پنج شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۲۳

بیت کوین 100 هزار دلار را رد می کند یا نه؟

بیت کوین 100 هزار دلار را رد می کند یا نه؟
با سرعتی که بیت کوین در پیش گرفته برخی معتقدند شاید بتواند 100 هزار دلار را رد کند.

تیتربرتر؛ با وجود اتفاقاتی که در جهان می افتد از جمله شیوع کرونای انگلیسی و همچنین تاثیر انتخابات آمریکا و شروع دولت بایدن و افزایش چشمگیر بیت کوین و ارزهای دیجیتال احتمال اینکه این رمز ارز بتواند صعود کند زیاد است هر چند در هفته اخیر با افت همراه بود.

ارزش روز بیت کوین 

ارزش روز بیت کوین 
ارزش روز بیت کوین 

 

بیت کوین با نماد اختصاری BTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۹۱۹ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۵۹.۲۵ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . هر واحد از بیت کوین در این لحظه با قیمت ۴۹,۲۹۰ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۵,۷۹۲ تومان معادل ۱,۲۷۱,۳۰۲,۹۲۸ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۵۵.۱۱ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۴.۱۹% کاهش یافته است. بالاترین قیمت بیت کوین در تاریخ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹(21 February 2021) معادل ۵۸,۳۳۰.۵۷ دلار بوده که همینک %۱۵.۴۹ پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش بیت کوین ۱۸.۶۴ میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۲۱ میلیون خواهد بود.

بیت کوین صعود خواهد کرد؟

میرزایی، کارشناس اقتصادی، در خصوص ریزش‌ اخیر ارزش بیت کوین، اظهار کرد:  در خصوص روند اصلاحی بیت کوین, بهتر است روند  قبلی بیت کوین را در سال ۲۰۱۷ بررسی کنیم تا متوجه شویم چنین اصلاحاتی در روند رو به رشد بیت کوین عادی است یا نه؟

او ادامه داد: بیت کوین در سال ۲۰۱۷ برای رسیدن به بالاترین حد خود، بارها و بارها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اصلاح شد. این صعود و نزول‌ها قسمتی از روند سالم رشد ارزش یک بیت کوین در بازار ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. زمانی می‌توانیم این را یک حرکت خارج از عرف ببینیم که این اصلاح، عددهای بزرگ تری را به ما نشان می‌دهد.

میرزایی بیان کرد: در حال حاضر بعد از هر صعود بیت کوین ما باید شاهد اصلاحاتی در مقاطع مختلف باشیم. بیت کوین یک بخش کف سازی دارد. این روند نه تنها طبیعی بلکه منطقی است.

به گفته این کارشناس اصلاحات بیت کوین تحت تاثیر عوامل مختلفی است. به طور مثال امکان دارد در یک نقطه ماینرها تصمیم به فروش بگیرند و در نتیجه عرضه افزایش یابد  و موجب ریزش قیمت‌های اولیه شود.

او گفت: با اصلاح  ۳۰ درصدی بازار، بیت کوین خودش را برای رشد مجدد آماده می‌کند. در حال حاضر تا رسیدن به قله بیت کوین فاصله بسیاری داریم.

مطالب مرتبط:

آیا بیت کوین در ایران ممنوع می شود؟

آیا بیت کوین در ایران ممنوع می شود؟
آیا بیت کوین در ایران ممنوع می شود؟

 

خدمات پرداخت شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داده است که نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات خریدوفروش ارزهای دیجیتال به‌عنوان یکی از همین کسب‌وکارها یاد کرده است.

پرداخت یار بانک مرکزی شرکت هایی هستند که با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت قرارداد می بندد تا امکان استفاده از ابزارهای پذیرش و اتصال به شاپرک به طور غیر مستقیم برای این نهاد فراهم شود.

شاپرک در این نامه با اشاره به قوانین اجرایی برای پرداخت‌یارها می‌نویسد:پرداخت‌یار موظف به فعالیت در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و رعایت الزامات و دستورالعمل‌های وضع‌شده توسط بانک مرکزی است.

شاپرک در این نامه، از خدمات خرید و فروش رمز ارز، VPN و سایت‌های قمار به‌عنوان مصداق‌هایی از خدمات مغایر با قوانین جمهوری اسلامی و الزامات بانک مرکزی یاد می‌کند و هشدار داده است که با متخلفین برخورد خواهد شد.

منظور از قطع خدمات پرداخت‌یاری برای صرافی‌ها به‌معنای قطع کامل خدمات درگاهی و بانکی در صورت انجام چنین مبادلاتی است.

علت تمایل افراد به سرمایه گذاری در بیت کوین چیست؟

دلایل متعددی در شهرت bitcoin و هم‌تایان آن نقش دارند. برای مثال، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، فعالیت‌های مجرمان و خلافکاران با بیت کوین، این ارز دیجیتالی را به شهرت رساند. آنها با کمک این ارز دیجیتالی، فعالیت‌های مجرمانه خود را به دور از چشم ناظران و قانون پیگیری می‌کردند.

نکته مهم دیگری که باعث می‌شد، اعمال خلافکارانه در این بستر صورت بگیرد، نبود وجود نظارت‌های دولتی و دریافت نکردن مالیات از دارایی‌های موجود در بستر بلاک چین بود.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، دولت‌ها هنوز نتوانسته‌اند که قوانینی منسجم در حیطه ارزهای دیجیتالی تدوین کنند و بنابراین، موضوعاتی مانند دریافت مالیات هم درباره bitcoin و هم‌تایان آن مطرح نمی‌شود.

اِسکم‌ها (scam) نیز یکی از دلایلی هستند که نام رمزارزها را در دنیا مطرح کردند. اسکم‌ها، همان تله‌هایی هستند که در قالب‌هایی موجه سر راه کاربران به ویژه افراد تازه‌وارد یا ناوارد قرار می‌گیرند تا آنها را به بهانه رسیدن به سود در دنیای ارزهای دیجیتالی، تلکه کنند.

از آنجا که بلاک چین یعنی بستری که در آن رمزارزها تراکنش می‌شوند، امکان برقراری ارتباطی بی‌واسطه را میان افراد فراهم می‌کند، دیگر نیازی به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و موسسات مالی نخواهد بود.

در نتیجه این عامل هم دلیل دیگری است برای اینکه ارزهای دیجیتالی نظیر bitcoin به شهرت فراوانی رسیده‌اند.

کار بیت کوین دقیقا چیست؟

کار بیت کوین دقیقا چیست؟
کار بیت کوین دقیقا چیست؟

 

بیت کوین همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، bitcoin نوعی ارز دیجیتالی است که بدون نیاز به واسطه‌ها و بانک‌ها قابلیت تبادل و تراکنش دارد.

با داشتن بیت کوین، انگار طلا در اختیار دارید. به این معنا که بیت کوین‌ها مانند طلا دارای ارزش هستند و قابلیت معامله دارند. بعضی از خرده‌فروشی‌ها و کسب و کارها، بیت کوین را به عنوان روشی برای پرداخت در نظر می‌گیرند.

بیت کوین‌ها، بعد از تبادل در کیف پول‌های دیجیتالی قرار می‌گیرند. هر کیف پول دیجیتالی، یک پایگاه داده کوچک است که کاربران روی سیستم‌های رایانه، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود ذخیره می‌کنند.

کاربران مختلف که در شبکه بلاک چین حاضر هستند، گره نامیده می‌شوند و هر تراکنشی که در شبکه بلاک چین صورت می‌گیرد باید به تایید تمام گره‌ها یا همان کاربران برسد. با توجه به این ویژگی، امکان اینکه تغییر در داده‌ها به وجود بیاید یا کسی تقلب و کلاه‌برداری کند بسیار اندک خواهد بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: احمد عزیزی