شنبه, ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۱۴

اینترنت ماهواره ای starlink چیست؟/نحوه دسترسی به اینترنت استارلینک در تهران

اینترنت ماهواره ای starlink چیست؟/نحوه دسترسی به اینترنت استارلینک در تهران
بخش هایی از ایران تحت پوشش اینترنت پرسرعت استارلینک قرار گرفتند.

به گزارش تیتربرتر؛ در روزهای اخیر که طرح صیانت از فضای مجازی تصویب شده خبری مبنی برای اینترنت ماهواره ای استارلینک که شهر های تهران و کرج از ایران را پوشش می دهد به سرعت در حال انتشار و حاشیه ساز شده است.

برخی سایت ها شرایط و هزینه این تکنولوژی که از سال گذشته پایه گذاری شده را قرار داده اند تصاویری که از تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهوراه ای استارلینک منتشر شد.

تجهیزات لازم برای اینترنت ماهواره ای استارلینک SpaceX

تجهیزات لازم برای اینترنت ماهواره ای استارلینک SpaceX
تجهیزات لازم برای اینترنت ماهواره ای استارلینک SpaceX

 

به نقل از تحریریه: مشترکان باید یک گیرنده، دیش ماهواره و پایه مخصوص به آن را خریداری کنند که قیمت این تجهیزات طبق اعلام شرکت استارلینک حدود ۴۹۹ دلار است. ایلان ماسک مدتی قبل در خصوص راه‌اندازی این سرویس توسط کاربران عنوان کرد نصب این تجهیزات بسیار آسان بوده و گیرنده استارلینک دارای موتورهایی است که به صورت خودکار برای قرار گرفتن در بهترین زاویه تنظیم خواهد شد.

هزینه اینترنت ماهواره ای استارلینک SpaceX

هزینه اینترنت ماهواره ای استارلینک SpaceX
هزینه اینترنت ماهواره ای استارلینک SpaceX

 

اینترنت ماهواره ای SpaceX ایلان ماسک به زودی به ایران هم می رسد و ظاهرا هزینه ای ارزانتر از داخل خواهد داشت.

در دوبی بیشتر نمایندگی های تجهیزات ماهواره ای شروع به ثبت سفارش کردند و نهایتا از ۲، ۳ ماه آینده پک spaceX روانه بازار ایران می شود. پیش بینی می شود افرادی که از دبی و کردستان عراق تجهیزات ماهواره ای وارد می کنند، از تابستان آینده تمرکز اصلی خود را روی واردات پک اینترنت SpaceX متمرکز کنند.

قیمت پک کامل $500 + شارژ ماهیانه 100 دلار است که با احتساب دلار ۲۷ تومانی  میشود ۱۳/۵ میلیون.  

پک و شارژ ماهیانه ۲/۷۰۰ میلیون که با در نظر گرفتن اینکه هر ساختمان با تهیه یک پک اینترنت ماهواره ای SpaceX و استفاده ساکنین بصورت wifi با سرعتی 100 برابر اینترنت موجود در  ایران (هر modemRouterشرکتspaceXقابلیت اتصال ۲۰۰ یوزر به صورت wifi را دارد) بزودی شاهد افزایش بیشمار تقاضا در ایران خواهیم بود. یعنی هر ساختمان 8 واحدی برای هر واحد آپارتمانی 350 هزار تومان شارژ ماهانه نیزا دارد که رقم بالایی نیست.

از مهندسین شرکت SpaceX سوال شده که کشورهایی که اقدام به انداختن پارازیت های زمینی روی سیگنال های ماهواره های تلویزیونی می کنند، آیا امکان پارازیت انداختن بصورت زمینی و یا جوی روی سیگنالهای اینترنت SpaceX  را خواهند داشت؟ پاسخ داده اند که قطر هر دیش  SpaceX که در پک خریداری شده موجود است، ۷۰ سانتی متر می باشد. دیش را در هر جا که قرار دهید از غرب به شرق به ازای هر 10 سانتیمتر یک سیگنال ماهواره SpaceX  دریافت می کند (شرکت SpaceX تاکنون 40% ماهواره های لازم را پرتاب و در مدار قرار داد و فعالند و ما بقی همچنان در حال تهیه و پرتاب می باشند).

با این حساب تا امروز هر دیش در هر جایی که قرار بگیرد از 3 ماهواره سیگنال دریافت خواهد کرد.

دیش ها دارای سیستمی می باشند که بصورت کاملا هوشمند چرخیده و قویترین سیگنال از بین 3 سیگنال را تشخیص داد و روی بهترین و قویترین آنها متمرکز می شوند.

اوج تکنولوژی اینجاست که با جابجا کردن محل دیش، مثلا ۷۰ سانتیمتر، یوزر سیگنال را از 3 ماهواره دیگر دریافت خواهد کرد. قرار است تا دو سال دیگر ۳ سیگنال تبدیل به ۱۰ سیگنال شود.

بدین ترتیب هیچ تکنولوژی در حال و در آینده قادر نخواهد بود از رسیدن سیگنال به دیش یوزر SpaceX جلوگیری کند.

مهندسین شرکت SpaceX اطمینان داده اند که دیش های پک SpaceX بمانند دیش های "دیتا" که النبی send وRecive داشتند و قابل شناسایی و ردیابی بودند، قابل ردیابی نیستند.

این دیش فقط وظیفه دریافت سیگنال را دارد و ModemRouter که به دیش وصل می شود یوزر را به شبکه اصلی اینترنت جهانیَ SpaceX  متصل می کند و از این لحظه به بعد تمام فعالیت اینترنتی یوزر را فقط یک شرکت می تواند رصد کند. بنابراین امکان ردیابی فعالیت اینترنتی یوزر تنها برای SpaceX امکان پذیر هست.

مطالب مرتبط:

سرنوشت اینترنت ماهواره‌ای در ایران

سرنوشت اینترنت ماهواره‌ای در ایران
سرنوشت اینترنت ماهواره‌ای در ایران

 

کارشناسان درباره اینکه اینترنت استارلینک چه زمانی به ایران خواهد رسید و بهترین سیاست در قبال این موضوع چه باید باشد، معتقدند اینترنت استارلینک خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کنیم در ایران هم در دسترس خواهد بود و تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود اما باید صبر کرد و دید که شرایط ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در ایران چگونه خواهد بود.

علاوه بر این سوال اینجاست که آیا وزارت ارتباطات ایران مجوز استفاده از این نوع اینترنت را صادر می‌کند. از آنجا که اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی است ملزم به رعایت قوانین دولت آمریکاست بنابراین ارائه این سرویس مانند سایر سرویس‌های دیگر شرکت‌ها دستخوش برخی جهت‌گیری‌های سیاسی خواهد بود. مواضعی که در همین ابتدای کار دیده می‌شود بدون شک بر کیفیت و کمیت ارائه سرویس اینترنت موثر خواهد بود.

البته چندی پیش علی ربیعی - سخنگوی دولت، با اشاره به نظر دولت درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره‌ای، گفت: اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است. در سازمان فضایی ایران و کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاری‌های بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است.

همچنین در حالی که نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کرده بودند ١٠ درصد افزایش حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور (اپراتور)های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی باید صرف مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسط مخابرات شود، ربیعی در این خصوص توضیح داد: هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت‌رسانی کند و دولت نگاه تهدیدمحوری به این فناوری ندارد. آنچه تحت عنوان مقابله با این فناوری ابتدا در مجلس مصوب شده بود، نیز پس از ایراد شورای نگهبان، در قانون بودجه توسط مجلس محترم از قانون حذف شد.

در عین حال،‌ محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به‌تازگی خاطرنشان کرد: آمریکا همواره به دلیل خوی سلطه‌جویی در تمام عرصه‌ها نه‌تنها در برابر ایران بلکه در برابر بسیاری از کشور دارد، می‌خواهد پلتفرم‌های خود را توسعه بدهد و اقتصاد حوزه دیجیتال را به‌صورت ۱۰۰ درصدی برای شرکت‌های خودش مطالبه کند. آمریکا از مدت‌ها قبل دنبال ابزاری برای بسط سلطه خودش بر کشورها بوده است، پروژه‌هایی به اسم آزادی و مقابله با سانسور که در نهان اهداف اقتصادی دارند.

اینترنت ماهواره ای SpaceX چیست؟ /نحوه دریافت اینترنت استارلینک در تهران
اینترنت ماهواره ای SpaceX چیست؟ /نحوه دریافت اینترنت استارلینک در تهران

 

آذری جهرمی با بیان اینکه ما نیز باید در این شرایط خود را آماده کنیم، افزود: برخی از سخت‌گیری‌هایی که داخل کشور صورت می‌گیرد، باید مدیریت شده و رویه‌ها اصلاح شوند. البته باید به نیاز مردم هم توجه شود و اینکه تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر ایجاد شده است. ما برای استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای مقررات سرزمینی داریم و هر شرکتی که بخواهد در این زمینه فعال شود، اگر حقوق بین‌الملل را رعایت کند، باید از ما مجوز بگیرد و اگر مثل خیلی از مسائل دیگر رعایت نکنند، باید پیگیری حقوقی شود.

وی ادامه داد: البته سازمان فضایی هم به دنبال ایجاد منظومه ماهواره‌ای بوده و سند آن را استخراج کرده و طراحی‌ها را انجام داده است. هم شرایط مذاکرات بین‌المللی را در نظر گرفتیم تا ما نیز به کشورهای دارای منظومه ماهواره‌ای بپیوندیم. ما نباید از اینترنت ماهواره‌ای بترسیم، بلکه باید خودمان را آماده کنیم تا این فناوری هم فراگیر شود و برای آن اعتماد به نفس داشته باشیم و بدانیم اینترنت ماهواره‌ای قطعاً برای ما تهدید نیست و ما از فرصت‌هایی که ایجاد شده، استفاده می‌کنیم.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی