پنج شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۲۰

خواص بی نظیر انبه خشک

خواص بی نظیر انبه خشک
خواص انبه خشک چیست؟! در ادامه به بررسی فواید انبه خشک شده برای زنان باردار، کودکان، مردان و درمان انواع بیماری مانند یبوست، مشکلات پوستی و ... به واسطه مصرف این میوه خشک خوشمزه و مفید خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

تیتربرتر: انبه علاوه بر اینکه به خاطر گوشت بسیار خوشمزه‌ای که دارد یکی از پرطرفدارترین میوه‌های گرمسیری است، به عنوان ابرغذا نیز شناخته می‌شود و خواص فراوانی برای سلامتی به همراه دارد. لیست پربار مواد مغذی موجود در این میوه آن را یک مکمل غذایی می‌سازد. انبه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن ما برای محافظت، رشد و داشتن عملکرد مناسب به آن‌ها احتیاج دارد. این میوه‌ی گرمسیری به صورت تازه یک میان‌وعده‌ی بسیار سالم و خوشمزه است اما اگر به صورت خشک شده هم مصرف شود می‌تواند بسیار مغذی باشد. انبه خشک (Dried Mango) را می‌توان به عنوان میان‌وعده مصرف کرد و البته می‌توان آن را به غلات صبحانه یا سالاد و ظرف آجیل هم اضافه کرد.

از خواص انبه خشک چه می دانید؟ انبه یک میوه استوایی با طعم فوق العاده و خواص فراوان است. این میوه را معمولا برای ماندگاری بیشتر خشک می کنند و به صورت میوه خشک در طول سال مصرف می‌کنند. انبه خشک دارای ارزش غذایی بالا و خواص دارویی است که در این مقاله قصد داریم شما را با انواع خواص انبه خشک آشنا کنیم.

خواص تغذیه‌ای انبه خشک

خواص تغذیه‌ای انبه خشک
خواص تغذیه‌ای انبه خشک

برای تهیه‌ی انبه خشک معمولا میوه‌ی تازه‌ی انبه به صورت برگه برش زده شده و خشک می‌شود. گاهی اوقات برای افزایش ماندگاری انبه خشک به آن سولفیت زده می‌شود و انبه به صورت نرم باقی می‌ماند. انواع ارگانیک انبه خشک کمی سفت‌تر هستند و خوردن آنها هم کمی سخت‌تر است و البته از نظر سلامتی بهتر هم هستند. چهار تکه انبه خشک ارگانیک بدون شکر و بدون سولفیت حاوی مواد مغذی زیر است:

  • میزان 120 کالری انرژی
  • مقدار 2 گرم پروتئین
  • مقدار 28 گرم کربوهیدرات
  • مقدار 2 گرم فیبر

بعلاوه انبه خشک منبع خوبی از ویتامین A، کلسیم، آهن و پتاسیم نیز هست. بسیاری از میوه‌های خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و میوه خشک انبه نیز مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان با خود به همراه دارد. غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان بالا هستند می‌توانند برای محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان بسیار مفید باشند.

طرز تهیه انبه خشک چگونه است؟ (طرز تهیه ورقه خشک شده انبه)

طرز تهیه انبه خشک چگونه است؟
طرز تهیه انبه خشک چگونه است؟

با در نظر گرفتن فواید و خواص انبه خشک شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که چگونه انبه را چگونه خشک کنیم؟ در جواب به این سوال روش های زیادی وجود دارد، به عنوان نمونه بعضی از افراد خشک کردن انبه در آفتاب را انتخاب می کنند یا این که برخی دیگر از شیوه های دیگراستفاده می کنند. بطور کلی می توان گفت: به سبب بافت نرم و نازک انبه بهتر است آن را در خشک کن آماده کنید. تا به ظاهر و طعم آن آسیبی نرسد.

