یکشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۰ ۰۷:۰۹
هشدار برای افرادی که:

نشستن بیش از حد خطر ابتلا به چه بیماری هایی را افزایش می دهد؟

هشدار برای افرادی که:
نشستن یا دراز کشیدن به مدت طولانی خطر ابتلا به مشکلات مزمن سلامتی، مانند بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها را افزایش می دهد.

تیتربرتر: نشستن زیاد نیز می تواند برای سلامت روان شما مضر باشد. فعال بودن آنقدرها که فکر می کنید سخت نیست. روش های زیادی وجود دارد که می توانید برخی فعالیت های بدنی را در روز خود بگنجانید. زندگی کم تحرک می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. هرچه در طول روز کمتر نشسته یا دراز بکشید، شانس شما برای داشتن یک زندگی سالم بیشتر است. اگر در طول روز بایستید یا حرکت کنید، خطر مرگ زودرس نسبت به مدام نشستن کمتر است. اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید، احتمال اضافه وزن، ابتلا به دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی و افسردگی و اضطراب بیشتر است.

کم تحرک بودن و نشستن چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

کم تحرک بودن و نشستن چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد؟
کم تحرک بودن و نشستن چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

 

انسان ها برای ایستادن به حالت ایستاده ساخته شده اند. قلب و سیستم قلبی عروقی شما از این طریق موثرتر عمل می کنند. روده شما در حالت قائم نیز با کارایی بیشتری عمل می کند. معمولاً افرادی که در بیمارستان در بستر بیماری به سر می برند در عملکرد روده خود دچار مشکل می شوند. از طرف دیگر، وقتی از نظر جسمی فعال هستید، سطح کلی انرژی و استقامت شما بهبود می یابد و استخوان ها قدرت را حفظ می کنند.

خطرات زیاد نشستن

خطرات زیاد نشستن
خطرات زیاد نشستن

 

پا و گلوتئال (عضلات دست انداز)

نشستن به مدت طولانی می تواند منجر به ضعیف شدن و از بین رفتن عضلات بزرگ پا و گلوتئال شود. این عضلات بزرگ برای راه رفتن و ثبات شما مهم هستند. اگر این عضلات ضعیف باشند، به احتمال زیاد خود را از زمین خوردن و از تنش هنگام ورزش آماده می کنید.

وزن

حرکت عضلات به بدن کمک می کند تا چربی ها و قندهایی که می خورید هضم شود. اگر زمان زیادی را به نشستن می گذرانید، هضم غذا به همان اندازه کارآمد نیست، بنابراین آن چربی ها و قندها را به اندازه چربی در بدن خود حفظ می کنید. حتی اگر ورزش می کنید اما زمان زیادی را به نشستن می گذرانید، باز هم در معرض خطر سلامتی مانند سندرم متابولیک هستید. آخرین تحقیقات نشان می دهد که برای مقابله با خطرات نشستن بیش از حد به 60 تا 75 دقیقه در روز فعالیت با شدت متوسط نیاز دارید.

باسن و کمر

درست مانند پاها و گلوتئال ها، باسن و کمرتان نیز به مدت طولانی نشستن پشتیبانی نمی کنند. نشستن باعث کوتاه شدن عضلات خم کننده ران می شود که می تواند منجر به مشکلاتی در مفاصل ران شود.

نشستن به مدت طولانی همچنین می تواند در کمر شما مشکل ایجاد کند، به خصوص اگر به طور مداوم با وضعیت بد بدن نشسته اید یا از صندلی یا ایستگاه کاری با طراحی ارگانیک استفاده نمی کنید. وضعیت بد همچنین ممکن است باعث سلامت ضعیف ستون فقرات مانند فشرده سازی دیسک های ستون فقرات شود، منجر به تحلیل رفتن زودرس شود، که می تواند بسیار دردناک باشد.

اضطراب و افسردگی

ما ارتباط بین نشستن و سلامت روان و همچنین ارتباط بین نشستن و سلامت جسمی را درک نمی کنیم، اما می دانیم که خطر اضطراب و افسردگی در افرادی که بیشتر می نشینند بیشتر است. این ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که زمان زیادی را به نشستن می گذرانند اثرات مثبت فعالیت بدنی و تناسب اندام را از دست می دهند. در این صورت، برخاستن و حرکت کردن ممکن است به سلامت و افسردگی کمک کند.

سرطان

مطالعات جدید نشان می دهد که خطرات نشستن شامل افزایش احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان، از جمله سرطان ریه، رحم و روده بزرگ است. دلیل این امر هنوز مشخص نیست.

بیماری قلبی

نشستن به مدت طولانی با بیماری قلبی مرتبط است. یک مطالعه نشان داد مردانی که بیش از 23 ساعت تلویزیون در هفته تماشا می کنند 64 درصد بیشتر از مردانی که فقط 11 ساعت تلویزیون در هفته می بینند خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی عروقی دارند. برخی از کارشناسان می گویند افرادی که بی تحرک هستند و به مدت طولانی می نشینند 14.7 درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی هستند.

دیابت

مطالعات نشان داده است که حتی پنج روز دراز کشیدن در رختخواب می تواند منجر به افزایش مقاومت به انسولین در بدن شما شود. تحقیقات نشان می دهد افرادی که زمان بیشتری را به نشستن می گذرانند 11.2 درصد بیشتر در معرض خطر دیابت هستند.

رگ های واریسی

نشستن به مدت طولانی می تواند منجر به واریس یا رگ های عنکبوتی شود. زیرا نشستن باعث جمع شدن خون در پاها می شود. واریس معمولاً خطرناک نیست. در موارد نادر، آنها می توانند منجر به لخته شدن خون شوند، که می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

ترومبوز ورید عمقی

نشستن به مدت طولانی می تواند باعث ترومبوز ورید عمقی (DVT) شود، به عنوان مثال در یک سفر طولانی یا هواپیما. ترومبوز ورید عمقی لخته خونی است که در رگ های پای شما ایجاد می شود. DVT یک مشکل جدی است، زیرا اگر بخشی از لخته خون در ورید پا قطع شود و حرکت کند، می تواند جریان خون را به سایر قسمت های بدن، از جمله ریه های شما قطع کند، که می تواند باعث آمبولی ریه شود. این یک امر پزشکی است که می تواند منجر به عوارض بزرگ یا حتی مرگ شود.

مطالب مرتبط:

گردن و شانه های سفت

اگر وقت خود را به صورت خمیده از صفحه کلید کامپیوتر می گذرانید، این امر می تواند منجر به درد و سفتی در گردن و شانه های شما شود.

چقدر کم تحرک و در حال نشستن هستیم؟

چقدر کم تحرک و در حال نشستن هستیم؟
چقدر کم تحرک و در حال نشستن هستیم؟

 

عدم تحرک بدنی سالانه به بیش از سه میلیون مرگ قابل پیشگیری در سراسر جهان کمک می کند. این چهارمین علت اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است. همچنین علت 21-25 درصد سرطان های پستان و روده بزرگ، 27 درصد موارد دیابت و حدود 30 درصد بیماری های ایسکمیک قلب است. در واقع، عدم تحرک جسمی پس از استعمال دخانیات، دومین علت سرطان در استرالیا است.

چگونه می توانید سلامت خود را از خطرات نشستن بیش از حد نجات دهید؟

چگونه می توانید سلامت خود را از خطرات نشستن بیش از حد نجات دهید؟
چگونه می توانید سلامت خود را از خطرات نشستن بیش از حد نجات دهید؟

 

اگر در روز فعالیت کافی ندارید، خیلی دیر نیست که آن را تغییر دهید و مزایای سلامتی زیادی در این راه کسب کنید.

فعالیت روزانه خود را بیشتر کنید

برخی از راه هایی که می توانید فعالیت خود را در روز خود بگنجانید:

  • پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.
  • برای سفرهای طولانی تر، بخشی از مسیر را پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.
  • به جای آسانسور یا پله برقی از پله ها استفاده کنید یا حداقل از پله برقی بالا بروید.
  • یک ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید و بقیه راه را پیاده بروید.
  • از هر کجا که می روید فاصله بگیرید و بقیه راه را پیاده بروید.

فعال و ایمن باشید

اگر در فعالیت بدنی تازه وارد هستید، یا اگر وضعیت سلامتی دارید، قبل از شروع فعالیت های جدید با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا بهترین فعالیت ها را برای خود تعیین کنید. درباره فعالیت بدنی و چگونگی شروع کار بیشتر بخوانید. اگر در فضای باز فعالیت خود را شروع می کنید، به یاد داشته باشید که با استفاده از ضد آفتاب و پوشیدن لباس ضد آفتاب، از جمله کلاه، خود را در برابر آفتاب محافظت کنید.

در محل کار فعال باشید

شما می توانید در محل کار خود بیش از آنچه فکر می کنید حرکت کنید:

  • به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.
  • قدم بزنید.
  • استراحت ناهار خود را از میز کار خود دور کنید و اگر می توانید از یک پیاده روی کوتاه در بیرون لذت ببرید.
  • جلسات پیاده روی را ترتیب دهید.

در فضای بسته فعال باشید

اجازه ندهید هوای نامناسب مانع شما شود، انجام برخی فعالیت های داخلی:

  • رقصیدن
  • شنا در استخر سرپوشیده
  • یوگا
  • پیلاتس
  • هنرهای رزمی
  • اسکواش
  • سنگ نوردی داخلی

رفتار کم تحرک خود را کاهش دهید

در اینجا چند ایده ساده برای حرکت دادن شما در خانه وجود دارد:

  • وقتی در حال مرتب کردن هستید، وسایل را به جای اینکه همه آن ها را با هم بردارید، جداگانه آن ها را جابجا کنید.
  • تایمر را تلویزیون تنظیم کنید تا یک ساعت زودتر از حد معمول خاموش شود تا به شما یادآوری کند که باید بلند شوید و حرکت کنید.
  • وقتی در حال صحبت تلفنی هستید، راه بروید.
  • هنگام برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود کمی بایستید.
  • به جای نشستن برای خواندن، هنگام راه رفتن، نظافت یا کار در باغ به کتاب های ضبط شده گوش دهید.
  • در حمل و نقل عمومی بایستید، یا یک توقف زودهنگام پیاده شوید و تا مقصد پیاده روی کنید.

اگر در یک دفتر کار می کنید:

  • هنگام خواندن ایمیل یا گزارش، بایستید.
  • سطل آشغال خود را از روی میز خود دور کنید تا مجبور شوید از جای خود بلند شوید تا هر چیزی را دور بریزید.
  • برای مکالمات تلفنی از بلندگو استفاده کنید و هنگام مکالمه در اتاق دور بزنید.

 

آیا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که زیاد می نشینید، برای کم کردن عوارض آن چه اقداماتی را انجام می دهید لطفا آن را برای دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرافرامرزی