چهارشنبه, ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ۲۲:۰۸

در صورت وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل چه باید کرد؟

در صورت وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل چه باید کرد؟
در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که در صورت ضربه به نوک بینی عمل شده و یا به طور کلی ضربه به بینی بعد از عمل زیبایی، چه باید کرد. همچنین، خواهیم دید که آیا ضربه به بینی بعد از عمل نیازی به پیگیری های جدی دارد یا خیر.

تیتربرتر: یکی از مهم ترین عواملی که در حصول بهترین نتیجه از جراحی زیبایی بینی یا عمل رینوپلاستی (Rhinoplasty) بسیار اهمیت دارد، مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی است. این مراقبت ها شامل کلیه درمان های فیزیکی، دارویی و راه های پیشگیری از ضربه به بینی بعد از عمل هستند. در اصل حتی اگر جراحی توسط یک جراح زیبایی ماهر انجام شود، باز هم رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد. در واقع هر چه شما بیشتر از بینی خود مراقبت کنید و از قرار گرفتن در برابر شرایط آسیب زا دوری نمایید، بهتر می توانید به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنید. از طرفی از جراحی ثانویه یا  ترمیمی نیز بی نیاز خواهید شد و تغییراتی که روی بینی شما انجام می شود ثابت و بی نقص باقی خواهند ماند.

معمولا نکاتی که باید بعد از عمل بینی به روش جراحی بینی باز و جراحی بینی بسته رعایت گردند، توسط پزشک جراح به بیمار آموزش داده می شوند. یکی از اصلی ترین مسائل در این زمینه پیشگیری از ضربه به بینی بعد از عمل رینوپلاستی است. برای پیشگری از این موضوع لازم است از انجام کارهای غیر ضروری که احتمال ضربه خوردن به بینی عمل شده را افزایش می دهند، خودداری نمود. ضربه به بینی بعد از عمل می تواند به صورت آرام یا محکم باشد که در هر حال نیاز به انجام برخی اقدامات دارد.

از طرفی، هر چه زمان کمتری از عمل گذشته باشد، ضربه به بینی بعد از عمل می تواند آسیب بیشتری ایجاد کند. برای مثال، ضربه به بینی عمل شده بعد از یک ماه نسبت به زمانی که شش ماه از عمل گذشته اثرات بیشتری در پی خواهد داشت.

چرا احتمال آسیب پذیری بینی زیاد است؟

چرا احتمال آسیب پذیری بینی زیاد است؟
چرا احتمال آسیب پذیری بینی زیاد است؟

بینی تنها قسمت برجسته صورت است که بدون هیچ گونه حفاظتی در قسمت مرکزی آن قرار گرفته است. از این رو، وقتی قرار است ضربه ای به صورت وارد شود، اولین ناحیه ای که در معرض خطر قرار می گیرد، بینی است. حال اگر از آن دسته افرادی باشید که تحت جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اید، حساسیت این موضوع بسیار بیشتر خواهد بود.

بافت بینی از غضروف ها، استخوان ها و بافت های خیلی ظریفی ساخته شده است. از این رو، در مقابل ضربه به سادگی دچار آسیب می شود. حال اگر بینی تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد، شدت آسیب پذیری افزایش می یابد. زیرا تمامی غضروف ها، استخوان ها و بافت ها حالت شکنندگی بیشتری به خود گرفته و حتی کوچک ترین ضربه به بینی بعد از عمل ممکن است آسیب زیادی ایجاد کند. با توجه به فرایند بهبودی فرد، ضربه به بینی بعد از عمل حتی پس از گذشت یک سال هم می تواند عوارض بعد عمل بینی را تشدید کرده و نتایج بدی داشته باشد.

به طور کلی، تا زمانی که کبودی بعد عمل بینی کاملا خوب شود و بینی به طور کامل جمع شود، مراقبت در مقابل ضربه به بینی بعد از عمل لازم و ضروری است. هر چند گاهی با وجود سفت شدن بافت بینی بعد از عمل رینوپلاستی، یک ضربه کوچک می تواند انجام جراحی مجدد را ضروری کند. این مساله در مورد افراد و ورزشکارانی که به فعالیت های گروهی می پردازند، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. زیرا تماس یا برخورد با افراد دیگر و یا برخورد با تجهیزات باعث ضربه به بینی بعد از عمل می گردد؛ به این ترتیب، نتیجه حاصل از عمل می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

ضربه به بینی بعد عمل چه عوارضی می تواند در پی داشته باشد؟

ضربه به بینی بعد عمل چه عوارضی می تواند در پی داشته باشد؟
ضربه به بینی بعد عمل چه عوارضی می تواند در پی داشته باشد؟

ضربه به بینی بعد از عمل بینی استخوانی یا عمل بینی گوشتی یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند دریافت نتیجه رضایت بخش از جراحی زیبایی بینی را مختل کند. استخوان ها و غضروف های موجود در بافت بینی، ظریف بوده و حساسیت بالایی دارند. از این رو، حتی یک ضربه آرام هم می تواند بر آن ها تاثیر منفی بگذارد. گاهی حتی وارد شدن کوچکترین ضربه به بینی بعد از عمل بعد از شش ماه یا یک سال هم می تواند آسیب شدیدی به غضروف ها و استخوان های آن اعمال کند.

در بسیاری از موارد، عوارض ناشی از ضربه به بینی بعد از عمل جهت کوچک کردن بینی یا برداشتن قوز بینی، تنها با گذشت مدت زمان مشخصی بهبود پیدا می کند. اما گاهی ممکن است بینی عمل شده خیلی شدیدتر تحت تاثیر ضربه قرار گیرد؛ به طوری که شکستگی بینی را در پی داشته باشد. در چنین شرایطی باید در اسرع وقت با پزشک جراح خود مراجعه کنید.

انجام معاینات اولیه و احتمالا عکس برداری از بینی عمل شده به پزشک کمک می کند تا میزان آسیب دیدگی را تشخیص دهد. در مواردی که ضربه به بینی بعد از عمل منجر به شکستگی شده باشد، پزشک باید جراحی مجدد را به منظور ترمیم برنامه ریزی نماید. جراحی ثانویه به حساسیت و مراقبت بیشتری بعد عمل نیاز دارد. بنابراین با رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل علاوه بر اینکه از جراحی دیگر خود را بی نیاز می کنید، دیگر مجبور به تکرار مراقبت ها مانند جراحی اولیه نخواهید بود.

چگونه می توان از وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل زیبایی پیشگیری کرد؟

چگونه می توان از وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل زیبایی پیشگیری کرد؟
چگونه می توان از وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل زیبایی پیشگیری کرد؟

به طور کلی، مراقبت های بعد از عمل رینوپلاستی در حصول نتیجه ای رضایت بخش اثر بسزایی دارد. برای مثال، مصرف دارو بعد عمل بینی که توسط پزشک تجویز شده است، استفاده از رژیم غذایی مناسب بعد عمل بینی، اصلاح نحوه خوابیدن در دوره نقاهت و مواردی از این قبیل می تواند به بهبود سریع تر و دریافت نتیجه بهتر کمک نماید.

بر اساس قاعده کلی «پیشگیری بهتر از درمان است»، در کنار موارد یاد شده لازم است درباره وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل، مراقبت های ویژه به خوبی انجام گیرد. برای مثال، پس از عمل زیبایی بینی بهتر است تا مدتی از انجام فعالیت هایی که احتمال ضربه به بینی بعد از عمل را افزایش می دهند، خودداری نمود.

این که چه اقداماتی باید برای جلوگیری از ضربه بینی بعد از عمل انجام دهید، کاملا به وضعیت و شرایط زندگی و محیطی که در آن فعالیت می کنید بستگی دارد. در ادامه به برخی از اقدامات پیشگیرانه در مقابل ضربه به نوک بینی بعد عمل اشاره خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

استفاده از ماسک محافظ برای جلوگیری از ضربه به بینی بعد عمل

تمایل اکثر افراد این است که انجام عمل زیبایی بینی در کارهای روزانه و زندگی عادی آن ها اختلال ایجاد نکند. با این حال، اگر در زمینه ورزش هایی فعالیت داشته باشند که امکان وارد شدن ضربه به بینی بعد از عمل وجود دارد، باید تا حد امکان از انجام آن ها خودداری کنند.

برای مثال، در انجام ورزش هایی مانند فوتبال که در محیط بیرون و با توپ انجام می شوند، باید همواره در نظر داشت که برخورد توپ به بینی اجتناب ناپذیر است. همچنین، در بسیاری از موارد برخورد با بازیکنان دیگر می تواند آسیب های جدی به بینی عمل شده وارد نماید. از طرفی، زمین خوردن یا هر نوع برخورد دیگری ممکن است نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، یا باید تا پایان دوره نقاهت، از انجام این گونه فعالیت های ورزشی گروهی دوری جست و یا برای جلوگیری از ضربه به بینی بعد عمل، از لباس های محافظتی استفاده نمود.

در صورتی که امکان لغو فعالیت تا زمان بهبودی کامل بعد عمل بینی وجود نداشته باشد، استفاده از ماسک و کلاه ایمنی بهترین راه برای جلوگیری از ضربه به بینی بعد از عمل است. به این ترتیب، در صورت برخورد توپ با صورت و یا برخورد با بازیکنان دیگر، امکان وارد شدن ضربه مستقیم به بینی به حداقل خواهد رسید.

استفاده از ماسک های مخصوص و سفارشی به افرادی که به فعالیت های بسکتبال، فوتبال، موتور سواری، تنیس، بیس بال و مانند آن مشغول هستند توصیه می شود. استفاده از نوعی محافظ بینی که در فروشگاه های ابزار ورزشی به فروش می رسند نیز می تواند کمک کننده باشد.

اصلاح نحوه خوابیدن برای جلوگیری از آسیب به بینی بعد عمل

به منظور جلوگیری از ضربه به بینی بعد عمل، در روزهای بعد از جراحی رینوپلاستی بینی بهتر است تنها بخوابید. جدا کردن محل خواب از همسر و فرزندان احتمال وارد شدن ضربه به بینی عمل شده را کاهش می دهد. همچنین، لازم است در روزهای ابتدایی در هنگام خواب از بالش های اضافی در پشت و اطراف خود استفاده نمایید. این کار از چرخش سر و ضربه احتمالی به بینی در حین خواب جلوگیری خواهد کرد.

کنترل حرکات در طول فعالیت های روزانه

ممکن است شغل شما به گونه ای باشد که نیاز به تحرک زیادی داشته باشید. حتی گاهی نیاز دارید در طول روز مدت زمانی را با کودکان بگذرانید. لازم است بدانید که در این گونه موارد نیز احتمال ضربه خوردن به بینی عمل شده وجود دارد. بنابراین، بهتر است این گونه فعالیت ها را تا زمان بهبودی کامل محدود کرده یا قطع نمایید. همچنین، وضعیت خود را برای اطرافیان و اعضای خانواده شرح دهید تا در مراقبت از این موضوع شما را یاری دهند.

در صورت وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل چه باید کرد؟

در صورت وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل چه باید کرد؟
در صورت وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل چه باید کرد؟

ضربه خوردن به بینی عمل شده امری رایج و معمول به حساب می آید و در هر شرایطی ممکن است رخ دهد. این مساله در ابتدای کار جای نگرانی ندارد. در هنگام ضربه خوردن به بینی بعد عمل اولین اقدام استفاده از کمپرس سرد و یخ است. این کار به کاهش تورم ناشی از ضربه کمک می کند.

در چنین شرایطی می توانید به آرامی دراز کشیده و سر خود را بالاتر از حد معمول قرار دهید. اگر احیانا درد ناشی از ضربه آزار دهنده است نیز می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن استفاده نمایید. در صورتی که این تورم و درد مدت زمان طولانی باقی بماند و یا با علائم دیگر و خونریزی همراه باشد، لازم است در اسرع وقت به پزشک جراح خود مراجعه نمایید. چون این علائم می توانند نشان دهنده شکستگی بینی باشند.

فراموش نکنید که اگر بینی عمل شده دچار خونریزی شود به هیچ عنوان نباید دراز بکشید. این کار می تواند باعث جمع شدن خون در گلو شده و خطرناک باشد. در چنین شرایطی بهتر است قسمت نرم بینی را فشار دهید و هر ۵ دقیقه یک بار آن را رها کنید. این کار را آن قدر انجام بدهید تا خونریزی به طور کامل از بین برود.

گاهی ممکن است در اثر وارد شدن ضربه به بینی ، انجام عمل ثانویه از دید پزشک جراح ضروری به حساب آید. البته عمل ثانویه همیشه به دلیل وارد شدن ضربه های شدید به بینی نیست. گاهی برای رضایت بخش شدن نتیجه جراحی باید به مدت یک سال به بینی زمان داد تا تمامی ورم بعد از عمل جراحی بینی از بین برود. در صورتی که نتیجه به دست آمده برای فرد قابل قبول نباشد، ممکن است بینی به جراحی بعدی یا ثانویه نیاز پیدا کند.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: صادق رمضانی