پنج شنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۰ ۱۶:۳۰

فیلم|آموزش ساده گاناش شکلاتی+عکس

فیلم|آموزش ساده گاناش شکلاتی+عکس
در ادامه می خواهیم به آموزش یک شیرینی خانگی خوشمزه به پردازیم.

تیتربرتر؛ یکی از پر مصرف ترین کرم ها در قنادی ها گاناش است که از آن به عنوان روکش برای کیک ها استفاده می شود.با استفاده از گاناش میتوان کیک ها را لایه بندی و روکش کرد که این کار هم باعث خوشمزه تر شدن لایه های کیک و هم بمنظم و دقیق لایه بندی شدن آن می شود.از گاناش رقیق شده برای روکش پنکیک ها و وافل ها و هم چنین تزئین انواع دسر استفاده می کنند.

مواد لازم برای سس گاناش شکلاتی

مواد لازم برای سس گاناش شکلاتی
مواد لازم برای سس گاناش شکلاتی

 

    • خامه 200 میلی لیتر
    • شکلات چیپسی یا شکلات تخته ای خرد شده 125 گرم
    • کره (در دمای اتاق) 40 گرم

فیلم آموزش درست کردن گاناش شکلاتی

{flvremote}https://aspb2.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/8e8c9fe703ff1006c6dcff27b2790c3014975009-480p.apt?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6ImMyYmQxZTJjMTA3ZTU0ZDhmMGU0MTg4Y2ZjNmQ1MzYwIiwiZXhwIjoxNTk4MjM0MzUyLCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.KGKnOKstrD0u6oBMt69CB3Nx2ip64RBsFrsg1QR_AwQ|https://static.cdn.asset.aparat.com/avt/14975009-6341-b__243163351.jpg{/flvremote}

مرحله اول تهیه گاناش شکلاتی

مرحله اول تهیه گاناش شکلاتی
مرحله اول تهیه گاناش شکلاتی

 

گاناش شکلاتی یا گاناش شکلات فوق العاده خوشمزه است و کاربردهای زیادی دارد. قطعاً اولین و مهمترین کاربرد آن در تزیین انواع کیک از جمله کیک شکلاتی و کیک وانیلی است. از گاناش حتی بین لایه های کیک هم میتوان استفاده کرد. طعم عالی شکلات و خامه بین لایه های کیک واقعاً وصف ناپذیر است! علاوه بر این میتوانید گاناش را روی انواع دسر هم بریزید.

برای درست کردن گاناش شکلاتی، فکر شیر و خامه کم چرب را از سرتان بیرون کنید. برای داشتن یک گاناش عالی، غلیظ و خوشمزه حتماً حتماً از خامه با چربی بالای 30% استفاده کنید.  علاوه بر این موقع داغ کردن خامه نگذارید خامه به مرحله قل زدن برسد و کمی قبل از جوش آن را از روی حرارت بردارید. چون نمیخواهیم چیزی از خامه بخار شود. فقط میخواهیم خامه در حدی داغ شود که شکلات را به خوبی در خود حل کند.

در بعضی از دستورهای گاناش شکلاتی از کره استفاده نمیشود. اما ما در اینجا از مقداری کره هم استفاده کرده ایم. کره هم باعث میشود آن تجربه فوق العاده در دهان آب شدن گاناش را از دست ندهید و هم وقتی آن را روی کیک میریزید درخشش و زیبایی بیشتری دارد و کمی برق میزند. در نتیجه کیک شما جلوه زیباتری پیدا میکند.

دستور پخت و طرز تهیه گاناش شکلاتی

دستور پخت و طرز تهیه گاناش شکلاتی
دستور پخت و طرز تهیه گاناش شکلاتی

 

اگر شکلات شما تخته ای است آن را با چاقوی تیز به صورت قطعات خیلی کوچک خرد کنید یا با استفاده از رنده (متوسط) رنده کنید. کره را هم تکه تکه کنید و کنار بگذارید.

خامه را در شیر جوشی بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید. بگذارید کاملاً داغ شود. درست قبل از این که خامه شروع به بخار شدن کند آن را از روی حرارت بردارید و روی شکلات چیپسی (یا شکلات خرد شده) بریزید. بگذارید 5 دقیقه در همین حالت بماند سپس هم بزنید تا شکلات کاملاً در خامه حل و مخلوط یکدست شود.

در این مرحله کره خرد شده که به دمای اتاق رسیده است را اضافه کنید. هم بزنید تا کره در مخلوط به خوبی حل شود.برای ریختن روی کیک 10 دقیقه صبر کنید و برای مالیدن روی کیک حدود 30 دقیقه صبر کنید.

نکته های مهم در تهیه گاناش شکلاتی

نکته های مهم در تهیه گاناش شکلاتی
نکته های مهم در تهیه گاناش شکلاتی

 

به هیچ وجه از کره ی سردی که تازه از یخچال خارج کرده اید استفاده نکنید. چون باعث میشود حل شدن آن زمان زیادی طول بکشد و حتی ممکن است موجب شود گاناش بافت تکه تکه پیدا کند.

مطالب مرتبط:

پس حتماً اجازه بدهید کره از قبل بیرون بماند و به دمای اتاق برسد. اما اگر فراموش کردید و مرتکب این اشتباه شدید برای یکدست شدن گاناش کمی دیگر خامه داغ (قاشق قاشق) اضافه کنید تا بافت یکنواخت حاصل شود.

اگر میخواهید گاناش شکلات را طوری روی کیک بریزید که به نظر برسد مایع در حال ریختن از سطح کیک است باید به غلظت گاناش موقع ریختن روی کیک توجه داشته باشید. اگر بلافاصله و وقتی گاناش خیلی داغ و رقیق است آن را روی کیک بریزید، قطره ها تا پای کیک میرسند و در ضمن ضخامت لایه گاناش شکلاتی خیلی کم میشود. پس باید گاناش نه آنقدر سفت شده باشد که قابل ریختن نباشد و نه خیلی شل باشد. معمولاً بعد از 10 دقیقه (از زمان ریختن خامه داغ) این حالت ایجاد میشود. که البته این بستگی به نسبت خامه و شکلات و همچنین دمای محیط دارد.

روش دیگر استفاده از گاناش روی کیک این است که بگذارید کاملاً خنک شود و به دمای اتاق برسد (30 دقیقه). در این صورت گاناش به صورت یک خمیر قابل مالیدن در می آید که میتوانید آن را مانند خامه فرم گرفته روی کیک یا بین لایه های آن بمالید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی