یکشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ۰۹:۱۸
در مسکو؛

پیام مهم روسیه به ایران در برجام

در مسکو؛
پیام مهم وزیر امورخارجه روسیه به ایران بر سر برجام: در اجرای برجام به دنبال منافع خودخواهانه نیستیم.

به گزارش تیتربرتر؛ سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد، مسکو در احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که راه را برای ورود نفت ایران به بازار جهانی نفت باز می‌کند، به دنبال منافع خودخواهانه نیست. 

پیام مهم روسیه به ایران بر سر برجام

پیام مهم روسیه به ایران بر سر برجام
پیام مهم روسیه به ایران بر سر برجام

"تاس"، لاوروف شنبه شب خطاب به راه یافتگان به مرحله نهایی رقابت‌های بین‌المللی رهبران روسیه در پاسخ به این سوال که آیا احیای برجام برای روسیه نفع دارد؟ گفت: ما هرگز در سیاست به دوستان خود خیانت نمی‌کنیم. اولا ونزوئلا دوست ما و ایران نیز یک کشور بسیار نزدیک به ما است. ثانیاً برخلاف آمریکایی‌ها، ما به دنبال منافع خودخواهانه نیستیم. 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: اقدامات آمریکایی‌ها آشکار است. آن‌ها در تلاش برای دشمنی با روسیه هستند. آمریکا فقط برای تنبیه روسیه، با دولت کاراکاس ارتباط برقرار می‌کند و سعی دارد در اسرع وقت برجام را احیا کند.

لاوروف در ارتباط با فشار آمریکا بر کشورهایی چون عربستان برای تولید نفت بیشتر گفت: آمریکایی‌ها در مورد نفت و گاز با عربستان سعودی، امارات و قطر تماس گرفته‌اند. همه این کشورها، درست مانند ونزوئلا و ایران، به صراحت اعلام کرده‌اند که به چارچوب اوپک پلاس متعهد هستند. در این سازمان سهمیه هر عضو مورد بررسی قرار گرفته و با اجماع در خصوص آن توافق می‌شود. 

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی خود در خصوص تحریم‌های روسیه و ارتباط آن‌ها با برجام، گفت که مسکو خارج از برجام هیچ معافیتی از تحریم‌ها دریافت نمی‌کند. 

سخنگوی کاخ سفید افزود: مسکو در گذشته در اجرای برجام نقش داشته و ما تنها در این خصوص با آن‌ها گفت وگو خواهیم کرد. در گذشته روسیه در انتقال و محافظت از مواد هسته‌ای نقش داشت و این موضوعی است که ما در ارتباط با تحریم‌ها به آن اشاره می‌کنیم و آن‌ها بخشی از مذاکرات پیرامون این توافق است. 

روسیه حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و حدود نیمی از آن را به اضافه ۳ میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند. 

عزم دولت بایدن برای آرام کردن بازارهای انرژی که متاثر از تحریم‌های علیه روسیه ملتهب شده است، به امارات متحده عربی، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک، "اهرم فشار جدیدی" در گفت وگو با مقامات آمریکایی داده است. 

اوپک پلاس تاکنون در برابر درخواست کاخ سفید و مصرف کنندگان عمده نفت برای افزایش تولید، "مقاومت" کرده و عربستان سعودی که بیشترین وزن را در اوپک دارد و یکی از مهم‌ترین اعضای آن است، از زمان بیانیه امارات هیچ اظهارنظری نکرده است. 

یک مقام وزارت امور خارجه تأیید کرد که ایالات متحده «مذاکرات منظم و سطح بالایی با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگران درباره رویکرد مشترک برای مدیریت فشارهای بازار ناشی از حمله روسیه به اوکراین و همچنین در مورد طیف وسیعی از مسائل پیش روی کشورها داشته است.» 

آمریکا: با ایران علنی مذاکره نمی‌کنیم

به نقل از نورنیوز، اظهارات این مقام آمریکایی در توضیح نحوه تبادل دیدگاههای مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی حاضر در وین عنوان شده است.

هیات های ایران و آمریکا در وین صرفا از طریق تبادل یادداشتهای غیر رسمی که از سوی هماهنگ کننده اروپایی بین هیئتها مبادله می شود نظراتشان را به یکدیگر منعکس می کنند. برخی رسانه‌های غربی این شیوه تبادل دیدگاهها میان هیات های ایران و آمریکا را به مذاکره مخفی تهران و واشینگتن تفسیر کرده اند که به هیچ وجه صحت ندارد.   

امروز همچنین مقام وزارت خارجه آمریکا که نام او عنوان نشده گفته است: آماده‌ایم تصمیم‌های سخت بگیریم تا اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌ای ایران مشمول محدودیت‌های مندرج در توافق قبل می‌شود.

این مقام آمریکایی به جزئیات تصمیمی که او آن را سخت خوانده، اشاره ای نکرده است.

مطالب مرتبط:

مواضع تیم مذاکره‌کننده در جهت منافع ملی است

مواضع تیم مذاکره‌کننده در جهت منافع ملی است
مواضع تیم مذاکره‌کننده در جهت منافع ملی است

درخصوص مذاکرات وین اظهار کرد: دولت سیزدهم، راهبردی را در رابطه با «برجام» تعریف کرد؛ اینکه اگر بنا است مذاکراتی صورت بگیرد، باید براساس الگوها و شاخص‌های جمهوری اسلامی باشد و کشورهای طرف دیگر یعنی ۱+۴ نباید برای ایران تعریف‌هایی را اعمال و آن را تحمیل کنند.

وی افزود: بنای دولت سیزدهم بر این است که با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تکیه بر اقتصاد درون‌زا و ملی، نباید مشکل‌ها را به «مذاکرات وین» گره زد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده ایرانی، طی مذاکراتی که در طول سه ماه گذشته در وین انجام شد، راهکارهایی را ارائه داد که مبتنی بر منافع ملی است. چهار سند حقوقی، مالی، اقتصادی و فنی از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی به گروه ۱+۴ در وین ارائه شد و تقریباً هر چهار سند، از سوی سه کشور اروپایی مورد پذیرش قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: یکی از این اسناد این است که تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۸ از سوی آمریکا اعمال شده، برخلاف روح برجام است و این تحریم‌ها باید لغو شود؛ به دلیل اینکه آمریکا از برجام خارج شد و هزار و ۷۰۰ مورد تحریمی علیه ایران اعمال کرد.

هانی‌زاده یادآور شد: سه کشور اروپایی هم به این نتیجه رسیدند که از رهگذر تحریم‌ها، نخواهند توانست ایران را وادار به تسلیم کنند؛ بنابراین تیم مذاکره‌کننده ایران با راهبردهایی که صورت گرفت و برنامه‌ریزی‌های کاملاً دقیق و موفق، توانستند طرف‌های اروپایی را قانع کنند که برای ادامه همکاری و رسیدن به یک نقطه قابل اتکا بین ایران و کشورهای اروپایی، باید تحریم‌ها لغو شود.

وی تاکید کرد: به همین دلیل، امیدواریم خروجی‌های مثبتی از دل مذاکرات وین بیرون بیاید که طی آن، بخش مهمی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شود.

هانی‌زاده با بیان اینکه از سوی دیگر بحران اوکراین بر روند مذاکرات تأثیر گذاشت و به آن جهت داد تا هرچه زودتر این مذاکرات به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: امیدواریم طی روزهای آینده، خروجی خوبی از مذاکرات وین خارج شود که به نفع ایران باشد.

برجام از قرنی به قرن دیگر

برجام از قرنی به قرن دیگر
برجام از قرنی به قرن دیگر

شش ماه پس از اعلام اجرای برجام، با وجود تردیدها و امیدهای بسیار برای اجرایی شدن این توافق در نهایت توافق اجرایی شد. اجرای "کج دار و مریز" آن در کشاکش مخالفان و موافقان داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه داشت تا اینکه تغییرات سیاسی در آمریکا در ۲۰۱۷ سرنوشت این توافق را به محاق برد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور جمهوری‌خواه و از مخالفان سرسخت برجام پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد و خروج آمریکا از برجام را از همان روزهای نخست ریاست جمهوری‌اش کلید زد و در می ۲۰۱۸ به طور رسمی و یک جانبه و برای اولین بار در مخالفت با رای و نظر جامعه جهانی از توافق خارج شد. بازگشت و افزایش تحریم‌های آمریکا از یک سو و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران موجب شد، جز پوسته‌ای از برجام باقی نماند،‌ هر چند این پوسته به لحاظ حقوقی، سیاسی و بین‌المللی آن‌قدر محکم بود که بتواند در مقابل حملات سخت آمریکا برای نابودی آن به لحاظ سیاسی و بین‌المللی دوام بیاورد.

در روزهای پایانی دولت ترامپ و در حالی که بسیاری باور داشتند، ترامپ برای دوره دوم ریاست جمهوری مجدد انتخاب می‌شود، شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی در آمریکا به واسطه سیاست‌های تندروانه وی به پاشنه آشیل ترامپ تبدیل شد و در یک رویداد کم سابقه نام ترامپ در لیست روسای جمهور آمریکا که فقط یک دوره در این سمت بودند، قرار گرفت.

جو بایدن معاون اول باراک اوبامای دموکرات و حامی برجام به ریاست جمهوری آمریکا راه یافت. هر چند او موافق برجام و بازگشت آمریکا به این توافق بود اما بازگشت دولتش به توافق را منوط به شرط و شروط‌هایی کرد که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و حتی بعد از آن،‌ از خطوط قرمز ایران محسوب می شدند با این حال دولت بایدن به طمع اینکه تحریم‌ها و فشار حداکثری در چهار سال دولت ترامپ ایران را به دروازه تسلیم رسانده باشد، تلاش کرد تا این فرصت را یک بار دیگر به خود دهد اما باز هم دست خالی به میز مذاکره بازگشت.

ایران این بار اما با تجربه خروج آمریکا از برجام و دست روی دست گذاشتن اروپا، برای احیای دوباره برجام، خواهان آن بود که آمریکا اول همه تعهدات برجامی خود را انجام دهد و همه تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده و به نوعی بر رفع تحریم‌های برجامی تاثیر دارد، را بردارد و بعد از آن اگر ایران اجرای مطلوب تعهدات آمریکا و اروپا را راستی‌آزمایی کرد، تعهدات هسته‌ای‌اش را طبق برجام اجرا خواهد کرد. ایران در روند مذاکرات به هیچ عنوان طرح گام به گام یا پیشنهاد گام به گام بازگشتن به برجام را نپذیرفت. از نظر ایران یک گام بیشتر وجود نداشته و ندارد و آن این است که آمریکا تمام تحریم‌هایی که در برجام آمده است و تمام تحریم‌هایی که بعد از خروج ترامپ مجددا اعمال شد یا در دولت بایدن اعمال شد، یا برچسب آنها عوض شده و تحت عناوین دیگر اعمال شده است را بردارد تا ایران هم خودش به برجام بازگردد و هم آمریکا مجوز بازگشت به توافق به عنوان یک عضو رسمی را پیدا کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورند: محسن رضوی