شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ۲۲:۰۱

جزئیات عرضه اولیه های فروردین 1400

جزئیات عرضه اولیه های فروردین 1400
لیست اسامی عرضه اولیه های فروردین 1400 مشخص شدند.

به گزارش تیتربرتر؛ تا فرا رسیدن سال 1400 تنها چند روز باقی مانده و بورس تمام تلاشش این است که لااقل اگر رشد کمی دارد سقوط نکند اما کارشناسان این حوزه معتقدند فروردین امسال همانند سال 99 احتمالا با صعود و رشد همراه باشد و پیش بینی شان این است که سهام داران همچنان صبر کنند و سهم خود را به فروش نرسانند تا پایان فروردین 1400 احتمالا تغییراتی صورت بگیرد.

سال 1400 هم همانند سال 99 عرضه اولیه هایی در بورس قرار می گیرند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

معرفی عرضه اولیه های 1400

معرفی عرضه اولیه های 1400
معرفی عرضه اولیه های 1400

 

پس همانطور که گفتیم عرضه اولیه برای سرمایه گذاری جذابیت و اهمیت زیادی دارد. در نتیجه اطلاع از عرضه اولیه های 1400 و زمان و نحوه خرید عرضه اولیه نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. در همین راستا ما در گفتار پیش رو قصد داریم به عرضه اولیه های 1400 بپردازیم. اما پیش از آن کمی با روش خرید عرضه اولیه سهام آشنا شویم.

بر اساس یک باور قدیمی در میان فعالان بازار، خرید عرضه اولیه سودآور است. تجربه نیز بر این باور مُهر تایید می‌زند. چون تاکنون بیش از 90 درصد عرضه‌های اولیه بورس حداقل بین 20 الی 30 درصد سود را برای خریداران آن به ارمغان آورده‌اند. حتی در برخی موارد این سود به بیش از 100 درصد نیز رسیده است.

عرضه اولیه فولاد سبزوار در فروردین 1400

عرضه اولیه فولاد سبزوار در فروردین 1400
عرضه اولیه فولاد سبزوار در فروردین 1400

 

 احتمالا ۲۰ درصد سهام شرکت فولاد سبزوار وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان هفته دوم فروردین در بورس، عرضه اولیه شود. این را سمیعی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان خبر داد.

به گفته وی مهم‌ترین نکته در خصوص فولاد سبزوار تامین مواد اولیه است که از شرکت اپال سنگ آهن پارسیان تامین خواهد شد. همچنین ظرفیت این کارخانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است و مواد اولیه آن از زیرمجموعه‌های خودش تامین خواهد شد. شرکت فولاد سبزوار علی‌رغم قطعی گاز در سال جاری، رکوردار تولید آهن اسفنجی در کشور بود.

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس هم از دیگر زیرمجموعه‌های گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری پارسیان است که ۶ اسفند با نماد اپال در بورس عرضه شد.

اسامی عرضه‌ اولیه های فروردین 1400

اسامی عرضه‌ اولیه های فروردین 1400
اسامی عرضه‌ اولیه های فروردین 1400

 

در عرضه اولیه 1400 به روش بوک بیلدینگ شرکتی که شرایط پذیرش در بازار بورس یا فرابورس را دارد و به اصطلاح در بازار درج نماد شده است توسط یکی از شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری یا تامین سرمایه، ارزش گذاری می‌شود.

مطالب مرتبط:

این تعیین ارزش پس از بررسی کامل بنیادی شرکت، تخمین سودآوری آتی، تخمین نرخ بازدهی مورد انتظار سرمایه گذار و استفاده از روش‌های ارزش‌گذاری همچون تنزیل جریانات نقدی انجام می‌شود.

جزئیات عرضه اولیه های فروردین 1400
جزئیات عرضه اولیه های فروردین 1400

 

با توجه به ماهیت روش بوک بیلدینگ، قیمتی به عنوان حداقل قیمت مورد تایید قرار می‌گیرد و سقف قیمتی که معمولا 10 درصد بیشتر از حداقل قیمت است تعیین می‌گردد تا تمام سرمایه گذاران علاقه‌مند به شرکت در اولین عرضه، متناسب با تحلیلشان درخواست قیمتی خود را ثبت کنند.

نزدیک به 48 ساعت قبل از انجام اولین عرضه اولیه های 1400 ، معمولا اطلاعیه آن در سایت سازمان بورس منتشر میشود. در آن اطلاعیه حداکثر تعداد سهام قابل سفارش،‌ تاریخ انجام اولین عرضه و دامنه قیمت مجاز تعیین میگردد. در روز مشخص شده برای عرضه، اطلاعیه شروع دوره معاملات عرضه اولیه 1400 در سایت سازمان بورس و توسط ناظر بازار اعلام می‌شود.

از این لحظه شما به مدت 2دو ساعت فرصت دارید تا درخواست خود را ثبت کنید. پس از پایان دوره سفارش سرمایه گذاران، سازمان بورس متناسب با تعداد متقاضیان و سقف تعداد سهام قابل عرضه، شروع به تخصیص سهام به تمام متقاضیان می‌کند.

از زمان آغاز عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تا اکنون، بیشتر عرضه‌های اولیه در سقف قیمتی انجام شده‌اند. بنابراین به خریداران توصیه می‌شود که درخواست خرید خود را نیز روی سقف قیمتی ثبت کنند تا سهام به آنها تخصیص داده شود.

برای خرید عرضه‌های اولیه توجه به اطلاعیه ناظر در روز عرضه بسیار مهم است. زیرا این اطلاعیه شامل موارد مهمی از جمله بازه قیمت سهمیه مجاز هر فرد و زمان مجاز ارسال سفارش است.

در روزهایی که شرکت‌ها اولین عرضه خود را انجام می‌دهند، ترافیک بالایی در سایت کارگزار‌ی‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از قبل حساب کاربری خود را شارژ کنید تا در روز عرضه با مشکل روبه‌رو نشوید.

پیش بینی بورس در سال 1400

سید جواد احمدی‌نژاد مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی آرین در مورد: در مورد سوال آیا سال ۱۴۰۰، حداقل در ابتدای سال شانس رویکرد مثبت به مانند ابتدای سال ۱۳۹۹ را دارد یا خیر؟ پاسخ دادند:

در حال حاضر قیمت‌های جهانی شرایط مساعدی را دارند و قیمت سهام هم اصلاح خوبی داشته است آیا مردم در سال ۱۳۹۹ که حضور فعال در بازار سرمایه داشتند، در سال ۱۴۰۰ هم همینطور عمل خواهند کرد؟ و همچنین با توجه به آمار خلق نقدینگی که توسط بانک مرکزی منتشر شده، در سال ۱۴۰۰ کنترل تورم مورد توجه خواهد بود یا از بین بردن رکود و بیکاری.

حسان رضا پور، کارشناس بازار سرمایه نیز بورس 1400 را اینگونه پیش بینی کرد: در کنار این مسائل به واسطه همبستگی‌ای که بین قیمت دلار و قسمت اعظم سهام شرکت‌های بازار سرمایه وجود دارد، ممکن است شرایط نرخ فروش و حجم و تناژ شرکت‌ها با وضعیت خوبی مواجه شود و این شرکت‌ها در ماه‌های آینده با رکوردهای قابل توجهی روبه‌رو شوند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: این موضوع به واسطه وضعیت نرخ تورمی، قیمت دلار و همچنین شرایط تولید و فروش شرکت‌ها می‌توانند طبق پیش‌بینی هایشان تولید و عرضه کنند، در حالی که نرخ مواد اولیه شان با قیمت‌های پایین تر تامین شده است. این موضوع باعث می‌شود که وضعیت سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر مثبت قرار گیرد و چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها در نیمه دوم سال ۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ وضعیتی بهتر از سال ۹۸ و نیمه اول ۹۹ را تجربه کند.

رضاپور ریسک سودآوری شرکت‌ها را کاهشی و قیمت‌های فعلی را جذاب و ارزنده می‌داند و اظهار می‌کند: اما این ارزندگی و جذابیت قیمت‌ها تا زمانی که با گرایش نقدینگی به سمت بازار سرمایه همراه نباشد نمی‌تواند رشد بازار سرمایه را رقم بزند. این شرایطی بوده است که سال‌ها با آن روبه‌رو بودیم و بازار سرمایه همواره اگر عقب ماندگی هم داشته است در بلند مدت و بعد از مدتی بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها داشته است.

معرفی عرضه اولیه های فروردین 1400
معرفی عرضه اولیه های فروردین 1400

 

وی با تاکید بر اینکه بازدهی بلند مدت لزوماً شامل سهام همه شرکت‌ها نخواهد شد، می‌گوید: در واقع شرکت‌هایی که در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل باشند نمی‌توانند انتظارات سهامداران را تامین کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی