دوشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۷:۳۶
در آستانه دور هفتم مذاکرات وین در دولت رئیسی:

ماجرای بیانیه تهدیدآمیز آمریکا بر علیه ایران

در آستانه دور هفتم مذاکرات وین در دولت رئیسی:
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در در گفته با روزنامه‌نگاران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که آمریکا باید به شکل‌ مؤثرتری برای احیای توافق هسته‌ای اقدام کند.

به گزارش تیتربرتر؛ لاوروف با ابراز امیدواری از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین در اسرع وقت، در خصوص تحریم‌های علیه ایران گفت: «ایران کاری نکرده است که شایسته تحریم باشد.» وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که آمریکا باید در موضوع هسته‌ای ایران، مسائل مختلف را در ارتباط با یکدیگر تحلیل و بررسی کند.

جزئیات تهدید ایران توسط آمریکا

جزئیات تهدید ایران توسط آمریکا
جزئیات تهدید ایران توسط آمریکا

 

آمریکا در بیانیه‌ای مداخله جویانه ایران را تهدید کرد؛ به آژانس دسترسی ندهید به اقدامتان پاسخ می‌دهیم.

 آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد ایران باید بر اساس توافقات صورت گرفته هر چه سریعتر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نصب دوربین در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج را بدهد یا منتظر اقدام دیپلماتیک از سوی شورای حکام باشد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد:« ما از ایران می خواهیم هر چه سریعتر اجازه دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراهم کند.»

این بیانیه می‌افزاید: "چنانچه ایران مانع شود، ما در چند روز آینده با سایر اعضای شورای حکام مشورت کرده و به این اقدام تهران پاسخی مناسب خواهیم داد."

گفتنی است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است جمهوری اسلامی ایران اجازه سرویس تجهیزات نظارتی آژانس در تمامی مکان‌های ضروری به جز مجتمع تسای کرج را داده است که این مساله بر خلاف توافقی است که اخیرا میان ایران و این نهاد بین المللی صورت گرفته است.

 «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس می‌گوید:"تصمیم جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم ایجاد دسترسی به مجتمع تسای کرج مغایر با مواردی است که در تاریخ ۱۲ سپتامبر سال جاری در بیاینه مشترک به توافق طرفین رسیده است."

این در حالیست که سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می گوید گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد دوربین های مجتمع تسای کرج دقیق نبوده و فراتر از تفاهمات حاصله در بیانیه مشترک است.

کاظم غریب آبادی به دنبال گزارش شب گذشته مدیرکل آژانس درخصوص عدم اجازه ایران برای نصب مجدد دوربین های نظارتی در مجتمع تسای کرج، در چند رشته توئیت نوشت: عمیقا مایه تاسف است که بعد از سه اقدام خرابکارانه تروریستی در تأسیسات هسته‌ای ایران در طول یک سال گذشته، آژانس هنوز این اقدامات شرورانه را برخلاف قطعنامه های متعدد کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات و اموال خود و ایمنی و امنیت بازرسان اش، محکوم نکرده است.

وی افزود: هر تصمیم ایران در مورد تجهیزات نظارتی آژانس صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی؛ از این‌رو، آژانس نمی تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود.

غریب آبادی تصریح کرد: بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس نیز با حسن نیت ایران و با هدف جایگزینی کارت های حافظه "تجهیزات مشخص شده" حاصل شد. اقدامات آژانس برای اجرای این هدف نیز از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر انجام گردید.

رییسی: تحریم نمی‌تواند مانع توسعه روابط ایران با دیگر کشورها شود

تهران- ایرنا- رییس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم نمی‌تواند مانع توسعه روابط و همکاری‌های ایران با دیگر کشورها شود، گفت: ایران و اتریش باید خارج از اراده و تاثیر دیگران و صرفا در راستای منافع دو ملت در مسیر تحکیم و تعمیق سطح مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و بین المللی گام بردارند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی پس از دریافت استوارنامه "ولف دیتریش هایم" سفیر جدید اتریش در تهران، با اشاره به روابط خوب دو کشور اظهار کرد: ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با اتریش و سایرکشورها کاملا آمادگی دارد و موانع هرگز ما را متوقف نخواهد کرد.

رییس جمهوری با غیرقانونی و ظالمانه دانستن تحریم‌های اعمال شده ضد ملت ایران، تصریح کرد: اگرچه تحریم مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کند اما نمی‌تواند مانع  توسعه روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها باشد.

وی افزود: باتوجه به گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران، اعمال تحریم، کاملا واهی و بی‌اساس است ضمن اینکه تهران دربرجام به همه تعهداتش عمل کرد اما این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان متعهد نبودند.

مطالب مرتبط:

آوارگی امروز مردم افغانستان حاصل دو دهه سیاست آمریکا در این کشور است

رییسی با اشاره به قدردانی سفیر اتریش درخصوص میزبانی ایران از پناهجویان افغانستانی اظهارداشت: آوارگی امروز مردم افغانستان محصول دو دهه سیاست و اقدامات آمریکا دراین کشوراست و ما در چنین شرایطی با نگاه انسانی و اسلامی میزبان مهاجران افغانستانی هستیم.

رییس جمهوری افزود: با توجه حضور میلیونی پناهجویان افغانستانی درایران، کشورهای اروپایی به وظیفه خود عمل کنند و اتریش باید این موضوع را به آنها گوشزد کند.

سفیر جدید اتریش هم در این دیداربا تقدیم استوارنامه خود به آیت‌الله رییسی، به روابط سازنده کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: اتریش بدنبال گسترش همکاری‌های دو کشور به‌ویژه درحوزه تامین مالی و مبادلات اقتصادی است و در دوره تحریم نیز توانستیم برخی از پروژه‌های دوجانبه را به نتیجه برسانیم.

ولف دیتریش هایم،‌ گفت: بسیار مشتاق هستیم که براساس چارچوب‌های مورد تایید، سطح روابط و تبادلات دو کشور را گسترش دهیم.

وی با قدردانی از اقدام جمهوری اسلامی ایران در میزبانی مهاجرین افغانستانی اظهارداشت: دولت اتریش از رفتار بشردوستانه و خدمات ایران به پناهجویان بویژه در شرایط حساس، کاملا آگاه است و از آن قدردانی می‌کند.

تلاش اسرائیل شکست مذاکرات وین

تلاش اسرائیل شکست مذاکرات وین
تلاش اسرائیل شکست مذاکرات وین

 

سفیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی مطرح کرد که قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، مذاکرات با این رژیم را درباره به کار بستن طرحی جایگزین برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست خوردن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، افزایش داده‌اند.

به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، گیلاد اِردارن، سفیر اسرائیل در سازمان ملل و آمریکا امروز مدعی مطرح کرد، آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی در حال بررسی یک «طرح B» هستند که در صورت شکست خوردن مذاکرات هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

اِردان در گفت‌وگویی با رادیو ارتش اسرائیل و بدون ارائه توضیحاتی درباره این که این برنامه جایگزین شامل چه مواردی خواهد بود، گفت: جامعه جهانی و آمریکایی‌ها در حال افزایش دادن مذاکرات با ما درباره طرح B در زمینه ایران هستند.

او با بیان این که در گذشته، ارزیابی شده بود که ۸۰ درصد احتمال دارد (ایران) به توافق (هسته‌ای) بازگردد، ادعا کرد: امروز این احتمال به ۳۰ درصد رسیده است.

به گفته این دیپلمات رژیم صهیونیستی، «بازنگشتن ایران به توافق (هسته‌ای)، تمام تصویر را برای جهان تغییر می‌دهد».

بر اساس این گزارش، ادعای اردان در این زمینه و نگرانی رژیم صهیونیستی از بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده‌ی بازگشت به توافق هسته‌ای را داده بود.

 قدرت های جهانی تا کنون شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کرده اند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شدند. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود.

این مذاکرات در راستای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگزار شده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم های قبلی علیه ایران، تحریم های متعدد جدیدی را نیز بر آن اعمال کرد. ایران با گذشت یک سال و نیم پس از متحمل شدن این تحریم ها و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیداکردن راهکارهای عملی برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای فاصله گرفت.

مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی