پنج شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶

جزییاتی از تأثیر 4 داروی گیاهی بر درمان کرونا

جزییاتی از تأثیر 4 داروی گیاهی بر درمان کرونا
بعد از گذشت هشت ماه از شیوع ویروس کرونا بالاخره مجوز استفاده از 4 داروی گیاهی برای درمان کرونا توسط وزارت بهداشت صادر شد.

به گزارش تیتربرتر؛ کشور ما در مواجهه با بیماری کرونا در وضعیت حاد خود قرار گرفته است و همین امر باعث اعمال محدودیت کرونایی سختگیرانه تر در اکثر استانهای کشور شده است.

در حال حاضر براساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت؛ مجموع بیماران کووید19 در کشور به 646 هزار و 164 نفر رسیده است.

مجموع جان‌باختگان این بیماری به 36 هزار و 579 نفر رسید البته خوشبختانه تا کنون 500هزار و 400 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

همچنین  5426 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

معرفی 4 داروی گیاهی درمان کرونا

معرفی 4 داروی گیاهی درمان کرونا
معرفی 4 داروی گیاهی درمان کرونا

این روزها پر طرفدار ترین خبرها خبرهایی است که مستقیم و غیر مستقیم به کووید 19 مربوط می شود. از آزمایشها برای تولید واکسن تا تولید داروهایی که درمان را تسریع می کند.

به گزارش تیتربرتر به نقل از تسنیم؛ در جلسه بررسى بهره‌مندی از ظرفیت‌های طب ایرانی برای درمان کرونا، مسئولین وزارت بهداشت از صدور مجوز تولید برای ۴ داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا و کسب جایگاه پنجم جهان توسط ایران در حوزه طب سنتی خبر دادند.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: علی‌رغم مخالفت‌هایی که با طب سنتی وجود دارد با حمایت و پیگیری دکتر نمکی از طب ایرانی، 4 داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کرده‌اند.

وی با اشاره برخی ادعاها پیرامون داروهای طب سنتی برای درمان کرونا افزود: در بعضی از موارد گروه‌هایی که این داروها را ارائه می‌کنند یا صرفاً آکادمیک و علمی هستند و در صنعت تجربه‌ای ندارند و یا کاملاً تجربی هستند و با فرهنگ کار دانشگاهی آشنا نیستند.

شانه ساز با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه طب ایرانی خاطرنشان کرد: با پشتیبانی دکتر نمکی حجم پروانه‌هایی که برای گیاهان دارویی و طب ایرانی صادر می‌شود افزایش یافته است و حتی داروسازهای بزرگ کشور به این سمت روی آورده‌اند.

مطالب مرتبط: 

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با طی کردن روند استانداردسازی‌های داروهای گیاهی و طب سنتی مشکلات کسب مجوز این داروها برطرف خواهد شد.

در ادامه دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سخنان دیگران در تخریب طب سنتی را به پای بنده نگذارید، گفت: در ابتدای حضورم در وزارت بهداشت تأکید کردم که دانشجویان باید فرق طبیب و حکیم را بدانند و پزشکان کشور باید ابن سینا، رازی و... را بشناسند و مکلف هستیم برای شناساندن حکیمان ایرانی واحد درسی تصویب کنیم.

نمکی تصریح کرد: در حال حاضر داروهای شیمیایی که در سایر کشورها آزمایش و تولید شده در کشور مجوز تولید دارند و در عین حال 4 داروی گیاهی و طب سنتی مؤثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کرده‌اند.

تأثیر داروهای گیاهی در درمان کرونا

تأثیر داروهای گیاهی در درمان کرونا
تأثیر داروهای گیاهی در درمان کرونا

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تأثیر داروهای گیاهی تأییدشده توسط وزارت بهداشت برای درمان کمکی کرونا گفت: برخی از این داروها، باعث کاهش مدت بستری شده‌‌اند، برخی دیگر باعث بهبود اکسیژن‌‌رسانی، کاهش سرفه و بهبود علائم بیماران کرونایی شدند.

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره چهار داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، این چهار دارو در درمان کمکی مبتلایان به بیماری کرونا اثرگذار بوده‌‌اند و مجوز تولید خود را اخذ کرده‌‌اند و در زمان حاضر نیز در کشور تولید و بعضاً توزیع می‌‌شوند.

وی افزود: برخی از این داروها، باعث کاهش مدت بستری شده‌‌اند، برخی دیگر باعث بهبود اکسیژن‌‌رسانی، کاهش سرفه و بهبود علامت بیماران کرونایی و کاهش ناراحتی مریض در حین بیماری یا بستری شده‌‌اند اما هیچ‌‌کدام از داروها به عنوان درمان مستقیم کرونا حساب نمی‌‌شوند و این داروهای گیاهی نیز درمان‌‌های کمک‌‌کننده هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که نحوه تجویز این داروها چگونه خواهد بود، تصریح کرد: مانند هر داروی گیاهی دیگری، این داروها نیز به پزشکان معرفی و توسط پزشکان تجویز خواهد شد.

وی ادامه داد: تبلیغات این داروها نیز مانند هر داروی دیگری، ممنوع است و نمی‌‌توان اسامی آن را در رسانه اعلام کرد اما در محافل علمی و تخصصی و نشریات تخصصی برای پزشکان و داروسازان معرفی خواهند شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که در ساخت این داروها از چه گیاهی استفاده شده است، تصریح کرد: این داروها، ترکیبی از گیاهان مختلف هستند و هرکدام شامل چند گیاهند و متشکل از یک نوع گیاه نیستند.

 دلایل عدم معرفی نام داروهای گیاهی درمان کرونا

 دلایل عدم معرفی نام داروهای گیاهی درمان کرونا
دلایل عدم معرفی نام داروهای گیاهی درمان کرونا

 سخنگوی سازمان غذاودارو گفت: معرفی فرآورده‌های دارویی اعم از داروهای شیمیایی، گیاهی یا سنتی صرفا در نشریات و پایگاه‌های اینترنتی علمی- تخصصی علوم پزشکی مختص جامعه پزشکی مجاز است.

کیانوش جهانپور در صفحه توییتری خود نوشت: معرفی فرآورده‌های دارویی اعم از داروهای شیمیایی، گیاهی یا سنتی صرفا در نشریات و پایگاه‌های اینترنتی علمی- تخصصی علوم پزشکی مختص جامعه پزشکی مجاز است. هر فرآورده‌ای که در مجوز صادره آنها کاربرد دارویی ذکر شده مشمول این موضوع خواهد بود.

‏وی اضافه کرد: تبلیغات داروها در پوشش معرفی در خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها، مجلات و سایر نشریات و رسانه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حتی در صورت ادعای توزیع اختصاصی برای جامعه پزشکی نیز مجاز نیست. این موضوع در  "قوانین، مقررات و آئین نامه‌های حوزه دارو" در خصوص این موارد با جزئیات، اشاره شده است.

به گفته وی بیان یافته‌های جدید علمی در مورد داروها از رسانه های گروهی عمومی بدون ذکر نام اختصاصی دارو یا موسسه و شرکت تولید کننده و توزیع کننده البته پس از تایید بلامانع است.

کاربرد داروی گیاهی درمان کرونا

به گزارش تیتربرتر به نقل از مهر؛ دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: تاکنون علاوه بر داروهایی که مورد بررسی قرار گرفتند تا اثربخشی آنها روی درمان و تسکین بیماری کرونا تأیید شود، داروهای گیاهی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه به‌تازگی ۲ شربت گیاهی از سوی سازمان غذا و دارو مجوز تولید اخذ کرده‌اند، بیان کرد: برخی داروها اثربخشی تسکینی دارند که این دو داروی گیاهی نیز به همین دلیل تجویز خواهند شد.

به گفته عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، اکنون با این اخذ مجوز، پزشکان می‌توانند این ۲ دارو را برای افرادی که کرونای آنها مثبت شده و سرفه می‌کنند تجویز کنند. البته تجویز آنها اجباری نیست.

وی تاکید کرد: این داروهای گیاهی تسکین‌دهنده بیماری وارد پروتکل درمانی شده‌اند و برای افرادی که نیاز به بستری ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند: