سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۵۰

آشنایی با دمنوش شیرین بیان برای درمان ام اس

آشنایی با دمنوش شیرین بیان برای درمان ام اس
دمنوش ها خواص های زیادی برای بدن دارند،که امروز ما به معرفی یک دمنوش برای درمان بیماری ام اس می پردازیم

تیتر برتر؛ شیرین‌ بیان یا مهک، گیاهی خودرو از تیره باقلاییان است که دارای برگ‌ های مرکب بوده، گل هایی به رنگ آبی، ارغوانی و زرد دارد، میوه‌ ی آن شامل 5 تا 6 دانه قهوه ای رنگ است و ریشه و ساقه زیر زمینی آن که به رنگ قهوه ای یا سیاه می باشد، مصرف دارویی دارد.

ریشه شیرین بیان به خاطر خواص دارویی برای درمان بیماری های معده و روده به شهرت رسیده و فواید فراوانی نیز برای پوست صورت و موهای سر دارد. همچنین دمنوش شیرین بیان به لاغری و کاهش وزن، یبوست، کاهش دردهای قاعدگی زنان و درمان ناباروری مردان کمک به سزایی می کند.

خواص دمنوش شیرین بیان برای سلامتی بدن

خواص دمنوش شیرین بیان برای سلامتی بدن
خواص دمنوش شیرین بیان برای سلامتی بدن

 

مصرف دمنوش شیرین بیان برای مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی قوی است و به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید هایی که دارد، باعث توقف مرگ سلول های نورونی شده و خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش می دهد.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای درمان آکنه و جوش صورت

مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن به درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی ناشی از جوش کمک می کند.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای سفید شدن پوست

استفاده از ماسک شیرین بیان به کاهش لکه های پوستی کمک کرده و باعث روشن شدن و سفیدی پوست صورت می شود.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای درمان اگزما و پسوریازیس

شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتری که دارد، برای درمان خارش و قرمزی ناشی از اگزما و پسوریازیس مفید می باشد.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای درمان آفتاب سوختگی

ریشه شیرین بیان یکی از بهترین روش های طبیعی برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی محسوب می شود. برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست آسیب دیده بمالید.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای درمان شوره سر

فلاونوئیدها و فیتو استروژن ها موجود در شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن، به درمان شوره سر کمک می کنند.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای کبد

گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان، باعث سم زدایی و پاک سازی کبد شده و به دلیل خواص ضد ااتهابی که دارد، اثرات استرس اکسیداتیو بر روی کبد را کاهش می دهد.مطالعات نشان داده که مصرف ریشه شیرین بیان می تواند به درمان کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای لاغری و کاهش وزن

تحقیقات اولیه نشان می دهد که فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان، باعث کاهش اکسیداسیون چربی در بدن شده و می توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای معده، روده و دستگاه گوارش

در طب سنتی از ریشه شیرین بیان بیشتر برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود؛ ریشه شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین و همچنین خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان زخم معده، سوزش سر دل و مسمومیت غذایی محسوب می شود.

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی قوی است و می تواند به درمان سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای سرماخوردگی، گلودرد و سرفه

شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین موجود در آن، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. همچنین شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و با پاک سازی سیستم تنفسی به درمان گلودرد و سرفه کمک می کند. برای درمان گلو درد و سرفه، بهتر است دمنوش شیرین بیان را یک تکه چوب دارچین و یک بند انگشت زنجبیل تازه تهیه کنید.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای قاعدگی و پریود

ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی بوده و یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و همچنین درد پریود محسوب می شود.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریشه شیرین بیان در دوران یائسگی، گر گرفتگی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان با کاهش سطح تستوسترون در بدن زنان، به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک، کمک می کند.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای درمان ناباروری مردان

مطالعات در ایتالیا نشان داده که ریشه شیرین بیان با افزایش سطح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش تعداد اسپرم در مردان به درمان اختلالات نعوظ و ناباروری در مردان کمک می کند.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای استرس و اضطراب

مصرف دمنوش شیرین بیان برای استرس و اضطراب
مصرف دمنوش شیرین بیان برای استرس و اضطراب

 

شیرین بیان با اثر بر روی غدد فوق کلیه، باعث تنظیم سطح کورتیزول در بدن شده و به این ترتیب استرس و اضطراب را درمان می کند.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای سرطان

در طب سنتی چینی از شیرین بیان برای درمان انواع سرطان، استفاده می شود. همچنین برخی مطالعات نشان داده که ریشه شیرین بیان می تواند به درمان سرطان سینه و سرطان پروستات کمک کند.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای سلامت دهان و دندان

شیرین بیان به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را کاهش می دهد. می توان دمنوش شیرین بیان را به عنوان یک دهانشویه طبیعی استفاده کرد.

مصرف دمنوش شیرین بیان برای درمان روماتیسم

شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان درد و تورم ناشی از روماتیسم می باشد.

مطالب مرتبط:

مصرف دمنوش شیرین بیان برای آلزایمر

گلابریدین یک فلاونوئید موجود در شیرین بیان است که از آسیب های اکسیداتیو در مغز جلوگیری کرده و با بهبود حافظه و عملکرد های شناختی، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

انواع گونه های شیرین بیان

گونه اسپانیایی : میوه آن صاف و بدون کرک است و قطر ریشه ی آن به 6 تا 18 میلی‌ متر می رسد.

گونه روسی : برگ‌ های آن چسبناک است، ریشه‌ های زیادی به قطر 5 سانتیمتر دارد که قهوه ای رنگ هستند و شیرینی ملایمی دارند.

گونه ترکی : ضخامت ریشه این گونه از شیرین بیان، حدود 8 سانتیمتر است.

گونه ایرانی : ریشه های ضخیم تری نسبت به گونه های دیگر دارد.

نحوه مصرف شیرین بیان در روز

نحوه مصرف شیرین بیان
نحوه مصرف شیرین بیان

 

عصاره یا عرق شیرین بیان

توصیه می شود که عصاره شیرین بیان را حداکثر تا 30 میلی گرم / میلی لیتر در روز استفاده کنید.

پودر شیرین بیان

سازمان بهداشت جهانی، دوز توصیه شده برای پودر ریشه شیرین بیان را حداکثر تا 75 میلی گرم در روز توصیه کرده است. پودر شیرین بیان بیشتر برای درمان اگزما و آکنه استفاده می شود.

چای و دمنوش شیرین بیان

توصیه می شود که چای و دمنوش شیرین بیان را فقط به اندازه ی 1 فنجان در روز مصرف کنید. چای و دمنوش شیرین بیان بیشتر برای درمان زخم معده، سرماخوردگی و سرفه و استرس استفاده می شود.

طرز تهیه دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه های خشک شیرین بیان را تمیز بشویید. در یک قوری به ازای هر فنجان آب جوش یک قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان بریزید و بگذارید با حرارت پایین به مدت 3 دقیقه خوب بجوشد، از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: آیدا رضایی