سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۲۸

احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود کیست؟

احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود کیست؟
احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود خبر مقاومتش در برابر طالبان این روزها داغ شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود پس از اینکه روز گذشته اخباری مبنی بر ترک افغانستان توسط او منتشر شد، در این ویدئو می‌گوید: من با مردمم در پنجشیر هستم و کنارشان می‌مانم.دروغ‌های فضای مجازی و فیس بوک را باور نکنید.

آخرین خبرها از احمد مسعود 

آخرین خبرها از احمد مسعود 
آخرین خبرها از احمد مسعود 

 

احمد مسعود فرزند فرمانده فقید افغان یعنی احمد شاه مسعود با یک بالگرد نظامی به همراه تنی از شخصیت‌ها ولایت پنجشیر در شمال کابل را ترک کرد.

به نقل از این خبرگزاری، تصاویر ویدیویی منتشر شده نشان دادند، احمد مسعود در حال انتقال با یک بالگرد نظامی به همراه تعدادی از نیروهایش از ولایت پنجشیر است.

به گفته منابع، احمد مسعود شخصا از همه افراد مقیم و ولایت پنجشیر خواست در رسانه‌های منطقه‌ای مقصد او را فاش نکنند.

این در حالی است که پیشتر گفته شده بود، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان به پنجشیر رفته است و می‌گوید حاضر است به خاطر صلح در افغانستان خون پدرش را فراموش کند و در مقابل، ثبات و امنیت را در کشورش ببیند.  

ولایت پنجشیر همچنان تنها ولایتی است که طالبان وارد آن نشده‌اند و احتمال شکل گیری مقاومت در برابر طالبان در این ولایت مطرح شده است.

احمدشاه مسعود، یکی از شناخته شده ترین فرماندهان جهادی افغانستان علیه دولت خلق و ارتش شوروی، در دهه ۹۰ میلادی زمانی که طالبان بخش اعظم خاک افغانستان را کنترل می‌کردند، فرماندهی ائتلاف شمال (باریکه‌ای از خاک افغانستان) را در دست داشت که زیر پرچم «امارت اسلامی» نرفته بود.

القاعده در سال ۲۰۰۱ میلادی تنها دو روز پیش از حملات ۱۱ سپتامبر احمدشاه مسعود را به قتل رساند.

فرزند احمدشاه مسعود روز دوشنبه ۱۶ اوت با انتشار مقاله‌ای در مجله فرانسوی لا رِگل دو ژو (La Règle du jeu/ قاعده بازی) تاکید کرد که تصمیم دارد همچون پدرش مبارزه برای آزادی را در زمان قدر قدرتی «استبداد» در افغانستان سازماندهی کند.

مجله‌ای که مقاله آقای مسعود را منتشر کرده از سوی برنار-هانری لوی، اندیشمند فرانسوی هوادار مداخلات نظامی بشردوستانه منتشر می‌شود. آقای لوی یکی از طرفداران پروپا قرص حمله ایالات متحده به افغانستان و عراق در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ میلادی بود.

پسر احمدشاه مسعود درباره خطر آغاز جنگ داخلی در افغانستان هشدار داد.

آقای مسعود در این مقاله نوشته است: «من و همرزمانم همراه با تمام افغان‌هایی که بندگی را نمی‌پذیرند خون خود را خواهیم داد. همه [آزادی‌خواهان] از هر قوم و قبیله‌ای را به پیوستن به پایگاهمان در پنجشیر، آخرین منطقه آزاد میهن در حال احتضارمان فرا می‌خوانم.»

احمدشاه مسعود در زمان حیات به «شیر دره پنجشیر» معروف بود.

احمد مسعود وضعیت امروز افغانستان را با اروپای آغاز جنگ جهانی دوم مقایسه کرده و نوشته است: «ما افغان‌ها در همان شرایطی هستیم که اروپا در سال ۱۹۴۰ قرار داشت.»

وی با اشاره به نوشته‌های وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا در دوره جنگ و مارشال دو گل، رئیس مقاومت فرانسه در تبعید در زمان اشغال فرانسه به دست آلمان نازی از کشورهای عرب، ایالات متحده، اروپا، فرانسه و دیگران کمک خواست: «خطابم به همه شما است. شمایی که به ما پیش‌تر و در جریان مبارزه برای آزادی علیه شوروی و طالبان در ۲۰ سال پیش آنقدر کمک کردید: شما دوستان عزیز آزادی آیا بار دیگر ما را همچون گذشته یاری خواهید کرد؟ با وجود خیانت‌ بعضی‌ها، ما به شما اعتماد زیادی داریم.»

احمد مسعود ریاست سازمان سیاسی موسوم به «جبهه مقاومت» را بر عهده دارد. وی یکشنبه شب همراه با برنار-هانری از دولت فرانسه تقاضای کمک کرده بود.

مطالب مرتبط:

بیوگرافی احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود

بیوگرافی احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود
بیوگرافی احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود

 

احمد مسعود (زاده ۱۰ ژوئیه ۱۹۸۹ در پنجشیر) فرزند احمد شاه مسعود است. وی در نوامبر ۲۰۱۶ به عنوان مدیر بنیاد مسعود منصوب شد. در ۵ دسامبر ۲۰۱۹ به عنوان جانشین پدر خود در زادگاهش پنجشیر معرفی شد.

زندگینامه احمد مسعود

 احمد مسعود پس از اتمام تحصیلات متوسطه در ایران برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت. او یک سال را در یک دوره نظامی در آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست گذراند. در سال ۲۰۱۲ وی دو دوره کارشناسی ارشد مطالعات جنگ در در کالج کینگز لندن شروع کرد و در آنجا کارشناسی ارشد خود را در رشته سیاست بین‌الملل کسب کرد.

مقاومت احمد مسعود بر علیه طالبان

احمد مسعود پس از تصرف کشور افغانستان توسط نیروهای طالبان در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی (آگوست ۲۰۲۱ میلادی)(به جز ولایت پنجشیر) از مردم معترض این کشور خواست به پنجشیر بروند و به مقاومت علیه طالبان بپیوندند.

او اخیرا در روزنامه فرانسوی "لارگل دوژو" نوشت می‌خواهد از پیروزی استبداد در افغانستان جلوگیری کند. پدر او احمدشاه مسعود چهره نمادین مقاومت افغانستان است.

مصاحبه اخیر احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود

شما جزء نسل جوان افغانستان هستید و می‌خواهید ایده و دیدگاه پدر را به جوانان منعکس کنید تا وضعیت افغانستان تغییر کند. جوانان امروزی افغانستان چقدر با شما همراه هستند؟

کار ما از یک سال قبل شروع شده، اما الحمدلله رجوع و علاقه‌مندی جوانان شاید به سه دلیل بیشتر متوجه حرکت ما بوده. دلیل اول و اصلی این است که شاید برای اولین بار متوجه شدند برنامه‌ها و پلان‌هایی که برای افغانستان داریم، برای نسل جوان قابل قبول و نیاز است. مابقی دوستان و کسانی که در طول سال‌های گذشته مسئول بودند، متأسفانه بیشتر در شراکت قدرت صحبت می‌کردند تا یافتن راه‌حلی که افغانستان را به سعادت برساند. حرف ما هیچ‌وقت این نیست که احمد و محمود به جایی برسد، بلکه حرف ما یافتن راه‌حلی است که افغانستان از آن طریق به صلح و سعادت واقعی برسد. بخش دوم شاید این باشد که در طول دو دهه گذشته نسل جوان شاهد بود بسیاری از رهبران با بهانه‌ها و شعار‌های مختلف نتوانستند آنچه باید و شاید برای مردم ارائه کنند و نسل جوان با نگرانی و اشتیاقی که نسبت به آینده خود دارد، علاقه‌اش به این سمت است که برنامه‌ای بدون درنظر گرفتن شراکت قدرت مطرح شود و راهکار منظم و روایت مشخص سیاسی اشاره می‌کند و مایل‌اند در محور آن جمع شوند و اشتباهات و شکست سیاسی دیگران فرصتی شده که مردم و جوانان دور این تفکر جمع شوند.

مسئله سوم شاید این است که فردی از نسل و سن خودشان همراهشان است و کوشش ما سرمایه‌گذاری اعظم بر سرمایه جوان نه به شکل زینت‌المجالس و زینتی بلکه به شکل واقعی و رشد‌دادن نسل جوان است و این برنامه‌ها الحمدلله برای نسل جوان ما خوب بوده و همراه بودند. شاید به دلیل کرونا و جنجال‌های دیگر، تنها از ثبت‌نام رسمی بیش از ۵۰ هزار نفر از جوانان در کمیته جوانان ثبت‌نام کردند. خانم‌ها و کمیته بانوان بخش جداست. شاید این نشان می‌دهد که علاقه‌مندی شدید نسل جوان در ارتباط با حرکت و باور جدید موجود است.

پس شما در قالب حزب کار می‌کنید که ثبت‌نام می‌شود؟

هدفمان این است که ان‌شاءالله خداوند بخواهد و همان آدرسی که پدرم، مجاهدین و گذشته‌های ما داشتند، قوت بیشتر پیدا کند و نیت ما این است که آن آدرس مثل همیشه قوی و محکم باشد.

ثبت‌نامی که گفتید، در قالب عضویت در حزب انجام می‌شود؟

حزب جمعیت اسلامی را داریم؛ حزبی که پدرم و استاد شهید ربانی، رئیس‌جمهور اسبق افغانستان، در رأسش بودند. همه ما عضو آن حزب هستیم. حرکت ما به ترتیب قوت و قیام همان حزب است؛ اما نسبتا مستقل‌تر عمل می‌شود؛ اما تلاش آخر این است که همه به خیر دور آدرس قبلی یک جا باشیم.

نگاه حاکمان فعلی و کسانی که در قدرت هستند به حزب شما چطور است؟

سال گذشته که مجلس کلانی را با جمع زیادی برگرفتیم، الحمدلله همه دوستان و کسان و بعضی از عمو‌ها و دوستان دیگر که اشتراک کرده بودند (حضور پیدا کرده بودند)؛ اما کسانی که بنا بر مسئولیت‌های دولتی در کابل بودند، پیام‌های خود را روان کردند و حمایت‌شان را نشان دادند؛ چون تلاش ما به‌هیچ‌عنوان گرفتن قدرت از یکی یا تسلیم بر دیگری نیست. تلاش ما مهیاکردن یک نقطه وصل بین مجاهدین سابق است که هنوز در افغانستان محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد و بخش دوم ایجاد یک روایت سیاسی مشخص برای نسل جوان افغانستان و رسیدن به آن آینده‌ای است که همه ما به آن سخت نیازمند هستیم. بنابراین، چون من ادعای این را ندارم و تلاش به خاطر گرفتن قدرت نیست، هیچ‌کدام را خلاف و مخالفتی با ما نیست.

ولی از دوست قدیمی پدر آقای عبدالله که بالاخره نفر دوم قدرت هستند، انتظار ویژه‌ای برای حمایت دارید؟ آیا آقای عبدالله که باقی‌مانده طیف مجاهدین در قدرت فعلی افغانستان هستند، همان تفکر را نمایندگی می‌کنند یا نه.

در پاسخ به بخش اول سؤالتان، ما و شما در زبان فارسی مثال خوبی داریم که «دوست از دوست انتظار دارد»؛ بدون شک از تمام دوستانمان انتظارمان این است که در رابطه با حمایت و کمک به نسل جوان مخصوصا آن‌ها که تجربیات بیشتری دارند، بدون شک همه ما این انتظار را داریم و همین‌طور دوستی و اخوت که الحمدلله تا الان موجود بوده. ارتباط قضیه که دکتر عبدالله و دیگر دوستان از همین آدرس نمایندگی می‌کنند؟ باید بگویم همین آدرس بوده که آن‌ها را به‌عنوان نماینده انتخاب کردند، حوزه جهاد و مقاومت که حوزه پدرم و استاد شهید بود، به نمایندگی انتخاب کرده و بدون شک این‌ها نماینده‌ها هستند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از محسن رضوی