شنبه, ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۱۳
بازار سرمایه بعد از تعطیلی تهران:

روند شاخص بورس در محدوده 1300 صعودی است یا نزولی!

بازار سرمایه بعد از تعطیلی تهران:
اولین روز کاری بازار سهام در هفته جاری روز دوشنبه چهارم مرداد ماه است، کارشناسان به پیش بینی این روز پرداختند.

به گزارش تیتربرتر؛ طبق آخرین اعلام اولین روز کاری بازار سهام در هفته جاری روز دوشنبه چهارم مرداد ماه است.هفته اخیر در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد تا تهران و البرز شش روز تعطیل شوند. این تعطیلی‌ها تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه‌دار خواهد بود و بدین ترتیب اولین روز فعالیت بورس پس از تعطیلات روز دوشنبه هفته آینده یعنی سوم مرداد ماه خواهد بود.

آخرین وضعیت بورس در هفته پایانی تیر 1400

آخرین وضعیت بورس در هفته پایانی تیر 1400
آخرین وضعیت بورس در هفته پایانی تیر 1400

 

در پایان معاملات آخرین هفته تیر ۱۴۰۰ بازار سهام، شاخص کل بورس با رشدی ۰٫۴۴ درصدی و ورود به کانال یک میلیون و ۳۱۰ هزارتایی به کار خود خاتمه داد. البته این هفته تحت تاثیر تعطیلی شش روزه تهران قرار گرفت و تنها سه روز معاملاتی داشت. با این حال در همین مدت شاخص کل هم‌وزن هم روندی صعودی داشت و ۰٫۳۶ درصد افزایش یافت.

در سه روز معاملاتی این هفته ارزش معاملات بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان بود. رقمی که معادل میانگین معاملات روزانه ۵٫۷ هزار میلیارد تومانی است. شاخص کل بورس در حالی در سطح یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد که روز شنبه هم به این سطح رسیده بود.

در آخرین کارنامه ماهانه نیز بورس با رشد بیش از ۱۲ درصدی در صدر بهترین بازارها قرار گرفت.

با وجود توقف معاملات سهام، سایت اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، روزهای پرکاری را پشت سر گذاشت و انبوه گزارش‌های فصلی شرکت‌ها در آن بارگذاری شد. علاوه بر این، برگزاری پرشمار مجامع شرکت‌های بزرگ در دقیقه۹۰ روزهای پایانی تیرماه، تنور اخبار و تحولات بورسی را داغ نگه داشت تا معامله‌گران با اطلاع از آخرین وضعیت مالی شرکت‌ها برای معاملات هفته جاری آماده شوند.

بورس در مرداد چه راهی را در پیش می گیرد؟

در روزهای تعطیل پایان هفته گذشته، سامانه اینترنتی «کدال» میزبان گزارش‌های پرشمار شرکت‌های مختلف بود. تحلیلگران بورس تهران نیز طبیعتا همگام با دریافت این گزارش‌ها بیکار ننشستند و به تجزیه و تحلیل ارقام و صورت‌های مالی مشغول شدند.

در حالی که مقایسه عملکرد اکثر صنایع نسبت به بهار ۹۹ جهش قابل‌ملاحظه‌ای را به‌واسطه رشد قیمت‌های جهانی و نرخ برابری ارز نشان می‌دهد، مقایسه عملکرد بهار با فصل زمستان، تصویر مرتبط‌تری از عملکرد نسبی ترسیم می کند. در نگاه کلی می‌توان گفت صنایع سنگ‌آهن و سیمان به‌واسطه رشد قیمت‌های فروش و رها شدن نسبی از بند نرخ‌گذاری گزارش‌های بهتری را روانه کدال کردند،

در حالی که فولادسازان، به‌طور مثال، با تاثیرپذیری از رشد هزینه انرژی و سربار، شگفتی مثبتی برای سهامداران خود به ارمغان نیاوردند. صنعت دارو نیز در کلیت خود فراتر از انتظارات عمل نکرد، اما خودروسازان به لطف تغییر سبد محصولات و فروش خودروهای کم‌تیراژتر و گران‌تر، شاهد کاهش قابل‌ملاحظه حاشیه زیان عملیاتی بودند.

انتظار می‌رود در صورت ادامه روند کنونی و انعطاف شورای رقابت در نرخ‌گذاری، این صنعت موفق به کسب سود هرچند اندک پس از چند سال زیان‌دهی سنگین در سال جاری شود. در حوزه شرکت‌های بیمه پس از عبور از توفان بازدهی‌های مثبت ناشی از عملیات این شرکت‌ها در بازار سهام، بار دیگر سطح سودآوری این گروه در حال سوق‌یافتن به دوران پیش از جهش بورس است.

در صنعت بانکداری نیز بانک‌های بزرگ‌تر در گزارش‌های خود شاهد عقبگرد قابل‌توجه به سطوح سربه‌سر بودند که از احتمال درگیر شدن صنعت با چالش‌های دوران پیش از جهش تورمی در زمینه کسب سود حکایت دارد. شوینده‌ها نیز در زمره گروه‌‌های با عملکرد ضعیف جای گرفتند. انتظار می‌رود بازار طی هفته جاری در واکنش به گزارش‌‌ها، شاهد نوسانات مهمی در سطح صنایع و شرکت‌ها متناسب با محتوای اطلاعات منتشرشده باشد.

مطالب مرتبط:

پیش بینی معاملات بورس در مرداد 1400

پیش بینی معاملات بورس در مرداد 1400
پیش بینی معاملات بورس در مرداد 1400

 

حسین عبدی کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در مرداد ماه را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که معاملات بازار سهام در مرداد ماه با تردید بیشتری نسبت به تیر ماه دنبال شود که دلیل این موضوع به افزایش موج جدید کرونا و چالش‌های مرتبط به تولید بر می‌گردد.

عبدی با بیان اینکه کرونا برای بازارهای جهانی تا حدودی چالش برانگیز شده است، گفت: قیمت نفت در یک روز با افت هشت درصدی روبرو شد و می توان گفت این مسایل در کنار یکدیگر نشان‌دهنده آن است که روند کلی معاملات بورس با کمی تردید مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در ساختار کابینه دولت منتخب ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود، اظهار داشت: اکنون سوال مهم این است که چه فردی در رأس وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، سازمان بورس و ... قرار می گیرند،  این موضوع منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن روند معاملات بورس در مرداد ماه می شود و همچنین واکنش ها نسبت به این موضوع بسیار مهم خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: در دهه پایانی تیر ماه گزارش های معقولی از گروه مس، فلزات اساسی و پتروشیمی ارائه شد که همگی مطلوب بودند و این موضوع آسودگی خاطری را در بازار از جهت سودسازی بنیادی بسیاری از شرکت‌ها ایجاد کرد.

به اعتقاد عبدی، شرکت هایی که گزارش های خوبی را در پایان تیر ماه ارائه دادند می توانند بازدهی خوبی را نصیب سهامداران کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که بازار در مرداد ماه وابسته به اخبار سیاسی مرتبط با برجام و وضعیت سیاست‌گذاری دولت در بحث حوزه اقتصاد و مسایل موجود ناشی از کرونا است.

بازار سرمایه در یک ماه گذشته با گرفتن سیگنال‌های مختلف از بازارهای دیگر و اتفاقات سیاسی مهم داخلی و خارجی توانست با روندی متعادل و صعودی حرکت کند. در هفته‌های گذشته صنایع کوچک بازار روند صعودی خود را دوباره به دست آوردند و حالا در پیش‌بینی کارشناسان امید به نمادهای کوچک و صعود شاخص هم وزن بیشتر شده است.

سوال: نظر شما درباره پیش بینی بورس در روز دوشنبه 4 تیر 1400 چیست؟

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مرتضی جباری