یکشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ ۰۷:۴۲
در منطقه چه خبر است؟

ماجرای صلح بحرین با اسرائیل+واکنش ها

در منطقه چه خبر است؟
عادی‌سازی روابط بحرین و دولت اسرائیل بعد از امارات از مهمترین اخبار سیاسی جهان است که این صلح با واکنش هایی در منطقه همراه بوده است.

به گزارش تیتربرتر؛ در اقدامی قابل پیش بینی، بحرین عادی سازی کامل روابط خود با اسرائیل را اعلام کرد. این اقدام، که در ادامه روند عادی سازی روابط میان کشور‌های عربی و اسرائیل انجام شد، می‌تواند نشان‌دهنده شکل‌گیری یک جریان جدید سیاسی و امنیتی در منطقه باشد.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در صفحه کاربری خود در توییتر از عادی‌سازی روابط بحرین و دولت اسرائیل خبر داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توییتر خود از توافق به قول او "تاریخی" رژیم صهیونیستی و بحرین و "پیمان صلح" میان دو خبر داده است.

ترامپ گفته که بحرین دومین کشور عربی است که در یک ماه گذشته با اسرائیل پیمان دوستی می‌بندد.

دهه‌هاست بیشتر کشور‌های عرب جهان برقراری روابط با اسرائیل را به رفع مشکل فلسطینیان موکول کرده بودند.

در بیانیه مشترک آمریکا، اسرائیل و بحرین آمده است: سران امروز با هم صحبت کرده و توافق کردند که پادشاهی بحرین و اسرائیل روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل آغاز کنند.

در بیانیه مشترک ابراز امیدواری شده که این اقدام به ثبات و امنیت بیشتر منطقه کمک کند.

پیش از این گزارش‌های تایید نشده‌ای از توافق اسرائیل و بحرین برای عادی‌سازی روابط منتشر شده بود. خبر توافق اسرائیل و امارات متحده عربی را هم دونالد ترامپ اعلام کرده بود.

منفعت ترامپ از گسترش روابط اسرائیل

منفعت ترامپ از گسترش روابط اسرائیل
منفعت ترامپ از گسترش روابط اسرائیل

طبق گزارش فرارو، اعلام عادی سازی روابط بین اسرائیل و بحرین، عده کمی از ناظران را غافلگیر کرد. کمی پیش از یک ماه پیش، وقتی عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل اعلام شد، مقامات آمریکایی گفتند که کشور‌های عربی دیگری با اسرائیل روابط برقرار خواهند کرد. با توجه به سابقه بحرین در تعامل با اسرائیل در سال‌های اخیر، کاملا قابل پیش بینی بود که کشور بعدی پس از امارات، بحرین است. اگر چه عادی سازی روابط بحرین با اسرائیل قابل انتظار بود، اما از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اهمیت عادی سازی روابط منامه و تل آویو را باید در مواضع عربستان نسبت به این رخداد جستجو کرد.

به اعتقاد بسیاری از ناظران، اتخاد تصمیمی راهبردی در سطح اعلام برقراری روابط با اسرائیل بدون موافقت یا حداقل چشم پوشی عربستان برای سران بحرین امکان پذیر نبود. از این رو، در بحث عادی سازی روابط بحرین و اسرائیل، توجه‌ها به عربستان و گام‌های بعدی آن در زمینه روابط با اسرائیل معطوف شده است.

با وجود اینکه عادی سازی روابط میان امارات و بحرین و اسرائیل دو اتفاق بزرگی بود، اما عربستان هیچ موضع خاصی نسبت به این دو رخداد اتخاذ نکرد و به سیاست سکوت رضایت‌آمیز خود ادامه داد. این سکوت در ماجرای امارات و اسرائیل چندان قابل تفسیر نبود. چون به رغم اتحاد نزدیک ریاض و ابوظبی، در برخی مواقع مثل جنگ یمن، امارات مواضع متفاوتی با عربستان اتخاذ کرده بود. از این رو، بعد از عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، برخی تحلیلگران این گمانه را مطرح کردند که امارات ممکن است بدون موافقت یا هماهنگی با عربستان به این کار مبادرت کرده بود. اما حالا بعد از تکرار واقعه عادی سازی، آن هم در حیات خلوت عربستان - بحرین-، برای بسیاری از تحلیلگران مسلم شده است که عربستان نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل رضایت دارد. هر چند که هنوز در عادی سازی روابط خودش با اسرائیل تردید دارد.

گزارش‌ها در رسانه‌های عربی حاکی از این است که عربستان از سوی آمریکا برای اعلام عادی سازی روابط‌ش با اسرائیل در چند هفته باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحت فشار است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که در آستانه انتخابات دراثر بحران‌های چندوجهی محبوبیت خود را از دست داده، رویکرد غیرمعمولی و عجولانه‌ای برای دست و پا کردن دستاوردی برای خود آغاز کرده و ظاهرا او آسان‌ترین راه برای کسب دستاورد را منطقه خاورمیانه می‌بیند. بعد از اعلام عادی سازی روابط میان بحرین و اسرائیل، کاخ سفید در بیانیه‌ای از قول ترامپ اعلام کرد که کشور‌های عربی و اسلامی دیگری با اسرائیل روابط برقرار خواهند کرد. اما آیا عربستان گزینه بعدی است؟

مطالب مرتبط:

روند عادی سازی به طور محرمانه پیش می‌رود. تمام گفتگو‌ها به نحوی پیش می‌رود که اولین اعلام کننده عادی سازی روابط، ترامپ باشد. این امر در توافق بحرین و امارات با اسرائیل کاملا مشهود بود و بر همین اساس می‌توان حدس زد که اگر عربستان هم تصمیم به برقراری روابط با اسرائیل بگیرد، این امر با یک توئیت ترامپ یا بیانیه کاخ سفید اعلام خواهد شد تا توجه‌ها بیش از پیش به ترامپ و دستاورد‌های او معطوف شود.

ظاهرا، دولت آمریکا از دو جهت به عربستان فشار می‌آورد تا از آن امتیاز بگیرد. مورد اول، عادی سازی روابط با اسرائیل است که گفتگو‌ها در این خصوص ادامه دارد. مورد دوم نیز بحران قطر است که در این خصوص هم گفتگو‌هایی با وساطت آمریکا در جریان است. این احتمال وجود دارد که عربستان مجبور شود در یکی از این دو مورد – و شاید در هر دو- به ترامپ امتیاز دهد.

در این میان باید به یک نکته توجه کرد. روند عادی سازی اگر چه عمدتا با اهداف و انگیزه‌های انتخاباتی در آمریکا پیونده خورده، اما تبعاتی بسیار فراتر از انتخابات آمریکا خواهد داشت. دو ماه دیگر انتخابات آمریکا برگزار خواهد شد. اما برقراری روابط با اسرائیل از سوی امارات و بحرین دائمی خواهد بود. برخی کارشناسان بر این باور هستند که آمریکا اهداف استراتژیک و بلندمدتی را از طریق عادی سازی دنبال می‌کند. بر اساس این دیدگاه، آمریکا در حال خروج تدریجی از خاورمیانه است و در صدد این است که قبل از خروج از این منطقه، اوضاع و نظم این منطقه را به گونه‌ای بازتنظیم کند که هم منافع‌اش را تامین کند و هم با تهدیدات احتمالی برای این نظم جدید مقابله کند.

هشدار تند سپاه به بحرین

هشدار تند سپاه به بحرین
هشدار تند سپاه به بحرین

سپاه پاسداران با محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک بین بحرین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد: حاکم جلاد بحرین در انتظار انتقام سخت، مجاهدان آزادی قدس و ملت مسلمان و غیرتمند این کشور باشد.

به گزارش سپاه‌نیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام ننگین آل خلیفه و رژیم وابسته حاکم بر بحرین در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی که خلاف اراده و آرمان مردم مسلمان این کشور صورت پذیرفت، حماقتی بزرگ و فاقد هرگونه مشروعیت بوده و پاسخ‌های درخور را دریافت خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید: دومینوی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با حکام برخی کشور‌های عربی که با مهندسی کاخ سفید و رئیس جمهور منفور و بی خرد امریکا در پی تحمیل ذلت و خفت به ملت‌های مسلمان و غارت منابع و ثروت‌های آنان و نیز امنیت سازی برای اشغالگران فلسطین و غاصبان قدس شریف است، هرگز به فرجام شوم خود منتهی نخواهد شد و در معادله‌ای معکوس، ارتقای قدرت و دامنه عزم و اراده امت اسلامی در آشکارسازی ظرفیت‌های پنهان و نهفته مقاومت ضد صهیونیستی برای دفع غده سرطانی اسرائیل از جغرافیای متعلق به جهان اسلام را رقم خواهد زد.

این بیانیه با هشدار به آل خلیفه و دیگر حکام خائن و جیره خوار نظام سلطه و استکبار در باز کردن دروازه‌های نفوذ و ورود رژیم صهیونیستی به منطقه راهبردی خلیج فارس و دریای عمان تاکید کرده است: اقدام شیطانی و پرنکبت رژیم ستمگر حاکم بر بحرین مانند سایر طرح‌های پلید و خائنانه سازش هیچ دستاوردی برای امریکا و حامیان صهیونیست‌های کودکش به دنبال نداشته، بلکه مسببان و بانیان این خیانت‌ها و خباثت‌ها را آماج خشم مقدس و انتقام سخت امت اسلامی به ویژه مردم شیعه بحرین که این روز‌ها با برافراشتن بیرق "لبیک یا حسین (ع) "در محرم حسینی؛ طنین "هیهات من الذله" سر داده‌اند قرار داده و طومار ننگین کسانی که با خلق ظلم، وحشت، خشونت، کشتار، جنگ و ناامنی، تهدید دائمی امنیت در غرب آسیا و جهان اسلام بوده اند را در هم خواهند پیچید.

واکنش‌ها به صلح بحرین و اسرائیل

واکنش‌ها به صلح بحرین و اسرائیل
واکنش‌ها به صلح بحرین و اسرائیل

بحرین بعد از امارات دومین کشور عربی در منطقه است که در یک ماه گذشته با اسرائیل پیمان دوستی بسته است و این اتفاق با واکنش هایی همراه شده است.

واکنش فتح و حماس

جنبش حماس روز جمعه اعلام کرد، توافق برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و بحرین، اصراری برای اجرای بندهای معامله قرن است که مساله فلسطین را از بین می‌برد.

در همین حال،‌ سازمان آزادی‌بخش فلسطین اعلام کرد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ضربه‌ای خیانت‌کارانه دیگری به مساله فلسطین می‌داند.

واکنش نتانیاهو به توافق با بحرین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که توافق برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین، "دوره‌ جدیدی برای صلح" به حساب می‌آید.

به گزارش روسیا الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: طی سال‌های مدیدی، ما برای صلح سرمایه گذاری می‌کردیم. در حال حاضر، صلح در حال به ثمرنشستن میان ما است. این صلح سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای را به اقتصاد اسرائیل خواهد آورد. این امر بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: توافق با بحرین بعد از توافق تاریخی با امارات حاصل شد. به ۲۶ سال زمان نیاز داشتیم تا به سومین توافق صلح با یک کشور عربی دست یابیم. اما توافق چهارم ۲۹ روز زمان برد. این دوره جدیدی از صلح است، این صلح در ازای صلح و اقتصاد مقابل اقتصاد است. عادی‌سازی‌های بیشتری حاصل خواهد شد.

واکنش داماد ترامپ

داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، توافق دولت اسرائیل و بحرین بر سر عادی‌سازی روابط، شامل افتتاح سفارت نیز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد، مذاکراتی با کشورهای مختلف منطقه برای نزدیک کردن ملت‌ها به یکدیگر برقرار است.

کوشنر همچنین تصریح کرد، توافق دولت اسرائیل و بحرین بر سر عادی‌سازی روابط شامل افتتاح سفارتخانه نیز می‌شود.

تماس تلفنی سه‌جانبه آل خلیفه، ترامپ و نتانیاهو

تماس تلفنی سه‌جانبه آل خلیفه، ترامپ و نتانیاهو
تماس تلفنی سه‌جانبه آل خلیفه، ترامپ و نتانیاهو

خبرگزاری رسمی بحرین از برقراری تماس سه‌جانبه میان پادشاه این کشور و رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) گزارش داد که حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین تماس تلفنی را از جانب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با مشارکت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دریافت کرد.

پادشاه بحرین در این تماس تاکید کرد که باید به "صلحی جامع و فراگیر به عنوان گزینه‌ای استراتژیک بر اساس راهکار دو کشوری و قطعنامه‌های ذی‌ربط بین المللی" دست یافته شود.

وی "نقش محوری دولت آمریکا و تلاش‌های آن برای پیشبرد روند صلح و برقرای امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه و تحکیم صلح بین المللی" را ستود.

واکنش مصر به توافق بحرین و رژیم صهیونیستی

رئیس جمهوری مصر از بیانیه مشترک آمریکا، بحرین و اسرائیل در خصوص توافق بر سر برقراری روابط دیپلماتیک میان منامه و تل‌آویو استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در صفحه کاربری خود در فیسبوک نوشت: با اهتمام ویژه‌ای بیانیه مشترک آمریکا، بحرین و اسرائیل در خصوص توافق بر سر برقراری روابط دیپلماتیک میان منامه و تل‌آویو را دنبال کردم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: "من این گام مهم برای برقراری ثبات و صلح در خاورمیانه را که صلح و سازش عادلانه و دائمی برای مسأله فلسطین محقق می‌کند، ارج می‌نهم و از تمامی عاملان اجرای این اقدام تاریخی تشکر می‌کنم".

توصیه مقام ایرانی به حاکمان امارات و بحرین

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در واکنش به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بحرین و رژیم صهیونیستی به حاکمان امارات و بحرین توصیه کرد که «به روزهای سخت بیاندیشند و از تاریخ عبرت گیرند».

«حسین امیرعبداللهیان» در توییتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرد، نوشت: «سازش رژیم ⁧‫بحرین‬⁩ با رژیم جعلی‌اسراییل‬⁩، خیانت بزرگ به آرمان اسلامی و مردم فلسطین در آزادی قدس شریف است. حاکمان بی‌تدبیر امارات و بحرین جاده صاف‌کن‌طرح‌های صهیونیستی در منطقه نباشند. به روزهای سخت بیاندیشند و از تاریخ عبرت گیرند. فردا دیر است. طناب نجات ⁧‫آمریکا‬⁩ سال‌هاست که پوسیده است».

در حال حاضر فقط چهار کشور عرب اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند: مصر، اردن، امارات متحده عربی و از امروز بحرین.

از زمان اعلام استقلال اسرائیل در سال ۱۹۴۸، مصر در سال ۱۹۷۹، اردن در سال ۱۹۹۴، و امارات متحده عربی و بحرین هم به فاصله یک ماه در سال ۲۰۲۰ با اسرائیل توافق امضا کردند. اما امارات متحده عربی و بحرین اولین و دومین کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستند که روابط خود را با اسرائیل آغاز می‎کنند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: