دوشنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۴۴

دلیل حساسیت پوست زنان به بدلیجات چیست؟+راه پیشگیری و درمان

دلیل حساسیت پوست زنان به بدلیجات چیست؟+راه پیشگیری و درمان
استفاده از بدلیجات بیش از دیگر زیورآلات مورد استفاده خانم ها است اما برخی از مواد سازنده این بدلیجات باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود که راه‌های مختلفی برای پیشگیری و درمان آن وجود دارد.

تیتربرتر؛ استفاده از بدلیجات به دلیل گرانی طلا و جواهرات و جذابیت ظاهری بیشتر مورد استقبال خانم ها است، اما در این میان برخی از علاقمندان به این نوع از زیورآلات دچار حساسیت‌های پوستی می شوند اما دلیل ایجاد حسیاست پوستی ناشی از بدلیجات چیست و چه راه های پیشگیری و درمان دارد؟

حساسیت پوستی چیست؟

حساسیت پوستی چیست؟
حساسیت پوستی چیست؟

پوست جزو حساس‌ترین بخش‌های بدن است که در صورت عدم مراقبت مناسب از آن به سادگی آسیب پذیر می‌شود. وقتی پوست شما در معرض برخی مواد یا شرایط قرار می‌گیرد واکنش‌هایی را به صورت حساسیت پوستی از خود نشان می‌دهد که می‌توان انواع مخلف زیر را برای آن متصور شد. حساسیت پوستی خود را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد از جمله حساسیت پوستی همراه با خارش و قرمزی و یا حساسیت بدون خارش و گا‌ها زخم‌های سطحی که هر کدام دارای علت‌های مختلف و روش درمان متفاوت می‌باشد. اگر بخواهیم حساسیت‌های پوستی به صورت کلی تقسیم بندی کنیم به تقسیم بندی پایین خواهیم رسید؛

  1. حساسیت پوستی آلرژیک: فرد در اثر تماس با ماده‌ای که در محیط وجود دارد دچار التهاب می‌شود، مثلاً کسی که به ساعت، حلقه و بدلیجات حساسیت دارد.
  2. حساسیت پوستی تحریکی: در اثر تماس زیاد با ماده حساسیت زا (محرک) به وجود می‌آید. مثلاً کسی که به دنبال تماس مکرر با مواد شوینده نسبت به آن‌ها حساسیت پیدا می‌کند.
  3. حساسیت‌های شغلی: کسانی که با سیمان و مواد ساختمانی و ... در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت پوستی شوند.
  4. حساسیت پوستی خانم‌های خانه دار: که در اثر کار خانه و شست و شو ایجاد می‌شود.

حساسیت پوستی به فلزات

حساسیت پوستی به فلزات
حساسیت پوستی به فلزات

درماتیت تماسی یک واکنش التهابی پوست است که در اثر مواجهه با مواد حساسیت زا (آلرژن) و تحریک کننده (Irritant) ایجاد می‌شود.

بسیاری از مردم نسبت به مواد آلرژن واکنشی نشان نمی‌دهند، ولی در تعداد کمی، مواجهه با این مواد منجر به بروز درماتیت یا التهاب پوست می‌شود. موادی از قبیل اسیدها، قلیاها، حلال‌های شیمیایی و صابون‌های قوی و مواد شوینده، معمولاً درماتیت تماسی تحریکی ایجاد می‌کنند. این مواد قادرند بر روی پوست هر فردی منجر به درماتیت گردند، ولی مواد آلرژن فقط در افراد مستعد ایجاد واکنش می‌نمایند.

یکی از شایعترین این واکنش‌های آلرژیک تماسی، درماتیت تماسی آلرژیک به فلزات از جمله بدلیجات می‌باشد. موارد بسیاری دیده شده است که فردی به ساعت خود، دکمه لباس، گوشواره و گیره‌های فلزی لباس که در تماس مستقیم با پوست بدن هستند واکنش نشان می‌دهد.

در واقع این افراد در مواجهه با فلز مقصر که از نظر ژنتیکی به آن حساسند به این صورت واکنش نشان میدهند که ابتدا این فلز یا ماده آلرژن توسط سلول‌های سیستم ایمنی واقع در اپیدرم پوست (قسمت فوقانی پوست که در تماس با محیط خارج است) شناسایی شده سپس از طریق جریان لنف به عقده‌های لنفاوی منطقه‌ای رفته و در آنجا سلول‌های T که جزء مهمی از سیستم ایمنی را تشکیل می‌دهند این ماده آلرژن را ردیابی کرده و در حافظه خود باقی می‌گذارند.

