جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۲۱

قیمت مسکن چقدر کاهش یافته است؟/دلیل کمبود آپارتمانهای نوساز

قیمت مسکن چقدر کاهش یافته است؟/دلیل کمبود آپارتمانهای نوساز
در این مطلب به بررسی وضعیت کنونی بازار مسکن خواهیم پرداخت.

به گزارش تیتربرتر: قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در ارتباط با شرایط کنونی بازار مسکن گفت: قیمت مسکن نیز 10 تا 15 درصد کاهش یافته است و احتمالا 6 ماه طول خواهد کشید که به ثبات قیمت در بازار مسکن برسیم.

قیمت مسکن چقدر کاهش یافته است؟

قیمت مسکن چقدر کاهش یافته است؟
قیمت مسکن چقدر کاهش یافته است؟

به گزارش تیتربرتر به نقل از برنا، بخش مسکن بعد از کاهش تلاطم بازار ارز وارد دوران رکود شد و این روزها تنها متقاضی واقعی است که به دنبال فایل خرید می گردد و اکثر اشخاصی که طی چند سال گذشته به منظور کسب سود و حفظ سرمایه وارد این بازار شده اند، فروشنده شده و حاضرند با تخفیف نیز ملک خود را به فروش رسانند. از سوی دیگر اخباری که از وضعیت خرید و فروش در حاشیه تهران و از شهرهای پرند و پردیس به گوش می رسد این است که  قیمت مسکن مهر در این شهرها حدود 20 درصدکاهش یافته است.

 قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در ارتباط با شرایط بازار مسکن بعد از ریزش های مداوم قیمت ارز به «برنا» گفت: بازار مسکن مانند سایر بازارها تابع عرضه و تقاضاست.  درحال حاضر بعد از کاهش قیمت ارز و  زمزمه عدم افزایش آن در آینده، بر تعداد فایل های فروش افزوده شده است زیرا فروشندگان به این نتیجه رسیده اند که بازار مسکن افزایشی نیست و احتمال کاهش قیمت مسکن در آینده وجود دارد.

  خسروی تاکید کرد: نه تنها عرضه در بازار افزایش یافته بلکه بیش از 10 تا 15 درصد نیز \قیمت های پیشنهادی توسط فروشندگان کاهش یافته است. البته برخی از املاکی ها که عملا جواز ندارند و به صورت مشاور و مباشر اقدام به فعالیت می کنند، این میزان کاهش را غیر واقعی می دانند اما اگر سامانه املاک را بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که این کاهش اتفاق افتاده است. ضمن اینکه در فایل های ارائه شده نیز این میزان کاهش قابل مشاهده است.

 وی با تاکید بر اینکه مردم به خوبی می دانند که چه زمانی وارد بازار مسکن شوند  و خریدار واقعی نیز دقیقا  از زمان خرید اطلاع دارد افزود: آنچه برای بنده به عنوان یک کارشناس مسلم است آن است که دولت و بانک مرکزی به دنبال کاهش نرخ ارز هستند. در نتیجه این سیاست بازار مسکن نیز تمایل به کاهش دارد.

مولفه های تاثیر گذار بر بازار مسکن

بازار مسکن تحت تاثر چند مولفه یعنی: ارز، طلا، حامل انرژی و بورس است. در حال حاضر نیز تمامی این بازارها درحال سقوط هستند. احتمالا 6 ماه طول خواهد کشید که به ثبات قیمت در بازار مسکن برسیم.

تاثیر قانون مالیات بر خانه های خالی بر عرضه مسکن

وی در ارتباط با  وضع مالیات بر خانه های خالی و تاثیر آن بر افزایش عرضه و کاهش نرخ مسکن گفت: قوانین مربوط به این طرح  5 سال قبل به تصویب رسید این طرح اجرا نمیشد اما در سال جاری شاهد اجرای آن هستیم. این خانه ها در دست هر کس نیست. مالک خانه ها خالی بانک ها و ارگانها مختلف هستند. اگر با اجرای این طرح خانه های خاله وارد چرخه خرید و فروش گردند قطعا شاهد افزایش عرضه مسکن و کاهش قیمت خواهیم بود اما اگر دولت با وضع مالیات تنها قصد داشته باشد این ارگان ها راجریمه کند ، آنگاه شاهد افزایش عرضه در بازار نخواهیم بود.

مطالب مرتبط:

دلیل کمبود آپارتمانهای نوساز

دلیل کمبود آپارتمانهای نوساز
دلیل کمبود آپارتمانهای نوساز

به گزارش تیتربرتر به نقل از ایسنا، فقر آپارتمانهای نوساز، بخصوص در مناطق میانی و جنوبی تهران ناشی از رکود مسکن، پایین آمدن بازده سرمایه در بخش ساخت و ساز و افت قدرت خرید باعث ایجاد فاصله قیمتی بین خانه های نوساز با خانه های قدیمی ساز، عرف و میانگین قیمت مناطق مصرفی تهران شده است. تعداد واحدهای در حال ساخت شهر تهران در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ کاهش ۱۴ درصدی نسبت به شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ و افت ۷۶ درصدی نسبت به نیمه نخست سال ۱۳۹۲ را نشان می دهد.

گزارش آبان ماه ۱۳۹۹ بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد معاملات آپارتمانهای کمتر از پنج سال ساخت ۲ درصد نسبت به مهرماه بالا رفته که می تواند از دلایل مختلفی همچون افزایش عرضه، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمتهای پیشنهادی، نگرانی از رکود آینده، احتمال اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی و محو تورم ماهیانه مسکن طی در آبان ماه نشأت گرفته باشد. با این حال افزایش ۲ درصدی معاملات واحدهای نوساز با توجه ریزنوسانات ماهیانه نمی تواند رقم قابل ملاحظه ای تلقی شود.

طی سه هفته اخیر نرخهای کاذب به تدریج از بازار کنار رفته اما کماکان دیده می شود به دلیل کمبود فایلهای مرغوب و نوساز، این نوع از آپارتمانها بعضا ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان بالاتر از میانگین قیمت مسکن در مناطق شهر تهران عرضه می شود. به طور مثال در یک آگهی، قیمت هر متر مربع از یک آپارتمان نوساز در منطقه ۴ محله تهرانپارس ۵۰ میلیون تومان تعیین شده، در حالی که متوسط قیمت در این منطقه بر اساس معاملات آبان ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۸ میلیون تومان بوده است. در منطقه ۱۳ محله تهران نو نرخ هر متر از یک واحد ۱۰۴ متری هفت سال ساخت ۳۶ میلیون تومان اعلام شده، حال آنکه میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۳ بر اساس معاملات آبان ماه ۲۳ میلیون تومان بوده است.

یک واحد ۱۲۸ متری یک سال ساخت در فرمانیه متری ۵۵ میلیون تومان تعیین شده که دقیقا با متوسط قیمت منطقه یک برابری می کند. در محله سعادت آباد واقع در منطقه ۲ قیمت یک آپارتمان ۲۰۰ متری نوساز به طرز عجیبی بالاتر از متوسط و عرف منطقه تعیین شده؛ به طوری که نرخ این آپارتمان ۱۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع در نظر گرفته شده در حالی که متوسط قیمت در منطقه ۲ متری ۴۴ میلیون تومان است.

کارشناسان معتقدند با توجه به تغییرات ایجاد شده در اندازه های اقتصاد ایران، انتظار افت شدید قیمت مسکن دور از ذهن است اما احتمال ثبات و ته نشین شدن نرخها طی دو سه سال آینده وجود دارد. به بیان دیگر تورم عمومی افزایش می یابد اما قیمت مسکن ثابت می ماند که معنای دیگر آن ثبات قیمت اسمی و کاهش قیمت واقعی است.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: