چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ۲۱:۲۵

رفلاکس اسید: علائم، علل و درمان

رفلاکس اسید: علائم، علل و درمان
اکثر ما از مشکل حاد اسیدیته رنج می بریم و رفلاکس اسید به عنوان یک بیماری رایج در نظر گرفته می شود که بسیاری از آن مطلع نیستند. این باعث درد سوزشی در ناحیه زیر سینه می شود و این علامت به طور گسترده با سوزش سر دل شناخته می شود. بیشتر زمانی اتفاق می افتد که اسید معده دوباره به داخل لوله غذا هجوم آورد.

تیتربرتر: رفلاکس معده (GERD) یک بیماری است که با شروع رفلاکس اسید بیش از دو بار در هفته تشخیص داده می شود. رفلاکس اسید یک مشکل گسترده روده برای اکثر ما است و عمدتا به دلیل داشتن غذای چرب یا تند در ساعت های عجیب و غریب رخ می دهد. اگر علائم به مدت طولانی ادامه یابد، خطر ابتلا به سوزش سر دل مزمن شدید وجود دارد.

رفلاکس اسید چیست؟

رفلاکس اسید چیست؟
رفلاکس اسید چیست؟

باید توجه داشته باشید که دریچه ای در انتهای شکم وجود دارد که به اسفنکتر تحتانی مری (LES) معروف است و به شکل ماهیچه های حلقوی است. به محض عبور غذا از آن بسته می شود و مواقعی وجود دارد که دریچه آن بسته می شود و سپس باید نگران آن باشید زیرا اگر LES به مدت طولانی باز بماند، در معده شما اسید تولید می شود، که برای سلامتی شما خوب نیست این امر شرایطی مانند ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل را ایجاد می کند و اگر به مدت طولانی ادامه یابد، احتمال ابتلا به GERD وجود دارد. 

رفلاکس اسید

GERD یک بیماری شدید و طولانی مدت است و تکرار علائم اغلب نشان دهنده عوارض شدید در طول زمان است. این می تواند افراد در هر سنی اعم از نوزادان تا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد و کسانی که از قبل مبتلا به آسم هستند بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. آسم تمایل دارد اسفنکتر تحتانی مری را شل کند، که به آب معده اجازه می دهد به عقب برگردد و بر سیستم گوارشی شما تأثیر بگذارد. داروهای خاصی برای آسم وجود دارد که علائم رفلاکس اسید را تسریع کرده و آن را به سمت وضعیتی شدیدتر سوق می دهد. در نتیجه، اگر از رفلاکس اسید رنج می برید، می تواند با آزار راه های تنفسی و ریه ها بر وضعیت آسم شما تأثیر منفی بگذارد، که گاهی اوقات با حساسیت بیشتر راه های تنفسی نسبت به دود یا هوای سرد منجر به واکنش های آلرژیک می شود.

علائم ریفلاکس اسید

علائم ریفلاکس اسید
علائم ریفلاکس اسید

شرایطی مانند ریفلاکس اسید یا GERD به علائم خاصی اشاره دارد، از آروغ زدن، طعم اسیدی ناگهانی و مهمتر از همه، سوزش سر دل. در صورت بروز چنین ناراحتی یا مشکلات سلامتی، توصیه می شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علائم ریفلاکس اسید 

علائم استاندارد و عذاب آور GERD سوزش سر دل است که معمولاً حداقل 2 ساعت و گاهی اوقات بیشتر باقی می ماند و در این مدت، خم شدن می تواند درد را افزایش دهد. ایستادن و خوردن غذا در این مدت امکان پذیر است. برخی از پزشکان آنتی اسیدها را برای پاکسازی اسید ذخیره شده در مری توصیه می کنند. بنابراین، برخی از علائم قابل توجه آن عبارتند از:

  • درد شدید قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • توده ای در گلو
  • شل شدن مینای دندان
  • مشکل در بلع
  • مشکل در تنفس
  • خواب کمتر
  • سرفه مداوم

علاوه بر این، گاهی اوقات درد قفسه سینه یا سوزش سر دل با حمله قلبی اشتباه گرفته می شود، بنابراین همیشه توصیه می شود احتیاط کنید و سوزش سر دل را با داروهای ضد اسید یا سایر داروهای سریع درمان کنید.

چه عواملی باعث رفلاکس اسید می شود؟

چه عواملی باعث رفلاکس اسید می شود؟
چه عواملی باعث رفلاکس اسید می شود؟

هضم طبیعی به LES اجازه می دهد تا دریچه خود را برای عبور غذا به معده شما باز کند و بعداً برای جلوگیری از برگشت غذا یا آبمیوه اسیدی خاموش می شود، اما در صورت رفلاکس اسید یا GERD، دریچه باز می ماند و باعث ایجاد مشکل می شود.

علل ریفلاکس اسید

اخیراً مشخص شده است که فتق هیاتال می تواند LES را تضعیف کرده و باعث رفلاکس اسید و GERD شود. این یک بیماری است که بیشتر در قسمت فوقانی معده اتفاق می افتد و می تواند به سمت بالا حرکت کرده و به قفسه سینه وارد شود، همچنین از طریق یک سوراخ کوچک در دیافراگم شما. این ماهیچه شکم را از قفسه سینه جدا می کند و تحقیقات نشان می دهد که این دهانه دیافراگم به خوبی از انتهای پایین مری پشتیبانی می کند. بنابراین، باید توجه داشت که افرادی که در بدن خود مجهز به فتق هیاتال هستند هرگز نمی توانند مشکلاتی مانند رفلاکس اسید یا GERD ایجاد کنند.

سایر علل ایجاد مشکلاتی مانند GERD یا اسید رفلاکس در بدن شما شامل موارد زیر است:

  • اضافه وزن/چاقی
  • بارداری
  • شکم خالی
  • خوابیدن بعد از غذا 
  • دراز کشیدن یا خم شدن در کمر بعد از یک وعده غذایی سنگین
  • خوردن میان وعده هنگام خواب
  • مصرف داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و سایر داروها
  • سیگار کشیدن
  • مصرف نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه یا نوشیدنی های گازدار

معده ما حاوی اسید کلریدریک برای تجزیه غذای دریافتی ما است و این همچنین سیستم ما را از عوامل بیماری زا مانند باکتری ها محافظت می کند. در اینجا، لایه داخلی معده شما نیز محافظت می شود و در آنجا حلقه ماهیچه ای به نام اسفنکتر معده به عنوان دریچه ای عمل می کند که به غذا اجازه می دهد وارد معده شود و به مری باز نگردد. با این حال، در هنگام برگشت اسید، دریچه باز می شود و محتوای معده وارد مری می شود، که می تواند باعث سوزش سر دل عذاب آور شما شود.

مطالب مرتبط:

رفلاکس اسید چگونه تشخیص داده می شود؟

رفلاکس اسید چگونه تشخیص داده می شود؟
رفلاکس اسید چگونه تشخیص داده می شود؟

ریفلاکس معده یک مشکل گسترده است که اکثر ما با آن روبرو هستیم و هنگامی که دچار سوزش سر دل می شوید تشخیص داده می شود و اگر این حالت هفته ها و ماه ها ادامه یابد، باید به پزشک مراجعه کنید. برای تسکین موقت می توانید از داروهای ضد اسید یا داروهای مسدود کننده اسید استفاده کنید، اما مدت زیادی دوام نمی آورند.

در صورت بدتر شدن وضعیت، پزشک آزمایش های پزشکی خاصی را بر اساس علائم شما برای تشخیص دقیق مشکل شما تجویز می کند، مانند:

نظارت بر سطح pH شما

این می تواند محتوای اسید معده را بررسی کند. پزشک دستگاهی را در مری شما فشار می دهد و آن را برای 1 یا 2 روز می گذارد تا بداند چه مقدار اسید در خود دارد.

آندوسکوپی

این یک آزمایش بسیار استاندارد است که برای بررسی مشکلات مربوط به مری و معده انجام می شود. این آزمایش شامل قرار دادن دستگاهی در گلو است که دارای یک دوربین تا انتهای آن است. در طول این روش، برای اینکه شما احساس راحتی کنید، پزشک بیهوشی را در پشت گلوی شما اسپری می کند و به شما اجازه می دهد دوز ملایم آرامبخش مصرف کنید.

بیوپسی

این آزمایش استاندارد دیگری است که عموماً با آندوسکوپی برای بررسی نمونه های بافت انجام می شود. برای ردیابی عفونت ها یا ناهنجاری ها با میکروسکوپ انجام می شود.

بلع باریم (ازوفاگرام)

این آزمایش برای ردیابی زخم یا تنگی مری انجام می شود. در اینجا، راه حلی را می بلعید که به سیستم کمک می کند عکسهای واضح اشعه ایکس را بگیرد.

مانومتری مری

این دستگاه برای بررسی عملکرد و حرکت مری و اسفنکتر تحتانی مری (LES) استفاده می شود.

بنابراین، باید تشخیص درستی انجام شود تا مشکلات رفلاکس اسید شما با گذشت زمان بدتر نشود.

درمان رفلاکس اسید 

درمان رفلاکس اسید 
درمان رفلاکس اسید 

توصیه می شود که رفلاکس اسید را در ابتدا با داروهای خانگی درمان کنید، و بعداً، اگر بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کرده و داروهای مناسب دریافت کنید.

درمان های خانگی رفلاکس اسید

بنابراین، لیست چنین درمان هایی عبارتند از:

سرکه سیب

زردچوبه

موز

آب آلوئه ورا

زنجبیل

عسل

علاوه بر این، فوندوپلیکیشن یک روش جراحی می تواند مشکلات رفلاکس اسید را بلافاصله با ایجاد دریچه مصنوعی در انتهای معده شما برطرف کند. از طریق این روش، پیچاندن قسمت فوقانی در اطراف LES برای تقویت آن انجام می شود و به این ترتیب، می تواند شما را قادر به جلوگیری از برگشت اسید معده کند. به طور کلی یا از طریق یک برش باز در شکم یا قفسه سینه انجام می شود، یا یک لوله سبک وزن از طریق یک برش کوچک در شکم شما وارد می شود. 

چگونه از ریفلاکس اسید جلوگیری کنیم؟

چگونه از ریفلاکس اسید جلوگیری کنیم؟
چگونه از ریفلاکس اسید جلوگیری کنیم؟

در کنار این، می توانید اقدامات پیشگیرانه خاصی را برای جلوگیری از بازگشت اسید به سرعت و به راحتی انجام دهید، مانند:

ترک سیگار

برخی از تکنیک های آرامش بخش را فعال کنید

از مصرف زیاد نوشیدنی ها خودداری کنید

زنجبیل بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید

قبل از خواب زود غذا بخورید

وزن خود را بررسی کنید

قبل از غذا آدامس بدون قند بجوید

لباس های نخی بپوشید

روزانه چای گیاهی مصرف کنید

غذاهای سرشار از فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید

لازم به یادآوری است که تغییرات کوچک یا جزئی در برنامه یا رژیم غذایی شما می تواند در سلامت کلی شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

بسیار مهم است که قبل از بدتر شدن بیماری یا رفلاکس اسید یا علائم GERD بیشتر از مشکلات سلامتی که در حال گذراندن آنها هستید آگاه باشید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی