یکشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۲۹

ده ماده غذایی آبرسان برای فصول گرم سال

ده ماده غذایی آبرسان برای فصول گرم سال
دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: با توجه به گرمای شدید هوا در فصل تابستان امسال نیاز است که مایعات بدن برای تمامی سنین به ویژه 4 گروه سنی کودکان ، جوانان، میانسالان و سالمندان به میزان کافی تأمین شود.

 تیتربرتر : حتما تا به حال توصیه هایی که در مورد نوشیدن آب در طول روز می شود، را شنیده اید. دکتر زهرا اباصلتی ، دکتری حرفه ای پزشکی ، اظهار کرد: با توجه به گرمای شدید هوا در فصل تابستان امسال نیاز است که مایعات بدن برای تمامی سنین به ویژه 4 گروه سنی کودکان ، جوانان، میانسالان و سالمندان به میزان کافی تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف کافی مایعات در تمامی سنین به‌ویژه افراد بالای 30 سال همواره مورد تأکید است، افزود: روزانه 8 لیوان آب در شرایط معمولی باید مصرف شود و اگر فعالیت و تحرک فرد زیاد باشد تا 12 لیوان سفارش شده است.

آب رسانی و هیدراته ماندن

اب رسانی و هیدراته ماندن
اب رسانی و هیدراته ماندن

 

آب رسانی به بدن و هیدراته ماندن یکی از اصول اولیه سالم ماندن است و کم آبی بدن می تواند سلامت ما را تحت خطر جدی قرار دهد. اکنون که در گرمترین روزهای سال به سر می بریم مصرف این مواد و تامین نمودن آب مورد نیاز بدن اهمیت خاص و ویژه ای پیدا می کند.

آبرسانی بدن ارتباط مستقیمی با عملکرد مطلوب ما در انجام کارهای روزمره مان دارد و تا حدود زیادی از خستگی زودرس پیشگیری می کند، گاهی حتی دلایل سردردهای گاه و بی گاهی که فکر می کنیم بخاطر خستگی است، ناشی از همین کم آبی جزئی بدن است. بسیاری از اعضای اصلی بدن مانند کلیه، ریه و حتی مغز در صورت کمبود آب دچار مشکلات جدی می‌شوند. اما برای تامین آب کافی در بدن می‌توانیم از میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای و نوشیدنی‌های دیگری به جز آب هم استفاده کنیم که تنوع این مواد در این فصل، بسیار زیاد هستند.

مطالب مرتبط :

ده ماده غذایی با خاصیت آبرسانی

ده ماده غذایی ابرسان
ده ماده غذایی ابرسان

 

طالبی

متخصصان تغذیه بر این باورند که باتوجه به اینکه 90 درصد طالبی همانند هندوانه آب است، در تامین آب بدن دارای نقش بسیار موثری است. گفتنی است که طالبی حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی است که مصرف آن برای سلامتی بدن مهم است. این میوه سرشار از کربوهیدرات‌ها (قند)، پروتئین و آب بوده و ویتامین‌ها در طالبی شامل ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین B9، ویتامین C و ویتامین K است. ارزش معدنی این میوه شامل پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است. در ضمن صد گرم از طالبی صرفا شامل ۳۴ کالری بوده و علاوه برا آن، این میوه برای رژیم غذایی کاهش وزن مناسب است.

خیار

وجود خیار در فهرست خوراکی‌های آبرسان بدن اصلا دور از ذهن نیست. این صیفی به ظاهر ساده بیش از 96 درصد آب دارد. خیار همچنین منبع مواد مغذی مانند پتاسیم، فسفر، منیزیم و کمی کلسیم است. هرچند در مقایسه با برخی از میوه‌ها و سبزیجات، خیار منبع خیلی سرشاری از ویتامین‌ها نیست اما در عوض ماده‌ای به نام کوکوربیتاسین دارد که در کدو رویان دیگر هم پیدا می‌شود و به نظر می‌رسد می‌تواند عاملی برای مقابله با دیابت باشد.

هندوانه

هندوانه میوه تابستانی که طرفداران ویژه خود را دارد. یک از محبوب ترین میوه هایی استکه علاوه بر طعم و رنگ خاص و ویژه خود سرشار از مواد مغذی است. این میوه، سرشار از پتاسیم و ویتامین‌های A ، C و B است اما آنچه که میوه هندوانه را ضروری می‌کند لیکوپن ( آنتی اکسیدانی که باعث می‌شود میوه به رنگ قرمز تیره در آید) است. مطالعات متعدد از تأثیرات مفید لیکوپن وجود دارد که موجب می‌شود تا آنتی اکسیدان موجود در آن، خطر سکته مغزی همچنین سطح فشار خون را کاهش دهد. ممکن است به اندازه سایر میوه ها فیبر نداشته باشد، اما مقدار کالری هندوانه و محتوای چربی آن کم است و حاوی مقدار زیادی آب است. طبق تحقیقات ، داشتن هر روز یک برش هندوانه می‌تواند تجمع کلسترول بد خون را متوقف کند، در نتیجه از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. مصرف منظم هندوانه همچنین با رسوبات چربی کمتر در داخل رگ‌های خونی ارتباط دارد. هندوانه علاوه بر خواص آبرسانی دارای خواص دیگری از جمله خاصیت ضدسرطانی نیز می باشد.

آلوئه ورا

منجر به افزایش هیدراتاسیون و دریافت ویتامین C می شود.

نارگیل

بر اساس مطالعه منتشر شده سال ۲۰۱۷ در مجله بین‌المللی علوم و تحقیقات بهداشتی مخلوط آب با آب نارگیل به خصوص بعد از ورزش آب‌رسانی بیشتری می‌کند زیرا حاوی منیزیم و پتاسیم بوده که الکترولیت است.

گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی دیگر از میوه‌های‌آبرسان و بسیار خوشمزه است. بیایید یک واقعیت جذاب را برایتان بگویم: دو گوجه فرنگی متوسط (۴۵ کالری) برابر با یک فنجان آب است. گوجه فرنگی دارای محتوای آب ۹۵ درصدی است.درست است که ما کوجه فرنگی را یا به صورت خام به سالاد اضافه کرده و یا آن را می‌پزیم اما اسکات مک لین معتقد است که برای بهره‌مندی از خاصیت آبرسانی میوه‌ها باید تا جایی که می‌توانیم آن‌ها را به صورت مایعات مصرف کنیم.

لیمو

لیمو نه تنها از هیدراتاسیون حمایت می‌کند بلکه طبق گفته کلینیک کلیولند به هضم غذا نیز کمک می‌کند، باعث کاهش وزن می‌شود و مملو از مواد مغذی گیاهی، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. به ویژه حاوی پتاسیم، ویتامین C و منیزیم است.

مطالب مرتبط :

  • بیماری های تابستانه ارتباطی با شبکه آب شرب ندارد؛ مردم با خیال راحت آب بنوشند