پنج شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۴۵

فناوری بلاک چین چگونه املاک را تغییر می دهد؟

فناوری بلاک چین چگونه املاک را تغییر می دهد؟
فناوری بلاک چین به طرق مختلف بر صنعت املاک تأثیر گذاشته است، از جمله ارائه وسیله ای جدید برای خریداران و فروشندگان برای ارتباط با یکدیگر. از بلاک چین می توان برای حذف واسطه ها از روند معاملات املاک استفاده کرد و در نتیجه هزینه ها را کاهش داد. این فناوری همچنین می تواند به تدوین شیوه مالکیت نسبی املاک کمک کند.

تیتربرتر: با توجه به اختلال در خدمات مالی بلاک چین و متعاقباً کاربرد گسترده آن در صنایع  یافتن قسمتی که تحت تأثیر این فناوری قرار نگرفته باشد، دشوار است. ارزهای رمزنگاری شده تأثیر زیادی بر پرداخت ها، حواله ها و ارزهای خارجی داشته اند. عرضه اولیه سکه (ICOs) سرمایه گذاری در سهام، وام های نوپا و سرمایه گذاری خطرپذیر را به چالش کشیده است. حتی صنعت زنجیره تامین مواد غذایی نیز توسط بلاک چین افزایش یافته است.

املاک و مستغلات نیز از اختلال بلاک چین در امان نمانده است. پیش از این، معامله دارایی های با ارزش مانند املاک و مستغلات به طور انحصاری از طریق کانال های دیجیتالی هرگز عادی نبوده است. معاملات املاک اغلب بصورت آفلاین انجام می شود که شامل مشارکت حضوری با نهادهای مختلف می شود. با این حال، بلاک چین راه هایی را برای تغییر این امر باز کرد. معرفی قراردادهای هوشمند در بسترهای بلاک چین در حال حاضر به دارایی هایی مانند املاک و مستغلات اجازه می دهد تا رمزگذاری شده و مانند ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتر معامله شوند. تجارت املاک از این طریق متفاوت است. در اینجا شش راهی وجود دارد که بلاک چین بازی املاک را تغییر داده است.

سکوها و بازارها

سکوها و بازارها
سکوها و بازارها

فناوری املاک و مستغلات به طور سنتی در درجه اول به لیست ها و ارتباط خریداران و فروشندگان توجه داشته است. با این حال، بلاک چین روش های جدیدی را برای تجارت املاک معرفی می کند و می تواند بسترهای معاملاتی و بازارهای آنلاین را برای پشتیبانی جامع تر از معاملات املاک و مستغلات فعال کند. به عنوان مثال، ATLANT پلتفرمی را توسعه داده است که از فناوری بلاک چین برای سهولت معاملات املاک و اجاره استفاده می کند. با نشانه گذاری املاک و مستغلات، دارایی ها می توانند مانند سهام در بورس معامله شوند و معاملات را می توان به صورت آنلاین انجام داد.

ATLANT به فروشندگان اجازه می دهد تا دارایی ها را توکنیزه کنند، در اصل مانند یک فروش سهام رفتار می کنند و این دارایی را از طریق فروش توکن با استفاده از پلتفرم نقد می کنند. توکن های جمع آوری شده را می توان با ارز فیات مبادله کرد، در صورتی که خریداران دارای درصدی از دارایی هستند.

فناوری بلاکچین و بدون واسطه

بدون واسطه
بدون واسطه

کارگزاران، وکلا و بانک ها مدت هاست که بخشی از اکوسیستم املاک هستند. با این حال، طبق گزارش Deloitte، بلاک چین ممکن است به زودی تغییراتی در نقش و مشارکت آن ها در معاملات املاک ایجاد کند. قطع واسطه ها باعث می شود خریداران و فروشندگان از پول خود سود بیشتری ببرند، زیرا در کمیسیون ها و هزینه های این واسطه ها صرفه جویی می شود. این امر همچنین با کوتاه شدن رفت و برگشت بین این واسطه ها، روند را بسیار سریع تر می کند.

نقدینگی و بلاکچین

نقدینگی و بلاکچین
نقدینگی و بلاکچین

املاک و مستغلات از دیرباز به عنوان دارایی غیر نقدینگی در نظر گرفته شده است زیرا فروش آن به زمان زیادی نیاز دارد. این امر در مورد ارزهای رمزنگاری شده و توکن ها صدق نمی کند، زیرا از نظر تئوری می توانند به راحتی با ارزهای فیات از طریق مبادلات مبادله شوند. با این حال به عنوان نشانه املاک و مستغلات را می توان به راحتی معامله کرد. فروشنده مجبور نیست منتظر خریداری باشد که بتواند کل ملک را خریداری کند تا از دارایی خود مقداری ارزش بگیرد.

مطالب مرتبط:

مالکیت کسری

مالکیت کسری
مالکیت کسری

 

با اجازه مالکیت جزئی، بلاک چین موانع سرمایه گذاری در املاک را نیز کاهش می دهد. به طور معمول، سرمایه گذاری برای بدست آوردن ملک نیاز به پول قابل توجهی دارد. متناوباً، سرمایه گذاران می توانند پول خود را برای خرید ملک های بزرگ تر جمع آوری کنند. از طریق بلاک چین، سرمایه گذاران به سادگی باید به یک برنامه تجاری دسترسی داشته باشند تا حتی بخشی از توکن ها را به دلخواه خرید و فروش کنند. علاوه بر این، مالکیت جزء به آن ها کمک می کند تا از مدیریت املاک خود مانند نگهداری و اجاره اجتناب کنند.

تعمیر و نگهداری به تنهایی می تواند هزینه های قابل توجهی را به همراه داشته باشد و برخورد با مستاجران ممکن است یک تلاش مشکل ساز باشد. این امر بر فعالیت های مرتبط مانند وام دهی نیز تأثیر می گذارد که در آن صاحبان ملک اغلب مجبورند برای دسترسی سریع به پول نقد، اموال خود را به عنوان وثیقه وام قرار دهند. بسته به شرایط، صاحبان املاک نیز ممکن است از استفاده از اموال خود لذت ببرند.

عدم تمرکز و تاثیر بلاکچین

عدم تمرکز و تاثیر بلاکچین
عدم تمرکز و تاثیر بلاکچین

بلاک چین از اعتماد و امنیت به عنوان یک فناوری غیرمتمرکز حکم می کند. اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین در دسترس همه همکاران شبکه است و داده ها را شفاف و تغییر ناپذیر می کند. فقط باید به سقوط حباب مسکن در سال 2008 بازگشت تا ببیند که عدم شفافیت در بخش موسسات چه عواقبی می تواند داشته باشد. یک مبادله غیر متمرکز دارای اعتماد در سیستم است. از آنجا که اطلاعات برای همسالان قابل تأیید است، خریداران و فروشندگان می توانند در انجام معاملات اطمینان بیشتری داشته باشند. تلاش برای کلاهبرداری نیز کاهش می یابد. قراردادهای هوشمند الف با تصویب چنین قانونی، ورمونت و آریزونا به طور فزاینده ای به سوابق قابل قبول تبدیل می شوند. به این ترتیب، قراردادهای هوشمند قابلیت اجرا بیشتری فراتر از خود فناوری خواهند داشت.

هزینه ها

هزینه ها
هزینه ها

شفافیت مربوط به یک شبکه غیر متمرکز همچنین می تواند هزینه های مربوط به معاملات املاک را کاهش دهد. علاوه بر صرفه جویی ناشی از قطع هزینه ها و کمیسیون های حرفه ای واسطه ها، هزینه های دیگری مانند هزینه بازرسی، هزینه ثبت نام، هزینه وام و مالیات مربوط به املاک وجود دارد. این هزینه ها حتی بسته به قلمرویی که دارای صلاحیت است متفاوت است. مانند واسطه ها، می توان آن ها را از معادله کاهش داد و یا حتی آن ها را حذف کرد زیرا پلتفرم ها این فرایندها را خودکار کرده و آن ها را بخشی از سیستم می کند.

ارزش املاک و مستغلات جهانی صدها تریلیون دلار است، اما تحت سلطه شرکت های ثروتمند و بزرگ است. از طریق فناوری بلاک چین، این امکان وجود دارد که افراد بیشتری بتوانند به بازاری که در آن معاملات شفاف تر، امن تر و عادلانه تر انجام می شود، دسترسی پیدا کنند. معاملات املاک و مستغلات ممکن است در نهایت به فعالیت های همتا به همتای خود تبدیل شود، زیرا سیستم عامل های مبتنی بر بلاک چین بیشتر کارها را انجام می دهند.

آنچه دیگران میخوانند:

​​​​​​​نویسنده: مرتضی جباری