دوشنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۳۹

پرسودترین شرکت های بورس در سال 1400

پرسودترین شرکت های بورس در سال 1400
بورس در سال 1400 با تغییراتی همراه است که در ادامه به پیش بینی های جدید و همچنین پرسودترین شرکت های بورس می پردازیم.

به گزارش تیتربرتر؛ برخی از سهم‌ها در بازار رشد قابل توجهی داشتند و قیمت این سهم‌ها در بازار با سودشان تطبیق ندارد و سهام گران به حساب می‌آیند و برخی از سهم‌ها هم در بازار هستند که به نسبت P/E معقولی دارند و بر اساس سودشان قیمت مناسبی دارند بنابراین، بازار برای سهام با قیمت پایین و P/E مناسب رشدی خواهد بود و برای سهامی که تناسبی بین سود و قیمتشان وجود ندارد، کاهشی خواهد بود.

احتمال اینکه هر سهم بورس انرژی ایران تا اوایل ۱۴۰۰ شمسی به ۱۰۰ هزار تومان برسد، با توجه به واقعیت های بنیادین این نماد (مثل احتمال فروش نفت در بورس انرژی)، دور از انتظار نیست. شرکت دامداری تلیسه نمونه با نماد تلیسه، تنها سهم گروه دامپروری و زراعت بورس ایران است که در فهرست پر بازده ترین سهام بورس ایران قرار گرفت. هر سهم تلیسه در ۳۶ ماه اخیر بیش از ۶۸ برابر شده است.

آشنایی با پرسودترین شرکت های بورس در سال 1400

آشنایی با پرسودترین شرکت های بورس در سال 1400
آشنایی با پرسودترین شرکت های بورس در سال 1400

 

شرکت نوش مازندران که در ۱۰ سال اخیر در فهرست پر بازده ترین سهام بورس ایران بوده، در ۳ سال اخیر نیز در فهرست پر بازده ترین سهام بورس ایران در رتبه سوم قرار گرفت. هر سهم غنوش ظرف ۳۶ ماه اخیر، بیش از ۱۴۴ برابر شده است.

این سهم، همواره یکی از پر بازده ترین سهام گروه صنایع غذایی بازار سرمایه کشور بوده است. رتبه چهارم پر بازده ترین سهام بورس ایران، به شرکت کارخانجات کابلسازی ایران رسید. سهم بایکا که در بازار پایه قرار دارد، رشد ۱۲ هزار و ۹۹۲ درصدی را تجربه کرد و هر سهم بایکا در ۳ سال، حدودا ۱۳۰ برابر شد.

رتبه چهارم پر بازده ترین سهم بورس ایران در ۴ سال اخیر، شرکت توسعه چشم انداز شمال با نماد وشمال است که در بازار پایه فرابورس قرار داشت. هر سهم وشمال در این ۳ سال، ۱۱۹ برابر شد. فقط از اول فروردین تا آذر ماه ۹۹، هر سهم وشمال بیش از ۵ برابر رشد کرده است.

رتبه پنجم پر بازده ترین سهم بازار سرمایه کشور در ۳۶ ماه اخیر در اختیار شرکت بیمه تجارت نو با نماد بنو قرار گرفته که در بازار فرابورس قرار داشته و هر سهمش ۱۰۷ برابر شد. پس از آن، شرکت صنعتی مینو با نماد غصینو (نه غمینو) قرار گرفته که هر سهمش ۹۳ برابر شده است.

شرکت فارسیت اهواز با نماد سفاسی، از دیگر نمادهای بازار پایه است که در فهرست پر بازده ترین سهام بورس ایران گرفت و هر سهمش ۹۲ برابر شده است. پس از آن، گروه صنعتی سدید با نماد وسدید را شاهد هستیم که از نمادهای بازار پایه بوده و هر سهمش ۸۸ برابر شده است.

شرکت فرابورس ایران که یکی از نمادهای فراکابی و حاکمیتی بازار سرمایه است، در ۳ سال اخیر، رشد ۸۷۷۸ درصدی را تجربه کرد. فرابورس همچنان گزینه ارزشمندی برای سهامداری بلند مدت است و بازار متشکل ارزی و روند طوفانی عرضه اولیه ها، می تواند منجر به انفجار قیمتی فرابورس در بازه ۵ سال آینده شود.

از دیگر سهام پر بازده بورس ایران در ۳۶ ماه اخیر، شرکت صنایع شیمیایی سینا با نماد شسینا است که هر سهمش در ۳ سال اخیر ۷۶ برابر شده است. پس از آن، شرکت بورس انرژی با نماد انرژی قرار دارد که اخیرا به بازار اصلی ارتقا پایه یافته و هر سهمش در ۳ سال اخیر، ۷۱۹۹ درصد رشد را تجربه کرد.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در سال 1400

پیش بینی بورس در سال 1400
پیش بینی بورس در سال 1400

 

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه درباره سال ۱۴۰۰ و اتفاقات پیش روی بازار گفت: برای پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰، هم باید رویدادهای مؤثر بر بازار و هم تحولات در سایر بازارها را بررسی کرد که در این میان، دو اتفاق مهم را می‌توان در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد که اولین اتفاق انتخابات ریاست جمهوری در کشور است و نتایج آن در خرداد ماه مشخص خواهد شد و با توجه به اینکه چه دولتی، با چه سیاستی انتخاب خواهد شد، بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. همچنین، نتایج مذاکرات ایران و غرب هم بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود.

نکته اثرگذار دیگری که روی بورس اثرگذار خواهد بود، نرخ بهره و سطح آن در اقتصاد است که اگر نرخ بهره در همین سطوح باقی بماند، به نظر نمی‌رسد که بازار سرمایه توان رقابت با بازار پول را داشته باشد ولی اگر نرخ بهره به زیر ۱۷ تا ۱۶ درصد برسد، به نفع بازار سرمایه خواهد بود و منجر به رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی بورس در سال ۱۴۰۰ خواهد شد

وی در ادامه مطرح کرد: انتظار ما این است که در نیمه دوم سال یعنی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، این مذاکرات جدی‌تر پیگیری شود و احتمال دارد که به نتیجه مثبتی برسد بنابراین، ما انتظار خواهیم داشت که بازار ارز ایران برای یک الی دو سال باثبات باقی بماند و هیچ انتظار رشدی در این بازار وجود نخواهد داشت، ولی انتظار افت شدید هم در این بازار وجود ندارد و به نظر می‌رسد دلار بین ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان برای یک تا ۲ سال تثبیت شود و ما رشد بازار سرمایه به واسطه رشد ارز را نخواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصاد دنیا و کشور در سال آینده روی بورس اثرگذار خواهد بود، تصریح کرد: اقتصاد ایرانبه واسطه نرخ‌های نفت، کامودیتی‌ها و همچنین نرخ کالاهای اساسی به قیمت‌های جهانی وابسته است و بر اساس پیش‌بین صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد دنیا، سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۵ درصد رشد اقتصادی و برای سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی خواهیم داشت.

قلی‌پور اضافه کرد: اساساً می‌دانیم که نرخ‌های بالای ۴ درصد، نرخ‌های خوبی برای اقتصاد جهانی هستند و به معنی رونق در اقتصاد جهانی است که به همین خاطر، نرخ‌های جهانی رشد پردا کردند و طی چند ماه اخیر که بحث واکسن کرونا پیشرفت کرده و کشورهای جهانی در پی گذر از این بحران هستند، قیمت‌های جهانی رشد پیدا کرده است، نرخ جهانی نفت به حدود ۶۰ دلار رسیده است، مس، فولاد و محصولات پتروشیمی هم رشد قابل توجهی داشته‌اند بنابراین، از نظر بازارهای جهانی و وضعیت نفت، وضعیت اقتصاد ایران خوب خواهد بود هرچند، انتظار نداریم که قیمت‌های جهانی در همین سطح باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های جهانی کاهش محدود خواهند داشت و باز هم در همان سطوح بالا خواهند ماند، گفت: نکته اثرگذار دیگری که روی بورس اثرگذار خواهد بود، نرخ بهره و سطح آن در اقتصاد است که اگر نرخ بهره در همین سطوح باقی بماند، به نظر نمی‌رسد که بازار سرمایه توان رقابت با بازار پول را داشته باشد ولی اگر نرخ بهره به زیر ۱۷ تا ۱۶ درصد برسد، به نفع بازار سرمایه خواهد بود و منجر به رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی بورس در سال ۱۴۰۰ خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: نکته قابل توجه دیگر در بازار سرمایه قیمت سهام خواهد بود؛ برخی از سهم‌ها در بازار رشد قابل توجهی داشتند و قیمت این سهم‌ها در بازار با سودشان تطبیق ندارد و سهام گران به حساب می‌آیند و برخی از سهم‌ها هم در بازار هستند که به نسبت P/E معقولی دارند و بر اساس سودشان قیمت مناسبی دارند بنابراین، بازار برای سهام با قیمت پایین و P/E مناسب رشدی خواهد بود و برای سهامی که تناسبی بین سود و قیمتشان وجود ندارد، کاهشی خواهد بود.

قلی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در کل، بازار سرمایه نه در شرایط رشد شدید و نه در شرایط افت شدید دیده می‌شود و بازده آن یک بازده ۱۰ الی ۲۰ درصدی و معقول خواهد بود ولی در سهامی که گران هستند، سقوط و سهم‌های منطقی رشد را شاهد خواهیم بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی