پنج شنبه, ۲۲ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۵۹

بهترین دستور پخت خورشت فسنجان ملس

بهترین دستور پخت خورشت فسنجان ملس
فسنجان یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین خورشت‌های ایرانی است که در تمام کشور با توجه به ذائقه مردم هر منطقه پخته و جزو غذاهای مجلسی ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

تیتربرتر: به طور معمول مردم شمال ایران فسنجان ترش و مردم مناطق جنوبی فسنجان شیرین دوست دارند اما فسنجان ملس با طعم دل‌پذیری که دارد که طرفداران بیشتری نسبت به دو نوع قبلی دارد.

خورشت فسنجان با مرغ

خورشت فسنجان یکی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد. در مناطق شمالی در تهیه فسنجان از گوشت اردک استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت مرغ آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجون برای ۴ نفر

سینه مرغ                             ۱ عدد
گردو                                   ۳۰۰ گرم
رب انارملس                         ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی                     نصف قاشق غذاخوری
پیاز                                    ۱ عدد
آب مرغ یا استاک مرغ           ۱ لیوان
زعفران                               به میزان دلخواه
شکر                                  به میزان دلخواه
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه    به میزان دلخواه
هل و برگ بو                      به مقدار دلخواه
روغن                                به میزان لازم
آماده سازی:                       ۱۵ دقیقه
زمان پخت:                       ۱۸۰ دقیقه
مجموع زمان پخت:            ۱۹۵ دقیقه

روش پخت

مرحله اول

برای تهیه خورش فسنجان خوشمزه با مرغ ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را به همراه کمی روغن به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم.

مرحله دوم

پس از اینکه پیاز سبک شد، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه کشک و بادمجان اصیل ایرانی

طرز تهیه قیمه نثار اصل قزوین + عکس

در ادامه تکه های گوشت مرغ را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی سرخ می کنیم.

مرحله سوم

پس از اینکه تمام قسمت های گوشت مرغ سرخ شدند، ۳ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند. حالا کف های سفید رنگ روی سطح آب را می گیریم و دور می ریزیم.

مرحله چهارم

در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت مرغ به مدت ۳۰ دقیقه نیم پز شود. در حین پخت گوشت مرغ، یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا گردوی چرخ شده را به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگ آن کمی تیره شود. در ادامه یک پیمانه آب سرد روی گردو می ریزیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم بپزد و به خوبی روغن بیندازد.

مرحله ششم

در این مرحله پس از اینکه گردو کمی روغن پس داد، رب گوجه فرنگی را به همراه رب انار به قابلمه حاوی گردو اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم. در صورت تمایل می توانیم رب گوجه فرنگی را قبل از اضافه کردن سرخ کنیم.

مرحله هفتم

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از اضافه کردن رب ها، گوشت مرغ نیم پز شده را به قابلمه اضافه می کنیم، سپس ۲ لیوان آب سرد به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش به مدت ۳۰ دقیقه دیگر با حرارت ملایم بپزد.

مرحله هشتم

پس از ۳۰ دقیقه که خورش تقریبا آماده شد، طعم آنرا می چشیم و مقداری نمک اضافه می کنیم. در صورتی که بخواهیم طعم خورش خیلی ترش نباشد، شکر را نیز اضافه می کنیم و اجازه می دهیم چند جوش با خورش بزند.

مرحله نهم

این خورش هم مانند دیگر غذاهای سنتی ایرانی هر چقدر با حرارت ملایم تر و زمان طولانی تر بپزد خوشمزه تر خواهد شد. در نهایت خورش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه برنج یا کته سرو می کنیم.

نکات مهم برای خوشمزه تر شدن فسنجان

  • حتما گردوها را با آب بسیار سرد مخلوط کنید تا به گردوها شوک وارد شده و روغن درون گردوها ازاد شود. آب را از همان ابتدای کار زیاد نریزید بلکه کم کم و در طی مراحل پخت اضافه کنید.
  • مقدار استفاده از رب انار و شکر در فسنجان سلیقه ای میباشد و میتوانید بنابر ذائقه تان از رب انار و شکر کمتر یا بیشتر استفاده کنید. اگر رب انار شما خیلی ترش نیست میتوانید شکر را حذف کنید ولی اگر دوست دارید خورشت شیرین تر باشد مقدار بیشتری شکر اضافه کنید.
  •  فسنجان نیاز به روغن خاصی ندارد و روغنی که در انتهای پخت ایجاد میشود همان روغن گردوست.
  • در صورت تمایل میتوانید به جای برگ بو از 1 قاشق چایخوری دارچین در زمان قرار دادن مرغ در مایه فسنجان به خورش تان اضافه کنید.
  •  میتوانید بجای مرغ، خورشت فسنجان با گوشت قلقلی تهیه کنید. در این صورت در انتهای پخت فسنجان و در زمان کشیدن در ظرف گوشت قلقلی را با خورش سرو کنید.
  • برای تهیه رب انار به سبک شمالی از رب انار خیلی ترش استفاده کنید و شکر را حذف کنید.
  • در برخی از دستورها، پیاز را رنده میکنند یا کلا از آن استفاده نمیکنند. یکی از روش هایی که میتوانید با آن هم بوی بد مرغ را بگیرید و هم پیاز را حذف کنید این است که مرغ را جداگانه با پیاز در مقداری آب بپزید و بعد مرغ را بدون پیاز به مخلوط گردو و رب انار اضافه کنید.
  • اگر مرغ شما کاملاً پخته ولی آب خورشت هنوز رقیق است مرغ را بیرون بیاورید و وقتی خورشت جا افتاد، آن را همراه مرغ سرو کنید.
  • یک روش قدیمی برای به روغن انداختن گردو به این صورت است که ابتدا گردوها را چرخ کنید ، درون قابلمه مقداری آب سرد بریزید و گردوها را اضافه کنید؛ سپس حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت 2 – 3 ساعت گردوها با آب بجوشد تا کاملاً به روغن بیافتد. در این صورت باید مرغ را با پیاز تفت بدهید و بعد همراه با رب انار و شکر به مخلوط گردو اضافه کنید.