یکشنبه, ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ ۱۹:۱۶

واسابی چیست و خواص آن + سس واسابی

واسابی چیست و خواص آن + سس واسابی
واسابی گیاهی است نزدیک به کلم و ترب و در طبقه بندی طبقه بندی از خانواده Brassicaceae است.

تیتربرتر: معمولاً به عنوان ترب ژاپنی شناخته می شود، اگرچه گیاهی متفاوت از ترب است. با این حال، واسابی طعم قوی یا “لگد” ترب کوهی را دارد، به همین دلیل است که این دو اغلب به عنوان جایگزین استفاده می شوند. واسابی طعمی تند و تند دارد، متفاوت از طعم کپسایسین، ماده شیمیایی موجود در فلفل چیلی که طعم تند یا تند آن را می دهد. در حالی که کپسایسین روی زبان احساس «سوزش» می‌دهد، واسابی بر حس بویایی تأثیر می‌گذارد و بخارات شیمیایی آزاد می‌کند که بر مجرای بینی تأثیر می‌گذارد. طعم قوی واسابی شبیه خردل داغ است و بیشتر به عنوان چاشنی در ساشیمی (غذاهای دریایی خام) و سوشی استفاده می شود. همچنین در بسیاری از غذاهای ژاپنی دیگر استفاده می شود.

ارزش غذایی

اگرچه ممکن است مانند هر چاشنی دیگری نادیده گرفته شود، واسابی در اشکال مختلف آن می تواند افزودنی قدرتمند به رژیم غذایی شما باشد. یک وعده ۱۰۰ گرمی واسابی حاوی حدود ۱۰۹ کالری و تنها ۱ گرم چربی اشباع شده است. همچنین منبع غنی فیبر، پروتئین و انرژی است.

از نظر مواد معدنی حاوی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است که همگی از عناصر طبیعی و ضروری در رژیم غذایی متعادل ما هستند. سرشار از ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین A و ویتامین B6 است. این گیاه همچنین دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان های خاص مانند ایزوتیوسیانات است و کلسترول آن صفر است!

www.titrebartar.com
واسابی

 

به طور کلی، اگر واسابی با مقداری فرکانس در یک رژیم غذایی ادغام شود، می تواند مصرف مواد مغذی لازم شما را افزایش دهد و به طرق شگفت انگیزی بر سلامت کلی شما تأثیر مثبت بگذارد!

گیاه شناسی

واسابی که به آن ترب ژاپنی نیز گفته می شود از خانواده شب بویان و تیره کلمها می باشد، بوی وطعم و عطر تند و قوی ای دارد و بیشتر به عنوان چاشنی در تهیه غذاها از آن استفاده می شود و سس و ادویه و رب نیز از این گیاه تهیه می شود. نام های دیگر واسابی در ژاپن عبارت است از اژدهای سبز و خشم آسمان و ترب ژاپنی.

بیشتر بخوانید:

این سبزی را حتما در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید

واسابی معمولا در بستر رودخانه ها و کنار رودها و دامنه های کوه های ژاپن رشد می کند و ژاپن به عنوان اولین و مهم ترین تولید کننده این گیاه شناخته می شود. البته در حال حاضر کشورهای دیگری نیز اقدام به کشت و پرورش واسابی نموده اند که از جمله آن کشورها می توان از چین و اندونزی نام برد.

خواص واسابی

تحقیقات در مورد گیاه واسابی نشان می دهد که نه تنها ریشه واسابی، بلکه برگ های آن نیز خاصیت درمانی و دارویی داشته و می توانند با عوامل اکسیداتیو در بدن مقابله کنند.

واسابی سرشار آنتی اکسیدان است و مصرف واسابی به طور معمول می تواند شما را جوان نگه دارد. پس اگر کسی از شما سوال کرد که واسابی چیست می توانید بگویید که گیاه مفیدی است که مصرف آن سلول های بدن را سالم نگه می دارد و بازسازی سلول ها را تسریع می کند.

یکی از انواع آنتی اکسیدانی که برای سلامتی بدن بسیار مفید است، ایزوتیوسیانات است که می تواند با سرطان مبارزه کند و سلامت کبد را تضمین نماید.

همچنین ویتامین C موجود در واسابی بسیار بیشتر از ترب کوهی بوده و به طور معمول در هر ۱۰۰ گرم واسابی ۱۰۹ کالری، ۲۴ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم پروتئین، ۰,۶ گرم چربی، ۲۴ گرم فیبر، ویتامین A، ویتامین C، فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، زینک و … موجود است.

در بررسی های انچام گرفته از کتاب‌های طب سنتی چینی مانند: یان شو و چیان هاو، در خصوص این سوال که واسابی چیست این مطلب به اثبات رسیده که که عصاره ترب ژاپنی یا همان واسابی قادر به برطرف کردن التهابات درونی می باشد.

همچنین واسابی سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد، یکی از ویتامین هایی که در بهبود سیستم ایمنی بدن تأثیر زیادی دارد ویتامین C است که در واسابی به صورت طبیعی موجود است.

از سوی دیگر واسابی به داشتن خاصیت ضد باکتریایی شهره است و مصرف آن می تواند با باکتری ها مقابله کرده و عامل آلرژی ها را از بین ببرد.

علاوه بر آن باکتری های موجود درماهی را در غذاهایی مانند سوشی و ساشیمی از بین می برد و ضد میکروب است.

از دیگر خواص واسابی چیست می توان به تقویت سلامت قلب و جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی اشاره کرد.

در بررسی های به عمل آمده روشن شده است که این گیاه دارای خواص ضد چربی خون است و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و به همین علت خطر سکته مغزی و حملات قلبی کاهش می یابد.

ایزوتیوسیانات موجود در واسابی برای جلوگیری از سرطان موثر است و اجازه تجمع پلاکت ها را نمی دهد. می دانید که تجمع پلاکت ها یکی از مهم ترین عوامل لختگی خون به حساب می آید. و همین لخته های خونی سبب بروز سکته های مغزی و یا حملات قلبی و عروقی می شود.

www.titrebartar.com

 

واسابی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی برای سلامتی استخوان ها و همچنین جلوگیگری از ابتلا به پوکی استخوان مفید است. و با کاهش ورم و التهابات موجود د رمفاصل مانع از بروز مشکلات پوکی استخوان می شود.

همچنین مصرف واسابی می تواند از مشکلات دستگاه تنفسی مانند گرفتگی بینی و سینوس ها بکاهد و همانطور که گفتیم ماده ایزوتیوسیانات موجود د رواسابی عاملی برای تحریک بینی است که به رفع مشکلات تنفسی کمک کرده و بوی تند و قوی آن نیز سبب عملرکد بهتر دستگاه تنفسی می شود.

پودر واسابی

اگر میخواهید از پودر واسابی به عنوان سس در کنار غذاها استفاده کنید مقدار کمی پودر واسابی را با مقدار مساوی آب جوشیده سرد مخلوط کنید و 10 دقیقه صبر کنید تا آب را به خود جذب کند ، اگر احساس کردید غلظت سس واسابی شما خیلی زیاد شده است میتوانید به اندازه قبل دوباره به آن آب اضافه کنید و صبر نمایید. 

www.titrebartar.com
واسابی

 

واسابی را برای هر بار استفاده به مقدار کم درست کنید چرا که خیلی زود عطرش را از دست میدهد و بعد از افزودن آب قابل نگهداری نیست. آب نجوشیده برای تهیه واسابی مناسب نیست و طعم آن را تغییر میدهد.تقریبا برای دو نفر استفاده از 1 قاشق چای خوری پودر واسابی کافی است.