در مواجهه بعدی با فلز یا ماده آلرژن فوق، حافظه ایمنی آنرا به خاطر آورده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد که عموماً به صورت خارش، قرمزی، تورم، پوسته ریزی و در موارد شدید تاول بروز می‌نماید.

علائم حساسیت پوستی به بدلیجات

علائم حساسیت پوستی به بدلیجات
علائم حساسیت پوستی به بدلیجات

شدت بروز حساسیت‌های پوستی به زیورآلات و بدلیجات در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اما در هر صورت می‌توان یک سری علائم را در این خصوص باز شناخت. در این میان باید توجه داشته باشید که اغلب علائم مربوط به حساسیت‌های پوستی در نواحی از بدن دیده می‌شوند که پوست با این زیورآلات و بدلیجات در تماس مستقیم است. پس اگر در نقاطی از بدن خود که از این وسایل استفاده می‌کنید با علائم زیر مواجه شدید، به احتمال زیاد به حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات گرفتار هستید.

  • خارش
  • قرمزی
  • رطوبت
  • تورم
  • گرمای زیاد در ناحیه استفاده شده از بدلیجات
  • پوست پوست شدن
  • تکه تکه شدن پوست
  • ایجاد حالتی مانند سوختگی
  • تاول زدن (درماتیت حاد)
  • تیرگی و ضخیم شدن پوست (درماتیت مزمن)

مطالب مرتبط:

دلیل حساسیت پوست به بدلیجات چیست؟

اغلب تصور می‌شود که حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات ناشی از داشتن حساسیت به مواد سازنده آنها، مثلاً حساسیت به فلز طلا و یا نقره است، اما واقعیت این است که اغلب مواد سازنده این بدلیجات ترکیبی از چند ماده مختلف است و این ترکیبات زیان بار است که سبب ایجاد حساسیت پوستی در افراد می‌شود. به عبارت بهتر دلیل اصلی حساسیت‌های پوستی به زیورآلات و بدلیجات بیشتر مربوط به آبکاری و روکش و گا‌ها به آلیاژ‌های مختلف به کار رفته در آن‌ها می‌باشد.

لیستی از مواد حساسیت زا در بدلیجات به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد:

نیکل نوعی فلز سفید، نقره‌ای رنگ است که در طبیعت یافت می‌شود و برای ساخت اجزای فلزی بدلیجات مانند دستبندها، حلقه‌ها و … به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کادمیوم فلزی است که باعث ایجاد سرطان می‌شود و همچنین برای محیط زیست سمی است. اگر کادمیوم در بدن انسان انباشته شود سبب آسیب به کلیه‌ها می‌شود و منجر به پوکی استخوان می‌شود. کادمیوم در زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا زرق و برق در فلز ایجاد شود و از سوی دیگر جواهرات را سنگین‌تر می‌کند.

کبالت فلزی است با طول عمر بالا و به مراتب سرسختر از پلاتین که به دلیل قیمت مناسب و تحمل پذیری بالا در برابر خط و خش بسیار مورد توجه کمپانی‌های ساخت زیورآلات و بدلیجات قرار گرفته است.

سرب نیز یک فلز است که میتواند باعث آسیب به سیستم عصبی و ضعف رشد فکری و توانایی عملکرد به ویژه در کودکان شود. سرب در جواهرات برای ساخت فلزات سنگین‌تر و ساده‌تر استفاده می‌شود. سرب در جواهرات در قسمت‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کروم در حدود ۸ % مردان و ۲% زنان ایرانی به دی کرومات پتاسیم حساس هستند. کرومات‌ها عمدتا در صنعت بکار میروند و بیشتر در صنایع سیمان سازی، صنایع چرم سازی، رنگ سازی، نقاشی و الکترونیک کاربرد دارند.

مس؛ در رابطه با حساسیت به بدلیجات اگر به مس حساسیت دارید ممکن است به آلیاژ‌های فلزی که شامل مس هستند نیز حساسیت داشته باشید، مانند رزگلد که حاوی مخلوطی از طلا و مس برای رسیدن به رنگ زیبای آن است.

برنج اغلب به عنوان فلز پایه‌ای استفاده می‌شود که با نقره استریل یا طلا پوشانده شده است. اگر پوست شما بعد از پوشیدن گردنبند یا گوشواره‌ها سبز شود، به احتمال زیاد مقداری برنج در ترکیب فلزی آن زیورآلات وجود دارد. برنج در حقیقت آلیاژ مس و روی است، بنابراین اگر به برنج حساسیت دارید به احتمال زیاد به مس نیز حساس هستید.

راه‌های پیشگیری و درمان حساسیت به بدلیجات

راه‌های پیشگیری و درمان حساسیت به بدلیجات
راه‌های پیشگیری و درمان حساسیت به بدلیجات

استفاده از جواهرات هایبو آلرژیک: در زمان خرید محصولات از برند‌های به نام و معتبر، می‌توانیم به گزینه هک شده روی جعبه یا کاور آن دقت کنیم. در صورت رویت گزینه Hypo-allergenic با خیال راحت از این محصولات استفاده نمایید. هایپو آلرژیک به معنی کم حساسیت زا است و پایین‌ترین میزان آلرژی را برای مصرف کننده خود ایجاد می‌کند.

استفاده از بدلیجات استیل یا پلاستیک: اگر به جواهرات تزئینی غیر طلا علاقه دارید، بهتر است از بدلیجات ساخته شده از استیل یا پلاستیک استفاده کنید. بدلیجاتی مانند گیره گوشواره و سنجاق گردنبند بسیار حساسیت‌زا هستند و باید حین استفاده از آنها، بسیار مراقب باشید. طبق گفته یکی از متخصصین پوست و مو در دانشگاه «تامپابی»، اگر با پوشیدن بدلیجاتی مانند گوشواره‌ها، گردنبند و دستبند استیل، نقره یا پلاستیکی خود دچار حساسیت شده اید، به قفل یا بند این وسایل دقت کنید. اگر از نیکل بود می‌توانید آن را با استیل یا بند‌ها و قفل‌های طلا یا نقره جایگزین کنید.

خشک نمودن پوست: اگر می‌خواهید از بدلیجات به عنوان قسمتی از زیورآلات خود استفاده نمایید. حتما قبل از هر کاری، محدوده مورد تماس پوست خود با آن را به صورت کامل تمیز و خشک نمایید. نبود رطوبت و آلودگی موجب پایین آمدن تاثیرات آلرژی زا می‌شود.

استفاده از کرم مرطوب کننده: دلیل اصلی ایجاد آلرژی از سوی انواع وسایل، وجود تماس با پوست است. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از این تماس، استفاده از کرم مرطوب کننده است. قبل از پوشیدن انواع زیورآلات خود، محل تماس آن با پوست را به وسیله کرم مرطوب کننده پوشش دهید. این پوشش اگر به شکل کامل و درست انجام گیرد، مانع برخورد مواد آلرژی زا با پوست بدن شما می‌شود.

جلوگیری از حساسیت با کمک لاک ناخن: استفاده از لاک ناخن برای جلوگیری از حساسیت پوستی شامل دو قسمت می‌شود. گروهی از زیورآلات در قسمت قفل و گیره خود، دارای مواد آلرژی زا هستند. بهترین روش برای جلوگیری از برخورد این قسمت‌ها به پوست، استفاده از لاک ناخن است. با استفاده از آن، قفل و گیره مورد نظر را به صورت کامل پوشش دهید تا تماسی با بدن شما نداشته باشد. حال اگر از دستبند یا انگشتری استفاده می‌کنید که در بدن شما آلرژی ایجاد می‌کند. بهترین کار استفاده از لاک بی‌رنگ یا براق کننده است. با استفاده از این لاک و پوشش دادن کل فضای زیر این زیورآلات، مانع برخورد مستقیم آن با پوست‌تان می‌شوید.

کشیدن لایه محافظ بر روی بدلیجات قدیمی: در صورتی که بدلیجات مورد علاقه شما قدیمی است و دوست دارید دوباره از آن‌ها استفاده کنید، بهتر است این بدلیجات را پیش سازندگان آن‌ها برده و از آن‌ها بخواهید که لایه‌های محافظ از جنس استیل روی این زیورآلات بکشند. زیرا بدلیجات، با گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌دهند و حساسیت‌زایی آن‌ها افزایش می‌یابد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو