شنبه, ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۳۳
از غذاهای محبوب ترکیه:

دستور پخت غذای ترکی لاهماجون خانگی

از غذاهای محبوب ترکیه:
لاهماجون یکی از محبوب ترین فست فودهای ترکی است! این یک نان تخت فوق العاده نازک است که با مخلوط گوشت گاو یا گوشت گوسفندی تند پوشانده می شود. مقداری پیاز، سالاد و جعفری را روی آن قرار دهید، لیمو را روی این ها فشرده و حلقه کنید!

تیتربرتر: لاهماجون در جهان به عنوان پیتزای ترکی شناخته می شود اما تنها شباهت بین لاهماجون و پیتزا شکل ظاهری آن ها است. هر دو به شکل گرد هستند و روی آن ها مخلوط قرار می گیرد. از طرف دیگر، پوسته خمیر این ها کاملاً متفاوت است. لاهماجون پوسته نازک تری دارد، پنیر ندارد و همیشه با مخلوط گوشت چرخ شده پوشانده می شود. به علاوه، قبل از خوردن غذا جمع می شود.

انواع لاهماجون

انواع لاهماجون
انواع لاهماجون

 

در غذاهای ترکی دو نوع لاهماجون وجود دارد:

یکی از آن ها ورقه ای بسیار نازک و ترد و به بزرگی یک بشقاب است. این یکی در سراسر کشور با کمی پیچ و تاب ساخته شده است.

نسخه دیگر نسخه کوچک تر با ورق نرم و ضخیم تر است که در قسمت جنوبی ترکیه ساخته می شود. خمیر این نسخه به مخمر احتیاج دارد، بنابراین بیشتر شبیه یک مینی پیتزا است که با گوشت چرخ شده پوشانده می شود.

مواد تشکیل دهنده دستور لاهماجون شامل گوشت گاو، پیاز، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، جعفری، ادویه، سرکه، آرد و نمک.

لاهماجون ترک است یا ارمنی؟

لاهماجون به پیتزای ارمنی نیز معروف است. بنابراین در اصل متعلق به کدام آشپزی است؟ فرهنگ های ترکی و ارمنی از لحاظ غذایی مشترکات زیادی دارند زیرا آن ها در گذشته در دوران امپراتوری عثمانی با هم زندگی می کردند. بنابراین سخت است که بگوییم کدام کشور برای اولین بار لاهماجون را اختراع کرد. واقعیت این است که مردم هر دو کشور این غذا را درست می کنند و آن را با نام های مختلف صدا می کنند. در ارمنستان لامادجو نامیده می شود و در این کشور کاملاً مشهور است.

مواد لازم برای نان و مواد لاهماجون

مواد لازم برای نان و مواد لاهماجون
مواد لازم برای نان و مواد لاهماجون

 

مواد لازم برای لاهماجون را می توان در دو گروه قرار داد: خمیر و مواد افزودنی گوشت چرخ شده.

مواد لازم برای خمیر لاهماجون

  • آرد 
  •  نمک 
  •  آب 

مواد لازم برای مخلوط لاهماجون

  •  گوشت چرخ شده گوشت بره یا 70٪ گوشت گاو بدون چربی
  • 2 عدد گوجه بزرگ و رسیده
  • ۱ عدد فلفل دلمه قرمز بزرگ و رسیده
  • ۱ عدد پیاز پوست‌کنده و نگینی خردشده
  • ۱ دسته جعفری
  • ۲۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده بره یا گوساله
  • ۱ قاشق غذاخوری سس سالسا یا گوجه فرنگی
  • یک چهارم لیوان (۶۰ میلی‌لیتر) روغن زیتون
  • پودر پاپریکای قرمز
  • فلفل سیاه
  • زیره سبز
  • نمک به مقدار لازم
  • برش‌های فلفل قرمز برای سرو
  • لیموترش برای سرو

نکته: می توانید پیاز، گوجه فرنگی و جعفری را در غذاساز خرد کنید. اگر خودتان آن را خرد کردید حتما ریز خرد شده باشند. مهم است که قطعات آن ها بزرگ نباشد، در غیر این صورت ممکن است خمیر نازک پاره شود.

چگونه می توان خمیر لاهماجون درست کرد؟

چگونه می توان خمیر لاهماجون درست کرد؟
چگونه می توان خمیر لاهماجون درست کرد؟

 

این یک خمیر ساده و بدون مخمر است. اگرچه دستورالعمل های لاهماجون در بعضی از مردم ترکیه با مخمر است، اما واقعاً نیازی به آن نیست. بنابراین اگر دوست ندارید با مخمر کار کنید، این دستورالعمل برای شما مناسب است.

3 فنجان آرد و 1 قاشق چایخوری نمک را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید. به تدریج روی اینها آب بریزید و با دست مخلوط کنید تا همه چیز خوب جمع شود. باید یک خمیر سفت و یکدست باشد. هنگام تهیه این خمیر شاید لازم باشد چند بار دست خود را خیس کنید. روش دیگر، شما می توانید خمیر را در یک مخلوط کن آماده کنید.

حدود 5-7 دقیقه آن را ورز دهید تا خمیر یکدستی داشته باشید. سپس خمیر را پهن کنید وآن را به چونه های مساوی تقسیم کنید. هر یک از گلوله ها را در ظرفی که سطح آن کمی آرد قرار دارد، بگذارید و روی آن ها را با پارچه نازک و تمیز بپوشانید و بگذارید تا استراحت کنند.

نکته: فراموش نکنید که هنگام بیرون آوردن یکی از خمیرها، پارچه های باقی مانده را با پارچه مرطوب بپوشانید. در غیر این صورت ممکن است خشک شوند.

مطالب مرتبط:

آیا میانبری برای خمیر لاهماجون وجود دارد؟

آره. می توانید از خمیر پیتزا خریداری شده در فروشگاه استفاده کنید، اما ممکن است به اندازه نازک خمیر خانگی نشود. 

طرز تهیه لاهماجون

طرز تهیه لاهماجون
طرز تهیه لاهماجون

 

ابتدا پیازها را رنده می کنیم و با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم، سپس فلفل دلمه ای را نگینی ریز می کنیم و آن را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. نمک و ادویه جات را هم به مخلوط می ریزیم و در آخر رب گوجه فرنگی را نیز اضاف می کنیم. حال مواد را در یخچال قرار می دهیم تا طعم دار شود.

گوجه، فلفل دلمه قرمز، پیاز و جعفری را برای تهیه مواد در مخلوط کن بریزید و آن را به صورت خیلی ریز مخلوط کنید. 

اکنون  گوشت چرخ کرده و سس سالسا، روغن زیتون، پاپریکا، زیره سبز، فلفل سیاه و نمک را در یک کاسه بریزید و سس به‌دست‌آمده در غذاساز را به آن اضافه کنید. این ترکیب را با دست مخلوط کنید تا ادویه‌ها و سس، کاملا جذب گوشت شوند. ترکیب ‌به‌دست‌آمده باید کمی مرطوب باشد.

دو گزینه پخت لاهماجون خانگی وجود دارد:

در اجاق گاز: درجه فر را روی 230 درجه سانتی گراد قرار دهید. خمیر را با وردنه کاملا صاف کنید تا خمیر زیر لاهماجون به عمل بیاید. سپس مخلوط لاهماجون را رویخمیر قرار می دهیم و آن را درون فر می گذاریم.

مخلوط را به آرامی فشار دهید تا خوب روی خمیر بچسبد و به طور یکنواخت پخش شود. زمان پخت آن 7-۸ دقیقه است. همین مراحل را برای باقی خمیرها نیز تکرار کنید. 

روی اجاق گاز: یک ظرف نچسب را روی حرارت ملایم گرم کنید. یک گلوله خمیر را روی با وردنه به یک دایره نازک تبدیل می کنیم. آن را به آرامی در قابلمه داغ قرار دهید. مخلوط روکش را با استفاده از یک قاشق روی آن پخش کنید. به آرامی با پشت قاشق فشار دهید. ظرف را با درب ظرف بپوشانید و آن را به مدت 7-8 دقیقه یا تا زمانی که علامت هایی در پایین آن مشاهده کنید بپزید. این کار را برای گلوله های خمیر باقیمانده تکرار کنید.

در پایان لاهماجون را کنار بگذارید تا خنک شود و آن را نوش جان کنید. می توانیدآن را با یک نوشیدنی خنک یا سالاد میل کنید.

ترک ها عاشق اشتراک غذا هستند، اما لاماکون یا لاهماجون در بشقاب های جداگانه سرو می شود. از آنجا که بسیار نازک است و برای داشتن عطر و طعم بیشتر از پر کردن شما وجود دارد، بسیاری از افراد همیشه دو لاهماجون را به صورت یکجا سفارش می دهند. همانند اکثر غذاهای محبوب در مدیترانه شرقی، دقیقاً مشخص نیست که محل تولد لاهماجون از کجا و چه زمانی است. نام ترکی آن از عبارت عربی گوشت با خمیر گرفته شده است.

در رستوران های کباب، آن ها اغلب مینی لاهماجون را به عنوان مزه سرو می کنند.

تفاوت لاهماجون و پیده چیست؟

در واقع، این دو از نظر بافت، طعم و شکل با هم تفاوت دارند. پیده ورق بیضی ترکی با گوشت، گوجه فرنگی و فلفل با گوشت و سبزیجات کنار هم می باشد. پس لاهماجون دایره ای است و پیده بیضی یا قایقی شکل است.

لاماکون بسیار بسیار لاغر و نازک است. پیده نیز می تواند نازک باشد، اما به نازک لاهماجون نیست. همچنین، پوسته ضخیم تری دارد.

 

آیا شما تا به حال غذای لاهماجون ترکی را درست کرده اید؟

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسندهک مهین غلامپور