دوشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ۲۳:۵۴
اگر نگران ابتلا به کرونا هستید بخوانید:

چه کارهایی سبب ابتلا به ویروس کرونا می شود؟

اگر نگران ابتلا به کرونا هستید بخوانید:
عادت های بد می تواند باعث انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر شود.

به گزارش تیتربرتر؛ عفونت COVID-19 با پیدا کردن شواهد ویروس در نمونه‌های تنفسی از پشت بینی و حلق یا مایع از شش‌ها تشخیص داده می‌شود. آزمایش برای COVID-19 در آزمایشگاههای بهداشت عمومی انجام می‌شود.

ویروسهای کرونا چیستند؟

ویروسهای کرونا یک فامیل بزرگ ویروسند. بعضی از ویروسهای کرونا در انسان بیماری ایجاد می‌کنند و سایر آنها در حیواناتی مثل خفاشها، شترها، و گربه‌های زباد. ویروسهای کرونای انسان معمولاً بیماری ملایمی ایجاد می‌کنند، مثل سرما خوردگی ساده.

به ندرت، ویروسهای کرونای حیوانی تکامل پیدا می‌کنند تا انسانها را عفونی کنند و بین انسانها پخش شوند و بیماریهای شدیدی را ایجاد کنند مثل Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) (سندروم تنفسی شدید) که در سال 2002 ظاهر شد و Middle East Respiratory Syndrome (MERS) (سندروم تنفسی خاور میانه) که در سال 2012 ظاهر شد.

بیشتربخوانید: چرا از کرونا می ترسیم؟

ویروس COVID-19 چیست؟

COVID-19 یک گونه جدید ویروس کرونا است که قبلاً در انسان شناخته نشده بوده. این ویروس برای اولین بار در ووهان، استان هوبی در چین شناخته شد و در آنجا باعث شیوع وسیع و مداومی شده است. از آن پس بصورت وسیع تری در چین پخش شده و موارد آن در چندین کشور دیگر نیز دیده شده است. ویروس COVID-19 ارتباط نزدیکی با ویروس کرونای خفاش دارد.

هنوز چیزهای زیادی هست که باید در باره نحوه شیوع COVID-19، شدت آن، و ویژگی‌های دیگر ویروس فرا گرفته شود؛ پژوهشهای اپیدمیولوژیک و بالینی در جریانند.

شیوع عفونتهای جدید ویروس کرونا بین مردم همیشه باعث نگرانی بهداشت عمومی است. اوضاع به سرعت در حال تحول است.

ویروس کرونا چگونه پخش می‌شود؟

ویروسهای کرونای انسان از طریق قطره‌های آلوده که با سرفه یا عطسه پخش می‌شوند، یا تماس با دستها، سطوح یا اشیاء آلوده از کسی که ویروس کرونا دارد به دیگرانی که با او تماس نزدیک دارند منتقل می‌شوند.

فاصله زمانی بین وقتی که یک نفر در معرض ویروس قرار می‌گیرد تا وقتی که عوارض برای اولین بار ظاهر می‌شوند معمولاً 5 تا 6 روز است، اگر چه می‌تواند از 2 تا 14 روز باشد. به این دلیل، از کسانی که احتمالاً با یک مورد تایید شده تماس داشته‌اند خواسته می‌شود که خودشان را برای 14 روز قرنطینه کنند.

به نظر می‌رسد که بیشتر موارد COVID-19 از کسانی که عوارض داشته‌اند پخش می‌شود. تعداد کمی از افراد ممکن است قبل از ظهور عوارضشان عفونی بوده باشند.

COVID-19 تا چه مدت روی سطوح باقی می‌ماند؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اطمینانی نیست که ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند، ولی به نظر می‌رسد که مثل سایر ویروسهای کرونا عمل می‌کند. مطالعات (از جمله اطلاعات مقدماتی در باره ویروس COVID-19) نشان می‌دهد که ویروسهای کرونا ممکن است از چند ساعت تا چند روز روی سطوح باقی بمانند. این ممکن است در شرایط مختلف فرق کند (مثلاً نوع سطح، حرارت و رطوبت محیط).

اگر فکر می‌کنید که سطحی آلوده است، آن را با یک ماده ضد عفونی کننده خانگی رایج تمیز کنید تا ویروس را بکشید و از خودتان و دیگران محافظت کنید. دست هاتان را با یک ژل ضد عفونی کننده الکلی تمیز کنید یا با آب و صابون بشویید. از زدن دست به چشمها، دهان و بینی تان اجتناب کنید.

عوارض ویروس کرونا چیست؟

بیماران ممکن است تب، سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس و عوارض دیگری داشته باشند.

در موارد شدید تر، عفونت می‌تواند باعث ذات‌الریه همراه با ناراحتی شدید و حاد تنفسی بشود.

اگر تب یا عوارض تنفسی شدید در شما ظاهر شد لطفاً به دکترتان، بخش اورژانس محل یا healthdirect به شماره 222 022 1800 تلفن بزنید. به کسی که تلفن را جواب می‌دهد بگویید که کجا سفر کرده‌اید. مهم است که اگر عوارض دارید سر کار، مدرسه/دانشگاه/کودکستان، سالن ورزش یا اماکن عمومی نروید و نباید از وسایل نقلیه عمومی، تاکسی یا سرویسهای سواری مشترک استفاده کنید. اگر نیاز به مراقبت پزشکی دارید در هنگام حضور در مطب ماسک جراحی بپوشید.

بیشتربخوانید: راه های مقابله با ترس از کرونا

عاداتی که اگر رعایت کنیم کرونا نمی گیریم

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لازم است تمام نکات بهداشتی را رعایت کنیم و از تکرار عادات بد بپرهیزیم. سایت «الکتروزیک» در گزارشی عاداتی که می تواند منجر به انتقال ویروس کرونا شود را بررسی کرده است.

جویدن ناخن‌ها

به گفته پزشکان انواع میکروب‌ها در داخل ناخن ها یافت می‌شوند و باکتری‌ها با قرار دادن دست ها در دهان به راحتی وارد بدن انسان خواهند شد. بنابراین اگر عادت به جویدن ناخن ها دارید هر چه زودتر این عادت را ترک کنید.

لمس مکرر جوش های صورت

ویروس می تواند روی هر سطحی باقی بماند و شما در مدت شیوع کرونا نباید کاری انجام دهید که به سلامتی‌تان آسیب بزند، لمس مکرر جوش‌های صورت می تواند منجر به عفونت شود.

دست زدن مکرر به موها

اگر دست زدن به موها برایتان به یک عادت تبدیل شده همین امروز این عادت را ترک کنید. اگر موهای شما با سطح کثیفی برخورد داشته باشد، این عادت غلط می تواند به انتقال ویروس به دست ها و سپس بینی و یا دهان شما منجر شود.

وقفه در شستشوی ظرف ها و لباس ها

اگر در شستن لباس‌هایتان وقفه می‌افتد باید از این بعد لباس‌هایتان را به طور مرتب بشویید. این ویروس ممکن است تا چند روز روی لباس‌ها باقی بماند. همچنین باید حواستان به شستن مرتب ظرف‌ها باشد.

قرار دادن مسواک روی سطوح

مسواک نباید روی هیچ سطحی قرار بگیرد چون ممکن است ویروس به آن نفوذ کند و از طریق دهان وارد بدن انسان شود. همیشه مسواک را در ظرفی به صورت صاف نگه دارید.

خوردن غذا در ظرف مشترک

برخی افراد عادت دارند با دیگران به صورت مشترک در یک ظرف غذا می خورند. به این ترتیب ممکن است ویروس از فرد دیگری که در آن ظرف غذا خورده به شما و از شما به دیگران منتقل شود. این ویروس را جدی بگیرید و تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید.

نویسنده: علی اکبررضایی