چهارشنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۰۴

ماموگرافی و تمام نکاتی که باید راجب آن بدانید!

ماموگرافی و تمام نکاتی که باید راجب آن بدانید!
ماموگرافی چیست؟ برخی از کاربردهای معمول این روش چیست؟ چگونه باید برای ماموگرافی آماده شوم؟ تجهیزات ماموگرافی چگونه است؟ روش کار چگونه است؟ روش چگونه انجام می شود؟

تیتربرتر: ماموگرافی غربالگری نوع خاصی از تصویربرداری از پستان است که با استفاده از اشعه ایکس با دوز کم، سرطان را زود تشخیص می دهد در حالی که قابل درمان است. در مورد علائم و مشکلات پستان، جراحی های قبلی، استفاده از هورمون ها، سابقه سرطان پستان در خانواده یا شخصی و اگر احتمال بارداری دارید به پزشک خود بگویید. در صورت امکان، نسخه هایی از ماموگرافی های قبلی خود را تهیه کرده و در روز معاینه خود در دسترس رادیولوژیست قرار دهید. 

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی چیست؟
ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یک تصویربرداری پزشکی تخصصی است که از یک سیستم اشعه ایکس با دوز کم برای دیدن داخل پستان ها استفاده می کند. یک آزمایش ماموگرافی به تشخیص به موقع بیماری های پستان در زنان کمک می کند. اشعه ایکس یا رادیوگرافی یک آزمایش پزشکی غیرتهاجمی است که به پزشکان کمک می کند تا شرایط پزشکی را تشخیص داده و درمان کنند. تصویربرداری با اشعه ایکس شامل قرار گرفتن بخشی از بدن در برابر مقدار کمی اشعه یونیزان برای تولید تصاویر داخل بدن است. اشعه ایکس قدیمی ترین و بیشترین استفاده از تصویربرداری پزشکی است.

پیشرفت های اخیر ماموگرافی

سه پیشرفت اخیر در ماموگرافی شامل ماموگرافی دیجیتال، تشخیص به کمک رایانه و توموسنتز پستان است.

ماموگرافی دیجیتال که به آن ماموگرافی دیجیتال تمام زمینه (FFDM) نیز گفته می شود، یک سیستم ماموگرافی است که در آن فیلم اشعه ایکس با الکترونیکی جایگزین می شود که اشعه ایکس را به تصاویر ماموگرافی از پستان تبدیل می کند. این سیستم ها مشابه آنچه در دوربین های دیجیتال یافت می شود و کارایی آنها تصاویر بهتر با دوز تابش کم را امکان پذیر می کند. این تصاویر از پستان برای بررسی توسط رادیولوژیست و ذخیره سازی طولانی مدت به کامپیوتر منتقل می شود. تجربه بیمار در حین انجام ماموگرافی دیجیتال مانند انجام ماموگرافی فیلم معمولی است.

سیستم های تشخیص رایانه ای (CAD): تصاویر ماموگرافی دیجیتالی شده را برای مناطق غیر طبیعی چگالی، جرم یا کلسیفیکاسیون جستجو می کنند که ممکن است وجود سرطان را نشان دهد. سیستم CAD این مناطق را بر روی تصاویر برجسته می کند و به رادیولوژیست هشدار می دهد تا این منطقه را به دقت ارزیابی کند.

توموسنتز پستان: همچنین ماموگرافی سه بعدی (3-D) و توموسنتز دیجیتال پستان (DBT) نیز نامیده می شود، نوعی تصویربرداری پیشرفته از پستان است که در آن تصاویر متعددی از پستان از زوایای مختلف گرفته و بازسازی می شود. 

توموسنتز پستان همچنین ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • تشخیص زودتر سرطان های کوچک پستان که ممکن است در یک ماموگرافی معمولی پنهان باشد
  • نمونه برداری های غیرضروری یا آزمایش های اضافی کمتر
  • احتمال بیشتری برای تشخیص تومورهای متعدد پستان
  • تصاویر واضح تر از ناهنجاری در بافت متراکم پستان
  • دقت بیشتر در مشخص کردن اندازه ، شکل و محل ناهنجاری های پستان

برخی از کاربردهای ماموگرافی به روش توموسنتز پستان چیست؟

از ماموگرافی به عنوان ابزاری برای تشخیص زودرس سرطان پستان در زنانی که هیچ علامتی ندارند، استفاده می شود. همچنین می توان از آن ها برای تشخیص بیماری پستان در زنانی که علائمی مانند توده، درد، گودی پوست یا ترشحات پستانک را تجربه می کنند، استفاده کرد.

غربالگری ماموگرافی

غربالگری ماموگرافی
غربالگری ماموگرافی

ماموگرافی نقشی اساسی در تشخیص زودهنگام سرطان های پستان دارد زیرا می تواند تغییراتی را در سال های پستان نشان دهد قبل از اینکه بیمار یا پزشک آنها را احساس کند. انجام ماموگرافی غربالگری را برای زنان، هر ساله از 40 سالگی، توصیه می کنند. تحقیقات نشان داده است که ماموگرافی سالانه منجر به تشخیص سریع سرطان های پستان می شود، بیشتر درمان های قابل درمان و محافظت از پستان در دسترس هستند. همچنین زنانی که به سرطان پستان مبتلا شده اند و کسانی که به دلیل سابقه خانوادگی سرطان پستان یا تخمدان در معرض خطر بیشتری قرار دارند، باید در مورد اینکه آیا باید قبل از 40 سالگی غربالگری را شروع کنند. اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستید، ممکن است لازم باشد علاوه بر ماموگرافی سالانه، MRI سینه نیز انجام دهید.

ماموگرافی تشخیصی

از ماموگرافی تشخیصی برای ارزیابی بیمار با یافته های بالینی غیرطبیعی مانند توده پستان یا ترشحات نوک سینه که توسط خود فرد یا پزشک وی پیدا شده است، استفاده می شود. ماموگرافی تشخیصی همچنین ممکن است پس از انجام ماموگرافی غربالگری غیرطبیعی به منظور ارزیابی حوزه مورد نظر در آزمایش غربالگری انجام شود.

چگونه باید برای ماموگرافی آماده شوم؟

چگونه باید برای ماموگرافی آماده شوم؟
چگونه باید برای ماموگرافی آماده شوم؟

اگر سینه هایتان در این مدت معمولاً نرم است، ماموگرافی خود را برای هفته قبل از قاعدگی قرار ندهید. بهترین زمان برای انجام ماموگرافی یک هفته بعد از پریود است. در صورت وجود احتمال حامله بودن همیشه به پزشک یا تکنسین اشعه ایکس اطلاع دهید.

روز معاینه از زیر بغل یا پستان خود از مایع خوشبو کننده، پودر یا لوسیون استفاده نکنید. این موارد می توانند در ماموگرافی به صورت لکه های کلسیم ظاهر شوند.

هرگونه علائم و مشکلات پستان را برای تکنسین انجام دهنده آزمایش شرح دهید.

در صورت انجام ماموگرافی قبلی، آن ها را در دسترس رادیولوژیست قرار دهید. این مورد برای مقایسه با آزمون فعلی شما لازم است و اغلب می توانید آن را از طریق CD دریافت کنید.

مطالب مرتبط:

تجهیزات ماموگرافی چگونه است؟

واحد ماموگرافی جعبه ای مستطیل شکل است که لوله ای را در آن اشعه ایکس تولید می کند. این واحد به طور انحصاری برای معاینه با اشعه ایکس از پستان، با لوازم جانبی ویژه ای که اجازه می دهد فقط پستان در معرض اشعه ایکس قرار گیرد، استفاده می شود. دستگاه به دستگاهی متصل است که پستان را نگه می دارد و فشرده می کند و آن را قرار می دهد تا تصاویر در زوایای مختلف به دست آید.

توموسنتز پستان با استفاده از واحدهای ماموگرافی دیجیتال انجام می شود، اما همه دستگاه های ماموگرافی دیجیتال برای انجام تصویربرداری توموسنتز مجهز نیستند.

روش کار چگونه است؟

اشعه ایکس نوعی تابش مانند نور یا امواج رادیویی است. اشعه ایکس از اکثر اجسام از جمله بدن عبور می کند. هنگامی که دستگاه با اشعه ایکس با دقت به بخشی از بدن که مورد معاینه قرار گرفته است، یک انبوه تابشی ایجاد می کند که از بدن عبور می کند و یک تصویر را روی فیلم عکاسی یا یک ردیاب خاص ضبط می کند. قسمت های مختلف بدن اشعه ایکس را در درجات مختلف جذب می کنند. استخوان متراکم مقدار زیادی از اشعه را جذب می کند در حالی که بافت نرم مانند عضله، چربی و اندام ها باعث عبور بیشتر اشعه ایکس از آنها می شود. در نتیجه، استخوان ها در اشعه ایکس سفید به نظر می رسند، بافت نرم در سایه های خاکستری ظاهر می شود و سیاه نشان می دهد.

روش ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

ماموگرافی به صورت سرپایی انجام می شود.

در طول ماموگرافی، یک متخصص رادیولوژی متخصص واجد شرایط، پستان شما را در واحد ماموگرافی قرار می دهد. سینه شما روی سکویی خاص قرار می گیرد و با یک پارو پلاستیکی شفاف فشرده می شود. این فناوری به تدریج پستان شما را فشرده می کند.

فشرده سازی پستان به منظور:

  • ضخامت پستان را یکنواخت کنید تا بتوان تمام بافت را تجسم کرد.
  • بافت را گسترش دهید تا ناهنجاری های کوچک با پوشاندن بیش از حد بافت پستان ، کمتر پنهان شود.
  • استفاده از دوز کمتری از اشعه ایکس را اجازه دهید زیرا مقدار نازک تری از بافت پستان در حال تصویربرداری است.
  • سینه را ثابت نگه دارید تا تاری تصویر ناشی از حرکت به حداقل برسد.
  • برای افزایش وضوح تصویر، پراکندگی اشعه ایکس را کاهش دهید.

در حین عکسبرداری با اشعه ایکس، باید برای مدت چند ثانیه نفس خود را حفظ کنید و باید آرام بمانید و احتمال تار شدن تصویر را کاهش دهید. این تکنسین برای فعال کردن دستگاه اشعه ایکس پشت دیوار یا اتاق بعدی می رود.

وقتی معاینه کامل شد، ممکن است از شما خواسته شود صبر کنید تا رادیولوژیست تشخیص دهد که همه تصاویر لازم به دست آمده است.

مراحل معاینه باید حدود 30 دقیقه طول بکشد.

مزایای ماموگرافی چیست؟

مزایای ماموگرافی چیست؟
مزایای ماموگرافی چیست؟

غربالگری ماموگرافی خطر مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش می دهد. برای تشخیص انواع سرطان مفید است.

غربالگری ماموگرافی توانایی پزشک در تشخیص تومورهای کوچک را بهبود می بخشد. 

استفاده از ماموگرافی غربالگری، تشخیص رشد کوچک غیر طبیعی بافت محدود شده به مجاری شیر در پستان را افزایش می دهد، که به آن سرطان مجاری درجا (DCIS) می گویند.

پس از معاینه با اشعه ایکس، هیچ اشعه ای در بدن بیمار باقی نمی ماند.

اشعه ایکس معمولاً هیچ عارضه جانبی در محدوده تشخیصی معمول این آزمایش ندارد.

توجه: همیشه در اثر قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه، احتمال کمی برای سرطان وجود دارد. با این حال، مزیت تشخیص دقیق بسیار بیشتر از خطر است.

 

آیا شما تابحال ماموگرافی انجام داده اید؟ تجربیات خودتان را از آن لحظه برای مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی