دوشنبه, ۰۸ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱

قیمت دلار تا پایان سال 99 چقدر افزایش می یابد؟

قیمت دلار تا پایان سال 99 چقدر افزایش می یابد؟
قیمت دلار تا پایان سال 99 چقدر افزایش می یابد؟ برای پاسخ با ما همراه باشید.

به گزارش تیتربرتر؛ در معاملات امروز (دوشنبه هشتم دی ماه ۹۹) بازار ارز، شاهد رشد نسبی شاخص ارزی هستیم. به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۴۷۴۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۵۷۴۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به  روز قبل، بدون تغییر است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به قیمت 30200 تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت 31200 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز یکشنبه، 100 تومان ارزان تر شده است.

بررسی قیمت دلار از سال گذشته تاکنون

بررسی بازار ارز هم نشان می‌دهد که دلار از پارسال تا امسال حدود دو برابر معادل ۹۶درصد رشد کرده و قیمت دلار از ۱۳۱۰۰ به ۲۵۷۰۰تومان رسیده است.

قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هفتم دی ماه پارسال حدود ۴۷۰هزار تومان بود که حالا با گذشت یکسال بیش از ۶۸۰هزار تومان برابر با ۱۴۵درصد گران شده و نرخ روز آن به گرمی یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان رسیده است. طی این مدت قیمت سکه امامی از حدود چهار میلیون و ۶۰۸هزار به ۱۱میلیون و ۹۵۰هزار تومان صعود کرد. قیمت سکه طرح قدیم هم با رشد شش میلیون و ۸۱۱هزار تومانی به ۱۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسیده است.

چرا قیمت دلار افزایشی شد؟

چرا قیمت دلار افزایشی شد؟
چرا قیمت دلار افزایشی شد؟

 

امروز وزیر صمت بر ضرورت استفاده از ظرفیت و دیدگاه‌های تشکل‌های صنفی و همچنین استانداران در امر تنظیم بازار، تاکید کرد و از تامین مایحتاج عمومی شب عید در دستور کار خبر داد.

از سوی دیگر با جدی‌تر شدن تزریق واکسن کرونا، ممکن است نااطمینانی ناشی از کرونا کاهش پیدا کند. مدیر تیم تحقیقاتی ساخت واکسن ایرانی کرونا گفته است: واکسیناسیون عمومی کرونا بعد از پایان فاز سوم مطالعات انسانی انجام می‌شود.

در همین مورد معاون اول رئیس جمهور نیز گفته است: اگر بتوانیم یک روز زودتر از هر جای دنیا واکسن معتبر و موثر تامین و وارد کنیم، یک لحظه هم درنگ نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور هم گفته است: برای خرید واکسن مورد تایید وزارت بهداشت آماده هستیم، اما حاضر نیستیم یک شرکت غیرمعتبر واکسنی بی‌اعتبار را در کشورمان آزمایش کند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم اظهاراتی در روزهای اخیر در این مورد داشته است. وی با بیان اینکه هفت میلیارد دلار را در کشور کره به صورت سپرده داریم، گفت: اولویت اول ما تامین ارز قطعات خط تولید واکسن داخلی است و هیچ محدودیت ارزی در این زمینه نداریم، اکنون ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید ۱۶٫۸ میلیون دوز واکسن تخصیص داده‌ایم.

خبر مهم دیگر مربوط به اظهارات اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که وی از آغاز بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص خبر داده و گفته است: حسب ارجاع مقام معظم رهبری، بررسی مجدد این لوایح در دستور کار مجمع قرار گرفته است.

مطالب مرتبط:

پیش بینی قیمت دلار بعد سال نو میلادی

پیش بینی قیمت دلار بعد سال نو میلادی
پیش بینی قیمت دلار بعد سال نو میلادی

 

بازار ارز در اولین روز هفته مسیر کاهشی در پیش گرفت به طوریکه دلار آزاد با افت ۲۰۰تومانی به ۲۵۸۰۰تومان رسید و صرافی‌ملی هم قیمت این ارز را تا ۲۵۷۶۰تومان پایین آورد؛ در صرافی‌ها نیز قیمت دلار بین ۲۵۴۰۰ تا ۲۵۶۰۰تومان متغیر است.

در این بین تحلیلگران بازار ارز اظهار کرده‌اند که برخی سیگنال‌های مثبت موجود باعث شده دلار در اولین روز هفته روند نزولی در پیش بگیرد؛ عده‌ای بر این باورند که اختصاص منابع مالی برای خرید واکسن کرونا به طور غیر مستقیم می‌تواند سیگنال مثبتی به بازار ارز بدهد.

از طرفی همچنان تصور خروج ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف پابرجاست و این موضوع هم بر کاهش قیمت دلار تاثیرگذار است؛ ضمن اینکه به گفته کارشناسان، احتمال کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا نقش قابل توجهی در روند بازار ارز دارد.

پیش بینی قیمت طلا تا پایان هفته

در رابطه با افزایش تقاضا برای خرید دلار در سال جدید میلادی، یک فعال بازار ارز اظهار کرده که با توجه به بیماری کرونا و کاهش مسافرت‌های خارجی، امسال تقاضا برای خرید ارز به شدت افت کرده و همین موضوع هم باعث شده دلار با جهش قیمت همراه نشود.

به گفته این تحلیلگر مسائل ارزی، درحالیکه تصور می‌کردیم قیمت دلار با آغاز سال نو میلادی و بیشتر شدن فشار تقاضا افزایش یابد، این پیش‌بینی تا کنون محقق نشده چراکه حجم تقاضا نسبت به روز‌های قبل فرقی نکرده و همچنان به دلیل آینده نامعلوم بازار ارز کسی خریدار نیست.

با توجه به موارد گفته شده، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دلار مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفته و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد یافت.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی