنز E250 استاندارد بود؛ اما همان‌طور که می‌بینید خودروی امروز ما حکایت دیگری دارد. ترکیب متضاد دو رنگ مشکی و سفید جلوه منحصربه‌فردی به آن بخشیده است. تریم مشکی از جلوپنجره و دمپرهای هوا شروع می‌شود، روی رکاب و فریم آینه ادامه پیدا می‌کند و روی دیفیوزر عقب و اگزوزهای دوبل به انتها می‌رسد. هرچقدر که ایده مشکی کردن عبارت AMG جالب بود، این خطوط مشکی روی بدنه را خیلی دوست نداشتیم.

مشخصات فنی و پیشرانه

سدان‌های لوکس معمولا با پیشرانه‌های مختلف و متنوعی به بازار عرضه می‌شوند اما این قضیه درباره مرسدس بنز E250 فرق می‌کند. مرسدس بنز برای سدان لوکس میان‌رده خود فقط یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژ را در نظر گرفته است. این موتور چهار سیلندر به طور فوق‌العاده‌ای نرم و روان کار می‌کند و می‌تواند گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را در ۱۲۰۰ دور در دقیقه در اختیارتان بگذارد. به همین خاطر نیازی نیست برای رسیدن به حداکثر توان موتور، خودتان را خسته کنید.

www.titrebartar.com

 

یکی از دلایل عملکرد نرم و روان پیشرانه مرسدس بنز E250، استفاده از گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک است و علاوه بر مدل E250، در دیگر مدل‌های کلاس E هم استفاده می‌شود. مصرف سوخت این سدان لوکس متوسط شاید به اندازه رقبا نباشد، با این حال تقریبا مناسب و قابل قبول است.

گشتاور عجیب 350 نیوتن‌متری مرسدس‌بنز E250 وقتی خودش را به جعبه‌دنده 7 سرعته می‌رساند کاری می‌کند که شتاب صفر تا صد فقط 7.4 ثانیه شود. تقریباً مطمئن هستیم که با چنین خودرویی می‌توان به سرعت 270 کیلومتر برساعت هم دست پیدا کرد ولی آلمانی‌ها بر اساس یک عادت قدیمی سرعت نهایی را به صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر برساعت محدود می‌کند.

اگر این خودرو بنز نبود قطعاً باور نمی‌کردیم که مصرف سوخت یک سدان 200 اسب‌بخاری حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر باشد. درباره سدانی صحبت می‌کنیم که واقعاً بزرگ است. طول 4.8 متری و وزن 1.6 تنی‌اش به خوبی این گفته را تصدیق می‌کند.

امکانات و تجهیزات رفاهی

مرسدس بنز E250 ، به فناوری رانندگی نیمه خودران مجهز است و در کوتاه مدت می‌توان با این سیستم رانندگی کرد و فناوری پیشرفته‌تری از کلاس S دارد. این سدان لوکس از هر نظر کامل و همه چیز تمام است و مثل همه خودروها آپشن‌های معمولی مثل بلوتوث، نویگیشن، پورت USB و پشتیبانی از اپل کارپلی را دارد. از طریق نمایشگر لمسی می‌توان به دوربین عقب، دوربین جانبی و دوربین ۳۶۰ درجه دسترسی داشت.

www.titrebartar.com

 

مرسدس بنز E250 یکی از ایمن‌ترین خودروهای جهان است و به دلیل آپشن‌هایی مثل دستیار راننده، ۹ کیسه هوا و دو محل برای ایزوفیکس پنج ستاره ایمنی را از NCAP بگیرد. جالب‌ترین آپشن این سدان لوکس، سیستم Driver Assistance Plus است. این سیستم به راننده کمک می‌کند تا با استفاده از کروز کنترل هوشمند، رادار تغییر لاین و ترمز اضطراری به راحتی در بزرگراه‌ها و خیابان‌های شلوغ و پرترافیک رانندگی کند.

این سیستم نقاط کور را به راننده اطلاع می‌دهد، دارای رادار تصادف عقب و جلو است و هشدار وجود مانع در مسیر را روی نمایشگر نشان می‌دهد. این سیستم علاوه بر حفظ ایمنی راننده و سرنشینان، با استفاده از رادار تشخیص عابر پیاده، به حفظ جان شهروندان هم کمک می‌کند. از دیگر امکانات و تجهیزات مرسدس بنز E250 می‌توان به سنسور خواب‌آلودگی راننده، اتوپارک، رادار تابلوخوان، اتولایت، چراغ چرخشی، نورپردازی داخلی، هدآپ، سیستم اتومات دوگانه و صندلی‌های دارای گرمکن، سردکن و ماساژور اشاره کرد.