اگر شما  دستگاه خشک کن ندارید می توانید این میوه رادر فر خشک کنید. برای انجام اینکار موارد ذیل را انجام دهید:

  • تهیه انبه کاملا رسیده به تعداد لازم
  • جدا کردن هسته و پوست آنبه از خود میوه
  • پهن کردن سینی روغنی کف فر و چیدن برش های انبه بر روی آن
  • قرار دادن دمای فر روی پایین ترین درجه، برای مدت زمان ۱۰ تا ۱۲ ساعت

به همین راحتی؛ انبه خشک شما آماده است. پیشنهاد می شود؛ پس از خشک شدن آن را در ظرق شیشه ای در بسته بریزید. در مکانی خشک و خنک و تاریک قرار دهید تا همیشه تازه بماند.

خواص انبه خشک چیست؟

خواص انبه خشک چیست؟
خواص انبه خشک چیست؟

این نوع میوه خشک انرژی زا بوده و موجب کاهش استرس و اضطراب می شود و فیبر موجود در آن موجب هضم بهتر غذا می شود و از این رو در تقویت سیستم گوارش مفید است. شما می توانید اقدام به خرید میوه خشک از مراکز فروش میوه خشک مانند سایت هفت مغز نمایید. در ضمن امروزه تحقیقان در باره این میوه به این نتیجه رسیده است که علاوه بر خواص انبه خشک، خواص پوست انبه خشک شده نیز مانند میوه آن نیز برای سلامتی مفید است.

به نقل قول از ویکی پدیا:

انبه (نام علمی:Mangifera) میوه‌ای گرمسیری و گیاه آن از سرده های تیرهٔ سنجدیان است. خاستگاه انبه شبه جزیرهٔ هند، پاکستان، بنگلادش و آسیای جنوب‌شرقی است. میوهٔ انبه علاوه بر مصرف خوراکی، آشپزی و آب میوه همچنین به عنوان طعم‌دهنده، رنگ‌دهنده و عطر نیز کاربرد دارد.

فواید مانگو خشک شده به قرار زیر است:

  1. افزایش گردش خون
  2. تناسب اندام
  3. محافظت از پوست
  4. تقویت بینایی
  5. بهبود خواب برای زنان
  6. افزایش تراکم استخوان ها

انبه خشک؛ یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی

این میوه به دلیل داشتن آهن موجب بهبود و درمان کم خونی می شود و میزان گردش خون در بدن را افزایش می دهد. این محصول مقدار زیادی مواد معدنی دارد که مانع از بالا رفتن فشار خون می‌شود. این میوه خشک باعث کنترل گلیسمی می‌شود. لذا صرف این خشکبار برای افراد دیابتی بی‌خطر است و به تنظیم قند خون آن‌ها کمک کند.

تقویت بینایی؛ برایند ویتامینa

انبه سرشار از ویتامین A است.  که یک ماده پر اهمیت برای سلامت چشم به حساب می آید. به طور کلی ویتامین A از شب کوری، آب مروارید و پیر چشمی در بزرگسالان نیز جلوگیری می‌کند. همچنین مواد معدنی بتا و کاروتن ،یک آنتی اکسیدان معروف در دنیا، تاثیر زیادی روی بینایی دارد. انبه خشک شده دارای مقدار زیادی از این مواد مغذی بوده و از بروز بیماری آب مروارید و دژنراسیون جلوگیری می کند.

انبه خشک؛ معجزه درمانگر سرطان پوست

از دیگر خواص انبه خشک این است که این میوه از بروز سرطان پوست جلوگیری می‌کند. مصرف انبه در طولانی مدت باعث از بین رفتن اگزماو جوش‌های سرسیاه خواهد شد. همچنین انبه دارای میزان متوسطی چربی مفید و ویتامین C است. که همین امر رفع خشکی و افتادگی پوست را به ارمغان می آورد. ویتامین C، باعث تولید کلاژن می شود. کلاژن، چین و چروک را از بین برده و باعث صافی و نرمی پوست صورت خواهد شد. این ماده، پروتئین مهمی برای بدن محسوب می‌شود. کلاژن موجب ترمیم سلول‌های پوستی و جوانسازی پوست می‌شود. این میوه به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی برای التهابات و ورم های پوستی بسیار عالی است.

پوست انبه؛ درمانگر بیماری های پوستی

لازم به ذکر است. علوه بر خواص یاد شده برای انبه، پوست انبه نیز برای پوست بسیار مفید  است. موارد ذیل بخشی از این فواید هستند.

  1. کاهش چین و چروک
  2. افزایش رشد و تکثیر مجدد
  3. از بین بردن لکه های پوستی
  4. بهبود خاصیت ارتجاعی پوست
  5. جوان سازی پوست

مطالب مرتبط:

آیا انبه خشک برای زنان بار دار مضر است؟

آیا انبه خشک برای زنان بار دار مضر است؟
آیا انبه خشک برای زنان بار دار مضر است؟

نه تنها برای بارداری مضر نیست بلکه استفاده آن در فواصل مشخص می تواند بسیار پر فایده باشد. تا جایی که ؛ مصرف ۱۰۰ گرم انبه در دوران بارداری از نیازهای روزانه مادر و جنین است. فولیک اسید موجود در این محصول یه کنترل سطح خون زنان باردار کمک شایانی می کند. همچنین انبه دارای ویتامین آ و سی است. این دو نوع ویتامین در زمان بارداری بسیار ضروری می باشد. در باب اهمیت این امر باید گفت: فراموشتان نشود اگر کودک شما با کمبود ویتامین A به دنیا بیاید؛ دارای ایمنی پایین، عوارض بعد از زایمان مانند عفونت های تنفسی می شود.

این محصول منبع عالی اسید فولیک است که برای رشد مغز جنین و نخاع ضروری است. به طور کلی خواص انبه خشک در دوران بارداری را بر اساس سه ماده ذیل می توان طبقه بندی کرد:

  1. فولیک اسید: این عنصر از نقص لوله‌‌ی عصبی  که می‌تواند در اوایل بارداری رخ دهدجلوگیری می‌کند؛
  2. فیبر بالا: این ماده به هضم غذا کمک می‌کند و از یبوست که زنان در سه ماه اول تجربه می‌کنند به شدت جلوگیری می‌کند؛
  3. انتی اکسیدان ها: ویتامین C موجود در میوه خشک انبه به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند عمل می‌کند؛ که می‌تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد.

مضرات احتمالی انبه خشک چیست؟

مضرات احتمالی انبه خشک چیست؟
مضرات احتمالی انبه خشک چیست؟

 

  • در حالی که حساسیت به انبه بسیار نادر است؛ اما برخی از افراد ممکن است به ترکیبی به نام پروفیلین حساسیت داشته باشند، که همین امر منجر به واکنش های آلرژیک از خفیف تا شدید شود.
  • همچنین افرادی که قبلاً با بلوط سمی تماس داشته اند؛ ممکن است به دلیل غلظت بالای اوروشیول در آن، واکنش دیرهنگامی نسبت به انبه نشان دهند. با این حال، این امر به احتمال زیاد زمانی اتفاق می افتد که انبه   هنوز حاوی پوست باشد، زیرا این ترکیب عمدتا در پوست انبه یافت می شود.
  • علاوه بر این، در صورت افزودن سولفیت ها به عنوان نگهدارنده برای حفظ رنگ و جلوگیری از فساد؛ موجب می شود که برخی از افراد، به ویژه افراد مبتلا به آسم، ممکن است به این میوه خشک واکنش نشان دهند.
  • این محصول حاوی مقدار زیادی ویتامین و آنتی اکسیدان است. با این حال، مانند بیشتر میوه های خشک، می تواند دارای کالری بالا و قندهای طبیعی باشد؛ بنابراین اعتدال در مصرف مهم است. به همین دلیل، از برندهایی که دارای قندهای اضافی مانند پوشش شکر یا تزریق آبمیوه هستند اجتناب کنید.

 

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید. 

آنچه دیگران میخوانند:

گردورنده: صادق رمضانی