شنبه, ۰۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۷:۳۵

آیا روغن درخت چای به درمان کلوئید کمک می کند؟

آیا روغن درخت چای به درمان کلوئید کمک می کند؟
هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد روغن درخت چای می تواند کلوئیدهای موجود را درمان کند. با این حال، راه هایی وجود دارد که می توانید از روغن درخت چای برای کاهش شانس ابتلا به کلوئید استفاده کنید.

تیتربرتر: کلوئیدها در درجه اول یک نگرانی زیبایی هستند و نگرانی چندانی برای سلامتی ندارند. آنها زمانی ظاهر می شوند که رشد بیش از حد بافت های اسکار وجود داشته باشد. ظاهر کلوئیدها روی صورت یا قفسه سینه ممکن است فرد را نسبت به ظاهر خود بیش از حد هوشیار کند. در حالی که گزینه های جراحی برای به حداقل رساندن ظاهر آنها وجود دارد، روغن درخت چای به عنوان یک روش غیر جراحی موثر برای درمان کلوئیدها تبلیغ می شود.

کلوئید چیست؟

کلوئید چیست؟
کلوئید چیست؟

کلوئیدها بافت های اسکار برجسته ای هستند که در محل آسیب ایجاد می شوند. هنگامی که پوست شما به دلیل جراحی، ضربه، سوراخ کردن، تاول، واکسیناسیون و آکنه آسیب ببیند، ممکن است رخ دهند. کلوئیدها با اسکارهای معمولی متفاوت هستند.

یک کلوئید بسیار بزرگتر و برجسته تر از زخم اصلی است. معمولاً وقتی پوست شما زخمی می شود خود را بهبود می بخشد. زخم بسته می شود و جای زخم در آن محل ایجاد می شود. با این حال، بر خلاف اسکارهای معمولی، بافت‌های اسکار کلوئید حتی پس از بسته شدن زخم به رشد خود (مانند یک برآمدگی برجسته) ادامه می‌دهند. آنها بسیار بزرگتر می شوند و تا رسیدن به اندازه نهایی به رشد خود ادامه می دهند.

جای زخم ممکن است مانند یک توده گوشت به نظر برسد و اغلب خارش دارد. معمولاً اسکارهای کلوئیدی مضر نیستند و یک نگرانی عمده برای سلامتی نیستند. با این حال، آنها ممکن است باعث ناراحتی های جزئی مانند تحریک، خارش و حساسیت شوند.

ژن های شما نیز ممکن است مسئول کلوئیدها باشند. به گفته محققان بیمارستان هنری فورد، کسانی که ژن تغییر یافته ای به نام AHNAK دارند، مستعد ابتلا به کلوئید هستند. با این حال، مطالعات بیشتری برای نتیجه‌گیری نقش ژنتیک در رشد کلوئید مورد نیاز است.

درمان کلوئید ممکن است مشکل باشد. گزینه های جراحی وجود دارد، اما بافت اسکار می تواند دوباره ظاهر شود در حالی که پوست شما سعی می کند خود را ترمیم کند. از این رو، مردم اغلب برای مدیریت کلوئید به درمان های خانگی متوسل می شوند. روغن درخت چای یک گزینه درمان خانگی برای کلوئید است. اما آیا مفید است؟ بیایید دریابیم.

آیا روغن درخت چای می تواند کلوئید را درمان کند؟

آیا روغن درخت چای می تواند کلوئید را درمان کند؟
آیا روغن درخت چای می تواند کلوئید را درمان کند؟

اگر یک کلوئید موجود باشد، خیر، روغن درخت چای نمی تواند آن را درمان کند.

شما مقالات زیادی را در اینترنت خواهید یافت که ادعا می کنند روغن درخت چای می تواند اسکارهای کلوئیدی را درمان کند. با این حال، هیچ دلیل علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. اسکارها، چه کلوئید یا هر نوع جای زخم دیگر، حتی پس از درمان حرفه ای به سختی از بین می روند. شما فقط می توانید ظاهر آنها را به حداقل برسانید.

با این حال، روغن درخت چای می تواند به کاهش خطر ایجاد اسکار کلوئید کمک کند. هر زخمی نیاز به درمان مناسب دارد. اگر به درستی بهبود نیابد، ممکن است جای زخم باقی بماند. روغن درخت چای می تواند به بهبود مناسب زخم شما کمک کند و به به حداقل رساندن احتمال ایجاد اسکار کلوئید کمک کند.

این در درجه اول به این دلیل است که:

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. این بدان معنی است که می تواند از عفونت ها جلوگیری کند و التهاب را کاهش دهد و به بهبود مناسب زخم کمک کند.

روغن درخت چای نیز دارای خواص ضد عفونی کننده است. بریدگی‌ها و زخم‌های تازه مستعد عفونت هستند که می‌تواند روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد و خطر ایجاد جای زخم را افزایش دهد. روغن درخت چای می تواند از رشد میکروب ها جلوگیری کرده و زخم را سریع تر التیام بخشد.

فرقی نمی کند که سوراخ شده (روی بینی، قفسه سینه، لاله گوش و غیره) یا آکنه، بریدگی و زخم داشته باشید، این خواص روغن درخت چای می تواند به شما کمک کند:

جلوگیری از عفونت قارچی

کاهش التهاب، از جمله قرمزی و تحریک

برجستگی ها و جوش های چرکی که ممکن است ایجاد کرده باشید را به حداقل برسانید

اگر بریدگی، زخم یا جراحتی دارید، می توانید با استفاده از روغن درخت چای اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. با این حال، هیچ یک از مطالعات قطعی نیستند، بنابراین هنگام استفاده از روغن مراقب باشید. برای یافتن راه‌هایی برای استفاده از روغن درخت چای برای جلوگیری از زخم‌های کلوئیدی به پایین بروید.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای جلوگیری از کلوئید

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای جلوگیری از کلوئید
نحوه استفاده از روغن درخت چای برای جلوگیری از کلوئید

توجه: روغن درخت چای رقیق نشده بسیار قوی است. قبل از استفاده آن را با هر روغن حامل (روغن جوجوبا، بادام، زیتون یا نارگیل بکر) رقیق کنید.

برای تمام دستور العمل های زیر، 2-3 قطره روغن درخت چای را در یک قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید و سپس از مخلوط استفاده کنید. برای همه اسانس ها به همین نسبت عمل کنید.

همچنین هیچ یک از این معجون ها را روی زخم باز قرار ندهید. هنگامی که زخم شروع به بهبود کرد، از دستور العمل ها برای تسریع بهبود و جلوگیری از کلوئید استفاده کنید.

1. روغن درخت چای و نمک دریا

نمک دریا خاصیت ضد میکروبی دارد. این به جلوگیری از عفونت کمک می کند. آلوئه ورا خاصیت ضد باکتریایی دارد. همراه با روغن درخت چای، به مهار التهاب و عفونت کمک می کند و به بهبودی مناسب کمک می کند.

شما نیاز خواهید داشت

1 قاشق چایخوری نمک دریا

2 قاشق غذاخوری آب

روغن درخت چای رقیق شده

1/2 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا

پد پنبه ای

روش

آب را گرم کنید و نمک دریا را در آن هم بزنید تا حل شود.

یک پد پنبه ای را به این محلول آغشته کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بچسبانید.

اجازه دهید کلوئید حدود 5 دقیقه خیس بخورد.

پد پنبه ای را بردارید و روغن درخت چای رقیق شده را بمالید.

۵ دقیقه صبر کنید تا روغن درخت چای جذب شود و سپس از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

چند وقت

یک بار در روز.

2. آسپرین و روغن درخت چای

گفته می شود که آسپرین اثر ضد درد دارد. این ترکیب آسپرین و روغن درخت چای ممکن است به کاهش درد و تسریع بهبودی کمک کند.

شما نیاز خواهید داشت

4 عدد قرص آسپرین

1/2-1 قاشق چایخوری آب

روغن درخت چای رقیق شده

روش

قرص های آسپرین را خرد کرده و چند قطره آب به آن اضافه کنید. مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.

این خمیر را روی زخم بمالید و بگذارید 15 تا 30 دقیقه بماند تا خشک شود.

خمیر را با آب بشویید و این کار را با مالیدن روغن درخت چای رقیق شده روی آن ناحیه ادامه دهید.

چند وقت؟

روزی یک بار.

مطالب مرتبط:

3. اسطوخودوس و روغن درخت چای

روغن درخت چای به از بین بردن عفونت کمک می کند، در حالی که خواص ضد التهابی اسانس اسطوخودوس می تواند به کاهش التهاب در ناحیه آسیب دیده کمک کند.

شما نیاز خواهید داشت

روغن درخت چای رقیق شده

اسانس اسطوخودوس رقیق شده

روش

مقدار مساوی از روغن اسطوخودوس و درخت چای را با هم مخلوط کنید.

این ترکیب را روی کلوئید بمالید تا کاملاً پوشانده شود.

روغن را مانند یک پماد موضعی بگذارید.

چند وقت؟

هر روز.

4. روغن درخت چای و ویتامین E

ویتامین E یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان است و به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. این برای بهبود مناسب و جلوگیری از ایجاد اسکار بسیار مهم است.

شما نیاز خواهید داشت

1/2 قاشق چایخوری روغن درخت چای رقیق شده

1/2 قاشق چایخوری روغن ویتامین E

روش

مقدار مساوی روغن درخت چای و ویتامین E را با هم مخلوط کنید.

این مخلوط روغن را روی نواحی آسیب دیده بمالید.

مخلوط را مانند یک پماد موضعی بگذارید.

چند وقت؟

هر روز.

5. روغن درخت چای و وازلین

استفاده از وازلین روی محل زخم، سطح رطوبت ناحیه را افزایش می دهد که برای بهبود مناسب زخم بسیار مهم است. ماساژ دادن آرام ناحیه ممکن است به بهبودی مناسب کمک کند. همچنین ممکن است به جلوگیری از ایجاد اسکار یا کلوئید کمک کند.

شما نیاز خواهید داشت

½ قاشق چایخوری روغن درخت چای رقیق شده

1 قاشق چایخوری وازلین

روش

هر دو ماده را با هم مخلوط کنید.

مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

می توانید بعد از یک ساعت آن را بشویید یا بگذارید بماند.

چند وقت

هر روز یکبار

خطرات یا عوارض جانبی استفاده از روغن درخت چای برای کلوئیدها

عوارض جانبی استفاده از روغن درخت چای برای کلوئیدها
عوارض جانبی استفاده از روغن درخت چای برای کلوئیدها

اگرچه روغن درخت چای بی ضرر است، اما ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کند که به دلیل آن ممکن است ایجاد شود:

سرخی

خارش پوست

بثورات

از این رو، توصیه می شود قبل از استفاده از روغن درخت چای یا هر روغن ضروری دیگری بر روی پوست خود یک آزمایش پچ انجام دهید. در صورت بروز واکنش آلرژیک، بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید و از درمان سودمند شوید.

پذیرفتن و به رخ کشیدن جای زخم خود، نهایت عشق به خود است. با این حال، اگر کلوئید شما را آزار می دهد، هر یک از درمان های طبیعی که در بالا توضیح داده شد را امتحان کنید تا ظاهر آن را به حداقل برسانید. ممکن است برداشتن جراحی یا لیزر درمانی را انتخاب کنید. مزایا و معایب روش ها را با پزشک خود در میان بگذارید و از واجد شرایط بودن خود برای گزینه های درمانی آگاه باشید.

مدیریت بهتر زخم می تواند به جلوگیری از اسکار و تشکیل کلوئید کمک کند. اگر زخم را نادیده بگیرید، ممکن است عفونی شود و بهبودی طولانی‌تر طول بکشد، که شانس شما را برای ایجاد اسکار دائمی افزایش می‌دهد. سعی کنید از زخم یا جراحت در هنگام بروز آن مراقبت کنید و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد اسکار و کلوئید انجام دهید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی