دوشنبه, ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۹
یکی از بیماری های شایع در بانوان:

واژینیسموس چیست؟ علائم و پیشگیری از آن

یکی از بیماری های شایع در بانوان:
 واژینیسموس می تواند رابطه جنسی را دردناک کند. گشادکننده های واژن و درمان شناختی رفتاری (CBT) می توانند به شل شدن عضلات و توقف اسپاسم کمک کنند.

تیتربرتر: واژینیسموس (Vaginismus) هنگامی است که عضلات واژن زن هنگام وارد شدن چیزی به داخل آن، مانند تامپون یا آلت تناسلی، فشار می آورد یا دچار اسپاسم می شود. ممکن است از خفیف ناخوشایند تا کاملاً دردناک باشد.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس چیست؟
واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس کشش یا انقباض غیرارادی عضلات اطراف واژن است. واژن بخشی از سیستم تولید مثل زنان است. قسمت تحتانی رحم یا دهانه رحم را به قسمت خارج بدن متصل می کند. این اسپاسم های عضلانی ناخواسته زمانی اتفاق می افتد که چیزی مانند آلت تناسلی، انگشت، تامپون یا ابزار پزشکی قصد نفوذ به واژن را دارد. اسپاسم ممکن است خفیف ناخوشایند یا بسیار دردناک باشد.

واژنیسموس چقدر شایع است؟

متخصصان نمی دانند چه تعداد از افراد واژنیسم دارند. بسیاری از افراد ممکن است بیش از حد خجالت بکشند تا در مورد مشکل با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی خود صحبت کنند.

چه کسی ممکن است به واژنیسم مبتلا شود؟

علائم واژینیسموس ممکن است در اواخر سال های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی هنگامی که فرد برای اولین بار رابطه جنسی ایجاد می کند، ظاهر شود. این شرایط همچنین می تواند در اولین باری که فرد سعی می کند تامپون وارد کند یا معاینه لگن را در مطب ارائه دهنده خدمات بهداشتی انجام دهد، اتفاق بیفتد. بعضی از زنان در اواخر زندگی به واژنیسموس مبتلا می شوند. این می تواند بعد از سال ها بدون هیچ مشکلی اتفاق بیفتد. اسپاسم یا ناراحتی ممکن است در هر زمان نفوذ واژن رخ دهد یا ممکن است آن ها را فقط در زمان های مشخصی، مثلاً در حین انجام رابطه جنسی یا لگن داشته باشید.

علائم و علل واژینیسموس

علائم و علل واژینیسموس
علائم و علل واژینیسموس

علت واژنیسموس چیست؟

متخصصان بهداشت مطمئن نیستند که چرا بعضی از افراد واژنیسم را تجربه می کنند. این می تواند باعث مسائل جسمی، روانی و جنسی شود. عفونت های مثانه، عفونت ادراری و عفونت های مخمری می توانند درد واژینیسموس را بدتر کنند.

عواملی که ممکن است در واژنیسموس نقش داشته باشند عبارتند از:

  • اختلالات اضطرابی
  • آسیب های زایمان، مانند پارگی واژن
  • جراحی قبل
  • ترس از رابطه جنسی یا احساسات منفی در مورد رابطه جنسی، شاید به دلیل سواستفاده جنسی در گذشته، تجاوز جنسی یا ضربه باشد.

چه شرایطی شبیه واژنیسموس است؟

این مشکلات می توانند علائمی شبیه به واژینیسموس ایجاد کنند:

آتروفی واژن: کمبود استروژن بعد از یائسگی باعث نازک و خشک شدن لایه واژن می شود.

دیس پارونیا: این شرایط باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک می شود. افراد ممکن است در تمام طول تجربه از نفوذ اولیه درد داشته باشند.

علائم واژینیسموس چیست؟

علائم واژینیسموس عبارتند از:

  • ناراحتی یا درد در هنگام نفوذ واژن
  • عدم توانایی در رابطه جنسی یا معاینه لگن به دلیل اسپاسم عضلات واژن یا درد
  • مقاربت دردناک
  • اگر هنگام قرار دادن تامپون رابطه جنسی دردناک یا درد دارید باید به پزشک مراجعه کنید. این احساسات طبیعی نیست

تشخیص و آزمایش واژنیسموس

تشخیص و آزمایش واژنیسموس
تشخیص و آزمایش واژنیسموس

 

چگونه واژنیسموس تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد علائم و سابقه پزشکی و جنسی شما سؤال خواهد کرد. معاینه لگن می تواند به رد سایر مشکلات یا تأیید وجود اسپاسم عضلات کمک کند. ارائه دهنده خدمات شما ممکن است قبل از معاینه یک کرم بی حس کننده موضعی را به قسمت خارج واژن بمالد تا روند کار برای شما راحت تر باشد.

انواع واژینیسموس

دو نوع اصلی از واژن وجود دارد:

اولیه

این زمانی است که زنی هر وقت چیزی به واژن آن ها وارد می شود، از جمله آلت تناسلی مرد، درد داشته است یا هرگز نتوانسته اند چیزی را به واژن خود وارد کنند. واژینیسموس مادام العمر نیز نامیده می شود.

ثانوی

این زمانی است که زنی قبلاً بدون درد رابطه جنسی برقرار کرده باشد، اما پس از آن دشوار یا غیرممکن می شود. واژینیسموس اکتسابی نیز نامیده می شود.

مطالب مرتبط:

مدیریت و درمان واژینیسموس

مدیریت و درمان واژینیسموس
مدیریت و درمان واژینیسموس

 

چگونه واژینیسموس کنترل یا درمان می شود؟

درمان های واژینیسموس بر کاهش رفلکس عضلات شما متمرکز است که باعث تنش در آن ها می شود. درمان ها همچنین اضطراب ها یا ترس هایی را که باعث ایجاد واژن می شوند، برطرف می کنند.

پزشک متخصص شما ممکن است یک یا چند مورد از این روش های درمانی را توصیه کند:

درمان موضعی: لیدوکائین موضعی یا کرم های ترکیبی ممکن است به درد مرتبط با این بیماری کمک کنند.

فیزیوتراپی کف لگن: یک فیزیوتراپیست به شما می آموزد که چگونه ماهیچه های کف لگن خود را شل کنید.

گشادکننده واژن: گشادکننده های واژن دستگاه هایی به شکل لوله هستند که در اندازه های مختلف وجود دارند. هدف اصلی آن ها کشش واژن است. افراد مبتلا به واژینیسموس از گشادکننده ها برای راحت تر شدن و حساسیت کمتر به نفوذ واژن استفاده می کنند. ارائه دهنده شما ممکن است توصیه کند ابتدا یک کرم بی حس کننده موضعی را در قسمت خارج واژن قرار دهید تا کار راحت تر انجام شود.

رفتار درمانی شناختی: به شما کمک می کند بفهمید چگونه افکار شما بر احساسات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد. این یک درمان موثر برای اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است.

رابطه جنسی: درمانگران جنسی آموزش دیده با افراد و زوجین کار می کنند تا به آن ها کمک کنند دوباره از روابط جنسی خود لذت ببرند.

عوارض واژینیسموس چیست؟

عوارض واژینیسموس چیست؟
عوارض واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس می تواند بر زندگی جنسی و روابط شما با شریک زندگی تأثیر بگذارد. این می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و منجر به افزایش اضطراب شود. اگر می خواهید باردار شوید، ممکن است واژینیسموس بارداری را با چالش بیشتری روبرو کند.

چگونه می توانم از واژنیسم جلوگیری کنم؟

ما نمی دانیم که چه عاملی باعث ایجاد واژنیسموس می شود. همچنین هیچ راهی شناخته شده برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

پیش آگهی پیشگیری برای افراد مبتلا به واژینیسموس چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به واژنیسموس دیگر منقضی نمی شوند رفع مشکل پس از درمان موفقیت آمیز به زمان نیاز دارد، بنابراین باید صبور باشید. به یاد داشته باشید که انجام روابط جنسی رضایت بخش و لذت بخش با انجام کارهای دیگری که باعث واژنیسم نمی شوند، امکان پذیر است.

چه موقع باید با دکتر تماس بگیرم؟

در صورت تجربه موارد زیر باید با پزشک متخصص خود تماس بگیرید.

  • تحریک یا خارش دستگاه تناسلی
  • مقاربت دردناک
  • ادرار دردناک (سوزش ادرار)
  • ترشحات غیرمعمول یا بوی بد واژن
  • قرمزی واژن، درد یا تورم

چه سوالاتی را باید از پزشک خود بپرسم؟

ممکن است بخواهید از پزشک متخصص خود بپرسید:

  1. چرا من با نفوذ درد را تجربه می کنم؟
  2. بهترین روش درمانی برای من چیست؟
  3. چگونه می توانم رابطه جنسی را لذت بخش تر کنم؟
  4. آیا واژنیسموس با گذشت زمان بهتر یا بدتر می شود؟
  5. آیا پشتیبانی بهداشت روان مانند مشاوره به من کمک خواهد کرد؟

اگر دچار اسپاسم عضلانی یا دردی هستید که رابطه را ناخوشایند یا غیرممکن می کند، از گفتگو با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود خجالت نکشید. شما مجبور نیستید رنج بکشید. بسیاری از مشکلات، از جمله واژینیسموس، می تواند باعث رابطه دردناک شود. تقریباً همه این مشکلات قابل درمان هستند. بسیاری از افراد پس از درمان واژینیسموس پیشرفت های چشمگیری در زندگی جنسی و سلامت روانی خود مشاهده می کنند.

 

آیا شما واژنیسموس را تجربه کرده اید، تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی