سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰
ترسیم آینده پیش‌روی بازار بعد از برگزاری انتخابات

پیش‌بینی اوضاع قیمت‌ مسکن بعد از انتخابات ۲۸ خرداد

ترسیم آینده پیش‌روی بازار بعد از برگزاری انتخابات
خریداران مسکن این روزها با این سوال مهم مواجه هستند که شرایط بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان و به‌خصوص سطح قیمت‌ها بعد از برگزاری انتخابات به چه سمت وسویی حرکت خواهد کرد؟

به گزارش تیتربرتر؛  با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، متقاضیان مسکن به‌خصوص در شهر تهران با یک سوال مشترک مواجه شده‌اند که منجر به ایجاد تردید در تصمیم‌گیری برای ورود به بازار یا توقف موقتی جست‌و‌جو برای خرید آپارتمان از سوی آنها شده است.

این تردید‌ها خود را در شکل احتیاط انتخاباتی در معاملات مسکن در جریان جست و جوی خریداران در بازار ملک نشان می‌دهد. خریداران مسکن این روزها با این سوال مهم مواجه هستند که شرایط بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان و به‌خصوص سطح قیمت‌ها بعد از برگزاری انتخابات به چه سمت وسویی حرکت خواهد کرد و چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟

کاهش قیمت مسکن بعد از انتخابات ادامه دارد؟

کاهش قیمت مسکن بعد از انتخابات ادامه دارد؟
کاهش قیمت مسکن بعد از انتخابات ادامه دارد؟

 

با توجه به روند نزولی قیمت مسکن در دو ماه اول سال‌جاری- فروردین و اردیبهشت- که در آن میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در مقایسه با اسفند‌۹۹ معادل ۵ درصد افت کرد، آیا کاهش قیمت در بازار ملک ادامه‌دار خواهد شد یا بازار مسکن بعد از برگزاری انتخابات روند متفاوتی نسبت به جهت فعلی را در پیش خواهد گرفت؟

تحقیقات میدانی دنیای‌اقتصاد با استناد به فضای کارشناسی بازار مسکن و اظهارات فعالان ملکی نشان می‌دهد دو سناریوی مهم در ارتباط با آینده پیش‌روی بازار بعد از برگزاری انتخابات وجود دارد. به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر برگزاری انتخابات، برنامه‌ها و سیاست‌هایی که برای تنظیم بازار مسکن از سوی کاندیداها و همچنین رئیس‌جمهور منتخب در بخش مسکن اعلام می‌شود و همچنین جو روانی پسا انتخاباتی، تغییر خاصی در بازار معاملات مسکن به‌خصوص از نظر تغییر جهت در بازار و افزایش قیمت‌ها رخ ندهد.

اما شرایط میان‌مدت بازار مسکن به‌طور قطع بازتابی از واقعیت‌های سیاستگذاری و برنامه‌هایی است که از سوی رئیس‌جمهور منتخب و کابینه وی در بخش مسکن اجرایی خواهد شد.

در واقع انتظارات درخصوص شرایط بازار مسکن در میان‌مدت و بلندمدت با واقعیت‌ سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی دولت جدید در بخش مسکن منطبق خواهد شد. این واقعیت‌ها می‌تواند فضای بازار معاملات مسکن را در میان‌مدت و بلندمدت تعیین کند.

اما آنچه مسلم است اینکه اتفاق‌نظر کارشناسان و فعالان بازار مسکن درخصوص شرایط بازار معاملات مسکن در کوتاه‌مدت عدم تغییر محسوس در شرایط فعلی بازار و احتمال زیاد برای ادامه کاهش قیمت واحدهای مسکونی در بازار معاملات املاک است. اما احتیاط انتخاباتی که از هفته‌های اخیر در بازار معاملات مسکن در میان برخی از خریداران آغاز شده و مشاهده می‌شد هم‌اکنون و با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات بیشتر وپررنگ‌تر شده است.

مطالب مرتبط:

شروع ریزش قیمت مسکن در تهران

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۱۶ درصدی قیمت خانه در فروردین و اردیبهشت‌ماه در برخی مناطق تهران خبر داد و گفت: بازار مسکن، کاهش و پایداری قیمت‌ها را تجربه می‌کند.

محمود محمودزاده درباره چشم انداز بازار مسکن، اظهار داشت: اگر اتفاق ویژه‌ای در سایر بازارهای موازی رخ ندهد حداقل تا پایان تابستان پایداری قیمت‌ها را در حوزه مسکن پیش بینی می‌کنیم.

وی از افت ۳ درصدی قیمت مسکن در فروردین ماه امسال خبر داد و به ایرنا گفت: این رقم در اردبیهشت امسال حدود ۲ درصد بود با این تفاوت که در پی آنالیز قیمت‌ها در مناطق مختلف پایتخت شاهد هستیم که در برخی مناطق تهران در ماه گذشته تا ۱۶ درصد کاهش قیمت داشتیم.

محمودزاده ادامه داد: وضعیت آنالیز قیمت‌ها در فروردین امسال نیز حاکی از رشد قیمت در ۵ منطقه تهران و کاهش قیمت در ۱۷ منطقه پایتخت است که این وضعیت در اردیبهشت‌ماه دوباره تکرار شد.

چشم انداز بازار مسکن در 1400

چشم انداز بازار مسکن در 1400
چشم انداز بازار مسکن در 1400

 

وی پیش‌بینی کرد که اگر بتوان سوداگران را از بازار مسکن خارج کرد و در عین حال در قالب طرح‌های اجرایی فعلی به بازار عرضه و تقاضا تعادل بخشید، کاهش و پایداری قیمت مسکن رخ خواهد داد.

محمودزاده ادامه داد: بازار مسکن نسبت به حرکت منفی و مثبت بازارهای رقیب واکنش نشان می‌دهد و بازار مستقلی نیست که به صورت قطعی بتوان درباره آن اعلام نظر کرد.

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای سیاست‌های مسکنی در چند سال اخیر مثل تولید انبوه مسکن از طریق برنامه مسکن ملی و تحویل مسکن مهر و ثبت نام در سامانه املاک و اسکان و شناسایی خانه‌های خالی و عزم دولت برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی  کمک کرده که میزان نگهداری سرمایه در ملک کاهش داشته باشد و اگر بازارهای موازی با شوک قیمتی مواجه نشود سمت و سوی بازار به سمت کاهش قیمت و پایداری قیمت‌ها است.

انتقاد از برنامه مسکن‌سازی کاندیداهای ریاست جمهوری

انتقاد از برنامه مسکن‌سازی کاندیداهای ریاست جمهوری
انتقاد از برنامه مسکن‌سازی کاندیداهای ریاست جمهوری

 

یک کارشناس بازار مسکن درباره برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای بخش مسکن به ایسنا گفت: عمده کاندیداها از احداث یک میلیون مسکن صحبت می‌کنند اما مردمی که با این سطح پایین درآمدی از عهده حداقل‌های زندگی خود برنمی‌آیند آیا توان و حتی فرصت فکر کردن به خرید مسکن را دارند؟ ابتدا باید قدرت اقتصادی خانوارها را برای خرید نقدی یا اقساطی افزایش داد.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: در روزهای گذشته کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مباحثی را درخصوص تامین مسکن اقشار جامعه مطرح کردند که عمدتا توضیح واضحاتی مبنی نیاز به احداث یک میلیون مسکن بود اما باید ببینیم در مقام اجرا چه اتفاقی می‌افتد. دولتهای قبل هم برای حوزه مسکن برنامه داشتند اما عمده تجربیاتشان با شکست مواجه شده است.

وی افزود: در حال حاضر بنگاههای تولیدی مسکن به یک ناامیدی رسیده‌اند و در حال ترک این بازار هستند. اینکه برخی کاندیداهای محترم اعلام می‌کنند قرار است یک میلیون واحد را بسازند اعداد درشت و دهن پرکنی است اما سوال این است که با کدام مکانیزم و زیرساخت می‌خواهند این کاررا انجام دهند؛ آن هم در وضعیتی که فضای کسب و کار برای فعالان بخش مسکن کاملا پرمخاطره شده است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی، ابتدا باید قدرت اقتصادی مردم را افزایش دهیم تا بتوانند به صورت نقدی یا اقساطی واحد مدنظر خود را خریداری کنند. می‌گویند فضا را برای بخش خصوصی فراهم می‌کنیم تا مسکن تولید کند. بر فرض که بسازند، خریدارش چه کسی است؟ مردمی که با این سطح پایین درآمدی از عهده حداقل‌های زندگی خود برنمی‌آیند آیا توان و حتی فرصت فکر کردن به خرید مسکن را دارند؟

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو